LHTOPA3: Työvälineohjelmien peruskäyttö, 1 ov |
Yleistä kurssista | Esitysgrafiikka | Tietokannat | Yhteiskäyttö |
Tietokannat
1. Yleistä tietokannoista
1.1. TietokantaohjelmatSuurten tietokantojen hallinta on erittäin vaativaa ja tietokantojen ylläpito vaatii raskaita ohjelmistoja ja palvelimia. Pieniä yhden käyttäjän tai pienen yrityksen tietokantoja voidaan luoda toimisto-ohjelmistojen mukana olevilla tietokantaohjelmilla. MS-Office Professional-versioon kuuluu tietokantaohjelma Access, jolla voidaan luoda pieniä relaatiotietokantoja ja tehdä niihin myös käyttöliittymiä. Accessin avulla on helppo tutustua tietokantojen periaatteisiin, mutta käytännössä Access-tietokantoja ei tärkeissä tuotannollisissa sovelluksissa juurikaan käytetä. Tässä aineistossa käytetään ohjelmana Microsoft Office-ohjelmistopakettiin kuuluvaa Access 2007-ohjelmaa. Ohje sopii sellaisinaan useimpiin muihinkin Access- versioihin. Accessin eri versioilla tehdyt tietokannat eivät välttämättä sellaisenaan toimi toisessa Accessin versiossa. Mikäli sinulla on jotain ongelmia tiedostojen avaamisessa tai käsittelyssä, ota yhteyttä kurssin ohjaajaan. 1.2. Mikä on tietokantaTietokanta (Database) on järjestetty kokoelma toisiinsa liittyviä tietoja. Esimerkkejä tietokannoista ovat osoiterekisteri, asiakasrekisteri, kirjaston kortisto, tuoteluettelo. Tietokantaa voidaan ajatella sähköisessä muodossa olevaksi kortistoksi. Nykyisin käytetyimpiä ovat ns. relaatiotietokannat, joissa tiedot ryhmitellään useisiin taulukoihin. Taulukoiden välille luodaan looginen yhteys. Periaatteena on, että yksi tieto tallennetaan vain yhteen paikkaan, josta se yhteyksien avulla haetaan tarvittaessa. Kun tietoja päivitetään, tiedot muutetaan vain yhteen paikkaan. Kun esimerkiksi asiakkaan osoite muuttuu, tarvitsee muutos tallentaa vain kerran ja uusi osoite näkyy kaikissa mahdollisissa yhteyksissä. 1.3. Tietokannan etujaEsim. Access-tietokantaohjelmalla on seuraavia etuja:
1.4. Access-tietokannan peruskäsitteitäTaulukko on kokoelma yhteen asiaan liittyviä tietoja. Se koostuu riveistä eli tietueista ja sarakkeista eli kentistä. Esimerkki. Asiakkaat-taulukossa yhden tietueen muodostavat yhteen asiakkaaseen liittyvät tiedot. Asiakkaat-taulukon kenttiä ovat asiakkaista tallennettavat tiedot: Asiakasnumero, Nimi, Laskutusosoite, Postinumero, Postitoimipaikka ja Puhelinnumero. ASIAKKAAT-taulukko:
Taulukon jokainen tietue on erilainen. Tietue yksilöidään avainkentän tai avainkenttien yhdistelmän avulla. Avainkentän eli perusavaimen arvo on jokaisella tietueella eri, koska sillä yksilöidään yhden asiakkaan tiedot. Yllä olevassa taulukossa on avainkenttänä Asiakasnumero. Asiakkaan nimi ei voi olla avainkenttä, koska kahdella asiakkaalla voi olla sama nimi. Tietomme ovat nykyään hyvin monissa ei tietokannoissa. Jotta tietueet voidaan yksilöidä, tarvitsemme erilaisia asiakasnumeroita, tilausnumeroita jne. Kyselyn avulla on mahdollista hakea eri tauluista haluamiaan tietoja tarvittavilla hakuehdoilla. Erilaisilla päivityskyselyillä on mahdollisuus päivittää, lisätä tai poistaa tietueita tauluista. Kyselyistä voit tehdä myös raportteja ja kannattaakin tehdä silloin, kun sinun pitää poimia raporttiin kenttiä useista eri taulukoista. Lomake on tietojen selailua ja ylläpitoa helpottava liittymä käyttäjän ja tietokannan sisältämien taulujen tai kyselyjen välillä. Raportti on taulukoissa olevista tiedoista tehty yhteenveto, jota voidaan esikatsella näytöllä tai tulostaa paperille. Raporttiin voidaan myös upottaa graafisia kaavioita. Raportteihin voi muodostaa erilaisia laskukaavoja ja raporttitoiminnolla on mahdollista tehdä muun muassa osoitetarrat. Makro on tarkoitettu automatisoimaan tavanomaisia toimintoja tarvitsematta kuitenkaan hallita perinteistä ohjelmointia.
1.5 Taulukoiden väliset yhteydetKun tietokantaan on luotu tarvittavat taulukot, tarvitaan niiden välille yhteys. Yhteyksien avulla voidaan käsitellä useista taulukoissa olevaa tietoa yhtä aikaa. Yhteys muodostetaan taulukoiden välille lisäämällä toisen taulukon perusavainkenttä toisen taulukon kentäksi ns. viiteavaimeksi. Esimerkki yhteyksistä Alla olevassa esimerkissä on kolme taulukkoa ja jokaisessa on oma avainkenttänsä, koska jokaisen taulukon tietueet pitää yksilöidä. Yhteyksien muodostamista varten pitää ASIAKKAAT- taulukossa oleva asiakasnumero ja TUOTTEET -taulukossa oleva tuotetunnus olla myös TILAUKSET -taulukossa, jotta yhteys taulukoiden välille voidaan luoda. ASIAKKAAT -taulukko
TILAUKSET -taulukko
TUOTTEET -taulukko
Kun kaikille taulukoille on annettu avainkentät, voidaan yhteydet muodostaa avainkenttien ja viitekenttien avulla. Alla on kuva edellisten taulukoiden välisistä yhteyksistä yhteyksistä. Yhteyden tyyppi on molemmissa tapauksissa yhden suhde moneen(1:M tai 1:∞). Se tarkoittaa sitä, että yhtä asiakasta kohti voi olla monta tilausta, mutta yhtä tilausta kohti on vain yksi asiakas. Vastaavasti yksi tuote voi olla monessa tilauksessa, mutta yhdessä tilauksessa on vain yksi tuote. Tämän esimerkin tapauksessa yhdessä tilauksessa ei voida tilata useita eri tuotteita.
2. Access-ohjeVoit avata tai tallentaa tästä Access2007-ohjeen pdf-muodossa:access.pdf (845 kt). Ohje kannattaa käydä läpi aluksi silmäilemällä ja pitää esillä oppimistehtäviä tehtäessä. 3 Oppimistehtävät
Tallenna tehtävää varten omaan kansioosi tästä tietokanta Tilaukset.mdb. Tutustu ohjeen luvussa 4 olevien yhteyksien muodostamiseen.
Tässä tehtävässä tarvitset tehtävän 5 tietokantaa tuotteet.mdb. Käy läpi ohjeen luku 6 ja tee sen avulla seuraavat lomakkeet:
Tässä tehtävässä tarvitset tehtävän 5 tuotteet.mdb -tietokantaa ! Käy läpi ohjeen luku 7 ja tee sen avulla seuraavat raportit:
Palauta tietokanta Moodleen.
|