Myymälämiljöö

ja sen

suunnittelu

Outi

Manninen

Muu materiaali

VALAISTUS
Valaistuksella on tärkeä rooli myymälän tunnelman luomisessa. Valaistuksen tehtävä on helpottaa asiointia mutta myös tukea haluttua toimipaikkakuvaa. Valaistuksen avulla voidaan peittää tai korostaa.

Myymälän sisävalaistus koostuu yleis- ja paikallisvalaistuksesta. Valaistus-suunnitelman lähtökohtana on riittävä yleisvalo. Näyteikkuna tarvitsee oman valaistussuunnitelmansa.

Valaistuksen tehtäviä on

- antaa informaatiota

- luoda tunnelmaa

- ohjata asiakkaita

- vietellä ostamaan

Hyvin toteutettu valaistus

- ei häikäise

- korostaa tuotetta

- laajentaa tilaa

- tuo esiin eri tuoteryhmiä

- muodostaa vaihtelua eri valonvoimakkuuksien ansiosta

- herättää mielenkiintoa

Yleisvalaistus tulisi olla riittävää, niin että tuote- ja pakkaustekstien lukeminen on mahdollista. Paikallisvalaistuksella voidaan asiakkaan huomio kiinnittää tiettyihin kohtiin. Valaistuksen tulee esittää tuotteet luonnollisina ja houkuttelevina.

Käytettävät lamput valitan valistustehtävän ja valaistavan tuotteen mukaan. Vaikka valaistusta voidaan käyttää tehokeinona, esim. värillistä valoa,tulee tuotteet esittää luonnollisina ja houkuttelevina.

MYYMÄLÄKALUSTEET
Kalusteet on valittava toimialan, yrityksen liikeidean ja tuotteiden mukaan, ja ne on aina mitoitettava myymälän kokoon; ne ovat olennainen osa myymälämielikuvaa.

- toimivat myymäläkalusteet tehostavat asiakaspalvelua

- myös palveluyrityksen kalusteiden tulee vastata asiakkaiden odotuksia ja tarpeita

Myymäläkalusteiden tehtäviä ovat

- tuotava tuote esiin

- päähuomio on kuitenkin tuotteissa

- säilyttää tuotteet hyväkuntoisina

- tarjota asiakkaalle mahdollisuus tutustua tuotteeseen omatoimisesti

- luodaan positiivista mielikuvaa

- saadaan aikaan heräteostoja

- helpottaa/auttaa myymälähenkilökuntaa työssään

- on helppo siivota ja täydentää

- soveltuu tuotteiden varastointiin

Myymäläkalusteiden sijoittaminen myymälään

- tavoitteena on, että asiakas näkee mahdollisimman paljon tuotteita samanaikaisesti

- kalusteet sijoitetaan nousevaan linjaan, matalat etuosaan ja korkeat taakse

- asiakkaan tulee saada heti liikkeeseen astuttuaan kokonaiskuva siitä, mitä liikkeessä on tarjolla

VÄRIT

Yksi tehokkaimmista sisäisen ja ulkoisen toimipaikkakuvan osista on yrityksen värimaailma.

Myymälässä käytetyt värit on sopeutettava haluttuun kokonaisvaikutelmaan. Värien käytöllä ja valaistuksella voidaan vaikuttaa merkittävästi siihen, millaiseksi asiakkaan mielikuva myymälästä muodostuu. Tunnelmaa tuetaan valojen valinnalla.

Värivalinnoissa on huomioitava

- myytävien tuotteiden värit

- ketjuilla on omat tunnusvärinsä

- liikepaikan

- pakkausten

- kalusteiden

- ikkunateippausten

- yrityksen autojen värit

Myymälämiljööseen valittujen värien tulee olla tuotealan ja yrityskuvan mukaista. Värit eivät saa olla ristiriidassa tuotteiden kanssa tai tarpeettoman ärsyttäviä..Tavoitteena on harmoninen ja tunnistettava lopputulos.

Myymälän julkisivuja värejä käytetään omien tunnusvärien esiin tuomisessa. Esim. ikkunateippaukset, valomainokset ja markiisit. Kaiken suunnittelun lähtökohtana on positiivisen toimipaikkakuvan luominen.

Myymälän sisäpuolella värivalintoja tehdään seinien, kattojen, kalusteiden, tekstiilien ja somisteiden suhteen. Tavoitteena on miellyttävä tunnelma ja viihtyisyys mutta myös asiakkaan asioinnin helpottaminen. Väritystä voidaan käyttää myös opastamiseen, eri tuoteryhmät erotellaan toisistaan tunnusvärien avulla.

Värivalinnassa tulisi huomioida

- mitä tilassa tehdään

- kuinka paljon valoa tarvitaan

- puhtaanapito

- kohderyhmä, jolle tiloja suunnitellaan

- tilan muoto

- korkeus

- sisustuksen tyyli

Luontevin väritys on siirtyä tummemmasta lattiasta kattoa kohden mentäessä vaaleampaan. Monimuotoinen tila tarvitsee rauhalliset seinäpinnat.