DAMITU1-2, TYÖVÄLINEOHJELMIEN TEHOKÄYTTÖ 2 OV

1. Johdanto

2. Taulukko-ryhmät

3. Viittaukset ja linkitykset

4. Mallit

5. Suojaus

6. Funktiot

7. Solujen nimeäminen

8. Tehtävät [6]

 

EXCEL

1.Johdanto

Excel 2007:n käyttöliittymä on muuttunut edellisestä versiosta. Muutoksia on logiikassa,  nimityksissä ja termeissä:

  • Office -painike [T] vastaa monelta osin Tiedosto -valikkoa
  • Valikot ovat muuttuneet välilehdiksi [O, Q, S,...] ja valintanauhoiksi
  • Pikanäppäinyhdistelmät löydät, kun kirjoitat ohjeen hakusanaksi " Excelin pikanäppäimet"

Ohjelma perustuu XML- merkintäkieleen. Uusi tiedostomuoto mahdollistaa pienemmän tiedostokoon ja joustavamman tiedon jakamisen eri sovellusten välillä.

Alla olevasta kuvasta näkyvät pikanäppäimet, joiden avulla voidaan siirtyä valikoissa. Esim. painamalla Alt +F, saadaan esille kaavat välilehti. Tämän jälkeen tulevat uudet pikanäppäinyhdistelmät esille.

 

EXCELIN VÄLILEHTIEN SISÄLTÖ
Aloitus [O] Dokumentin laatimiseen ja muokkaamiseen tarvittavat työkalut. vrt. Tiedosto-valikko
Lisää [Q] Taulukkoon lisättävät grafiikka- yms.
Sivun asettelu [S] Taulukon ulkoasuun vaikuttavat määritykset
Kaavat [F] Kaavojen kirjoittaminen
Tiedot [U] Tietokantatoiminnot
Tarkista [R] Tarkistustyökalut
Näytä [I] Näyttötilat

Käsittelen tässä Excel -osiossa esimerkkien avulla:

  • taulukkoryhmät
  • viittaukset
  • mallit
  • suojaukset
  • funktiot
  • solujen nimeämisen ja nimien käytön kaavoissa ja funktioissa

Kuhunkin jaksoon liittyvät tehtävät löydät luvusta 8. On tärkeää, että teet myös kaikki esimerkit, koska  myös esimerkkitehtävät palautetaan minulle kurssin lopussa.

Excelin työkirjan rakenne

Työkirja koostuu taulukoista ja taulukot sivuista.

Tästä linkistä löydät lisätietoa Excelin käytöstä ja saat tulostettua itsellesi pikaoppaita.

http://office.microsoft.com/fi-fi/training/results.aspx?qu=excel&av=TRN000


2. Taulukkoryhmät

Kertaamme aluksi perustiedot  työkirjassa olevien laskentataulukoiden hallinnasta.
 

  • Miten siirrytään työkirjassa laskentataulukosta toiseen?

  • Miten nimetään laskentataulukoita?

  • Miten lisätään, poistetaan ja siirretään  työkirjassa laskentataulukoita.
     

Oletuksena on, että jokainen uusi Excel-työkirja sisältää kolme samanlaista laskentataulukkoa, Taul1, Taul2 ja Taul3. Jokaisen laskentataulukon voi tunnistaa laskentataulukkoikkunan alaosassa olevasta laskentataulukon välilehdestä kuten alla olevassa kuvassa on esitetty.

Voit vaihtaa laskentataulukosta toiseen, kun napsautat sen laskentataulukon välilehteä, jonka haluat valita ja valitsemasi laskentataulukko avautuu työtilaan aktiiviseksi laskentataulukoksi. Laskentataulukoiden välilehtien vasemmalla puolella ovat välilehtien vierityspainikkeet, joita käyttämällä voit vierittää esiin välilehtiä, jotka eivät ole tällä hetkellä esillä. Voit reunimmaisia vieritysnuolia napsauttamalla näyttää työkirjan ensimmäisen ja viimeisen välilehden. Sisempiä vieritysnuolia napsauttamalla voit siirtää välilehtiä oikealle ja vasemmalle. Kun haluat vaihtaa työkirjassa laskentataulukkoa, noudata kuvassa esitettyjä ohjeita.

a) Laskentataulukoiden nimeäminen

Oletuksena olevat laskentataulukoiden nimet – Taul1, Taul2 ja Taul3 – ovat vain esimerkin vuoksi ja sinun on nimettävä laskentataulukot käyttökelpoisemmilla ja kuvaavammilla nimillä. Voit muuttaa laskentataulukon nimeä koska tahansa.  Tapa 1: Kaksoisnapsauta ensin laskentataulukon välilehteä ja kirjoita sitten uusi nimi.

Voit keskeyttää muokkaamisen painamalla Escape -näppäintä. Laskentataulukon nimessä voi olla korkeintaan 31 merkkiä (mukaan lukien välilyönnit, mutta muista, että mitä pidemmän nimen kirjoitat, sitä vähemmän jää tilaa toisten laskentataulukoiden välilehdille. Nimeämisessä kannattaa pitää tasapaino kuvaavien ja lyhyiden nimen välillä.


Tapa 2:


 

Voit nimetä näkyvissä olevan laskentataulukon myös valikkokomentoa käyttäen: Napsauta Taul1 hiiren oikealla näppäimellä ja valitse avautuvasta valikosta (vieressä oikealla) Nimeä uudelleen -komento. Kirjoita laskentataulukon nimi: "Etelä" ja paina Enter-näppäintä. Samoin voit Lisätä ja Poistaa laskentataulukoita.


b) Laskentataulukoiden poistaminen

Jos et tarvitse kaikkia työkirjassa olevia laskentataulukoita, poista käyttämättömät laskentataulukot.

1. Valitse poistettava laskentataulukko aktiiviseen ikkunaan.
2. Napsauta Taul3 hiiren oikealla näppäimellä ja valitse avautuvasta valikosta Poista -komento.


Jos haluat valita useita laskentataulukoita,

  •  pidä Ctrl-näppäintä alhaalla ja napsauta poistettavien laskentataulukoiden välilehtiä tai

  •   pidä Vaihto-näppäintä alhaalla ja valitse peräkkäisistä laskentataulukoista ensimmäinen ja viimeinen välilehti.

Huom.
Jos poistat laskentataulukon – ja vaikka se sisältää useita rivejä ja sarakkeita, se poistuu pysyvästi ja et voit palauttaa sitä Kumoa-komennolla.
 

c) Laskentataulukoiden lisääminen

Voit Excelissä lisätä työkirjaan uusia tyhjiä laskentataulukoita koska tahansa, kun valitset Lisää -valikosta Laskentataulukko -komennon. Kun lisäät uuden laskentataulukon, Excel asettaa sen ennen aktiivista laskentataulukkoa ja numeroi sen olemassa olevien laskentataulukoiden määrän mukaisesti. Esimerkiksi yhdennentoista laskentataulukon nimi on Taul11.

d) Laskentataulukoiden määrän oletusarvon asettaminen

Excelin asetukset -valintaikkunassa voit mm. taulukoiden määrän kohdassa "Sisällytettävien taulukoiden määrä". Voit määritellä luvun, joka on välillä 1-255. Alla olevassa kuvassa on määritelty 3. Tämä ominaisuus on  hyödyllinen silloin, kun joudut usein lisäämään työkirjaan laskentataulukoita. Excelin asetukset -valintaikkunan löydät:

  1. Paina Pikatyökalurivin nuolipainin alas.

  2. Valitse valikosta Lisää komentoja.

  3. Excelin asetukset  - ikkuna avautuu.

  4. Valitse Käyttäjän asetukset.


e) Laskentataulukoiden siirtäminen

Jos lisättyjen laskentataulukoiden paikka ei tunnu sopivalta, voit helposti siirtää niitä työkirjassa yksinkertaisesti vedä- ja pudota -tekniikalla. Jos haluat asettaa laskentataulukon uuteen paikkaan, napsauta tämän laskentataulukon välilehteä ja vedä se haluamaasi paikkaan. (Uuden paikan valinnassa on apuna pieni nuoli.)


