daproj1, projektitoiminnan perusteet, 1 OV |
1. Mikä on projekti? | 2. Projektiteoria | 3. Projektiesimerkit | 4. Ms-project-projektinhallinta | 5. Tehtävät |
PROJEKTIESIMERKIT1. Penscon-eläkeprojektiPensco on keskisuuri keskinäinen vakuutusyhtiö, jossa toteutettiin laaja järjestelmäkehitysprojekti 1990-luvulla. Projekti kesti kolme vuotta. Projekti oli laajin systeemikehitysprojekti, mitä koskaan oli tehty. Projekti oli tärkeä yhtiölle ja sen tulevaisuudelle, koska yhtiö halusi laajentaa ryhmä- ja henkivakuutustuotteiden tarjontaansa.
Yhtiön toimitusjohtajalle tämä projekti oli toinen ja kun aiempi IT-projekti,
joka oli kuitenkin pienempi, oli onnistunut hyvin, nähtiin tämä projekti
eräänlaisena testinä Penscon johtajille ja IT-osastolle. Tämän projektin
tarkoituksena oli kehittää tuotteita ja prosesseja yhtä aikaa ja saada sillä
tavalla yrityksen eri pääosastojen henkilöt yhteistoimintaan. Kehitysprojektin
tavoitteet olivat haastavat, sillä projektin aikana oli tarkoitus kehittää uusia
tuotteita ja tietojärjestelmän ydinalueita.
Penscon hallinto
oli hyvin autoritaarinen ja hierarkkinen, johdossa oli vain miehiä. Ilmapiiri
Penscossa oli hyvin jännittynyt ja osastojen välillä oli kova kilpailu, ja usein
osastojen välinen kilpailu näkyi mm. siten, että haluttiin voittaa muut osastot.
Myös se, että osastoilla toimi sekä miehiä että naisia, joilla on yleensä
erilainen tapa toimia, vaikeutti organisaation toimintaa. Nyt tässä projektissa
haluttiin muuttaa samalla kertaa myös organisaatiota autoritaarisesta ja
hierarkkisesta mallista nykyaikaiseksi dynaamiseksi organisaatioksi.
Kun valtion hallinnon taholta tuotiin esille eläkelainsäädännön uudistus, joka
seurauksena markkinat laajenivat voimakkaasti, halusi Pensco myös osansa
markkinoista. Tämän seurauksena tehtiin markkinatutkimus, jonka perusteella
uusia tuotteita alettiin suunnitella. Markkinatutkimus ei ollut kovin
syvällinen, joten myös projektisuunnitelmasta, joka markkinatutkimuksen
perusteella tehtiin, tuli pinnallinen: suunnittelu ei ollut strategista vaan
perustui lähinnä yhteiskunnallisiin lainsäädännöllisiin muutoksiin. Eli kun laki
salli eläkevakuutusyhtiöiden tarjota laajempia tuotteita asiakkaille, niin myös
tehtiin.
Projektipäälliköksi nimitettiin eläkejärjestelmän uudistuksen vetäjä. Nimitys
aiheutti yhtiössä eturistiriitoja nimitetyn projektipäällikön kahden
vastuullisen viran vuoksi. Projektissa annettiin vastuuta myös nuorille
kokemattomille johtajille, jotka eivät osanneet arvioida työmääriä ja tämän
seurauksena kehitysprojekti viivästyi ja resurssitarpeet kasvoivat
hallitsemattomasti. Penscon
toimitusjohtaja oli hyvin kunnianhimoinen henkilö ja hän asetti projektille
tavoitteeksi tuotteiden ja prosessien kehittämisen yhtä aikaa. Uusien
johtamismenetelmien käyttöönotto ajoittui myös projektin alkuun ja tästä seurasi
osastojen välisen kilpailun kiristyminen sekä tietenkin epävarmuus lisääntyi,
kun osastojen työntekijöiden roolit olivat vielä sekaisin. Osastojen johtajat
kokivat, että heidän on onnistuttava kaikessa uudistuksessa vaikka muiden
osastojen kustannuksella. Markkinointiosastoa kiinnosti uusien tuotteiden
myyntivolyymi ja asiakaspalveluosasto pyrki saamaan mahdollisimman paljon
järjestelmiä oman työnsä tueksi.
