Myymälämiljöö ja sen suunnittelu Outi Manninen
Muu materiaali
VALAISTUS Myymälän sisävalaistus koostuu yleis- ja paikallisvalaistuksesta. Valaistus-suunnitelman lähtökohtana on riittävä yleisvalo. Näyteikkuna tarvitsee oman valaistussuunnitelmansa. Valaistuksen tehtäviä on - antaa informaatiota - luoda tunnelmaa - ohjata asiakkaita - vietellä ostamaan Hyvin toteutettu valaistus - ei häikäise - korostaa tuotetta - laajentaa tilaa - tuo esiin eri tuoteryhmiä - muodostaa vaihtelua eri valonvoimakkuuksien ansiosta - herättää mielenkiintoa Yleisvalaistus tulisi olla riittävää, niin että tuote- ja pakkaustekstien lukeminen on mahdollista. Paikallisvalaistuksella voidaan asiakkaan huomio kiinnittää tiettyihin kohtiin. Valaistuksen tulee esittää tuotteet luonnollisina ja houkuttelevina. Käytettävät lamput valitan valistustehtävän ja valaistavan tuotteen mukaan. Vaikka valaistusta voidaan käyttää tehokeinona, esim. värillistä valoa,tulee tuotteet esittää luonnollisina ja houkuttelevina. MYYMÄLÄKALUSTEET - toimivat myymäläkalusteet tehostavat asiakaspalvelua - myös palveluyrityksen kalusteiden tulee vastata asiakkaiden odotuksia ja tarpeita Myymäläkalusteiden tehtäviä ovat - tuotava tuote esiin - päähuomio on kuitenkin tuotteissa - säilyttää tuotteet hyväkuntoisina - tarjota asiakkaalle mahdollisuus tutustua tuotteeseen omatoimisesti - luodaan positiivista mielikuvaa - saadaan aikaan heräteostoja - helpottaa/auttaa myymälähenkilökuntaa työssään - on helppo siivota ja täydentää - soveltuu tuotteiden varastointiin Myymäläkalusteiden sijoittaminen myymälään - tavoitteena on, että asiakas näkee mahdollisimman paljon tuotteita samanaikaisesti - kalusteet sijoitetaan nousevaan linjaan, matalat etuosaan ja korkeat taakse - asiakkaan tulee saada heti liikkeeseen astuttuaan kokonaiskuva siitä, mitä liikkeessä on tarjolla VÄRIT Yksi tehokkaimmista sisäisen ja ulkoisen toimipaikkakuvan osista on yrityksen värimaailma. Myymälässä käytetyt värit on sopeutettava haluttuun kokonaisvaikutelmaan. Värien käytöllä ja valaistuksella voidaan vaikuttaa merkittävästi siihen, millaiseksi asiakkaan mielikuva myymälästä muodostuu. Tunnelmaa tuetaan valojen valinnalla. Värivalinnoissa on huomioitava - myytävien tuotteiden värit - ketjuilla on omat tunnusvärinsä - liikepaikan - pakkausten - kalusteiden - ikkunateippausten - yrityksen autojen värit Myymälämiljööseen valittujen värien tulee olla tuotealan ja yrityskuvan mukaista. Värit eivät saa olla ristiriidassa tuotteiden kanssa tai tarpeettoman ärsyttäviä..Tavoitteena on harmoninen ja tunnistettava lopputulos. Myymälän julkisivuja värejä käytetään omien tunnusvärien esiin tuomisessa. Esim. ikkunateippaukset, valomainokset ja markiisit. Kaiken suunnittelun lähtökohtana on positiivisen toimipaikkakuvan luominen. Myymälän sisäpuolella värivalintoja tehdään seinien, kattojen, kalusteiden, tekstiilien ja somisteiden suhteen. Tavoitteena on miellyttävä tunnelma ja viihtyisyys mutta myös asiakkaan asioinnin helpottaminen. Väritystä voidaan käyttää myös opastamiseen, eri tuoteryhmät erotellaan toisistaan tunnusvärien avulla. Värivalinnassa tulisi huomioida - mitä tilassa tehdään - kuinka paljon valoa tarvitaan - puhtaanapito - kohderyhmä, jolle tiloja suunnitellaan - tilan muoto - korkeus - sisustuksen tyyli Luontevin väritys on siirtyä tummemmasta lattiasta kattoa kohden mentäessä vaaleampaan. Monimuotoinen tila tarvitsee rauhalliset seinäpinnat.
|
||