VV1209, www-sivujen suunnittelu, 1 OV

4. SIVUSTORAKENTEET

 

4.1. Yleistä

4.1.2. Organisaatio-malli

4.1.3. Kansiorakenne-malli

4.1.4. Yhdistelmä-malli

4.1.5. Mustekala-malli

 

4.2. Kotisivu

 

4.3. Navigointi

 

Sivukartta

4. SIVUSTORAKENTEET

4.1. Yleistä

Sivustorakenteeseen tulee yleensä suunnittelijana kiinnittäneeksi huomiota usein vasta aineistojen linkittämisen ongelmatilanteessa tai sivustojen käyttäjänä silloin, kun etsii joitain vaikeasti löydettävää - lue: piilotettua - tietoa yrityksen sivuilta. Sivustorakenteeseen on kiinnitettävä huomiota kuitenkin jo paljon aikaisemmin, mikäli ajattelet suunnittelijana sivustojen toimivuutta käyttäjänäkökulmasta. Sivustorakenteen suunnittelu helpottaa koko aineiston jäsentämistä, ennen varsinaisen suunnittelutyön visuaalisen ja sisällöllisen osan aloittamista. Valmiiksi suunniteltu sivustorakenne auttaa suunnittelijaa valitsemaan riittävän määrän oikeanlaista materiaalia (kuvat, tekstit) eri sivuille ja tällöin suunnittelija voi keskittyä olennaiseen eli materiaalin tuottamiseen www-sivuille.

Rakenteen suunnittelua sivustoille voisi verrata kirjan sisällysluetteloon, jossa on kirjoitettuna koko teoksen nimi isoimmalla, sitten pääotsikot seuraavaksi isoimmalla ja niiden alaotsikot vielä pienemmällä. Sivustorakennetta suunniteltaessa on siis mietittävä, mitkä asiat ovat pääasioita ja mitkä asiat ovat pääasioita täydentäviä yksityiskohtia jne. Toisaalta sivujen tai sivulla olevien otsikoiden hierarkkista suhdetta voi korostaa myös sisennyksillä. Toimialan luonteen tunnistamisen ja viestinnän kohderyhmän valinnan jälkeen on sisällöntuottajan eli suunnittelijan tehtävänä tarkastella mitä konkreettisia - oikeita - asioita suunnittelemillasi www-sivuilla tulee olemaan. Tee niistä luettelo, ryhmittele asiat aihealueittain ja pistä nämä aihealueet tärkeysjärjestykseen sen perusteella, mitä olet aiemmin sivustojen päätehtäväksi määritellyt. Seuraavassa selvitetään millaisia sivustorakenteita on olemassa.

4.1.2. Organisaatio-malli

Organisaatio-mallissa sivustot sijoittuvat toisiinsa nähden kuten organisaatiokaaviossa. Käytännössä siis kotisivulta avautuu kotisivuun hierarkkisessa suhteessa alapuolella olevia sivuja ja sivustoja. Sivustoilla liikkuminen on usein edestakaisin pomppoilua, jos valikkoja ei ole tehty tarpeeksi selkeiksi ja toiminnallisiksi. Katso esimerkki tästä organisaatio-mallin mukaan tehdystä www-sivuista.

4.1.3. Kansiorakenne-malli

Kansiorakenne-malli muistuttaa tietokoneen resurssinhallintakaaviota, jossa ylimmäisenä kansiona on asema C ja sen alapuolelta avautuu muita eri otsikoilla nimettyjä kansioita, jotka taas puolestaan voivat sisältää lisää kansioita. Katso esimerkki tästä kansiorakenne-mallin mukaan tehdyistä www-sivuista.

4.1.4. Yhdistelmä-malli

Yhdistelmä-mallissa yhdistyvät kaksi edellä esitettyä sivustorakennetta. Yhdistyminen voi tapahtua niin, että www-sivustojen rakenteen alkutilanne on organisaatio-mallin mukainen, sisältäen kuitenkin jossain alaotsikossa aiheiden ryhmittelyn kansiorakenne-mallin mukaisesti.

Toisaalta yhdistelmä-malli voi syntyä myös niin, että www-sivustojen rakenteen alkutilanne on kansiorakenne-mallin mukainen, sisältäen kuitenkin jossain kansiossa aiheiden ryhmittelyn organisaatio-mallin mukaan. Useimmat hiukankin laajemmat sivustot muodostuvat jonkinlaiseksi yhdistelmämalliksi.

4.1.5. Mustekala-malli

Mustekala-mallissa sivustot asettuvat toisiinsa nähden ulkopuolisin silmin katsottuna mielivaltaiseen järjestykseen. Sivustojen linkittyminen toisiinsa on käyttäjänäkökulmasta sekavaa. Sivustoilla liikuttaessa ei aina tiedä edes sitä, onko vierailija saman organisaation sivuilla vai onko hän vahingossa eksynyt jonnekin muualle. Katso tästä esimerkki mustekala-mallilla toteutetuista sivustoista. Yleensä mustekalamallissa on kysymys todella suuresta organisaatiosta, jossa yhdenmukaisuuden koordinointi ulottuu vain tietylle organisaation alueelle. Valitettavasti harmittavan saattaa kysymyksessä olla myös harrastelijasuunnittejian www-sivutoteus, jossa www-sivuston sivujen keskinäiseen hierarkkiseen suhteeseen ei olla kiinnitetty huomiota.

