8. SUUNNITELMAN LAATIMINEN I
8.1.Yleistä
8.2. Yrityksestä tai toimialasta
kerrottavia asioita
8.2.1. Mitä
asiasisällöksi?
Sivukartta
|
8.1. Yleistä
Usein varsinaista suunnitelmaa työstetään html-kielellä suoraan palvelimelle, jonka kautta
myös keskeneräiset sivustot ovat näkyvissä mahdollisille sivustoilla
vieraileville käyttäjille. Jos keskeneräiset sivustot ovat pitkään yleisölle
näkyvillä, ne valitettavasti välittävät yrityksen toiminnasta hyvin pysähtynyttä
kuvaa.
Tämä suunnittelun ja toteutuksen yhtäaikaisuus on oikeasti työskentelyä ilman
suunnitelmaa ja usein se valitettavasti välittyy varsinaisille sivustojen
käyttäjällekin. Kokemuksen tuoma rutiini saattaa pelastaa joiltakin
suunnittelemattomuuden aiheuttamilta kömmähdyksiltä ja siksi jotkut kokeneemmat
(ja valitettavasti myös kokemattomat, jotka haluavat esiintyä kokeneempina
www-sivujen suunnittelijoina ja toteuttajina kuin itse asiassa ovat) käyttävät
oikotietä ideasta suoraan toteutukseen työskentelymetodinaan.
Mielenkiintoista on
myös se, että www-sivujen toteutuksen tekniset taidot hallitseva henkilö, nostaa
helposti
omat tekniset taidot korkealle jalustalle. Monet oppilaat esittävät juuri tätä asennetta
aluksi sisällön tuotannon opettajalleen. Pahimmillaan esitys johtaa siihen, että opiskelija
ylemmyyden tuntoisena lähettää opettajalleen sähköpostiviestin, ettei hän koe
tarpeelliseksi osallistua tälle opintojaksolle, koska hän on ylläpitänyt omia
www-sivuja jo kymmenen vuoden ajan. Sitten viestistä on linkki näille oppilaan
"ylläpitämille" sivustoille, jotka ihan oikeasti osoittavat sen, ettei
ylläpitämiseen vaadita sisällöntuotantoon perehtymistä, sillä sivustojen
tarkoitus, layout ja teksti jäävät kaikki kysymysmerkiksi. No, olkoon tämä varoittava
ironinen esimerkki.
Toisaalta toisinaan on mahdollista toteuttaa
sivustoja tietyn graafisen ohjeistuksen mukaiselle pohjalle, jotain
editori-ohjelmaa käyttäen, kuten esim. juuri nämä tämän opintojakson sivustot on
tehty. Kumpikaan näistä tavoista ei kuitenkaan poista sitä suunnittelijan
ongelmaa, että mitä millekin sivuille laitetaan ja missä järjestyksessä sivut
ovat suhteessa toisiinsa ja kuinka paljon asiaa millekin sivulle laitetaan.
Sivun alkuun >
Aikaisemmissa luvuissa 1-7 on käyty läpi monia huomionarvoisia asioita
yrityksen kaupallisen www-sivujen suunnittelun kannalta. Ne eivät kuitenkaan
yksistään ole ratkaisseet ongelmaa siitä, mitä laitat www-sivujen asiasisällöksi.
Fiksun näköiset sivut eivät ole päämäärä sinänsä, vaan oikean asiasisällön
esittäminen selkeällä tavalla. Taiteelliset tai tekniset kokeilut eivät kuulu
yritysviestinnän keskeisiin alueisiin www-sivujen suunnittelussakaan.
Varsinaisen asiasisällön suunnittelussa on myös oltava tarkkana. Mitkä
ovat niitä asioita, joista asiakkaasi (www-sivuilla vierailevat ihmiset) ovat
kiinnostuneita ja mistä toivot heidän kiinnostuvan? Varmasti ensisijaisen
tärkeää kaupalliselle yritykselle on tuoda esille omia tuotteitaan ja
palveluitaan, joten niiden esitteleminen on oleellista. Esittelyn lisäksi
kerro myytkö tuotteita netissä ja jos myyt, niin selvitä miten ostaminen
käytännössä tapahtuu. Jos et myy tuotteita netissä, kerro toimipaikkasi
sijainti osoitetietoineen ja muut yhteydenottotavat kuten puhelinnumero ja
sähköpostiosoite. Vaikka yritys toimisi pelkästään netissä, anna myös
fyysisen toimipaikan osoite, sillä se antaa konkreettisuudessaan
luotettavamman kuvan yrityksestä ja sen toiminnasta. Yrityksen vastaavien
henkilöiden esittelyllä annat myös kasvot toiminnalle ja pidät samalla yllä
luotettavuutta: "tuon näköinen ihminen vastaa siis näistä asioista".
