VV1209, www-sivujen suunnittelu, 1 OV

7. GRAAFINEN OHEISTUS

7.1. Yleistä

7.2. Graafisen ohjeistuksen laatimissa huomioitavia asioita 

Sivukartta

7. GRAAFINEN OHJEISTUS

7.1. Yleistä

Graafisen ohjeistuksen olemassa olon välttämättömyys tulee esille silloin kun sama yritys, yhteisö tai järjestö käyttää markkinoinnissaan tai tiedottamisessaan useampia medioita yhtäaikaisesti tai vain yhtä toistuvasti. Kun viestinnän visuaalinen ilme on kaikissa viestimissä yhdenmukainen, se tunnistetaan saman tahon lähettämäksi viestiksi visuaalisen ilmeensä perusteella. Mikäli yrityksellä ei ole graafista ohjeistusta tai yritysilmekäsikirjaa (tai jos sellainen on ja sitä ei noudateta), tulee yrityksen viestinnästä monenkirjavaa. Jos viestintää edes silloin tällöin toteuttaa useampi henkilö, tulee viestinnästä aina toteuttajansa näköistä ilman selkeitä päätöksiä ja linjauksia visuaalisen ilmeen rajoituksista.

Yleisempänä yleiskäsitteenä kokonaisvaltaisempaan visuaalisen johtamiseen ja liikeidean hallintaan on noussut Design management. Käytännössä tällä ns. kattokäsitteellä tarkoitetaan kaikkea sitä toimintaa, joka yrityksestä on näkyvillä ja nimenomaan kaiken näkyvän toiminnan hallinnointia siten, että yrityksestä välittyy sen sidosryhmille yhtenäinen ja hallittu kuva. Viestinnän visuaalisen ilmeen näkyviä elementtejä ovat:

  • ulkoinen ympäristö (arkkitehtuuri, fyysinen sijainti, kasvillisuus)
  • toimitilat (kalustus, valaistus, värit)
  • liikemerkit, logot ja tunnukset
  • lomakkeet ja käyntikortit
  • esitteet, ilmoitusmateriaalit
  • työasut, ym. asut ja asusteet
  • www-sivut
  • mainonta ja markkinointi sekä toimipaikassa että eri medioissa

Sivun alkuun >

7.2. Graafisen ohjeistuksen laatimisessa huomioitavia asioita

Graafiseen ohjeistukseen sisältyy yleisimmin kolme asiaa. Näitä asioita ovat yrityksen viestinnässä käyttämät värit, logo ja tekstin typografia.

Värejä valitessasi kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin. Jos yrityksellä on jo käytössä omat tunnusvärit, tuo ne myös www-sivujen väreiksi. Esimerkiksi Stockmannin väriksi tunnistetaan helposti vihreä ja siksi se näkyy myös nettisivuilla. Jos puolestasi olet tilanteessa, ettei yrityksellä ole käytössään - ainakaan tietoisesti - mitään värejä ja saat lähteä suunnittelemaan värivalintaa ns. puhtaalta pöydältä, on tilanteesi toinen.

Ensimmäiseksi sinun on ajateltava yrityksen toimialan luonnetta ja sitä, mitkä värit tätä luonnetta parhaiten ilmaisisivat. Värien merkityksestä oli jo aikaisemmin omat materiaalinsa. Värien määrittelyssä on on käytössä erilaisia värijärjestelmiä.

Yrityksen liikemerkki, tunnus eli logo on hyvä esittää jokaisella sivulla selkeästi. Liikemerkki auttaa värien kanssa tunnistamaan yrityksen nopeammin. Kotisivulla yrityksen logo voidaan esittää isompana kuin muualla sivustoilla. Muuten liikemerkin koko ja sijainti tulee säilyttää sivustoilla aina samassa paikassa, saman muotoisena.

Jos joudut suunnittelemaan tunnuksen itse, pyri tekemään siitä visuaalisilta muodoiltaan selkeä. Logon tai tunnuksen on toimittava kaikissa medioissa yhtä hyvin. Tunnuksen on toimittava hyvin myös mustavalkoisena. Ajattele tätä myös siitä näkökulmasta, että joku suunnittelemillasi www-sivustoillasi vieraileva saattaa tulostaa aineistoa ja tällöin tunnuksien on toimittava myös mustavalkoisena. Ellet huomioi tätä www-sivustoja suunnitellessasi saattaa mustavalkoisesta tulostuksesta tulla helposti puuroutunut, koska toisiaan tummuusasteeltaan lähellä olevat värit näyttävät mustavalkoisessa tulostukselta liki samalta väriltä.

Typografia eli kirjoitetun viestin ulkoasun määritteleminen kuuluu myös graafiseen ohjeistukseen. Määrittelyssä on tärkeintä huomioida otsikko ja niin sanottu normaali- eli leipäteksti. Viestinnän yhdenmukaisuus ja linjakkuus toteutuvat parhaiten kun myös typografiassa noudatetaan täsmällisesti annettua ohjeistusta. Aihetta on selvitetty aiemmin luvussa 6.1. Fontti - minkä kirjasin tyylin valitset ja miksi?.

Sivun alkuun >
 

Tehtävä Moodlessa