lhasma10, mainonnan perusteet, 1 ov

7. MAINONNASSA HUOMIOITAVAA

7.1. Graafinen ohjeistus

7.2. Mainonnan vastuu

7. MAINONNASSA HUOMIOITAVAA

Mainonnan suunnittelussa on huomioitava monia asioita, eikä tämän opintojakson puitteissa päästä kuin hipaisemaan pinnalta tärkeimpiä asioita. Muut mainontaa, markkinointia ja eri medioita käsittelevät opintojaksot syventävät nyt hankkimaasi osaamista.

7.1. Graafinen ohjeistus

Graafisen ohjeistuksen olemassa olon välttämättömyys tulee esille silloin kun sama yritys, yhteisö tai järjestö käyttää markkinoinnissaan tai tiedottamisessaan useampia medioita yhtäaikaisesti tai vain yhtä toistuvasti. Kun viestinnän visuaalinen ilme on kaikissa viestimissä yhdenmukainen, se tunnistetaan saman tahon lähettämäksi viestiksi visuaalisen ilmeensä perusteella. Mikäli yrityksellä ei ole graafista ohjeistusta tai yritysilmekäsikirjaa (tai jos sellainen on ja sitä ei noudateta), tulee yrityksen viestinnästä monenkirjavaa. Jos viestintää edes silloin tällöin toteuttaa useampi henkilö, tulee viestinnästä aina toteuttajansa näköistä ilman selkeitä päätöksiä ja linjauksia visuaalisen ilmeen rajoituksista.

Yleisempänä yleiskäsitteenä kokonaisvaltaisempaan visuaalisen johtamiseen ja liikeidean hallintaan on noussut Design management. Käytännössä tällä ns. kattokäsitteellä tarkoitetaan kaikkea sitä toimintaa, joka yrityksestä on näkyvillä ja nimenomaan kaiken näkyvän toiminnan hallinnointia siten, että yrityksestä välittyy sen sidosryhmille yhtenäinen ja hallittu kuva. Viestinnän visuaalisen ilmeen näkyviä elementtejä ovat:

    - ulkoinen ympäristö (arkkitehtuuri, fyysinen sijainti, kasvillisuus)

    - toimitilat (kalustus, valaistus, värit)

    - liikemerkit, logot ja tunnukset

    - lomakkeet ja käyntikortit

    - esitteet, ilmoitusmateriaalit

    - työasut, ym. asut ja asusteet

    - www-sivut

    - mainonta ja markkinointi sekä toimipaikassa että eri medioissa

Esimerkkejä erilaisista yritysilmeistä

7.2. Mainonnan vastuu

Mainontaa säätelevät monet lait ja rajoitukset. Mainostajan tulee olla selvillä niistä mainontaa suunnitellessaan. Vastuu mainonnan sisällöstä on aina ensisijaisesti mainostajalla - ei medialla, jossa mainontaa esitetään. Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto, MTL, on Suomessa toimivien markkinointi- ja viestintäalan asiantuntijayritysten sekä niiden muodostamien jäsenyhdistysten yhteistyöverkko ja valtakunnallinen keskusjärjestö. Liiton tarkoituksena on markkinoinnin asiantuntijapalveluiden  toimintaedellytysten edistäminen.

Mainostajalla on aiempaa paremmat mahdollisuudet varmistua siitä, että mainoksessa esitetyt tiedot ovat oikein. Mainostaja ei nykyaikana voi yleensä siirtää vastuutaan lehtimainosten painovirheistä lehden vastuulle. Yleensä mainostaja tai mainostajan edustaja eli mainostoimisto vastaa mainoksen suunnittelusta ja mainosoriginaali lähetetään lehteen useimmiten sellaisena kuin se julkaistaan. Esimerkiksi hintatiedon ei yleensä voi ajatella muuttuvan tuolla välillä. Yhtälailla televisio-, radio- ja nettimainontaa hiotaan edestakaisin ja vastuu mainonnan sisällöstä on niissäkin mainostajalla ei medialla.

Mainoksia pidetään elinkeinonharjoittajaa (eli mainostajaa) sitovina tarjouksina, jos kuluttajalla on tarjouksen sisällön, esitystavan tai muun syyn perusteella ollut perusteltua syytä olettaa saavansa tarjotun hyödykkeen tarjouksessa merkityillä tiedoilla. Tarjouksessa esitettyjä tietoja pitää arvioida osana sopimusta eli sopimus tulee voimaan sen sisältöisenä, kuin mitä kuluttajalla on ollut siitä markkinoinnin perusteella aihetta olettaa.

Luonnollisesti yllättäviä tapahtumia voi sattua. Tavaravarasto voikin varotoimista huolimatta loppua kesken tai mainokseen on tullut aito virhe. Tällaisessa tilanteessa mainostajan on näytettävä toimineensa huolellisesti markkinoinnin toteuttamisessa.

Mainostajalla on mainontaa toteuttaessaan huolehdittava ns. huolellisuusvelvoitteen täyttymisestä. Mainostajan on korjattava virheellinen markkinointi korjattava uusia tietoja vastaavaksi. Yleensä virheellinen mainonta on korjattava samaa mediaa käyttäen, jota ensimmäinen ns. virheellinen tieto on esitetty. Kuitenkin esimerkiksi vähittäiskaupassa on katsottu riittäväksi mainonnan virheiden korjaamiseksi se, että mainonnassa olevista virheistä ilmoitetaan myymälässä. Jos mainostaja voi osoittaa huolellisuutensa, se ei ole korvausvastuussa mainonnassa esiintyvien virheiden perusteella.

SIIS: Näyttötaakka huolellisuusvelvoitteen noudattamisesta on aina mainostajalla.

Tällaista huolellisuutta on

    - markkinoinnin järjestäminen asianmukaisesti

    - markkinoinnin virhe- ja muuttuneiden tietojen korjaaminen

    - valmistautuminen tarvittaessa hyvittämään kuluttajaa tilanteen mukaan

Sivun alkuun >

Tehtävä Moodlessa