lhasma10, mainonnan perusteet, 1 ov

3. MAINONNAN KOHDENTAMINEN

3. MAINONNAN KOHDENTAMINEN

"Jotta viesti menisi perille, täytyy myös tietää,

 kenelle sen aikoo lähettää."

Mainontaa suunniteltaessa edellä esitetty totuus pääsee usein unohtumaan ja samalla kohdentamattomaan mainontaan haaskataan rahaa aivan turhaan. On siis opittava ajattelemaan kuka myymiämme tuotteita ja palveluja tarvitsee. Yleisimmin mainonnan perusteita opiskelevat ihmiset päätyvät ensimmäisenä olettamukseen, että tietysti tuotteet ja palvelut on tarkoitettu kaikille ihmisille. Tämä olettamus kumpuaa todennäköisemmin siltä pohjalta, että on täysin hullua ajatella, ettei tuotetta tai palvelua myytäisi jollekin, joka haluaa sen ostaa ja sitten yleistetään se tarkoittamaan sitä, että ehdottomasti tuotteita ja palveluista myydään kaikille. Mainonnan ja markkinoinnin parissa työskentelevien on päästävä tästä suppeasta ja ei-mihinkään johtavasta ajattelutavasta HETI irti.

Mainonnan kohdentamisessa on siis kysymys siitä, ketkä tätä tuotetta ja/tai palvelua käyttäisivät todennäköisemmin. Tätä analysoidaan usein jo yrityksen liikeideassa, josta siten on usein apua mainonnan suunnitteluun.

Yrityksen liikeidea

Segmentoinnilla tarkoitetaan kokonaismarkkinoiden jakamista osiin eri perustein. Tutustu segmentoinnin periaatteisiin seuraavasta linkistä avautuvilla sivuilla:

Markkinointisuunnitelma, segmentoinnin periaatteet

Aluksi on siis tehtävä tietoiset rajaukset siitä, millä perusteella mainonnan kohdentaminen eli segmentointi tehdään. Mainonnan tavoitteena voi olla  myös uusien kohderyhmien löytäminen. Tutustu seuraavaan yritykseen ja...

    - Mieti, kenelle yrityksessä myytävät tuotteet ja/tai palvelut on tarkoitettu (yleisellä tasolla).

    - Mieti, millaista asioita edellä mainitut ihmiset ovat kiinnostuneet.

    - Mieti, millaisia ihmisiä edellä mainitut ihmiset ovat.

Sivun alkuun>

Tehtävä Moodlessa