Tulossa

Asiaa 

LUKU 10

TAVOITTEIDEN MUKAUTTAMINEN

 

Mitä mukauttamisella tarkoitetaan? 

Tavoitteiden mukauttamisella tarkoitetaan sitä, että opiskelijan ei tarvitse opiskella kaikkia opetussuunnitelmassa mainittuja asioita, vaan tavoitteet mukautetaan opiskelijan kykyjä vastaavaksi. Mukauttaminen tehdään niin, että opiskelija opiskelee optimitasollaan. Mukautetusti voidaan opiskella ammatillisia, yhteisiä ja valinnaisia aineita. Lääkelaskuja ei voi mukauttaa.

Milloin mukautetaan?

Jos opiskelija saavuttaa opetussuunnitelman perusteiden T1 arvosanaan vaadittavista tavoitteista osan tai hän saavuttaa tavoitteet jatkuvassa seurannassa ja ohjauksessa, on opintokokonaisuudelle laadittava mukautetut tavoitteet ja opiskelija on arvioitava mukautetuin kriteerein  (A 811/98 § 8). Opiskelun tavoitteena ja arvioinnin kohteena on se taso, jolle opiskelija parhaimmillaan pääsee.

Miten mukauttaminen tehdään?

Päätös oppiaineksen ja opetuksen mukauttamisesta tehdään yhdessä opiskelijan kanssa. Jos kyseessä on alaikäinen opiskelija, asiasta on keskusteltava myös huoltajien kanssa. Suunnitelmaa tehdessään opettaja voi ottaa yhteyttä erityisopettajaan, ja suunnitelma tehdään yhteistyössä. Suunnitelma on osa opiskelijan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS).

Tavoitteiden mukauttamisesta tehdään suunnitelma (sivu 3), jossa ei kuitenkaan etukäteen rajata opiskeltavaa oppiainesta. Opetukseen valitaan keskeisiä, ammatin kannalta olennaisia asioita.

Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus kokeilla oppiaineksen opiskelua kokonaisuudessaan, mutta tilanteen niin vaatiessa opiskeltavaa ainesta karsitaan. Näin vältytään siltä vaaralta, että etukäteen rajattaisiin pois sellaista, jota opiskelija voi oppia.

Miten arvioidaan?

Kun arvioitava kokonaisuus on opiskeltu, opettaja vertaa opiskelijan saavuttamia tavoitteita T1 -kriteereihin, joiden pohjalta arviointi tehdään. Arviointitavasta ja kriteereistä kerrotaan opiskelijalle etukäteen.

Mukautettuna opiskelija arvioidaan arvosanoilla T1* – K5*. Mukauttamisesta tulee merkintä tutkintotodistukseen.

 

Kiitettävä 5

Hyvä 4

Hyvä 3                                Opetussuunnitelman perusteiden mukaiset tavoitteet

Tyydyttävä 2

Tyydyttävä 1

 

Kiitettävä 5*

Hyvä 4*

Hyvä 3*                              Mukautetut tavoitteet

Tyydyttävä 2*

Tyydyttävä 1*

 

 

* Opinnot suoritettu mukautetuin tavoittein ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 630/98 § 20 mukaisesti.

Jos etukäteen tiedetään, että opiskelija ei selviydy jostakin opintokokonaisuudesta opetussuunnitelmassa kuvattujen tavoitteiden mukaisesti, voidaan opetus aloittaa suoraan mukautetuin tavoittein. Opetussuunnitelman perusteiden mukaisen arvioinnin on aina kuitenkin oltava mahdollista, mikäli opiskelijan edistyminen sitä edellyttää.

Tällä lomakkeella tehdään kurssiarviointi, jonka tavoitteet on mukautettu

Mukautetut tavoitteet ja arviointikriteerit

T1 -arviointikriteerit                                                                                                                                                                                                             

 

Sisältö ja tavoitteet

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

 K5*

Soveltaa käytännön tilanteisiin

 H3*

Osaa keskeisiä asioita ja ohjauksessa soveltaa

T1*

Tunnistaa, tietää

 

Tehtävän/ työn tekeminen

Ohjaus ja arviointi

 

Opiskelija osaa tehdä harjoiteltua tehtävää.

 

 

Hän osaa ohjattuna arvioida itseään ja työtehtävän onnistumista.

 

Opiskelija osaa käyttää tietoja ja taitoja paljon harjoitelluissa, usein toistuvissa tilanteissa.

 

Hän osaa sopeutua ohjaukseen ja toimii palautteen mukaisesti.

Opiskelija osaa tehdä yksilöllisesti valittuja, paljon harjoiteltuja työtehtäviä jatkuvasti ohjattuna.

Hän osaa sopeutua jatkuvaan ohjaukseen ja noudattaa annettuja ohjeita.

 

Vuorovaikutus/kommunikointi

 

Opiskelija osaa esittää asiat tutussa ympäristössä, asiakaspalvelutilanteissa.

Opiskelija osaa esittää asiat luokkatilanteissa.

Opiskelija osaa esittää asiat kahdenkeskisissä vuorovaikutustilanteissa.

Opiskelun säännöllisyys

 

Opiskelija osallistuu opetukseen säännöllisesti.

Opiskelija osallistuu opetukseen  jokseenkin säännöllisesti

Opiskelija tarvitsee yksilöllistä ohjausta opetukseen osallistumisessa.


 

 MUKAUTETUN ARVIOINNIN TEKEMINEN

 

Ohje                

     Vastuu on sillä opettajalla, jonka opettama kokonaisuus mukautetaan.

 

1.      Opiskelijan ja huoltajan kanssa käydään keskustelu ja sovitaan mukauttamisesta.

2.      Merkintä opiskelijahallinto-ohjelmaan, kyseisen oppiaineen kohdalle, että mukauttamisesta on sovittu.  Mukauttaa voi vain erityisopiskelijoiden tavoitteita.

3.      Toimitetaan yksikönjohtajalle tieto päätöksen tekemistä varten.

4.      Suunnitelma tehdään kunkin kurssin kohdalle opiskelijahallinto-ohjelmaan.

5.      Arviointi tehdään oheisen mallin (edellisellä sivulla oleva lomake) mukaan. Erityisopettaja on mukana tarvittaessa.

6.      Arviointi opiskelijahallinto-ohjelmaan.

 

Opiskelijarekisteri
-- valitse arvosana -välilehti
-- valitse ops-puusta se opintojakso josta mukautus tulossa/anotaan, klikkaa sivu auki
-- muuta siinä kurssityyppi 5. oj a mukautettu (jos ammatillinen, y=yhteinen) RUSKEA
-- klikkaa lisätietoja ja valitse "sopiva" teksti (opinnot suoritettu mukautetuin...)
-- siirry kurssintietoihin: kirjoita perustelut
-- arvioinnin perusteet, kurssin tavoitteet, kurssin toteutus -kohtiin, jolloin tulostuu anomukseen

Tulostus on ”yhteinen mukautettu anomus”.