VV1209, www-sivujen suunnittelu, 1 OV

8. SUUNNITELMAN LAATIMINEN I

8.1.Yleistä

8.2. Yrityksestä tai toimialasta kerrottavia asioita

8.2.1. Mitä asiasisällöksi?

 

Sivukartta

 

8. SUUNNITELMAN LAATIMINEN I

8.1. Yleistä

Usein varsinaista suunnitelmaa työstetään html-kielellä suoraan palvelimelle, jonka kautta myös keskeneräiset sivustot ovat näkyvissä mahdollisille sivustoilla vieraileville käyttäjille. Jos keskeneräiset sivustot ovat pitkään yleisölle näkyvillä, ne valitettavasti välittävät yrityksen toiminnasta hyvin pysähtynyttä kuvaa.

Tämä suunnittelun ja toteutuksen yhtäaikaisuus on oikeasti työskentelyä ilman suunnitelmaa ja usein se valitettavasti välittyy varsinaisille sivustojen käyttäjällekin. Kokemuksen tuoma rutiini saattaa pelastaa joiltakin suunnittelemattomuuden aiheuttamilta kömmähdyksiltä ja siksi jotkut kokeneemmat (ja valitettavasti myös kokemattomat, jotka haluavat esiintyä kokeneempina www-sivujen suunnittelijoina ja toteuttajina kuin itse asiassa ovat) käyttävät oikotietä ideasta suoraan toteutukseen työskentelymetodinaan.

Mielenkiintoista on myös se, että www-sivujen toteutuksen tekniset taidot hallitseva henkilö, nostaa helposti omat tekniset taidot korkealle jalustalle. Monet oppilaat esittävät juuri tätä asennetta aluksi sisällön tuotannon opettajalleen. Pahimmillaan esitys johtaa siihen, että opiskelija ylemmyyden tuntoisena lähettää opettajalleen sähköpostiviestin, ettei hän koe tarpeelliseksi osallistua tälle opintojaksolle, koska hän on ylläpitänyt omia www-sivuja jo kymmenen vuoden ajan. Sitten viestistä on linkki näille oppilaan "ylläpitämille" sivustoille, jotka ihan oikeasti osoittavat sen, ettei ylläpitämiseen vaadita sisällöntuotantoon perehtymistä, sillä sivustojen tarkoitus, layout ja teksti jäävät kaikki kysymysmerkiksi.  No, olkoon tämä varoittava ironinen esimerkki.

Toisaalta toisinaan on mahdollista toteuttaa sivustoja tietyn graafisen ohjeistuksen mukaiselle pohjalle, jotain editori-ohjelmaa käyttäen, kuten esim. juuri nämä tämän opintojakson sivustot on tehty. Kumpikaan näistä tavoista ei kuitenkaan poista sitä suunnittelijan ongelmaa, että mitä millekin sivuille laitetaan ja missä järjestyksessä sivut ovat suhteessa toisiinsa ja kuinka paljon asiaa millekin sivulle laitetaan.

Sivun alkuun >

8.2. Yrityksestä tai toimialasta kerrottavia asioita

Aikaisemmissa luvuissa 1-7 on käyty läpi monia huomionarvoisia asioita yrityksen kaupallisen www-sivujen suunnittelun kannalta. Ne eivät kuitenkaan yksistään ole ratkaisseet ongelmaa siitä, mitä laitat www-sivujen asiasisällöksi. Fiksun näköiset sivut eivät ole päämäärä sinänsä, vaan oikean asiasisällön esittäminen selkeällä tavalla. Taiteelliset tai tekniset kokeilut eivät kuulu yritysviestinnän keskeisiin alueisiin www-sivujen suunnittelussakaan.

8.2.1. Mitä asiasisällöksi?

Varsinaisen asiasisällön suunnittelussa on myös oltava tarkkana. Mitkä ovat niitä asioita, joista asiakkaasi (www-sivuilla vierailevat ihmiset) ovat kiinnostuneita ja mistä toivot heidän kiinnostuvan? Varmasti ensisijaisen tärkeää kaupalliselle yritykselle on tuoda esille omia tuotteitaan ja palveluitaan, joten niiden esitteleminen on oleellista. Esittelyn lisäksi kerro myytkö tuotteita netissä ja jos myyt, niin selvitä miten ostaminen käytännössä tapahtuu. Jos et myy tuotteita  netissä, kerro toimipaikkasi sijainti osoitetietoineen ja muut yhteydenottotavat kuten puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Vaikka yritys toimisi pelkästään netissä, anna myös fyysisen toimipaikan osoite, sillä se antaa konkreettisuudessaan luotettavamman kuvan yrityksestä ja sen toiminnasta. Yrityksen vastaavien henkilöiden esittelyllä annat myös kasvot toiminnalle ja pidät samalla yllä luotettavuutta: "tuon näköinen ihminen vastaa siis näistä asioista". Yrityksen arvojen ja toimintaperiaatteiden sekä historian kertominen luo myös perspektiiviä toiminnalle. Samalla ne harkittuina asioina kertovat yrityksen uskottavuudesta ja asiantuntemuksesta.

