Myymälämiljöö

ja sen

suunnittelu

Outi

Manninen

Asiakaskierto

Asiakaskierron tehtävänä on huolehtia siitä, että asiakkaalle syntyy kokonaisvaltainen kuva myymälän tuote- ja palveluvalikoimasta ja että hän myös poistuu myymälästä tyytyväisenä.

Käytännössä asiakaskierto tarkoittaa myymälän pohjaratkaisun suunnittelua niin, että asiakas ohjatusti tutustuu myymälän koko pinta-alaan. Koko myymälän pinta-ala ei ole myyntiteholtaan yhtä suurta ja asiakaskierron suunnittelulla myymälän koko pinta-ala saadaan tehokkaaseen käyttöön.

Asiakkaan näkökulmasta hyvin suunniteltu asiakaskierto mahdollistaa nopean ostamisen ja tuotteiden vaivattoman löytämisen.

Asiakaskierron suunnittelun lähtökohtana on myymälätilan muoto. Kierto suunnitellaan asiakkaan oletetun kulkureitin suuntaisesti. Yleensä luontevin kulkusuunta on oikealle, asiakkaan myös oletetaan toimivan oikeakätisesti. Asiakaskierto voidaan rakentaa myötä- tai vastapäivään toimivaksi.


Asiakaskierto rakennetaan

- myymäläkalusteilla

- tavararyhmien sijoittelulla

- tuotteiden asettelulla

- markkinoinnilla

- opasteilla

Huonosti suunniteltu asiakasreitti johdattaa asiakkaan myymälän reunakäytäville ja suuri osa tuotteita jää näkemättä. Toisaalta suunniteltu kierto ei saa olla luonteeltaan liian ohjattu tai sisältää umpikujia. Hyllyt tai muut kalusteet eivät saa peittää asiakkaan näkyvyyttä.

Kassa-alueelle keskittyy pieneen tilaan paljon asiakkatia ja tapahtumia. Sen suunnitteluun tulisi kiinnittää erityistä huomiota jotta asiakas myös poistuisi myymälästä tyytyväisenä.