Miksi taulukkoryhmää tarvitaan?

Kun tarvitaan kaksi tai useampi  samanlaista taulukkoa, kannattaa taulukot tehdä taulukkoryhmänä. Tällöin voidaan tehdä yhdellä kertaa jokaiselle taulukolle yhteiset ominaisuudet: tekstit, luvut, kaavat, funktiot ja muotoilut.

Yhden tai usean laskentataulukon valitseminen taulukkoryhmään

Napsauttamalla ikkunan alareunassa olevia taulukoiden taulukonvalitsimia voit nopeasti valita toisen taulukon. Jos haluat kirjoittaa tai muokata usean laskentataulukon (=taulukkoryhmä) tietoja samanaikaisesti, voit ryhmittää laskentataulukot valitsemalla useita taulukoita. Voit myös muotoilla tai tulostaa valitut taulukot samanaikaisesti.

 

Valittava kohde:

Toimet:

Yksittäinen taulukko

Valitse taulukon välilehti.

Taulukon välilehdet, joista Taul2-välilehti on valittuna

Jos et näe haluamaasi välilehteä, napsauta välilehtien vierityspainikkeita, joita vierittämällä saat näkyviin lisää välilehtiä. Valitse sitten haluamasi välilehti.

Välilehtien vierityspainikkeet

Vähintään kaksi vierekkäistä taulukkoa

Valitse näistä ensimmäisen taulukon välilehti. Pidä sitten VAIHTONÄPPÄINTÄ painettuna ja valitse viimeisen haluamasi taulukon välilehti.

Vähintään kaksi taulukkoa, jotka eivät sijaitse vierekkäin

Valitse näistä ensimmäisen taulukon välilehti. Pidä sitten CTRL-näppäintä painettuna ja valitse muiden haluamiesi taulukoiden välilehdet.

Työkirjan kaikki taulukot

Napsauta jotakin taulukon välilehteä hiiren kakkospainikkeella ja valitse pikavalikosta (Pikavalikko voidaan tuoda näyttöön napsauttamalla kohdetta hiiren kakkospainikkeella tai painamalla VAIHTO+F10.) Valitse kaikki taulukot..


Kun useita taulukoita on valittuna, otsikkoriville taulukon yläreunaan tulee näkyviin [Ryhmä]. Voit peruuttaa usean taulukon valinnan työkirjassa napsauttamalla mitä tahansa taulukkoa tai  napsauta valitun taulukon välilehteä hiiren kakkospainikkeella ja valitse pikavalikosta Pura taulukoiden ryhmittely.

Huomaa!!

 Aktiiviseen taulukkoon (aktiivinen taulukko: Työkirjan taulukko, jota parhaillaan muokataan. Aktiivisen taulukon nimi taulukonvalitsimessa on lihavoitu.) kirjoittamasi tiedot tulevat näkyviin kaikissa valituissa taulukoissa. Muutokset saattavat korvata aktiivisen taulukon tietoja ja, ehkä tahattomasti, muiden valittujen taulukoiden tietoja.

Ryhmitetyistä taulukoista kopioimiasi tai leikkaamiasi tietoja ei voi liittää toiseen taulukkoon, koska kopioitu alue sisältää kaikkien valittujen taulukoiden kerrokset ja on siksi eri  kokoinen kuin yhden taulukon alue, johon tiedot olisi liitettävä. Varmista, että vain yksi taulukko on valittuna, ennen kuin kopioit tai siirrät tietoja toiseen laskentataulukkoon

Vertaa

Laskentataulukon kopioiminen Ctrl-näppäintä käyttäen

Voit luoda työkirjassa olevasta laskentataulukosta kopion, kun pidät Ctrl-näppäintä alhaalla samalla kun vedät laskentataulukon välilehteä uuteen paikkaan.  Tämä menettely luo työkirjaan laskentataulukosta kopion, jossa kaikki rivit ja sarakkeet ovat samanlaisia kuin alkuperäisessä laskentataulukossa. Myös laskentataulukon nimi kopioituu, mutta niin, että uuden laskentataulukon nimen lopussa on teksti “(2)”. Kun olet kopioimassa laskentataulukkoa vedä -ja -pudota -tekniikalla, hiiren osoittimen vieressä näkyy plusmerkki (+).

On tärkeää, että muistat nimetä jokaisen taulun ja poistaa ylimääräiset taulut, kun työsi on valmis.


Esimerkki 1: Luo alla olevan Taulukon mukaisia taulukoita 4 kappaletta.

 

  1. Avaa työkirja ja luo neljä taulukkoa.
  2. Nimeä taulukot myyntialueiden mukaan: Etelä, Itä, Länsi, Pohjoinen.
  3. Muodosta neljän taulukon ryhmä.
  4. Tee mallin mukainen myynnin seurantataulukko kaavoineen.
  5. Pura taulukkoryhmä ja lisää: myyjien nimet ja myynnit jokaiseen taulukkoon. Ensimmäisessä taulukossa on oma nimesi. Muut nimet ja luvut voit keksiä itse.

 

  1. Tallenna työkirja Esimerkki 1- nimisenä tiedostona.

3. Viittaukset ja linkitykset

Laskentataulukoiden hallinta

Voit työkirjojen avulla organisoida raportteja, tilikirjoja, taulukoita sekä lomakkeita, joita käytät päivittäin. Ensimmäisissä taulukkolaskentaohjelmissa jokaista laskentataulukkoa varten luotiin oma tiedosto. Tämä lähestymistapa riitti hyvin tavallisille laskentataulukoiden käyttäjille, mutta ammattikäyttäjät, jotka usein tarvitsivat työssään jopa satoja laskentataulukoita, hukkuivat pian suohon tiedostojen ja kansioiden kanssa.

Excelissä on nyt mahdollisuus luoda työkirjoja, jotka sisältävät jopa 255 laskentataulukkoa. Tämä helpottaa tiedostojen hallintaa, sillä kaikki työkirjassa olevat laskentataulukot tallentuvat yhteen tiedostoon. Vaikka et ehkä tarvitse samassa työkirjassa useita laskentataulukoita, voit tämän ominaisuuden ansiosta koota samanlaisia laskentataulukoita yhteen paikkaan. Voit esimerkiksi tallentaa samaan työkirjaan kaikki laskentataulukot, jotka liittyvät tuotteen kehityskustannusten seurantaan (tutkimus, valmistus, markkinointi, pakkaaminen ja niin edelleen) ja antaa tälle työkirjalle nimeksi 2007  Kehityskustannukset.


Kun luot työkirjan, joka sisältää useita laskentataulukoita, ja tahdot viitata lisättävässä kaavassa toisessa laskentataulukossa oleviin soluihin. Excelissä yhteyden luomista laskentataulukoiden välille kutsutaan linkin luomiseksi. Jos esimerkiksi työkirja sisältää erilliset laskentataulukot eri myyntialueita varten, voit luoda Yhteenveto-laskentataulukon, joka sisältää myyntitiedot jokaisen alueen laskentataulukosta. Linkitetyt laskentataulukot tarjoavat myös lisäetuja: kun vaihdat tietoja lähdelaskentataulukossa, Excel päivittää tiedot myös linkitetyssä laskentataulukossa.

