VV1209, www-sivujen suunnittelu, 1 OV

10. YHTEENVETO

10.1. Yleistä

10.2. Lopuksi

 

10.3. Kirjallisuusluettelo

 

Sivukartta

10. YHTEENVETO

10.1. Yleistä

Tässä opintojaksossa on selvitetty www-sivujen sisällön suunnittelun osatekijöitä.  Samalla on tehty www-sivujen asiasisällöllinen obduktio (ruumiinavauksen) ja sitä kautta mitä asioita tulee huomioida www-sivuja suunniteltaessa, miten visuaalinen ilme sivustoille valitaan ja miten kertoa www-sivuilla myyvästi ja markkinointihenkisesti yrityksen ja/tai toimialan asioista.

Opintojakson myötä on saatu vastauksia kysymyksiin:

  • Mikä tekee www-sivuilla tapahtuvasta viestinnästä onnistunutta?
  • Millä tavalla www-sivut tulisi visuaalisesti rakentaa, jotta ne tavoittaisivat kohderyhmänsä parhaalla mahdollisella tavalla?
  • Onko ylipäänsä mahdollista antaa yleispäteviä ohjeita käyttäjänäkökulmasta toimivien www-sivujen suunnitteluun?

Viestinnän onnistumiseen www-sivuilla vaikuttavat monet asiat. Lyhyt muistilista asioiden tarkistamiseen voisi olla seuraava:

  • Tunnista toimialan luonne ja yrityksen liikeidea.
  • Pue sanoiksi yrityksen arvot.
  • Mieti keinot, joiden avulla teet edellä esitetyt asiat näkyviksi.
  • Jäsennä sanottavasi loogisiin asiakokonaisuuksiin.
  • Tunnista tai määrittele verkossa tapahtuvan viestinnän kohderyhmä. Suuntaa viestisi heille.

10.2. Lopuksi

Tämä opintojakso on tarjonnut lyhyen katsauksen www-sivujen suunnittelun sisällön tuotannollisiin asioihin. Toivottavasti opintojakso on tarjonnut sen läpikäyneille opiskelijoille sisällön tuotannon ymmärrystä laajentavaa tietoutta. On kuitenkin muistettava, että näissäkin opinnoissa on vasta ollut kysymys www-sivujen sisällön suunnittelun perusteista.

Lähtökohtana sivustojen sisällön suunnittelemisessa tämä opintojakso on tarjonnut jokaiselle tietokoneen käyttäjälle tasavertaisen mahdollisuuden suunnitelman laatimiselle. Tässä opintojaksossa ei ole punnittu html-kielen hallintaa ja koodauksen taitoja, eikä edes sitä kuinka monta editori-ohjelmaa opiskelijat tuntevat ja kuinka hyvin. Keskeistä on ollut ymmärtää, mitä www-sivut ovat sisällökseen syöneet ja miten sisältö järjestyy suhteessa toisiinsa. Näistä lähtökohdista on hyvä jatkaa pidemmälle!

Lähtökohtaisesti tämän opintojakson oppiaineisto on monien summa monista eri lähteistä sulatetusta aineistosta, joka on sittemmin on muotoutunut asiasisällöltään tässä esitettyyn järjestykseen. Aineiston muovautumiseen on vaikuttanut sekä pedagoginen tarkoituksen mukaisuus että aiemmin lähiopetuksessa saadut kokemukset. 

Seuraavassa muutama linkki digimedia kisan Grand One -kilpailussa vuonna 2006 menestyneille www-sivuille. Tutustu!

10.3. Kirjallisuusluettelo

Tähän opintoaineistoon läheisesti liittyvää kirjallisuutta on tarjolla paljon. Seuraavassa olen esittänyt luettelon, josta asioista enemmän tai laajemmin kiinnostuneet voivat halutessaan hankkia itselleen lisäinformaatiota:

  • Korpela Jukka K., Linjama Tero, Web-suunnittelu, Docendo, 2005
  • Mustonen Anu, Mediapsykologia, WSOY, 2001
  • Nieminen Tuula, Visuaalinen markkinointi, WSOY, 2004
  • Partanen Jari, Sissimarkkinointi, Talentum, 2005
  • Raninen Tarja, Rautio Jaana, Mainonnan ABC, WSOY, 2003
  • Tuska Toivo, Mainonnan suunnittelun sietämätön keveys, Talentum, 2003
  • Ylikoski Tuire, Unohtuiko asiakas?, KY-palvelu Oy, 2001

 

Lue Moodlesta opintojakson palautteesi