Myymälämiljöö

ja sen

suunnittelu

Outi

Manninen

Ulkoinen toimipaikkakuva

Ulkoinen toimipaikkakuva on käsite, jolla kuvatan toimipaikan, yrityksen tai myymälän, ulkopuolella olevia saavutettavuustekijöitä. Hyvä saavutettavuus ei tarkoita automaattisesti, että toimipaikan pitäisi sijaita vain ja ainoastan ydinkeskustassa.

Ulkoinen toimipaikkakuva muodostuu

- toimipaikan sijainnista

- liikenneyhteyksistä

- aukioloajoista

- paikoitustiloista

- liikenteen sujuvuusdesta

- julkisivusta

Julkisivulla tarkoitetaan itse rakennusta, mutta myös liikkeen tunnuksia, nimikylttiä tai kilpeä, sisäänkäyntiä, ovia, ikkunoita, markiiseja ja myymälän teippauksia.

Ulkoisen toimipaikkakuvan suunnittelulla pyritään tukemaan haluttua yrityskuvaa ja myymälän imagoa. Lähtökohtana on aina positiivisen mielikuvan luominen. Hyvin suunniteltu ulkoinen toimipaikkakuva on yritykselle keino erottua kilpailijoistaan ja parantaa myymälän huomioarvoa. Onnistunut ulkoinen toimipaikkakuva opastaa asiakasta ja toimii houkuttimena asiakkaalle tulla tutustumaan liikkeen tuotevalikoimaan.