Esimerkki 2 : Myyntitietojen linkitys yhteenvetotaulukkoon

Avaa Esimerkki 1 tiedosto. Lisää työkirjaan taulukko nimeltään Yhteenveto.

Nyt työkirja sisältää viisi laskentataulukkoa: Yhteenveto,  Etelä, Itä, Länsi ja Pohjoinen. Neljän alueen laskentataulukot sisältävät kunkin alueen jokaisen myyntiedustajan neljännesvuosittaiset myyntitiedot. Yhteenveto-laskentataulukossa on esitetty koko vuoden myyntitiedot alueittain. Laskennassa on käytetty SUMMA -funktioita, joilla lasketaan neljännesvuoden kokonaismyynti linkitetyistä laskentataulukoista.

Nyt linkitetään tammi -maaliskuun tiedot yhteenvetotaulukkoon.


Lisää Yhteenveto-laskentataulukkoon SUMMA -funktiot yhteenvetotietojen laskemista varten. Aloita jokainen kaava kirjoittamalla =SUMMA(

  1. Valitse yhteenveto -taulukko ja solu B3 ja kirjoita kaavariville =SUMMA(

  2. Siirry Etelä -taulukkoon ja valitse solut B4-B9. Paina Vaihto -näppäintä ja valitse Pohjoinen taulukko.

  3. Paina Enter.

Valmis kaava näkyy kaavarivillä:=SUMMA(Etelä:Pohjoinen!B3:B9)

Kaavan voi kirjoittaa myös suoraan kaavariville. Taulukon nimien jälkeen tulee ! -merkki, sitten yhteenlaskettavat solut.

Huomioi!!    Laskettavat solut täytyy olla samoissa soluissa eri taulukoissa.

  1. Toista kaava Helmi ja maaliskuun myynteihin.

  2. Tallenna työkirja nimellä Esimerkki 2.
     


Usean työkirjan käyttäminen

Kun teet päivittäisiä tehtäviä Excelin avulla, sinun on ehkä avattava muitakin työkirjoja, kun haluat katsella myyntilukuja, kirjoittaa laskun, kopioida tietoja tai suorittaa jonkin muun tehtävän. Voit Excelissä avata samanaikaisesti niin monta työkirjaa kuin pystyt hallitsemaan. Jokainen työkirja avautuu omassa ikkunassaan ja tehtäväpalkissa näkyy painike jokaista ikkunaa varten. (Jos tehtäväpalkissa ei ole näkyvissä erillistä painiketta jokaista avattua työkirjaa varten,

Ikkunoiden välillä voit liikkua

  •  Valitse  Näytä -välilehdeltä Ikkuna -ryhmästä komentopainike Vaihda ikkunaa.

 Sijoita Vaihda  ikkuna -painike pikavalikkoriville. Tämä kannatta tehdä, mikäli joudut liikkumaan useasti eri työkirjojen välillä.

  1. Napsauta Office -painiketta.

  2. Valitse  Excelin asetukset

  3. Valitse Mukauttaminen.

  4. Valitse komennoista Välilehti Näytä ja avautuvasta valikosta painike Vaihda ikkunaa.

  5. Siirrä valinta oikealla olevaan ikkunaan Lisää painiketta napsauttamalla.

  6. Napsauta OK -painiketta.

Pikavalikko näyttää nyt tältä.


Vaihtaminen työkirjaikkunasta toiseen ja tietojen linkittäminen  avoimien työkirjojen välillä

Työkirjasta toiseen vaihtaminen

Voit  avata useita työkirjoja Excelissä, kun napsautat  Office-painikkeesta ja valitset Avaa-komennon. Avautuvasta ikkunasta voit valita avattavan työkirjan.  Kun olet avannut useita työkirjoja,

  • voit katsella niistä yhtä kerrallaan suurennetussa ikkunassa (joka on oletuksena) tai

  • kaikkia avattuja laskentataulukoita vierekkäin, vaakasuunnassa, pystysuunnassa tai limittäin.

Valitse Näytä -välilehdeltä Järjestä kaikki ja valitse avautuvasta Järjestä ikkunat -ikkunasta haluamasi vaihtoehto.


Voit vaihtaa avoimesta työkirjasta toiseen myös pikanäppäinten avulla.

  1. Avaa haluamasi työkirjat.

  2. Siirry avonaisten työkirjojen välillä painamalla Ctrl+F6-näppäintä.

  3. Voit siirtyä vastakkaiseen suuntaan painamalla Ctrl+Vaihto+F6-näppäintä.
     


Esimerkki 3: Tietojen linkittäminen työkirjojen välillä

Opit edellä muodostamaan kaavoja, joissa viitataan samassa työkirjassa oleviin toisiin laskentataulukkoihin. Ennen kuin aloitat linkitetyn kaavan muodostamisen, jokainen tarvittava työkirja on avattava. Tee uusi työkirja, johon kerätään vuosittaiset myynnin yhteenvetotiedot. Kirjoita työkirjaan alla olevan kuvan mukaiset otsikot.

Anna työkirjan nimeksi Esimerkki 3.Työkirjaan tehdään linkit  Esimerkki 2 -työkirjasta.

Luo linkit näin:

  1. Avaa työkirjat: Esimerkki 2 ja Esimerkki 3.

  2. Lisää Esimerkki 3 -työkirjaan soluun B3 vuoden 2008 myynnit.

  3. Kirjoita B3 soluun =SUMMA(

  4. Siirry työkirjaan Esimerkki 2.

  5. Laske Summa -funktion avulla vuoden 2008 myynnit.

  6. Valitse hiirellä solut B3-B14.

  7. Paina Enter.

 Esimerkki 3 -työkirja aukeaa ja solussa B3 on vuoden 2008 tähän asti kertyneet myynnit.

Kaavarivillä näet kaavan: =SUMMA('[Esimerkki 2.xlsx]Yhteenveto'!$B$3:$B$14)

Voit kirjoittaa kaavan myös suoraan kaavariville.

Tallenna työkirja nimellä Esimerkki 3.

Muista, että viitattavat asiakirjat tulee olla saatavissa eikä niiden nimiä ole syytä mennä muuttamaan.


4. Mallit

Taulukoita tehdessäsi huomaat todennäköisesti, että monet taulukot ovat hyvin samankaltaisia. Esimerkiksi joka kuukausi teet ehkä taulukon kyseisen kuun budjettia varten. Joka kerta taulukkoa luodessasi joudut kirjoittamaan samat kaavat ja otsikot ja tekemään samat muotoilut, oikeastaan ainoa tieto, joka muuttuu, ovat syötettävät luvut. Eikö olisikin helpompaa, jos voisit avata uuden taulukon, joka sisältäisi valmiiksi kaiken samanlaisena säilyvän informaation, ja sinun tarvitsisi vain kirjoittaa uudet luvut aivan kuin täyttäisit lomaketta?

Tämä on mahdollista Excelin mallien avulla. Malli on työkirja, joka voi sisältää kaavoja, otsikoita, kuvia ja muotoiluja. Kun luot uuden, valitsemaasi malliin perustuvan työkirjan, uusi työkirja sisältää kaikki mallin tiedot, joten sinun tehtäväksesi jää vain aukkokohtien täyttäminen. Excelissä on useita valmiita malleja lähes kaikille keskeisille liiketoiminnan alueille.

Malli-ikkuna aukeaa ensimmäisenä, kun avaat uuden työkirjan. Voit valita mallin myös Microsoft Office Online -sivuilta.