IT-osaston johtaja käytti omaa osastoaan omien henkilökohtaisten pyrkimystensä
saavuttamiseen – eli halusi onnistua tässä ”testiprojektissa” ja saavuttaa sitä
kautta mainetta ja kunniaa – samalla hän yritti toteuttaa kaikki osastoonsa
kohdistuneet toiveet ja pyynnöt sekä vastata kaikkien osastojen tarpeisiin.
Autoritaarinen johtamistapa aiheutti pelkoa ja projektissa esille tulleet
ongelmat salattiin. Osastolla vallitsi kilpailun ja pelon ilmapiiri eikä
epäonnistumisia sallittu. Tästä seurasi työntekijöiden stressaantumista ja
sairastelua. Ne, jotka olivat kokeneita projektityöntekijöitä, yrittivät tuoda
esille ”järjen ääntä” eli saada projektissa esille tulleet ongelmat ratkotuksi
ja kaikkien tietoon. Heitä ei kuunneltu, joten he turhautuneina irtisanoutuivat
projektista; IT-osaston työntekijät vaihtuivat siis tiuhaan tahtiin. Projektin
ohjausryhmä, joka koostui eri osastojen johtajista, oli hyvin hajanainen ja
heidän rooli projektin vastuullisena ohjaajana oli epäselvä. Kaikki yrittivät
ajaa omien osastojensa etuja, joten sitoutuminen projektiin oli pinnallista. He
eivät kyenneet tässä uudistustilanteessa näkemään kokonaisuutta, vaan he kaikki
pyrkivät turvaamaan omien osastojensa edut.
Projektissa ei löydetty sen toteutuksen aikana yhteisiä tavoitteita ja
organisaatiossa oli se asetelma, että kaikki osastot kilpailivat keskenään ja
tunsivat olevansa eri puolella kuin muut. Tietojärjestelmäosaamista ei ollut
riittävästi muilla osastoilla kuin IT-osastolla ja IT-osaston ja muiden
osastojen väliltä puuttui yhteinen kieli. Tämän kaiken tuloksena projekti
ajautui hallitsemattomaan tilaan ja projektiin tuli runsaasti erilaisia
ongelmia: budjetti ylittyi, tuotteet myöhästyivät, työntekijät vaihtuivat… ja
pahinta kaikessa oli olemassa olevien projektin etenemiseen liittyvien ongelmien
kieltäminen. IT-osaston johtajan mielestä projekti oli koko ajan hallinnassa:
ohjausryhmä antoi runsaasti, jopa liikaa, ohjeita ja projektin tilasta
raportoitiin säännöllisesti ja välitavoitteita asetettiin. Kun projekti
ajautui kaoottiseen tilaan, palkattiin kallis ulkopuolinen konsultti
ratkaisemaan tilannetta. Tämä aiheutti jännitteitä sekä ohjausryhmässä että
projektiryhmän jäsenissä. Samaan aikaa tapahtui muutos myös
eläkelainsäädännössä, jolloin projektia ja sen tavoitteita oli taas arvioitava
uudelleen ja muutettava vaatimusmäärittelyä. Kehitysprojekti ei pysynyt
aikataulussaan ja henkilöstömäärä kasvoi kaksinkertaiseksi… Ja lopputuloksena
oli, että projekti päätettiin keskeyttää kannattamattomana… 2. Pispala-projektiPispala-projekti oli www-sivujen toteutusprojekti, jonka projektidokumentit
on luettavissa netissä: Projektin aikana tuotetut www-sivut avautuvat osoitteessa:
http://www.pispala.fi/
|