Referenssien (suosituksien) tai yhteistyökumppaneiden listaaminen www-sivuilla kertoo potentiaaliselle asiakkaalle, että hänen lisäkseen myös muut ovat valinneet yrityksen tuotteita ja palveluita itselleen. Referenssit kertovat myös sen, ettei sivustoille tullut potentiaalinen asiakas ole yrityksen ensimmäinen asiakas -koekaniini. Tosiasiassa kukaan ei halua olla ensimmäinen asiakas. Tietysti referenssejä listattaessa on muistettava, että kuuluvatko (b to b -markkinoinnissa) asiakassuhteet yrityssalaisuuden piiriin ja onko kaikkien asiakkaiden oma julkisuuskuva sellainen, että heidän käyttäminen referensseissä tuo lisäarvoa yritykselle. Jos kuitenkin www-sivuilla esitelty yritys on uusi toimintansa vasta aloittanut, mieti mistä saat sivustoille jotain mikä kertoo osaamisesta, tietotaidosta ja aikaisemmasta kokemuksesta.

Taloudellista voittoatavoittelemattomat organisaatiot (yhdistykset, järjestöt, yms.) kertovat omista tehtävistään ja toimintaperiaatteistaan www-sivuillaan. Tällöinkin on huomioitava samoja asioita kuin yleensä kaupallisilla sivustoilla. Asioiden painoarvo ja eritysjärjestys ovat kuitenkin erilaisia. Sillä yhdistykset harvoin pitävät pääasianaan konkreettisten tuotteiden myyntiä.

Ajankohtaisista asioista tiedottaminen kuulostaan ensin houkuttelevalta, mutta varsin usein ajankohtaisista (uutisista) asioista tulee koko sivuston toimivuuden sudenkuoppa. On täysin turhaa laittaa erillistä sivustoa ajankohtaisiin asioihin, ellei ajankohtaisuutta ole sitouduttu pitämään yllä. Pahimmillaan www-sivulla esiteltävät ajankohtaiset asiat saattavat olla vuoden takaisia tapahtumia. Tällainen antaa kyllä yrityksen toiminnasta jälkeen jääneen kuvan ja kertoo yrityksen dynaamisuudesta kaikkea muuta kuin positiivista viestiä eteenpäin. Ajankohtaisista asioita voi informoida tarvittaessa yrityksen kotisivuilla (siis aloitussivulla), mikäli ajankohtaisuuden arvo nousee oikeasti niin tärkeäksi. Mikäli ajankohtaisia asioita oikeasti riittää jatkuvaa tiedottamista varten ja ajankohtaisuuden päivittämiseen oikeasti sitoudutaan sekä siihen vastuutetaan oma henkilö, voidaan ajankohtaisia asioita varten todellakin tehdä oma sivu. Parhaimmillaan ja hyvin hoidettuna ajankohtaisista asioita kertova sivu houkuttelee kävijöitä sivustolle yhä uudelleen ja uudelleen.

Edullisin tapa rekrytoida (hankkia henkilöstöä) on yrityksen omilla www-sivuilla, sillä esimerkiksi lehtimainoksien käyttö rekrytointitarkoituksiin on kallista. Toisaalta www-sivujen kautta tapahtuva rekrytointi asettaa omat haasteensa sivustoille. Millä tavalla saat sopivan määrän hakijoita avoimena olevaan tehtävään ja samalla pystyt tekemään karsintaa siinä, ettei ihan kuka tahansa lähetä hakemusta? Eräillä toimialoilla on joskus sorruttu ns. täysin kriteerittömiin rekrytointisivustoihin sillä seurauksella, että he joutuivat tekemään valtaisan karsintatyön erottaessaan osaavat ammattilaiset opportunisteista, alaa vielä aiemmin tuntemattomista hankijakanditaateista.

Edellä esitettyjen asioiden esittämisjärjestyksen ratkaisee ensisijaisesti suunnittelemiesi sivustojen tarkoitus. Olet pohtinut tarkoitusta aiemmin luvussa 3. Viestin kohdentaminen. Seuraavassa on lyhyt muistilista suunnittelun tueksi:

  • Yritys - arvot, toimintaperiaatteet, historia, sijainti, henkilöstö
  • Referenssit - myymäsi tuotteen tai palvelun käyttökokemukset
  • Tuotteet ja palvelut
  • Tehtävät (järjestöt ja yhdistykset)
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaiset asiat
  • Tuotteiden tilaus (verkkokauppa)
  • Rekrytointi

Sivun alkuun >

Tehtävä Moodlessa