lhasma10, mainonnan perusteet, 1 ov

10. YHTEENVETO

10.1. Yleistä

10.2. Lopuksi

10.3. Kirjallisuusluettelo

 

10. YHTEENVETO

10.1. Yleistä

Tässä opintojaksossa on selvitetty yleisellä tasolla mainonnan perusteita. Mainonnan maailma on kiehtova ja monimutkainen. Mainonnan suunnittelijalla ei ole varaa koskaan ajatella, että nyt hän ymmärtää ja tietää mainonnasta kaiken mahdollisen, koska mainosvälineet kehittyvät, monipuolistuvat ja lisääntyvät. Samalla ihmiset, markkinoinnin kohderyhmänä, muuttuvat.

Jos olet oppinut joskus mainonnasta jonkun asian, ei ole lainkaan varmaa, että se olisi niin myös tulevaisuudessa. Mainontaa ja markkinointia suunnitellessa pitää kokoajan olla ajanhermoilla ja haistella suuntauksia. Mainonnassa ei myöskään auta, jos olet hyvä suunnittelija, piirtäjä, kuvankäsittelijä tai kirjoittaja.

Kaikkein eniten mainonnan parissa työskentelevältä vaaditaan kykyä myydä omat ideansa. Toisaalta tämä ei ole mahdollista ilman oman asiakkaansa eli mainonnan tilaajan tarpeiden tuntemista. Tämä johtaa siihen, että on mainonnan suunnittelijan on ennen kaikkea tunnettava asiakkaansa asiakkaan tarpeet. Vai kuinka?

10.2. Lopuksi

Tämä opintojakso on tarjonnut lyhyen, mutta suhteellisen kattavan katsauksen mainonnanperusteiden maailmaan. Toivottavasti opintojakso on tarjonnut sen läpikäyneille opiskelijoille heidän ymmärrystään laajentavaa tietoutta. 

Lähtökohtaisesti tämän opintojakson oppiaineisto on monien summa monista eri lähteistä sulatetusta aineistosta, joka on sittemmin on muotoutunut asiasisällöltään tässä esitettyyn järjestykseen. Aineiston muovautumiseen on vaikuttanut sekä pedagoginen tarkoituksen mukaisuus että aiemmin lähiopetuksessa saadut kokemukset. 

10.3. Kirjallisuusluettelo

Tähän opintoaineistoon läheisesti liittyvää kirjallisuutta on tarjolla paljon. Seuraavassa olen esittänyt luettelon, josta asioista enemmän tai laajemmin kiinnostuneet voivat halutessaan hankkia itselleen lisäinformaatiota:

  • Koskinen Jari, Visuaalinen viestintä - Monialainen tulevaisuus, WSOY, 2000
  • Mustonen Anu, Mediapsykologia, WSOY, 2001
  • Nieminen Tuula, Visuaalinen markkinointi, WSOY, 2004
  • Partanen Jari, Sissimarkkinointi, Talentum, 2005
  • Raninen Tarja, Rautio Jaana, Mainonnan ABC, WSOY, 2003
  • Tuska Toivo, Mainonnan suunnittelun sietämätön keveys, Talentum, 2003
  • Ylikoski Tuire, Unohtuiko asiakas?, KY-palvelu Oy, 2001
  • Wiio Osmo A., Viestinnän perusteet, Weilin-Göös, 1973

 

Lue Moodlesta opintojakson palautteesi