 

Mallin luominen

Malli on yhtä helppo luoda kuin taulukkokin. Kuten Excelin mukana tulevat mallit myös omat mallisi säästävät aikaa. Luot ehkä joka kuukausi inventaarioluettelon, johon syötät toistuvasti samoja asioita; vain varsinaiset numerotiedot muuttuvat. Oma mallisi on valmis lomake täytettäväksi
aina tarvittaessa. Kun tahdot tallentaa tekemäsi taulukon malliksi, valitset tallennusmuodoksi Excel -malli.


Mallien käyttö

Vaikka sitä ei heti tulekaan ajatelleeksi, jokainen luotu työkirja perustuu mallille. Kun luodaan uusi työkirja, joka ei perustu millekään tietylle mallille, Excel luo työkirjan oletusarvoisen mallin pohjalta, joka sisältää kolme taulukkoa eikä yhtään kaavaa, otsikkoa tai muotoilua. Kun Uusi- valintaikkunasta valitaan tietty malli, olipa se itse luotu tai Excelin mukana tullut, Excel luo uuden työkirjan, joka sisältää mallin sisältämät kaavat, otsikot, kuvat ja muotoilut. Malli ei muutu, kun tietoja kirjoitetaan uuteen työkirjaan, koska tällöin muokataan uutta tiedostoa eikä mallia. Jos mallia halutaan muokata, jolloin kaikki sen pohjalta luodut uudet työkirjat tulevat olemaan erilaisia, malli pitää avata ja muutokset pitää tehdä suoraan siihen.

Mallin avaaminen, muokkaaminen ja tallentaminen

Mallien oletussijaintipaikan löydät Valvontakeskus -välilehden Luotetut sijainnit luettelosta. Voit myös tallentaa mallit  itse valitsemaasi kansioon. Kun avaat tai tallennat mallin, laita tallennusmuodoksi malli.

  1. Napsauta Office -painiketta ja valitse Excelin asetukset.

  2. Valitse Excelin asetukset -valintaikkunasta Valvontakeskus -välilehti.

  3. Napsauta Valvontakeskuksen asetukset -painiketta.

  4. Luotetut sijainnit -luettelosta näet mallien sijoituspaikan.


 

Esimerkki 4: Mallin käsittely

  1. Avaa  työkirja "Ajopäiväkirja" (voit kopioida tiedoston: Y:\Hillevi Oksanen\KLIpkt07\verkkokurssiin liittyvät tiedostot\Excel ).
  2. Tallenna malliksi. Sulje työkirja.

  1. Avaa työkirja uudelleen mallina.

 

  1. Tee henkilökohtainen ajopäiväkirjamalli.
    • Kirjoita nimeksi oma nimesi
    • muotoile malli: nimeä taulukko, täydennä, lisää värejä, muuta fontti jne.
  2. Tallenna malliksi. Nimeä malli: omalla nimelläsi. Esim. eetun ajopäiväkirja.
  3. Sulje työkirja.

Nyt sinulla on saatavilla valmis mallipohja, johon sinun tarvitsee lisätä vain muuttuvat tiedot.


5. Suojaus

Voit  suojata Excelissä salasanalla:

  • osia laskentataulukosta,
  • laskentataulukoita tai 
  • koko työkirjan luvattomalta käytöltä.

Kun teet suojauksen, toiset käyttäjät voivat avata tiedoston, mutta eivät voi muuttaa suojattuja  osia. Jos haluat jakaa työkirjasi toisten käyttäjien kanssa ja estää heitä tekemästä muutoksia, tämä ominaisuus on juuri sinua varten.

Esimerkki 5 a): Taulukon tai työkirjan suojaus

  1. Avaa Myynnit 2008 -työkirja "Esimerkki 2", Etelä -taulukko.
  2. Paina hiiren kakkospainiketta ja valitse Muotoile solu -ikkuna.
  3. Valitse välilehti: Suojaus.
  4. Ota väkänen pois ruudusta Lukittu.



  1. Valitse Tarkista -välilehti.
  2. Muutokset -ryhmästä voit valita:
    • Jos tahdot suojata koko työkirjan, valitset Suojaa työkirja.
    • Jos tahdot suojata Etelä -taulukon tai osia siitä, valitset Suojaa taulukko.

  1. Taulukon suojaaminen -ikkunassa voit täsmentää suojaustasi. Valitse alla olevan kuvan mukaisesti.
  2. Seuraavaksi sinulta kysytään kahdesti salasanaa. Anna salasanaksi:123.

Kun suojaat taulukon tai osia taulukosta, saat tämän valintaikkunan.

Kun suojaat koko työkirjan, saat tämän valintaikkunan.

 

Suojauksen purku

  1. Valitse Tarkista -välilehdeltä Poista taulukon suojaus.
  2. Anna salasana (123) ja paina OK.

Esimerkki 5 b): Taulukon osien suojaus

  1. Avaa Myynnit 2008 - työkirja "Esimerkki 2", Etelä taulukko.
  2. Valitse solut, jotka tahdot jättää suojauksen ulkopuolelle, A4-D9 .

  1. Paina hiiren kakkospainiketta ja valitse Muotoile solu -ikkuna.
  2. Valitse välilehti: Suojaus.
  3. Ota väkänen pois ruudusta Lukittu.
  4. Valitse Tarkista -välilehti.
  5. Valitse Suojaa taulukko.
  6. Määritä ehdot ja anna salasanaksi:123.
  7. Vahvista salasana.
  8. Tallenna työkirja nimellä Esimerkki 5.

Huomaa!!

Ole varovainen, kun käytät salasanasuojausta. Jos unohdat salasanan, et voi enää avata suojattua tiedostoa ilman salasanan hakkerointia. Mm. sivulla http://www.lostpassword.com/word.htm on joukko ohjelmia, joiden avulla murrat minkä tahansa Office-ohjelman salasanan (ja liudan muidenkin ohjelmien salasanoja). Demo-versio paljastaa salasanasta vain kaksi ensimmäistä merkkiä, mutta maksullisilla versioilla murrat takuuvarmasti koko salasanan.


Esimerkki 5 c): Tiedoston avaamisen estäminen salasanalla

  1. Luo työkirja tavalliseen tapaan. Työkirjassa ei tarvitse piilottaa tai suojata luottamuksellisia tietoja – salasanasuojaus rajoittaa pääsyn kaikkiin osiin. Napsauta Office -painiketta.
  2. Tallenna nimellä -valintaikkuna avautuu. Jos et ole vielä määritellyt tiedostonimeä, kirjoita se Tiedostonimi-muokkausruutuun.
  3. Napsauta Tallenna nimellä -valintaikkunan vasemmassa alakulmassa  olevaa Työkalut  -luetteloruudun avaavaa nuolta.
  4. Valitse Yleiset asetukset.





Nyt voit määritellä  kaksi salasanaa:

  • avaussalasana, joka estää käyttäjiä avaamasta tiedostoa.
  • muokkaussalasana, joka estää käyttäjiä tallentamasta työkirjaan muutoksia.

Lisäksi voit tässä ikkunassa määritellä varmuuskopiokäytännön.

 

Kun seuraavan kerran yrität (tai joku toinen käyttäjä yrittää) avata tiedoston, Excel pyytää kirjoittamaan salasanan. Jos haluat myöhemmin poistaa salasanasuojauksen, valitse Tallenna nimellä -komento, napsauta Yleiset asetukset -painiketta ja poista salasana. Tallenna.
 


