lhasma10, mainonnan perusteet, 1 ov

6. MAINONNAN TAVOITTEET

6.1. Tavoitteiden toteutumisen mittaaminen

6. MAINONNAN TAVOITTEET

Tavoitteiden asettaminen mainonnalle ja markkinoinnille on tärkeää. Tavoitteisiin pääsemisen edellytyksenä on kohderyhmänsä tunteminen ja määritelmät siitä, millaisia vaikutuksia mainonnalla (markkinointiviestinnällä) halutaan saada kohderyhmässä aikaan.

Markkinointiviestinnän tavoitteita voivat olla mm. seuraavat:

    - palvelun, tuotteen tai brandin tunnetuksi tekeminen

    - palvelun, tuotteen tai brandin hyvistä ominaisuuksista kertominen

    - aktivoiminen ostamaan palvelua ja/tai tuotteita

    - opastaa tuotteen tai palvelun käytössä

    - muistuttaa asiakkaita tuotteen tai palvelun (brandin) olemassa olosta

    - tuotteen tai palvelun kysynnän ajoittamiseen vaikuttaminen

    - yrityksen, tuotteen, palvelun ja/tai brandin imagon kehittäminen ja ylläpitäminen

    - mainostettavien tuotteiden myynnin lisääminen (kappale- ja/tai euromäärä)

    - yleisemmin myynnin määrän lisääminen koko liikkeessä (mainostettavat tuotteet toimivat ns. sisäänvetoartikkeleina)

    - yrityksen tunnetuksi tekeminen

    - yrityksen tuotevalikoiman tunnetuksi tekeminen

    - tuotteiden hinta- ja saatavuustiedoista informoiminen

    - yrityksen imagon vahvistaminen, luominen ja parantaminen/muuttaminen

    - tapahtumista (myynninedistäminen) tiedottaminen

    - uusien kohderyhmien tavoittaminen

Omien viestinnällisten tavoitteiden määrittämisen jälkeen on myös tehtävä selväksi, mitkä näistä tavoitteista ovat ensisijaisia eli tärkeimpiä toteuttaa. Tämä prioriteettijärjestys (tärkeysjärjestys) viitoittaa markkinoinnin kokonaissuunnittelua. Toisaalta on  muistettava, että yksittäiset mainoskampanjat ovat usein osa yrityksen kokonaisviestintää ja siten sen tavoitteet voivat poiketa muusta viestinnästä, mikäli kohderyhmäksi on valittu eri segmentti kuin muulle markkinointiviestinnälle.

6.1. Tavoitteiden toteutumisen mittaaminen

Yhtä tärkeää kuin tavoitteiden asettaminen on myös miettiä, miten mitata tavoitteiden toteutumista. Jos tavoitteena on jonkin tuotteen myynnin määrällinen lisääminen, saadaan toteutuneet tavoitteet selville seuraamalla myynnin määrässä tapahtuneita muutoksia. Yhtälailla kysynnän ajoittamiseen vaikuttaminen saadaan esille esimerkiksi tuotteiden tarjoushintaisen myynnin ajan rajoittamisella.

    - Mieti, miten voit mitata mainonnan tehon ja tavoitteiden toteutumista?

Mainonnan toteuttamisen kannalta on ensisijaisen tärkeää määritellä ENSIN tavoitteet mainonnalle. Tavoitteet kertovat mainostajalle sen päämäärän mihin mainonnan avulla pyritään. Ilman tavoitteita mainonta on hakuammuntaa ja pahimmassa tapauksessa myös markkinointiin varattujen rahojen turhaa tuhlaamista.

Mainonnalle asetettuja tavoitteita voi olla yhtäaikaisesti useitakin, mutta tärkeää on, että tietoisesti mainonnalle valitaan vähintään yksi konkreettinen tavoite.

Mainonnan tavoitteiden asettamisessa on tärkeää se, että niitä pystyttäisiin jollain tavalla oikeasti mittaamaan. Myynnin lisääntyminen tiettyjen tuotteiden kohdalla tai yleensä koko myymälässä voidaan nykyään todentaa helposti kassajärjestelmien avulla. Mainonnan tutkimusta tehdään monella eri tavalla. Tässä linkkejä muutamiin mainonnan tutkimuslaitoksiin: Taloustutkimus, InterQuest, ACNielsen ja Dagmar.

    - Pohdi, miten voit mitata yrityksen tunnettavuuden lisääntymistä.

    - Pohdi, millainen mainonta informoi tuotteiden hinta- ja saatavuustiedoista.

    - Pohdi, miten mainonnan avulla voi vaikuttaa yrityksen imagoon.

Sivun alkuun >

Tehtävä Moodlessa