VV1209, www-sivujen suunnittelu, 1 OV

3. VIESTIN KOHDENTAMINEN

3.1. Kohderyhmän valinta

3.2. Segmentoinnin periaatteet 

3.3. Tavoitteiden asettaminen

Sivukartta

3. VIESTIN KOHDENTAMINEN

3.1. Kohderyhmän valinta

"Jotta viesti menisi perille, täytyy myös tietää kenelle sen aikoo lähettää."

Valitettavan usein viestintää verkossa suunnitellaan puhtaasti viestin lähettäjän tarpeita huomioiden. Viestin lähettäjä haluaa myydä tai mainostaa jotain ja yksinkertaisesti muuta tavoitetta ei ehkä asetetakkaan toimeksiantajan puolesta. Monet sisällön suunnittelijat joutuvatkin olemaan ikään kuin puun ja kuoren välissä. Maksava asiakas tilaa itselleen www-sivujen suunnittelun ja haluaa, että sivustoille laitetaan sitä ja tätä. Suunnittelija saattaa usein jopa ymmärtää sen, ettei kaikki maksavan asiakkaan toiveet tue sivustojen toiminnallisuutta käyttäjänäkökulmasta. Samalla suunnittelija ehkä myös tiedostaa sen, että hän pääsee itse helpommalla toteuttaessaan maksavan asiakkaan esittämät vaatimukset, kuin yrittäessään upottaa maksavan asiakkaan ajatuksiin käyttäjä- tai kuluttajalähtöisyyttä myös www-sivujen suunnittelun näkökulmasta.

Toisaalta maksavan asiakkaan vaatimukset usein myös vapauttavat suunnittelijan itsensä toteuttamaan mitä villimpiä ratkaisuja, www-sivujen suunnittelun 'hiluvitkuttimien' jatkuvasti kehittyvässä maailmassa, sivustojen yleisestä toiminnallisuudesta piittaamatta. Usein www-sivujen suunnitteluun osallistuu teknisen kehityksen aallon harjalla istuvat 'nörtit', jotka tekevät sivustoja lähinnä uuden kokeilemisen ilosta ja saadakseen sitten toinen toisilleen sanoa, että on toteuttanut sitä ja tätä käyttäen tuota ja tuota. Palvelevatko tällaiset sivustot sitten yrityksen tai toimialan tarpeita?

Joissain hyvin harvoissa tapauksissa voi olla niin, että nyt nörteiksi nimeämäni henkilöt löytävätkin vahingossa viestinnän kohderyhmän itsensä kaltaisista ja samanlaisista asioista kiinnostuneista ihmisistä, mutta harvemmin näin on.

Sivun alkuun>

3.2. Segmentoinnin periaatteet

Verkossa toteutettavan viestinnän eli yrityksen ja/tai toimialan palveluiden ja tuotteiden markkinoinnin kohdentamisessa tulee huomioida ihan samat periaatteet, kuin yleensäkin markkinoinnin segmentoinnissa. Segmentoinnilla tarkoitetaan kokonaismarkkinoiden jakamista osiin eri perustein. Tutustu segmentoinnin periaatteisiin seuraavasta linkistä avautuvilla sivuilla:

Markkinointisuunnitelma, segmentoinnin periaatteet

Aluksi on siis tehtävä tietoiset rajaukset siitä, kenelle www-sivut on tarkoitettu. Mikäli kysymyksessä on yritys, joka on jo segmentoinut markkinoinnin kohderyhmänsä, voidaan viestinnän tyyliä jatkaa samanlaisena myös netissä. Toisaalta netti tarjoaa myös keinoja uusien segmenttien tavoittamiseen.

  • Mieti kenelle suunnittelemasi www-sivustot on tarkoitettu.
  • Mieti millaista asioita edellä mainitut ihmiset ovat kiinnostuneet.
  • Mieti millaisia ihmisiä edellä mainitut ihmiset ovat.

Markkinointia vähemmän tunteville segmentointi asettaa haasteita usein jo pelkkänä ajatuksena: "Entä jos minun tarkoituksena on vain saada mahdollisimman paljon asiakkaita tai sivuilla kävijöitä?" Tästä ajatuksesta on irrotettava kolme asiaa:

  1. Mikä on www-sivustojen ensisijainen tehtävä? (Tämä on suunnittelun lähtökohta.)
  2. Ovatko www-sivustoilla kävijät oikeasti myös (potentiaalisia) asiakkaitasi? (Kannattaako www-sivut tehdä vain sen vuoksi, että voit kertoa yrityksellä olevan omat www-sivut?)
  3. Haluatko, että suunnittelemillasi www-sivustoilla käydään vain kerran piipahtamassa vai että sivustot sisältävät jotain sellaista, jonka vuoksi ihmiset vierailisivat niillä uudestaankin? (Yrityksen www-sivut voivat sitouttaa vierailijan tulemaan säännöllisesti sivustoille. Esimerkiksi tarjoamalla informaatiota osakkeenomistajille tai antamalla etuuksia, joita vain www-sivulla kävijä voi itselleen saada.)

Näihin kysymyksiin www-sivujen suunnittelijan on pohdittava vastaukset, sillä nämä vastaukset tulevat vaikuttamaan siihen millaiset suunnittelemistasi www-sivustoista muodostuu.

Sivun alkuun>

3.3. Tavoitteiden asettaminen

Tavoitteiden asettaminen myös www-sivuilla tapahtuvalle viestinnälle, markkinoinnille, on tärkeää. Tavoitteisiin pääsemisen edellytyksenä on kohderyhmänsä tunteminen ja määritelmät siitä, millaisia vaikutuksia www-sivuilla tehtävällä viestinnällä halutaan saada kohderyhmässä aikaan.

Markkinointiviestinnän tavoitteita voivat olla mm. seuraavat:

  • palvelun, tuotteen tai brandin tunnetuksi tekeminen
  • palvelun, tuotteen tai brandin hyvistä ominaisuuksista kertominen
  • aktivoiminen ostamaan palvelua ja/tai tuotteita
  • opastaa tuotteen tai palvelun käytössä
  • muistuttaa asiakkaita tuotteen tai palvelun (brandin) olemassa olosta
  • tuotteen tai palvelun kysynnän ajoittamiseen vaikuttaminen
  • yrityksen, tuotteen, palvelun ja/tai brandin imagon kehittäminen ja ylläpitäminen

Omien viestinnällisten tavoitteiden määrittämisen jälkeen on myös tehtävä selväksi, mitkä näistä tavoitteista ovat ensisijaisia eli tärkeimpiä toteuttaa. Tämä prioriteettijärjestys viitoittaa myös www-sivujen kokonaissuunnittelua. Toisaalta on  muistettava, että www-sivut ovat usein osa yrityksen kokonaisviestintää ja siten sen tavoitteet voivat poiketa muusta viestinnästä, mikäli kohderyhmäksi on valittu eri segmentti kuin muulle markkinointiviestinnälle.

Yhtä tärkeää kuin tavoitteiden asettaminen on myös miettiä, miten mitata tavoitteiden toteutumista. Jos tavoitteena on jonkin tuotteen myynnin määrällinen lisääminen, saadaan toteutuneet tavoitteet selville seuraamalla myynnin määrässä tapahtuneita muutoksia. Yhtälailla kysynnän ajoittamiseen vaikuttaminen saadaan esille esimerkiksi tuotteiden tarjoushintaisen myynnin ajan rajoittamisella.

  • Mieti mitä muita keinoja on olemassa www-sivuilla tapahtuvan viestinnän tehon ja tavoitteiden mittaamiseen?

Sivun alkuun>

Tehtävä Moodlessa