JOHDANTO HIEROJAN AMMATTIIN (1 OV)

 

1. Arviointi

2. Keskeiset arviointikohteet ja hyväksymiskriteerit

 

Opintojakson arviointi

 

1. Arviointi

Arviointi on yksi keino ohjata ja tukea opiskelijan oppimisprosessia. Arviointi tukee opiskelijan myönteisen minäkuvan kehittymistä ja kasvua ammatti-ihmisenä, ohjaa ja kannustaa opiskelijaa myönteisesti omien tavoitteiden saavuttamiseen ja kehittää hänen itsearviointitaitojaan. Arviointi tuottaa tietoa opiskelijan osaamisesta opettajille, työnantajille ja jatko-opintoihin pyrkimistä varten.

Johdanto hierojan ammattiin -kurssi koostuu kaikkiaan neljästä oppimistehtävästä, jotka kaikkia arvioidaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan, että opiskelija saa vähintään arvosanan H3 (asteikko T1-K5) kustakin oppimistehtävästä. Alla olevasta taulukosta näet mitä asioita vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen ja mikä taas saattaa johtaa hylättyyn suoritukseen. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty suoritus kahteen kertaan. Jokaisen oppimistehtävän laajuus on 0,25 opintoviikkoa.

 

 2. Keskeiset arviointikohteet ja hyväksymiskriteerit

Keskeiset arvioitavat sisältöalueet muodostuvat kahdeksasta seuraavasta osa-alueesta, jotka ovat itsetuntemus, vuorovaikutustaidot, hierojan työn historia/nykytilanne ja tulevaisuus, hierojan työn luonne ja sisältö, hieronta osana terveydenhuoltoa/liikunta-alaa ja kuntoutuspalvelujärjestelmää, hierojan työtä koskevat säädökset ja eettiset ohjeet sekä asiakaspalvelutaidot.

Taulukko 1. Keskeiset sisältöalueet ja hyväksymiskriteerit.

Keskeinen sisältöalue

Hyväksytty

Hylätty

Itsetuntemus

Opiskelija:

- pohtii omia toiveitaan ja tarpeitaan ihmisenä ja työntekijänä hierojan työssä

- pohtii itseään ja toimintaansa erilaisten ryhmien jäsenenä

Opiskelija:

- ohittaa tilanteet pohtia  omia toiveitaan ja tarpeitaan ihmisenä  ja työntekijänä hierojan työssä sekä toimintaansa erilaisten ryhmien jäsenenä

Vuorovaikutustaidot

- arvioi omia vuorovaikutustaitojaan  ja nimeää itselleen joitakin vahvuuksia ja kehittämisalueita

- pyrkii eri tavoin kehittämään itseään nimeämillään kehittämisalueilla

- suhtautuu omien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen kielteisesti

- arvioi omia vuorovaikutustaitojaan pinnallisesti, tunnistamatta vahvoja tai kehittämistä tarvitsevia puolia itsessään

Hierojan työn historia, nykytilanne ja tulevaisuus

Opiskelija:

- kuvailee hierojan työn kehitystä ja nyky-tilannetta ja arvioi tulevaisuutta realistisesti

Opiskelija:

- kuvailee hierojan työn kehitystä ja nykytilannetta sekä tulevaisuutta suppeasti ja epärealistisesti

Hierojan työn luonne ja sisältö

- kuvailee omin sanoin koulutetun hierojan työn luonteen ja sisällön sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla

- kuvailee hierojan työtä suppeasti, vain jotain  sen osa-aluetta painottaen

Hieronta osana terveydenhuoltoa, liikunta-alaa ja kuntoutuspalvelu-järjestelmää

- kuvailee omin sanoin Suomen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän toiminnan pääpiirteissään

- nimeää kuntoutuksen eri alueet ja tärkeimmät kuntoutuspalvelujen sisällöt,  tuottajat ja kustantajat

- kuvailee omin sanoin liikunta-alan palvelujärjestelmän

- kuvailee omin sanoin muiden sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden työn sisältöä

- kuvailee Suomen sosiaali-  ja terveydenhuoltojärjestelmän toiminnan periaatteita suppeasti tai virheellisesti

- määrittelee  kuntoutuksen käsitteen suppeasti  ja kuvailee kuntoutuksen toimintajärjestelmää ja sisältöjä puutteellisesti

- kuvailee liikunta-alan palvelujärjestelmää suppeasti tai puutteellisesti

- kuvailee vain joidenkin kuntoutuksen alueen yhteistyökumppaneiden työn sisältöä

Hierojan työtä koskevat säädökset ja eettiset ohjeet

- nimeää hierojan työtä koskevat lait ja kuvailee omin sanoin niiden keskeisen sisällön hierojan työn kannalta ja noudattaa niitä omassa opiskelijan työssään

- nimeää hierojan työtä koskevat ammatti-eettiset  ohjeet ja noudattaa niitä omassa opiskelijan työssään

- ymmärtää lakien ja säädösten merkityksen hierojan työssä

- tuntee keinot ja kanavat seurata lakien ja säädösten muutoksia

- nimeää vain joitakin  hierojan työtä ohjaavia lakeja ja pystyy kertomaan niiden sisällön puutteellisesti

- pystyy nimeämään vain joitain terveydenhuolto-henkilöstöä koskevia eettisiä ohjeita ja /  tai rikkoo niitä omassa opiskelijan työssään

- väheksyy säädöksien ja eettisten ohjeiden merkitystä

- keinot seurata lakien ja asetusten muutoksia vähäiset tai virheelliset

Laatutyön käsite

Opiskelija:

- tuntee laatutyön käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen oman työn kehittämisessä

Opiskelija:

- väheksyy ja aliarvioi laatutyön merkitystä hierojan työn kehittämisessä

Asiakaspalvelutaidot

- tunnistaa itsessään vahvuudet asiakaspalvelijana

- nimeää itselleen joitakin kehittämiskohteita asiakaspalvelutyössään

- suhtautuu omien asiakaspalvelutaitojen kehittämiseen kielteisesti

- arvioi itsenään asiakaspalvelijana pinnallisesti, tunnistamatta vahvoja tai kehittämistä tarvitsevia puolia itsessään