1. Arviointi
2. Keskeiset arviointikohteet ja
hyväksymiskriteerit
|
Opintojakson arviointi
1. Arviointi
Arviointi on yksi keino ohjata ja tukea opiskelijan
oppimisprosessia. Arviointi tukee opiskelijan myönteisen minäkuvan kehittymistä
ja kasvua ammatti-ihmisenä, ohjaa ja kannustaa opiskelijaa myönteisesti omien
tavoitteiden saavuttamiseen ja kehittää hänen itsearviointitaitojaan. Arviointi
tuottaa tietoa opiskelijan osaamisesta opettajille, työnantajille ja
jatko-opintoihin pyrkimistä varten.
Johdanto hierojan ammattiin -kurssi koostuu kaikkiaan neljästä
oppimistehtävästä, jotka kaikkia arvioidaan hyväksytty/hylätty
-periaatteella. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan, että opiskelija saa
vähintään arvosanan H3 (asteikko T1-K5) kustakin oppimistehtävästä. Alla
olevasta taulukosta näet mitä asioita vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen ja
mikä taas saattaa johtaa hylättyyn suoritukseen. Opiskelijalla on oikeus uusia
hylätty suoritus kahteen kertaan. Jokaisen oppimistehtävän laajuus on 0,25
opintoviikkoa.
2. Keskeiset
arviointikohteet ja hyväksymiskriteerit
Keskeiset arvioitavat sisältöalueet muodostuvat kahdeksasta seuraavasta
osa-alueesta, jotka ovat itsetuntemus, vuorovaikutustaidot, hierojan työn
historia/nykytilanne ja tulevaisuus, hierojan työn luonne ja sisältö, hieronta
osana terveydenhuoltoa/liikunta-alaa ja kuntoutuspalvelujärjestelmää, hierojan
työtä koskevat säädökset ja eettiset ohjeet sekä asiakaspalvelutaidot.
Taulukko 1. Keskeiset sisältöalueet ja
hyväksymiskriteerit.
Keskeinen sisältöalue |
Hyväksytty |
Hylätty |
Itsetuntemus |
Opiskelija:
- pohtii omia toiveitaan ja tarpeitaan ihmisenä ja
työntekijänä hierojan työssä
- pohtii itseään ja toimintaansa erilaisten ryhmien
jäsenenä |
Opiskelija:
- ohittaa tilanteet pohtia omia toiveitaan ja
tarpeitaan ihmisenä ja työntekijänä hierojan työssä sekä toimintaansa
erilaisten ryhmien jäsenenä |
Vuorovaikutustaidot |
- arvioi omia vuorovaikutustaitojaan ja nimeää
itselleen joitakin vahvuuksia ja kehittämisalueita
- pyrkii eri tavoin kehittämään itseään
nimeämillään kehittämisalueilla |
- suhtautuu omien vuorovaikutustaitojen
kehittämiseen kielteisesti
- arvioi omia vuorovaikutustaitojaan pinnallisesti,
tunnistamatta vahvoja tai kehittämistä tarvitsevia puolia itsessään |
Hierojan työn historia, nykytilanne ja
tulevaisuus |
Opiskelija:
- kuvailee hierojan työn kehitystä ja
nyky-tilannetta ja arvioi tulevaisuutta realistisesti |
Opiskelija:
- kuvailee hierojan työn kehitystä ja
nykytilannetta sekä tulevaisuutta suppeasti ja epärealistisesti |
Hierojan työn luonne ja sisältö |
- kuvailee omin sanoin koulutetun hierojan työn
luonteen ja sisällön sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla |
- kuvailee hierojan työtä suppeasti, vain jotain
sen osa-aluetta painottaen |
Hieronta osana terveydenhuoltoa, liikunta-alaa
ja kuntoutuspalvelu-järjestelmää |
- kuvailee omin sanoin Suomen sosiaali- ja
terveydenhuoltojärjestelmän toiminnan pääpiirteissään
- nimeää kuntoutuksen eri alueet ja tärkeimmät
kuntoutuspalvelujen sisällöt, tuottajat ja kustantajat
- kuvailee omin sanoin liikunta-alan
palvelujärjestelmän
- kuvailee omin sanoin muiden sosiaali- ja
terveysalan ammattihenkilöiden työn sisältöä |
- kuvailee Suomen sosiaali- ja
terveydenhuoltojärjestelmän toiminnan periaatteita suppeasti tai
virheellisesti
- määrittelee kuntoutuksen käsitteen suppeasti ja
kuvailee kuntoutuksen toimintajärjestelmää ja sisältöjä puutteellisesti
- kuvailee liikunta-alan palvelujärjestelmää
suppeasti tai puutteellisesti
- kuvailee vain joidenkin kuntoutuksen alueen
yhteistyökumppaneiden työn sisältöä |
Hierojan työtä koskevat säädökset ja eettiset
ohjeet |
- nimeää hierojan työtä koskevat lait ja kuvailee
omin sanoin niiden keskeisen sisällön hierojan työn kannalta ja
noudattaa niitä omassa opiskelijan työssään
- nimeää hierojan työtä koskevat ammatti-eettiset
ohjeet ja noudattaa niitä omassa opiskelijan työssään
- ymmärtää lakien ja säädösten merkityksen hierojan
työssä
- tuntee keinot ja kanavat seurata lakien ja
säädösten muutoksia |
- nimeää vain joitakin hierojan työtä ohjaavia
lakeja ja pystyy kertomaan niiden sisällön puutteellisesti
- pystyy nimeämään vain joitain
terveydenhuolto-henkilöstöä koskevia eettisiä ohjeita ja / tai rikkoo
niitä omassa opiskelijan työssään
- väheksyy säädöksien ja eettisten ohjeiden
merkitystä
- keinot seurata lakien ja asetusten muutoksia
vähäiset tai virheelliset |
Laatutyön käsite |
Opiskelija:
- tuntee laatutyön käsitteen ja ymmärtää sen
merkityksen oman työn kehittämisessä |
Opiskelija:
- väheksyy ja aliarvioi laatutyön merkitystä
hierojan työn kehittämisessä |
Asiakaspalvelutaidot |
- tunnistaa itsessään vahvuudet asiakaspalvelijana
- nimeää itselleen joitakin kehittämiskohteita
asiakaspalvelutyössään |
- suhtautuu omien asiakaspalvelutaitojen
kehittämiseen kielteisesti
- arvioi itsenään asiakaspalvelijana pinnallisesti,
tunnistamatta vahvoja tai kehittämistä tarvitsevia puolia itsessään |
|