matematiikka 3,1 OV

5.1. Luokittelu

5.2 Todelliset luokkarajat

5.3 Luokkakeskus

5.4 Luokkavälin pituus

 

5 AINEISTON LUOKITTELU

 

5.1 Luokittelu

 

Kun muuttujien arvoja on niin paljon, että niitä ei ole mielekästä ilmoittaa frekvenssitaulukossa yksittäisinä arvoina, ne luokitellaan sopiviin luokkiin.

Luokkien määrä on harkinnanvarainen. Jos luokkia on paljon, saadaan tarkempi tulos kuin harvalla luokkavälillä. 

 

Esimerkki 5.1. Seuraavassa on erään luokan oppilaiden pituudet senttimetreinä:

 

154

178

162

156

168

168

174

175

182

187

189

173

158

170

179

175

164

153

165

167

172

158

 

Lukusuoralle sijoitetuista pisteistä nähdään, mille välille pituudet asettuvat ja moneenko luokkaan aineisto kannattaa jakaa.

 

 

Sitten aineisto luokitellaan ja lasketaan sen frekvenssit.

 

Luokka

f

f %

151 -160

5

23 %

161 - 170

7

32 %

171 - 180

7

32 %

181 - 190

3

14 %

 

 

5.2 Todelliset luokkarajat

 

Luokitellun jatkuvan muuttujan luokkarajat ei ole todellisia luokkarajoja. Todellisissa luokkarajoissa otetaan huomioon mahdolliset lukuarvon pyöristykset.

 

Esimerkki 5.2. Pituus 161 cm voi todellisuudessa olla 160,5000... cm - 161,4999... cm. Kaikki nämä pituudet pyöristyvät 161 senttimetriin.

 

Esimerkin 5.1 todelliset luokkarajat siis ovat

 

Luokka

Todellinen alaraja

Todellinen yläraja

151 -160

150,5

160,5

161 - 170

160,5

170,5

171 - 180

170,5

180,5

181 - 190

180,5

190,5

 

 

5.3 Luokkakeskus

 

Luokitellussa aineistossa tarvitaan usein yksi lukuarvo edustamaan kutakin luokkaa. Tällainen arvo on luokan keskimmäinen arvo eli luokan todellisen alarajan ja todellisen ylärajan keskiarvo:

 

Luokkakeskus = (todellinen alaraja + todellinen yläraja) / 2

 

Esimerkki 5.3. Esimerkin 5.1 luokan 161 - 170 luokkakeskus on siis

(160,5 + 170,5) / 2 = 165,5.

 

 

5.4 Luokkavälin pituus

 

Luokkavälin pituus on todellisten luokkarajojen erotus.

 

Esimerkki 5.4. Luokkavälin pituus esimerkissä 5.1 on

170,5 - 160,5 = 10,0.