lhasma10, mainonnan perusteet, 1 ov

8.MAINONNAN MEDIAVALINNAT

8.1.Yleistä

8.2.Televisiomainonta

8.3. Lehtimainonta

8.4. Radiomainonta

8.5. Muu mainonta

 

8. MAINONNAN MEDIAVALINNAT

8.1. Yleistä

Mainonnan mediavalintoihin vaikuttaa keskeisesti kolme asiaa. Näitä ovat mainonnan kohderyhmä, mainonnan tavoitteet ja mainonnan budjetointi. Mediavalintoja tehdessä on ajateltava, millä välineillä (medioilla) mainonnan kohderyhmän tavoittaa parhaiten.

On siis ajateltava, mistä asioista kohderyhmään kuuluvat ihmiset ovat kiinnostuneita. Tämän perusteella valitaan esimerkiksi televisio-ohjelmia, joita nämä ihmiset saattaisivat katsoa tai radiokanavia, joita nämä ihmiset kuuntelisivat tai lehtiä, joita nämä ihmiset lukisivat. Tietysti on ajateltava myös muita viestintä mahdollisuuksia, kuten omia www-sivuja, joilla kerrotaan yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista.

Toiseksi on ajateltava, mitkä mediavalinnat olisivat sellaisia, että niiden avulla päästäisiin asetettuihin mainonnan tavoitteisiin. Lisäksi mainonnan suunnittelun, toteutuksen ja näkyvyyden kustannukset vaikuttavat siihen, mitä oikeasti on taloudellisten resurssien puitteissa mahdollista tehdä. Tiukempi talous pakottaa ajattelemaan entistä tarkemmin mainonnan kohdentamista ja oikeita mediavalintoja, sillä varaa "haaskata" on vähän.

8.2. Televisiomainonta

Televisio on mediana usein turhaan "kalliin" median maineessa. Pelkät näkyvyyden kustannukset televisiossa esim. 30 sekunnin mittaiselle spotille ovat hinnaltaan täysin vertailukelpoisia lehtimainonnan näkyvyyden kustannusten kanssa. Televisiomainonnasta saat runsaasti lisätietoa tutustumalla MTV3:n nettisivuihin. Tutustu erityisesti kohtaan Perustietoa ja linkit otsikon Lyhyesti perustietoa sähköisistä medioista alla.

Televisiomainonnan kustannuksia nostavat mainoksen tekemiseen liittyvät tuotantokustannukset. Tuotantoyhtiöillä on oma rooli televisiomainonnan suunnittelussa ja valmistamisessa. Kotikameravideot soveltuvat siis harvoin tv-mainokseen.

8.3. Lehtimainonta

Lehtimainonta on yleisesti käytetty mainontatapa. Luonnollisesti  mietit, mikä lehti silloin tavoittaa kohderyhmäsi parhaiten. Tällöin sinun täytyy pohtia seuraavia kysymyksiä:

    - Onko kysymyksessä sanomalehti, paikallislehti, ilmaisjakelulehti, iltapäivälehti, aikakausilehti, harrastelehti, ammattilehti?

    - Missä (millä alueella) ja milloin lehti ilmestyy?

    - Milloin aineiston tulee olla lehdessä, jotta se ennättäisi suunnittelemaksesi ilmestymispäiväksi?

    - Missä muodossa sähköinen aineisto lähetetään lehteen?

    - Paljonko ilmoitus tulisi maksamaan?

Lehtimainontaa suunnitellessasi sinun kannattaa ensimmäiseksi tutustua valitsemiesi lehtien mediakortteihin. Yhteen mediakorttiin tutustumalla saat tietää oleelliset asiat yhden lehden mainostilan hinnoittelun periaatteista. Sinun on siis tutustuttava jokaisen mainosvälineeksi valitsemasi lehden mediakorttiin erikseen, koska jokainen lehti toteuttaa omaa periaatettaan mainostilan myynnissä. Mediakorttien sisältöön kannattaa tutustua siinäkin mielessä, että saatat saavuttaa lehtimainoksen kokoa muuttamalla (jopa isommaksi) huomattavia säästöjä.

8.4. Radiomainonta

Radiomainonta voi olla myös tehokas tapa tavoittaa valitsemiasi kohderyhmiä. Radiomainontaa on erikoitunut monia mainostoimistoja. Onpa joku nimennyt itsensä äänimainostoimistoksikin. Radiomainonnan hintojen ilmaisutapoihin kannattaa kiinnittää myös huomiota, sillä niihinkään ei ole vakiintunut yhtä oikeaa tapaa. Radiomainoskampanjassa on tärkeää, että oikean sisältöisen mainoksen lisäksi, muistaa toistaa mainosta riittävän usein. Radioasemat tarjoavat sivustoillaan myös valmiita kampanjaesimerkkejä (Nova ja Radiopooki).

    - Mieti, milloin ja missä tavoitat radion kuulijat parhaiten?

8.5. Muu mainonta

Luonnollisesti mainontaan voi törmätä lähes missä tahansa. Nykyään www-sivut ovat usein yritykselle edullisin tapa mainostaa itse itseään. Valitettavan usein tämä "edullisin media" on myös huonoiten hoidettu tai tunnettu viestintäkanava. Yritykset tuottavat www-sivunsa joko liian harrastelijamaisiksi tai liian monimutkaisiksi kokonaisuuksiksi unohtaen kohderyhmänsä netin käyttötottumukset. Hyviä yritysten nettisivuesimerkkejä löytyy onneksi. Yritykset ovat huomanneet viestintä- ja tiedonetsintätapojen muuttuneen. Näin www-sivusta on tullut keskeinen osa yrityksen visuaalista viestintää ja brandin rakentamista.

Suoramainoskirjeet ovat nykyisin ruuhkauttaneet kuluttajien postilaatikoita ihan kiusaksi asti, mutta niiden voimaa mainonnassa ei kuitenkaan voi kiistää. Usein ne tulevat edullisimmiksi kuin lehtimainokset. Käytännössä mainostaja maksaa tällöin mainoskirjeen suunnittelun, painotyöstä aiheutuneet kustannukset ja organisoi jakelun.

Ulko- ja liikennevälinemainonta on yleistynyt mainosmediana  viimevuosien aikana runsaasti. Ulkomainonta on mediana auki 24 tuntia vuorokaudesta ja täten sen kontaktimäärät ovat suuret. Tien varsilla olevat suurtaulut kiinnittävät huomion näyttävillä kuvillaan, valaistuksellaan ja ytimekkäillä teksteillä. Liikennevälinemainonta on onnistuessaan erittäin tehokasta. Ajattele vaikkapa sitä, kuinka moni ihminen näkee linja-auton kulkemassa kaupungilla tiettyä reittiä pitkin monta kertaa päivässä! Tai ajattele sitä kuinka taksin kyljessä tai tuulilasissa voit viedä mainoksesi alueelle, jossa ei muuta ulkomainontaa ole.

Sivun alkuun >

Tehtävä Moodlessa