VV1209, www-sivujen suunnittelu, 1 OV |
2. ERI TOIMIALOJEN WWW-SIVUT2.1. YleistäEri toimialat lähestyvät kohderyhmiään myös www-ympäristössä erilaisesta näkökulmasta. Toiset onnistuvat viestinnässään paremmin kuin toiset. Onnistunutta viestintää www-ympäristössä voi lähteä käsittelemään monien kysymysten kautta. Esimerkiksi:
Tässä opintojaksossa haemme vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin. 2.2. Toimialan luonteen tunnistaminenToimialan ja sille soveliaiden viestintätyylien tunnistaminen on www-sivujen sisällön tuottajan ja suunnittelijan ensimmäinen tehtävä. Toimialan luonteen tunnistamiseksi on kysyttävä ensimmäiseksi, minkä tyyppinen viestintä pitää yllä tai vahvistaa toimialan uskottavuutta, ja toiseksi minkä tyyppinen viestintä heikentää yrityksen tai toimialan uskottavuutta. Toimialan luonteen tunnistamista voidaan lähteä selvittämään alan persoonallisuuden piirteistä. Esimerkiksi millainen vähittäiskauppa se on, miten vähittäiskauppa pyrkii toimimaan ja millaisena vähittäiskauppa haluaa itsensä nähtävän. Yrityksen toiminta-ajatuksesta, liikeideasta tai arvoista löytyvät yleensä vastaukset näihin persoonallisuuden piirteinä nähtäviin asioihin. Etsi netistä esim. Googlen kautta malliesimerkkejä yrityksistä ja toimijoista seuraavilta aloilta. Etsi seuraavien linkkien kautta avautuvilta yrityksen www-sivuilta sen toimintaa kuvaavia arvoja, liikeideaa tai toiminta-ajatusta. Mieti samalla miten ja millä adjektiiveilla luonnehtisit kyseistä yritystä ja alaa laajemminkin.
Toimialan luonteen tunnistaminen auttaa sinua suunnittelemaan myös www-sivuja yritykselle. Samat adjektiivit (laatu-sanat, jotka vastaavat kysymykseen millainen, jokin asia on), jotka kuvaavat toimialaa ja sen yleistä luonnetta, voivat hyvinkin kuvata myös suunnittelemiasi www-sivustoja. On aivan eri asia tietoisesti pyrkiä rakentamaan www-sivuista joitakin adjektiiveja kuvaavat, kuin synnyttää sivustoista vahingossa jonkinlaiset. Tutustu täältä eri alojen www-sivuihin. Tehtävä Moodlessa
|