6. Funktiot

Kaava on lauseke, joka laskee uuden arvon olemassa olevien tietojen perusteella. Tässä osiossa

  • kerrataan aritmeettisia operaattoreita ja  laskujärjestyksen ohjaamista sulkeiden avulla

  • käytetään kaavoissa solunimiä

  • kerrataan perusfunktioita ja tehdään laskelmia rahoitusfunktioilla

Hyvin järjestetyn kaava- ja funktiokokoelman avulla voit analysoida liiketietoja uusilla tavoilla, merkitä tärkeitä trendejä ja suunnitella liiketoiminnan kehittymistä.

Kertausta laskukaavojen muodostamisesta

  • Napsauta solua, mihin tahdot kaavan laittaa.

  • Aloita kaava  = "=" merkillä.

  • Napsauta solua , jossa haluttu luku on.

  • Lisää aritmeettinen operaattori.

  • Napsauta solua , jossa haluttu luku on.

  • Paina Enter.

Jokaisessa kaavassa käytetään yhtä tai useampaa aritmeettista operaattoria. Aritmeettista operaattoria ei tarvita, jos kaavassa käytetään pelkästään funktioita, mutta muissa tapauksissa operaattorit ovat tarpeellisia, jotta Excel tietäisi, mitä sen pitää tehdä kaavassa olevilla luvuilla. Jos kaava sisältää enemmän kuin yhden aritmeettisen operaattorin, voit lisätä sulkeita ja ohjata niiden avulla laskujärjestystä.

Jokainen kaava sisältää kaksi tai useamman luvun, joita käytetään aritmeettisten operaattorien kanssa. Voit Excelissä kirjoitettavissa kaavoissa yhdistää lukuja, soluviittauksia ja muita arvoja.

Esimerkiksi Neste Oyj:n [NES1V] osakkeilla tehdyistä kaupoista. Myyntihinnan kokonaisarvo:  =määrä * hinta-välityspalkkio eli =E5*F5-G5

Huomaa!
Excelissä kaava on helppo kopioida viereisiin soluihin.  Valitse solu , jonka haluat kopioida, lähesty hiirellä solun oikeaa alakulmaa, hiiren osoitin muuttuu ohueksi ristiksi, paina hiiren vasen näppäin alas ja vedä alaspäin.


 

Aritmeettisten operaattorit

Kuten olet edellisessä esimerkissä oppinut, voit Excelissä muodostaa kaavoja ja käyttää niissä yhtä tai useampaa aritmeettista operaattoria lukujen ja soluviittausten yhdistämiseen. Alla olevassa taulukossa on esitetty täydellinen luettelo aritmeettisista operaattoreista, joita voit käyttää kaavassa.

Operaattori Kuvaus Esimerkki Tulos
() Sulkeet (1+1)*100 200
^ Potenssiin korotus 2^2 4
* Kertolasku 1*0 0
/ Jakolasku 2/2 1
+ Yhteenlasku 1+1 2
- Vähennyslasku 1-1 0

Jos kaava sisältää enemmän kuin yhden aritmeettisen operaattorin, Excel noudattaa normaaleja laskusääntöjä kaavan laskennassa. Nämä säännöt – Excelin laskentajärjestystä koskevat säännöt – määräävät, että ensin suoritetaan potenssiin korotukset, seuraavaksi kerto- ja jakolaskut ja viimeiseksi suoritetaan yhteen - ja vähennyslaskut. Jos samaan luokkaan kuuluu useampia laskutoimituksia, Excel laskee ne vasemmalta oikealle. Excel laskee esimerkiksi kaavan =6-5+3*4 seuraavassa järjestyksessä:

=6-5+12

=1-12

=13

Sulkeet ja laskujärjestys

Voit muuttaa Excelin laskujärjestystä lisäämällä kaavaan yhden tai useita sulkumerkkipareja. Voit niitä käyttämällä ohjata tapaa, jolla Excel käsittelee kaavassa olevia operaattoreita ja voit sulkeiden avulla myös muotoilla kaavan helpommin luettavaan ja päivitettävään muotoon. Tarkastele esimerkiksi sulkeiden käyttöä seuraavassa kahdessa kaavassa:

=6-(5+3)*4

=6-8*4

=6-32

=-26

Kaavojen muokkaaminen

  • Voit Excelissä muokata kaavoja samalla tavalla kuin muidenkin solujen sisältöä.
  • Kaksoisnapsauta solua, paikanna korjattava kohta nuolinäppäimillä, tee tarvittavat korjaukset ja paina Enter-näppäintä.
  • Voit kaavaa muokatessa lisätä myös uusia soluviittauksia, kun asetat hiiren osoittimen kaavarivillä oikeaan paikkaan ja valitset hiirellä uudet solut. Voit tämän kätevän ominaisuuden avulla korvata kaavassa olevat soluviittaukset, jos olet aikaisemmin valinnut väärät solut.
     

Excelin funktioiden käyttö

Jotta voisit suorittaa laskentataulukossa vaativia numeerisia laskutoimituksia ja tekstinkäsittelyyn liittyviä toimintoja, Excel sisältää sisäänrakennettuja kaavoja, joita kutsutaan funktioiksi. Funktio on valmiiksi määritelty kaava, joka tarvitsee laskentaa varten yhden tai usean arvon ja palauttaa yhden arvon. Excel sisältää yli 200 funktiota käsittävän funktiokokoelman. Ne on luokiteltu useaan luokkaan kuten alla olevassa taulukossa on esitetty.

Laskutoimitusten suorittaminen funktioilla

Kertaamme  ensin, miten funktiot toimivat ja miten niitä luodaan. Tämän jälkeen tutustumme perusteellisemmin talouteen liittyviin maksu-, tuleva.arvo- ja korko- funktioihin. 

  • Funktiot ovat valmiita kaavoja, joita käyttämällä säästät usein käytettyjen tai monimutkaisten kaavojen luomiseen kuluvan ajan ja vaivan.
  • Excel sisältää satoja funktioita, joita voi käyttää sellaisenaan tai yhdistellä muihin kaavoihin tai funktioihin.
  • Funktiot suorittavat erityyppisiä laskutehtäviä yhteenlaskusta ja keskiarvojen laskemisesta monimutkaisempiin tehtäviin kuten lainan kuukausittaisen lyhennyserän laskemiseen.
  • Funktion voi kirjoittaa käsin, jos tietää sen nimen ja kaikki tarvittavat muuttujat, tai funktion voi lisätä helposti käyttämällä Liitä funktio  -ominaisuutta.
  • Funktiot löytyvät Kaavat -välilehdeltä.

 


Esimerkki 6 a) : Funktion kirjoittaminen suoraan kaavariville

Harjoitus työkirjassa "Neste kaupat" on yhteenveto Netta Neuvokkaan Neste Oyj:n osakkeilla vuonna 2007 tekemistä kaupoista. Harjoituksessa lasketaan

  • Kokonaisarvo: Ostot - Myynnit
  • Välityspalkkioiden summa
  • Myyntien lkm
  • Ostojen lkm
  • Määrä: Osakkeiden jäljellä oleva lkm laskentahetkellä
  • Ostojen euromääräinen summa

 

  1. Avaa työkirja "Neste kaupat" (kopioi tiedosto y-asemalta: Y:\Hillevi Oksanen\KLIpkt07\verkkokurssiin liittyvät tiedostot\Excel ).
  2. Napsauta solua, H12, mihin tahdot funktion laittaa.
  3. Kirjoita kaavarivillä funktion nimi esim. =SUMMA(
  4. Valitse tai kirjoita solualue esim. =SUMMA(H2:H11)
  5. Paina Enter.