Sivun alkuun >

4.2. Kotisivu

Yrityksen kotisivuksi kutsutaan yrityksen varsinaista pääsivua (aloitussivua). Tämä pääsivu toimii ikään kuin porttina, lööppinä tai sekä lehden ja kirjan kantena. Yrityksen kotisivu antaa heti netin käyttäjän sinne tullessa ensivaikutelman yrityksestä. Tarkoituksena on saada vierailija kiinnostumaan ensivaikutelman perusteella www-sivujen sisällöstä enemmänkin. Kotisivu voi herättää kiinnostuksen lähteä hakemaan lisää tietoa yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista, mutta yhtälailla kotisivu voi osoittautua pettymykseksi. Pettymys voi syntyä hankalan käytettävyyden eli usein epäselvän navigoinnin johdosta, mutta yhtälailla harkitsematon ja jäsentymätön sisällöntuotanto voi johtaa netin käyttäjän turhautumiseen ja pettymykseen. Sivustoihin pettynyttä ihmistä on vaikea saada palaamaan sivustoille uudestaan. Esimerkiksi jos haluat tietoa mainostoimistosta, onnistuitko löytämään sen täältä?

  • Muista, ensivaikutelman voi tehdä vain kerran! Millaisen ensivaikutelman sinä haluat antaa suunnittelemillasi sivustoilla?

Tärkeintä on, että kotisivuille tullut vierailija saa heti tiedon siitä mihin hän on tullut. Vierailija saa tämän tiedon tunnistettavasta yrityksen nimestä, logosta ja yrityksen tunnusväreistä. Toivota kotisivuille tullut tervetulleeksi vierailemaan sivustoillesi. Kerro vierailijalle mihin hän on tullut ja mitä kaikkea tarjoat sivustoillasi hänelle. Sen mitä tarjoat hänelle, voit esittää selkeästi navigointipalkeissasi.  Liian modernien ohjelmistosovellutuksien käyttövaatimus (esim. Flasheissa) johtaa www-sivuvierailijakunnan konkreettiseen karsintaan. Pyri siis esittämään aineistosi sellaisessa muodossa mitä valtaosa kohderyhmästäsi pystyy käyttämään.

Vältä heti kotisivustoilla aukenevia isoja kuva- tai multimedia tiedostoja. Ne hidastavat sivujen latautumista. Ihminen, joka haluaa löytää joitain tarvitsemaansa tietoa turhautuu, kun hän joutuu odottamaan sivujen latautumista. Lisäksi kaikkien yhteydet eivät ole niitä nopeimpia ja uudenaikaisempia. Täten yrityksen www-sivusta ja siellä olevasta informaatiosta kiinnostunut henkilö saattaa 'saavuttamattoman' ensivaikutelman vuoksi valita yhteistyökumppanikseen yrityksen, josta hän saa informaatiota netin välityksellä nopeammin.

Sivun alkuun >

4.3. Navigointi

Navigoinnilla tarkoitetaan käytännössä sivustoilla liikkumista tai etenemistä suunnittelemasi sivustorakenteen sisällä. Tavoitteenahan on, että www-sivuille tuleva vierailija löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti, saa sivustoilla tarjottavan palvelun ja samalla saa myös tiedon, mistä hän voi tarvittaessa hankkia lisää informaatiota. Navigointia suunnitellessasi ole jälleen johdonmukainen ja toista navigointipalkit aina jokaisella suunnittelemallasi www-sivulla samalla tavalla samassa kohden.

Käytännössä tekniikka mahdollistaa mitä moninaisempien navigointisysteemien rakentamisen. Erilaisia kuvia ja tekstejä klikkailemalla voi edetä aineistossa kuin aineistossa sivuilta toiselle, mutta on käyttäjänäkökulmasta todella hankalaa, jos tämän kaiken joutuu tekemään ikään kuin sokeasti yrityksen ja erehdyksen kautta. Tällaiset sivustojen suunnittelijat ovat usein halunneet rakentaa jotain poikkeuksellista ja erilaista. Valitettavasti he myös helposti unohtavat sen, ettei ihmisten yleisiä keskimääräisiä käyttötottumuksia niin vain helposti muuteta. Jos www-sivustoille tullut vierailija ei ymmärrä sivustojen käyttämisen logiikkaa, ei hän sitä pitkäksi aikaa jää myöskään opettelemaan.

Vaikka haluaisit tehdä jotain poikkeuksellista, muista kuitenkin palvella sivustoilla vierailevaa mahdollisimman hyvin. Suunnitelmasi hienoudet eivät avaudu vierailijoille, jos vähättelet esimerkiksi heidän sivustoillasi käyttämänsä ajan arvoa. Sivustoille tullut vierailija haluaa saada tiedon itselleen nopeasti ja jos olet tehnyt sen liian monimutkaiseksi kikkailuksi, niin miksi oikeastaan luulet että sinun suunnittelemat sivustot ovat niin mielenkiintoiset, että vierailija jäisi niiden äärelle kaivamaan tietoa?  Sivustoillesi tullut vierailija saa tarvitsemansa tiedon nopeammin ja helpommin ehkäpä kilpailevan yrityksen www-sivuilta.

Esimerkkejä navigointipalkeista

Varmista suunnittelijana se, että www-sivustojen käyttäjä pääsee takaisin aloitussivulle muutenkin kuin vain Back-näppäintä käyttämällä. Pidä navigointi kaikilla www-sivuilla näkyvillä, jotta vierailijan ei tarvitse edestakaisin etsiskellä jo kerran löytämäänsä tietoa. Pahimmassa tapauksessa jo kerran löydetty tieto voi hukkua liian monimutkaisen navigoinnin johdosta.

Sivun alkuun >

Tehtävä Moodlessa