Asiaa 

 

LUKU 6

Opiskelun esteiden kuvaaminen

 

Kuvataan sitä, miten tuen tarve näkyy opiskelussa. Mitkä seikat vaikeuttavat opiskelijan täysipainoista opiskelua. Jos opiskelun esteet tulevat esille epäsäännöllisenä koulunkäyntinä, yritetään selvittää, mitkä ovat syyt. Tällaisia voivat olla sairaudet, elämänhallinnan ongelmat, oppimisvaikeudet, mielenterveyden ongelmat, päihteet, ongelmat perheessä, ihmissuhdeongelmat, ym.

 

OPPIMISEN ESTEET

Alla olevassa kaaviossa (Haapasalo, 2003, muokattu) on esitetty eräs luokittelu oppimisen esteistä. Jotta oppiminen ja opiskelu olisivat mahdollisia, tulisi oppimisen esteet tunnistaa ja tarpeen mukaan opiskelijaa olisi tuettava opinnoissaan. Opiskelijaa tulisi auttaa niin, että hän tunnistaisi oppimisen esteitä ja olisi valmis työskentelemään niistä selviämiseksi.

 

Toinen luokittelu kuvaa oppimisvaikeusien ja opiskelun esteiden erottelua

1. Oppimisvaikeudet, jotka liittyvät aivojen rakenteiden erilaisuuteen

                      - lukivaikeus

                      - ADHD, Aspergerin syndrooma

                      - tärkeää varhainen tunnistaminen ja  puuttuminen

2. Ihmisestä itsestään johtuvat oppimisen esteet

                      - masennus, jännittäminen

                      - valvominen

                      - päihteet

3. Ympäristöstä johtuvat oppimisen esteet

                      - kotiongelmat

                      - kiusaaminen

(Tamminen, Ahonen 2006.)

 

TEHTÄVÄ

Selvitä oman yksikkösi toimintatavat silloin, kun opiskelun esteitä ja ongelmia yritetään selvittää opiskelijan oireillessa runsailla poissaoloilla.

Miten toimitte?

Kuka on vastuuhenkilö?

Millaista on verkostoyhteistyö?

Milloin otetaan yhteyttä vanhempiin?