Voit laskea SUMMA-funktiolla summan useista erillään olevista alueista, kun erotat solualueet toisistaan puolipisteellä. Esimerkiksi kaava =SUMMA(A3:A8;B3:B8) laskee yhteen sekä A- sarakkeessa että B-sarakkeessa kuuden solun summan ja näyttää tuloksen. Voit havaita, että erillisten solualueiden valitseminen hiirellä on helppoa, kun pidät Ctrl-näppäintä alhaalla ja vedät solujen yli tai napsautat valittavia soluja hiirellä.

Summa -funktion kanssa samankaltaisia funktioita ovat myös ennestään tutut: MIN, MAKS, KESKIARVO, LASKE.

Jatka esimerkkiä laskemalla Osto -tapahtumien lukumäärä soluun D12. Kuva alla. Sulkujen sisällä on alue, josta lasketaan Osto -solujen lukumäärä, D2:D11, puolipisteen jälkeen on ehto "Osto".

Tallenna työkirja nimellä nimellä Esimerkki 6.


 

Esimerkki 6 B): funktion luominen ohjatun toiminnon kautta

Avaa Esimerkki 6 -työkirja. Funktion lisäyksen voit tehdä Kaavat -välilehden Toimintokirjasto -ryhmästä napsauttamalla Lisää funktio kuvaketta.

 Tässä näet eri luokat kuvakkeina.

 

Luokka Käyttökohde
Rahoitus Lainan maksut, nykyarvot, poistot
Kalenteri Päivämääriin ja aikoihin liittyvät laskutoimitukset
Matemaattiset Matemaattiset - ja trigonometriset laskutoimitukset
Tilasto keskiarvot, summat, jakaumat, varianssit
Teksti Tekstin vertailu, muotoilu, muuntaminen
Haku Hakutoiminnot taulukoista
Tietokanta Ulkoisten tietojen käsittely
Loogiset TOSI tai EPÄTOSI tulos laskutoimituksista
Erikoiset Mm. tietojen muotoon ja virheiden käsittelyyn liittyvät funktiot

 

Laske montako myyntiä on tehty?

Laske -funktiot laskevat määrittelyn täyttävien ehtojen lukumäärän.

  1. Napsauta solua, D13, mihin tahdot funktion laittaa.

  2. Napsauta fx -painiketta.

  3. Valitse funktioluokka -ikkunasta tarvitsemasi luokka.
  4. Valitse tarvitsemasi funktio. [[LASKE.JOS]
  5. Napsauta OK.
  6. Täytä funktion argumentit  -ikkunaan; Alue:   D2:D11, Ehto:.Myynti
  7. Napsauta OK.

Sait myyntien lukumääräksi 3 kpl.

 

Laske vielä Summa.jos -funktion avulla Ostojen euromäärä soluun B14.

Huomaa

Summa.jos funktio laskee ehdon täyttävien solujen sisällä olevat arvot yhteen. Laske.jos -funktio laskee ehdon täyttävien solujen lukumäärän.


Tallenna työkirja samalla nimellä eli Esimerkki 6.


Taloudelliset funktiot (MAKSU, TULEVA.ARVO, KORKO)

Voi olla vaikeaa ja aikaa vievää kirjoittaa kaava, joka laskee useita asioita yhtä aikaa: esimerkiksi sijoituksen kustannukset määrätyllä aikavälillä ja tietyllä korkotasolla. Liitä funktio -ominaisuuden avulla monimutkaisten kaavojen luominen on helppoa; Excel tarjoaa käyttöösi valmiita, ryhmiteltyjä kaavoja eli funktioita. Funktio määrittelee kaikki tietyn tuloksen aikaansaamiseksi tarvittavat osatekijät, joita kutsutaan myös muuttujiksi. Käyttäjän tehtäväksi jää ainoastaan arvojen, soluviittausten ja muiden muuttujien kirjoittaminen. Funktioita voi myös yhdistellä  tarpeen vaatiessa.

Rahoitus -luokkaan kuuluvan MAKSU -funktion avulla voit laskea lainan maksuerän suuruuden, kun tiedät koron, maksujen lukumäärän ja lainapääoman. Jokainen funktio on kirjoitettava tietyssä muodossa eli funktiolla on tietty syntaksi, jotta Excel osaa laskea tulokset oikealla tavalla.

Esimerkiksi MAKSU-funktion syntaksi on seuraava:

    MAKSU(korko;kaudet_yht;nykyarvo;ta;laji)

Sulkeiden sisässä olevat lyhennetyt sanat ovat argumentteja:

  • korko: korko

  • kaudet_yht: maksuerien lukumäärä

  • nykyarvo: lainapääoma

Jotta funktio toimisi oikein, kaikki sen pakolliset argumentit on määriteltävä ja jokainen argumentti on erotettava puolipisteellä.

Maksu funktion kirjoittaminen kaavariville

Jos esimerkiksi haluat käyttää MAKSU-funktiota lainan maksuerän laskemiseen, kun pääoma on -10000 euroa, vuosikorko on 6 % ja laina-aika 36 kuukautta, kirjoita seuraava kaava:

    =MAKSU(6%/12;36;-10000)

Kun Excel laskee tämän funktion, se asettaa tuloksen (304,22 euroa) samaan soluun, joka sisältää kaavan.  Huomaa, että esimerkissä ensimmäiseksi argumentiksi (korko) on määritelty luku, jossa on% -merkki ja joka on jaettu luvulla 12. Tämä on siksi, että maksuerät ovat kuukausittain. Tässä on tuotu esiin yksi tärkeä seikka – voit suorittaa funktion argumenttien paikalla muita laskutoimituksia sekä funktioita. Vaikka argumenttien käytön oppiminen saattaa vaatia vähän aikaa, voit havaita, että funktiot tuottavat tuloksia, joiden laskeminen käsin vaatisi useita tunteja.


Sama esimerkki Lisää funktio -komennon avulla

Excelissä on niin paljon eri funktioita, että ajatus tuntemattomien ominaisuuksien kokeilemisesta omin päin saattaa tuntua lannistavalta. Excelissä tämä on tehty kuitenkin mahdollisimman helpoksi.

  • Kaavat - välilehdeltä valitaan Toimintokirjasto -ryhmästä Lisää funktio ja valintanauhalta Rahoitus ja sieltä  Maksu -funktio.





 

  • Paina Ok.

  • Korko riville laita vuotuinen korko muutettuna kuukautta vastaavaksi koroksi eli jaetaan 6%/12

  • Maksukausien lukumäärä on maksuerien määrä eli 36.

  • Nykyarvo on -10000 (koska on lainaa)

  • Ta on 0 €:a

  • Laji on 0.

Tulos on maksuerän suuruus:  304,22 €.

 

Voit saada tietoja funktioiden toiminnasta ja tarvittavista argumenteista myös Ohje -toiminnon avulla. Kun kaksoisnapsautat Funktion nimeä kaavarivillä, Excel näyttää ko. funktion ohjeen.


Muita talouteen liittyviä funktioita ovat esim.  TULEVA.ARVO ja KORKO. Voit näiden avulla laskea sijoituksen tulevan arvon tai sijoituksen tuottaman koron.

Voit käyttää Maksu -funktiota myös toisinpäin. Esim. paljonko sinun tulisi säästää kuukausittain, jotta sinulla olisi 10000€ kolmen vuoden kuluttua 4%:n korolla. Vastaus on kuukausittainen säästösumma on 261,04€.

=MAKSU(4%/12;3*12;0;10000;1)


Tulevan arvon laskeminen TULEVA.ARVO-funktiolla

Jos haluat sijoittaa varoja tulevaisuutta varten, voit laskea sijoituksen tulevan arvon myös TULEVA.ARVO -funktion avulla. Sijoitusneuvojat käyttävät tätä työkalua, kun he auttavat sinua päättelemään karttuvan sijoitustilin tai eläkesäästötilin tulevan arvon. Seuraavassa esimerkissä lasketaan eläkesäästötilin tuleva arvo, kun talletuksen määrä on 1000 euroa vuodessa 40 vuoden ajan 5% prosentin vuosikorolla.