Yrityksen arvojen ja toimintaperiaatteiden sekä historian kertominen luo
myös perspektiiviä toiminnalle. Samalla ne harkittuina asioina kertovat
yrityksen uskottavuudesta ja asiantuntemuksesta.
Referenssien (suosituksien) tai yhteistyökumppaneiden listaaminen
www-sivuilla kertoo potentiaaliselle asiakkaalle, että hänen lisäkseen myös
muut ovat valinneet yrityksen tuotteita ja palveluita itselleen. Referenssit
kertovat myös sen, ettei sivustoille tullut potentiaalinen asiakas ole
yrityksen ensimmäinen asiakas -koekaniini. Tosiasiassa kukaan ei halua olla ensimmäinen asiakas.
Tietysti referenssejä listattaessa on muistettava, että kuuluvatko (b to b
-markkinoinnissa) asiakassuhteet yrityssalaisuuden piiriin ja onko kaikkien
asiakkaiden oma julkisuuskuva sellainen, että heidän käyttäminen
referensseissä tuo lisäarvoa yritykselle. Jos kuitenkin www-sivuilla
esitelty yritys on uusi toimintansa vasta aloittanut, mieti mistä saat
sivustoille jotain mikä kertoo osaamisesta, tietotaidosta ja aikaisemmasta
kokemuksesta.
Taloudellista voittoatavoittelemattomat organisaatiot (yhdistykset,
järjestöt, yms.) kertovat omista tehtävistään ja toimintaperiaatteistaan
www-sivuillaan. Tällöinkin on huomioitava samoja asioita kuin yleensä
kaupallisilla sivustoilla. Asioiden painoarvo ja eritysjärjestys ovat
kuitenkin erilaisia. Sillä yhdistykset harvoin pitävät pääasianaan
konkreettisten tuotteiden myyntiä.
Ajankohtaisista asioista tiedottaminen kuulostaan ensin houkuttelevalta,
mutta varsin usein ajankohtaisista (uutisista) asioista tulee koko sivuston
toimivuuden sudenkuoppa. On täysin turhaa laittaa erillistä sivustoa
ajankohtaisiin asioihin, ellei ajankohtaisuutta ole sitouduttu pitämään
yllä. Pahimmillaan www-sivulla esiteltävät ajankohtaiset asiat saattavat
olla vuoden takaisia tapahtumia. Tällainen antaa kyllä yrityksen toiminnasta
jälkeen jääneen kuvan ja kertoo yrityksen dynaamisuudesta kaikkea muuta kuin
positiivista viestiä eteenpäin. Ajankohtaisista asioita voi informoida
tarvittaessa yrityksen kotisivuilla (siis aloitussivulla), mikäli
ajankohtaisuuden arvo nousee oikeasti niin tärkeäksi. Mikäli ajankohtaisia
asioita oikeasti riittää jatkuvaa tiedottamista varten ja ajankohtaisuuden
päivittämiseen oikeasti sitoudutaan sekä siihen vastuutetaan oma henkilö,
voidaan ajankohtaisia asioita varten todellakin tehdä oma sivu.
Parhaimmillaan ja hyvin hoidettuna ajankohtaisista asioita kertova sivu
houkuttelee kävijöitä sivustolle yhä uudelleen ja uudelleen.
Edullisin tapa rekrytoida (hankkia henkilöstöä) on yrityksen
omilla www-sivuilla, sillä esimerkiksi lehtimainoksien käyttö
rekrytointitarkoituksiin on kallista. Toisaalta www-sivujen kautta tapahtuva
rekrytointi asettaa omat haasteensa sivustoille. Millä tavalla saat sopivan
määrän hakijoita avoimena olevaan tehtävään ja samalla pystyt tekemään
karsintaa siinä, ettei ihan kuka tahansa lähetä hakemusta? Eräillä
toimialoilla on joskus sorruttu ns. täysin kriteerittömiin
rekrytointisivustoihin sillä seurauksella, että he joutuivat tekemään
valtaisan karsintatyön erottaessaan osaavat ammattilaiset opportunisteista,
alaa vielä aiemmin tuntemattomista hankijakanditaateista.
Edellä esitettyjen asioiden esittämisjärjestyksen ratkaisee
ensisijaisesti suunnittelemiesi sivustojen tarkoitus. Olet pohtinut
tarkoitusta aiemmin luvussa 3.
Viestin kohdentaminen. Seuraavassa on lyhyt
muistilista suunnittelun tueksi:
- Yritys - arvot, toimintaperiaatteet, historia, sijainti, henkilöstö
- Referenssit - myymäsi tuotteen tai palvelun käyttökokemukset
- Tuotteet ja palvelut
- Tehtävät (järjestöt ja yhdistykset)
- Yhteystiedot
- Ajankohtaiset asiat
- Tuotteiden tilaus (verkkokauppa)
- Rekrytointi
Sivun alkuun >
|