Etusivu | Lainsäädäntö | Tunnistaminen | Nimeäminen | Peruste | Opiskelun esteet ja ongelmat |
Hojks Primus | Tukitoimet | Hojks seuranta | Mukauttaminen | Arviointi | Materiaalia |
Tulossa |
LUKU 10TAVOITTEIDEN MUKAUTTAMINENMitä mukauttamisella tarkoitetaan? Tavoitteiden mukauttamisella tarkoitetaan sitä, että opiskelijan ei tarvitse opiskella kaikkia opetussuunnitelmassa mainittuja asioita, vaan tavoitteet mukautetaan opiskelijan kykyjä vastaavaksi. Mukauttaminen tehdään niin, että opiskelija opiskelee optimitasollaan. Mukautetusti voidaan opiskella ammatillisia, yhteisiä ja valinnaisia aineita. Lääkelaskuja ei voi mukauttaa. Milloin mukautetaan? Jos opiskelija saavuttaa opetussuunnitelman perusteiden T1 arvosanaan vaadittavista tavoitteista osan tai hän saavuttaa tavoitteet jatkuvassa seurannassa ja ohjauksessa, on opintokokonaisuudelle laadittava mukautetut tavoitteet ja opiskelija on arvioitava mukautetuin kriteerein (A 811/98 § 8). Opiskelun tavoitteena ja arvioinnin kohteena on se taso, jolle opiskelija parhaimmillaan pääsee. Miten mukauttaminen tehdään? Päätös oppiaineksen ja opetuksen mukauttamisesta tehdään yhdessä opiskelijan kanssa. Jos kyseessä on alaikäinen opiskelija, asiasta on keskusteltava myös huoltajien kanssa. Suunnitelmaa tehdessään opettaja voi ottaa yhteyttä erityisopettajaan, ja suunnitelma tehdään yhteistyössä. Suunnitelma on osa opiskelijan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS). Tavoitteiden mukauttamisesta tehdään suunnitelma (sivu 3), jossa ei kuitenkaan etukäteen rajata opiskeltavaa oppiainesta. Opetukseen valitaan keskeisiä, ammatin kannalta olennaisia asioita. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus kokeilla oppiaineksen opiskelua kokonaisuudessaan, mutta tilanteen niin vaatiessa opiskeltavaa ainesta karsitaan. Näin vältytään siltä vaaralta, että etukäteen rajattaisiin pois sellaista, jota opiskelija voi oppia. Miten arvioidaan? Kun arvioitava kokonaisuus on opiskeltu, opettaja vertaa opiskelijan saavuttamia tavoitteita T1 -kriteereihin, joiden pohjalta arviointi tehdään. Arviointitavasta ja kriteereistä kerrotaan opiskelijalle etukäteen. Mukautettuna opiskelija arvioidaan arvosanoilla T1* – K5*. Mukauttamisesta tulee merkintä tutkintotodistukseen.
Kiitettävä 5 Hyvä 4 Hyvä 3 Opetussuunnitelman perusteiden mukaiset tavoitteet Tyydyttävä 2 Tyydyttävä 1
Kiitettävä 5* Hyvä 4* Hyvä 3* Mukautetut tavoitteet Tyydyttävä 2* Tyydyttävä 1*
* Opinnot suoritettu mukautetuin tavoittein ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 630/98 § 20 mukaisesti. Jos etukäteen tiedetään, että opiskelija ei selviydy jostakin opintokokonaisuudesta opetussuunnitelmassa kuvattujen tavoitteiden mukaisesti, voidaan opetus aloittaa suoraan mukautetuin tavoittein. Opetussuunnitelman perusteiden mukaisen arvioinnin on aina kuitenkin oltava mahdollista, mikäli opiskelijan edistyminen sitä edellyttää. Tällä lomakkeella tehdään kurssiarviointi, jonka tavoitteet on mukautettu Mukautetut tavoitteet ja arviointikriteeritT1 -arviointikriteerit
MUKAUTETUN ARVIOINNIN TEKEMINEN
Ohje Vastuu on sillä opettajalla, jonka opettama kokonaisuus mukautetaan.
1. Opiskelijan ja huoltajan kanssa käydään keskustelu ja sovitaan mukauttamisesta. 2. Merkintä opiskelijahallinto-ohjelmaan, kyseisen oppiaineen kohdalle, että mukauttamisesta on sovittu. Mukauttaa voi vain erityisopiskelijoiden tavoitteita. 3. Toimitetaan yksikönjohtajalle tieto päätöksen tekemistä varten. 4. Suunnitelma tehdään kunkin kurssin kohdalle opiskelijahallinto-ohjelmaan. 5. Arviointi tehdään oheisen mallin (edellisellä sivulla oleva lomake) mukaan. Erityisopettaja on mukana tarvittaessa. 6. Arviointi opiskelijahallinto-ohjelmaan.
Opiskelijarekisteri
|