Tee edellisten tietojen perusteella laskelma, paljonko sinulla on säästöjä 40 vuoden kuluttua.

  1. Tee Esimerkki 6 -työkirjaan uusi taulukko. Anna taulukolle nimeksi "tuleva.arvo".
  2. Suunnittele taulukkopohja.
  3. Lisää ohjatun toiminnan kautta  Tuleva.arvo -funktio.
  4. Korko on 5%.
  5. Kaudet_yht on makukertojen määrä.
  6. Erä on talletuksen määrä vuodessa.
  7. Laji on 0, koska maksuhetki on vuoden lopussa.
  8. 60 -vuotiaana sinulla on 120 800 €.

Tallenna työkirja samalla nimellä eli Esimerkki 6 .


Korkokannan laskeminen KORKO-funktiolla

Joudut ehkä arviomaan sijoituksen tilaa tai paljonko uusi liikeidea saattaisi tuottaa. Oletetaan esimerkiksi, että yhteistyökumppanisi pyytää sinulta lainaa 10000 euroa uutta kampaamo/parturi -projektia varten ja lupaa maksaa vuosittain vähintään 1000 euroa tuottoa vuodessa neljän vuoden ajan. Haluat tietää, mikä on tämän sijoituksen korko. Voit saada sen selville nopeasti KORKO  -funktiolla, jonka avulla voit laskea tuottoprosentin sijoitukselle, joka maksetaan takaisin säännöllisinä erinä tai yhtenä eränä.

Laske sijoituksen tuottoprosentin KORKO -funktiolla seuraavasti:

  1. Lisää uusi taulukko Esimerkki 6 -työkirjaasi. Anna taulukolle nimeksi KORKO.

  2. Suunnittele taulukko, johon voit laskelman tehdä.

  3. Napsauta laskentataulukon solua, jossa haluat laskea tuottoprosentin.

  4. Valitse Kaavat välilehdeltä Toimintokirjasto -ryhmästä Rahoitus ja avautuvasta valikosta Korko -funktio.

  5. Kirjoita Kaudet_yht-ruutuun 4 (= neljän vuoden ajanjakso) ja paina Sarkain-näppäintä,

  6. Kirjoita Erä-ruutuun 3000 (vuosittain takaisin maksettava summa) ja

  7. Paina Sarkain-näppäintä ja kirjoita Nykyarvo-ruutuun -10000 (sijoitettava summa).

Valintaikkuna näyttää tältä:

Napsauta OK -painiketta.

10.000 eron sijoitus tuottaa 7,71 %:n vuosittaisen koron, jos kaverisi maksaa vuosittain säännöllisesti 3.000 euroa neljän vuoden ajan. Voit näiden tietojen perusteella päättää, onko korko riittävä tai onko sittenkin viisaampaa sijoittaa johonkin vähemmän riskialttiiseen kohteeseen – tai neuvotella kaverisi kanssa uusista ehdoista.

Lyhyesti todettuna Excelin funktiot eivät voi taata, että liiketoimesi aina menestyvät, mutta oikein käytettynä voit niiden avulla saada päätöstesi perustaksi parhaita mahdollisia tietoja.

Tallenna työkirjasi edelleen  Esimerkki 6 -nimellä.


Funktioiden virhearvot

Funktioiden lisääminen Liitä funktio -valintaikkunan avulla on melko suoraviivaista. Jos teet virheen, kun kirjoitat funktiota, voit saada vastaukseksi yhdessä tai useassa solussa virhearvon. Virhearvot alkavat ristikkomerkillä (#) ja tavallisesti loppuvat huutomerkkiin. Esimerkiksi virhearvo #LUKU! tarkoittaa, että kirjoittamasi funktion jokin argumentti on virheellinen – se voi olla liian suuri tai pieni. Jos näet solussa virhearvon, napsauta solua ja korjaa virhe kaavarivillä tai poista kaava ja kirjoita se uudelleen. (Jos olet kirjoittamassa funktiota, voit etsiä myös Excelin ohjeesta tietoja sen argumenteista.) Alla olevassa taulukossa on esitetty yleisimmät Excelin virhearvot ja niiden kuvaukset.

 

Virhearvo Kuvaus
#JAKO/0! Yrität jakaa luvun nollalla. Tyhjä solu on nolla.
#PUUTTUU! Funktion argumentti puuttuu. Arvoa ei ole.
#NIMI? Kaavassa on käytetty solualueen nimeä, jota ei ole määritelty työkirjassa.
#TYHJÄ! Alueviittauksessa saattaa olla ylimääräinen välilyönti.
#LUKU! Argumentin arvo virheellinen
#VIITTAUS! Virheellinen soluviittaus.
#ARVO! Funktion argumentin arvo on väärän tyyppinen
##### Luku ei mahdu soluun. Levennä saraketta.

 

7. Solualueiden nimeäminen ja nimien käyttö kaavoissa


Jos haluat tehdä kaavoista helpommin ymmärrettäviä ja helpottaa niiden kirjoittamista, voit nimetä laskentataulukossa solualueita ja sitten käyttää työkirjaan lisättävissä kaavoissa solualueiden nimiä alueviittausten sijaan. Voit esimerkiksi nimetä  Pörssikauppa tehtävässä nimetä Määrä -sarakkeen tai osan sarakkeesta Määrä- nimiseksi. Näin voit laskea tällä hetkellä olevien osakkeiden kappalemäärän  funktiolla:

=SUMMA(Määrä). Ja saat vastaukseksi 500.

Samoin voit laskea Kokonaisarvon = kuinka paljon sinulla on rahaa kiinni osakkeissa.

=SUMMA(Kokonaisarvo)


Solualueen nimen määritteleminen

Excelissä on solualueiden nimeämistä varten kaksi tekniikkaa:

  1. Napsauta nimiruutua ja kirjoita solualueen nimi (manuaalinen tapa)

  2. Voit käyttää Nimi-alivalikossa olevaa Luo-komentoa (automaattinen tapa).

  • Solualueen nimen alussa on oltava kirjain ja nimessä ei saa käyttää välilyöntejä.

  • On suositeltavaa, että nimen pituus on alle 15 merkkiä, jotta se mahtuu helposti nimiruutuun ja että se on helppo kirjoittaa kaavoihin.

  • Kun olet määritellyt solualueen nimen, voit käyttää nimeä työkirjassa missä tahansa kaavassa.

Tapa 1   
Nimeä H2-H11 solualue Kokonaisarvoksi.

  1. Avaa työkirja "Esimerkki 6"

  2. Valitse solualue, jonka tahdot nimetä, H2:H11.

  3. Kirjoita nimiruutuun H2 Kokonaisarvo.

  4. Paina Enter.

Nimeä E2-E11 solualue Määräksi.

Valitse solualue, jonka tahdot nimetä, E2:E11.

  1. Kirjoita nimiruutuun E2 Määrä.

  2. Paina Enter.

Nyt voit laskea riville 12 osakkeiden kappalemäärän tai kokonaisarvon Summa -funktiolla.

=SUMMA(Määrä) tai = SUMMA(Kokonaisarvo).


 

Tapa2
Solualueen nimeäminen automaattisesti

 

Määrittele solualueen nimi Kaavat - välilehdeltä Määritetyt nimet  -ryhmästä Luo  valinnasta seuraavasti:

Valitse solualue, jonka haluat nimetä. Liitä valintaan mukaan myös rivi- tai sarakeotsikot, joita on tarkoitus käyttää solualueiden niminä. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa on esitetty valinta, jossa solualueen nimeksi on valittu sarakeotsikko Palkkio (poistettu osa otsikosta). Viittaukseen on valittu G1-G11. Poistu Uusi nimi -ikkunasta näpäyttämällä OK.

 

 

Määritetyt nimet ryhmästä voit nimetä soluja (Määritä nimi), muokata ja poistaa nimiä (Nimien hallinta) ja käyttää nimiä kaavoissa (Käytä kaavassa).

 

Käytä nimiä -ikkunassa näkyvät kaikki tekemäsi nimet.

Nimien luominen -ikkunasta voit valita mistä solujen nimi otetaan.

 


Esimerkki 7: Laske Välityspalkkioiden yhteismäärä.

  • Valitse solu G12.

  • Kirjoita kaavariville =SUMMA(Palkkio) tai

  • Lisää solualueen nimi funktioon Käytä kaavassa -valikosta.

 

  1. Aloita kaavan tai funktion kirjoittaminen kuten tavallisesti.

  2. =SUMMA(

  3. Nouda Käytä kaavassa -valikosta Palkkio. Paina OK.

  4. =SUMMA(Palkkio)

  5. Paina Enter.

Tallenna työkirja nimellä Esimerkki 7.

Huomaa!!

Voit käyttää solualueiden nimiä funktioiden argumentteina, kun useaan soluun viittaus on mahdollista. Voit esimerkiksi käyttää Yhteensä-aluenimeä SUMMA- ja KESKIARVO-funktiossa, koska näissä funktioissa voidaan käyttää solualuetta argumentin arvona. Sen sijaan et voi käyttää Yhteensä-aluetta MAKSU-funktion argumenttina, koska jokaisen MAKSU-funktion argumentin on oltava yksittäinen luku.



Solualueiden muokkaaminen

Nimettyjen solualueiden ansiosta kaavojen muokkaaminen on helppoa, sillä kun muokkaat solualuetta, Excel päivittää samalla kaikki kaavat, joissa sitä on käytetty.

Nimi ruudusta saat näkyviin kaikki nimet.

Nimien hallinta ikkunassa voit muokata solualuetta, nimeä ja laajuutta.

Varoitus

Jos poistat solualueen nimen, joka on käytössä jossakin kaavassa, soluun, joka sisältää kaavan, tulee näkyviin virhearvo #NIMI?. Voit korjata ongelman  korvaamalla kaavassa olevan solualueen nimen suoralla solualueviittauksella tai olemassa olevalla solualueen nimellä. Huomaa, että et voi kumota solualueen nimen poistamista.


!!! Pidä Esimerkkitehtävät tallessa, jotta voit palauttaa ne jakson lopussa Moodleen.


8. Oppimistehtävät

 

Tehtävä 1: taulukkoryhmät
Esimerkissä 1 teit mallin mukaiset myynnit 2007-taulukot.

Lisää jokaiseen taulukkoon ylätunnisteeseen oma etunimesi ja alatunnisteeseen automaattinen pvm ja kellonaika.

Käytä hyväksesi taulukkoryhmää.

Tallenna tiedosto nimellä Tehtävä1_excel.


Tehtävä 2: viittaukset työkirjan sisällä ja kahden työkirjan välillä

Tee kahdenlaisia viittauksia (=linkityksiä):

a) viittaukset samassa työkirjassa olevien taulukon välillä

b) viittaus työkirjasta toiseen

a) viittaukset samassa työkirjassa olevien taulukon välillä

Tee ensimmäinen laskentataulukko, Osingot 2007 verotukseen

Osingot 2007 verotukseen

YHTIÖ OSINKO
Metso 3300
Orion 1050
Wärtsilä 5400

yhteensä

 

Tee toinen laskentataulukko, Osingot 2008 verotukseen

Osingot 2008 verotukseen

YHTIÖ OSINKO
Atria 330
Nordea 2340
Wärtsilä 4000

yhteensä

 

Tee kolmas laskentataulukko, johon keräät tiedot ed. taulukoista.

Osingot yhtiöittäin vuosina 2007 ja 2008.

YHTIÖ OSINKO
Atria  
Metso  
Nordea  
Orion  
Wärtsilä  

yhteensä

 

Tee tarvittavat viittaukset ja kaavat, kolmanteen taulukkoon kahdesta ensimmäisestä taulukosta.

Tallenna työkirja nimellä: Osingot

 

b) Viittaukset työkirjasta toiseen

Tee uusi työkirja,

"OSINGOT VEROTUKSEN TARKASTAMINEN"

VUOSI OSINGOT

YHTEENSÄ

2005 6600
2006 9990
2007  
2008  

Tee linkit Osingot työkirjasta vuosien 2007 ja 2008 osingot yhteensä soluihin.

Eli tuo tiedot Osingot työkirjasta ko. soluihin.

Tallenna työkirja nimellä Verotus.

Lähetä molemmat työkirjat pakettina nimeltä Tehtävä2_excel.


Tehtävä 3: Mallien käsittely

Tee omaan matkalaskumalliisi  yksi lisäsivu (= uusi taulukko) "Ajopäiväkirja", jossa voit eritellä oman auton käytön työmatkalla. Mallissa tulee näkyä päivämäärä, kellon aika: milloin matka alkoi ja milloin loppui; matkan pituus sekä mistä matka alkoi ja mihin loppui (=ajoreitti).

Tallenna työkirja nimellä Tehtävä3_excel.


Tehtävä 4: Suojaukset

Suojaa työkirjan ed. tehtävän matkalasku, "oma mallisi", teksti otsikot. Eli vain työntekijän täytettävät kentät jäävät suojauksen ulkopuolelle. Käytä salasanaa:123.

Tallenna tiedosto nimellä Tehtävä4_excel.


Tehtävä 5: Funktiot

Vertaa, kuinka paljon enemmän joudut maksamaan veroja, jos asuisit Vihannissa kuin Oulussa tai kuinka paljon vähemmän joudut maksamaan veroja, jos asuisit Kauniaisissa. Säästöön jäävän osuuden sijoitat kuukausittain. Keskimääräinen tuotto olisi 7%.

Laske, mikä olisi maksettujen verojen ero  40 vuoden kuluttua Oulussa asuminen verrattuna asumiseen Kauniaisissa tai Vihannissa. käytä apuna sopivaa funktiota.

Oletus:

Palkka on 2500 € kuukaudessa.

Aika 40 vuotta.

Oletetaan, että vero maksetaan kuukausittain kuukauden lopussa.

 

 Ohje:

Säästöön jää verrattuna Oulussa asumiseen tuloverosta.

Jos asut Kauniaisissa, säästöön jää 50 € kuukaudessa.

Jos asut Vihannissa menetät joka kuukausi 62,5 €.

Säästösummalle lasketaan 7%:n vuotuinen korko.

Kaupunki Kauniainen Oulu Vihanti
Tulovero% 16 18 20,5
Tulovero/kk 400€ 450€ 512,5€
Säästöön +50€ - -62,5€

Jatka tästä loppuun.

Tallenna tehtävä nimellä Tehtävä5_excel.



Tehtävä 6: Solujen nimeäminen ja nimien käyttö kaavoissa

Tee oma esimerkki, jossa hyödynnät solunimiä kaavoissa tai funktioissa.

Vaatimukset:

  • huolellinen taulukon muotoilu ja tulostusasetukset ok
  • järkevä talouteen liittyvä sovellus

 Tallenna nimellä Tehtävä6_excel.

Alkuun