Oulun kauppaoppilaitos

    Pääsivu | Palaute |
Viikko 1
> Alkutapaaminen
> Perusteet
> Toteutustapa
> Arviointi
> FAQ

 

Perusteet

Markkinointitutkimuksen käsitteet ja tyypit

Markkinointitutkimuksen keskeiset tutkimuskohteet

Tutustuminen internetin kautta markkinointitutkimusyrityksiin

 

Markkinointitutkimuksen käsitteet ja tyypit

Markkinointitutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa yrityksen tai yhteisön päätöksenteon avuksi. Markkinointitutkimus on järjestelmällistä tiedon hankintaa, muokkaamista ja analysointia.

Pätevyys eli validiteetti (=vastaavuus) tarkoittaa sitä, tutkitaan sitä mitä oli tarkoituskin tutkia. 

Luotettavuus eli reliabiliteetti tarkoittaa tutkimustulosten pysyvyyttä. Kun tutkimus toistetaan, saadaan samat tulokset. Tehdyt kysymykset ovat selkeitä ja niiden  ymmärtämisessä ei ole tulkintavirheitä. 

Objektiivisuus eli puolueettomuus tarkoittaa sitä, että tutkijan omat mielipiteet eivät saa vaikuttaa tuloksiin.

Oleellisuus eli relevanssi tarkoittaa sitä, että tutkimuksella hankitaan käyttökelpoista ongelman ratkaisemiseen tarvittavaa keskeistä tietoa.

Aikavaade tarkoittaa sitä, että tiedot ovat valmiit oikeaan aikaan päätöksenteon avuksi.

Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus perustuu asian kuvaamiseen numeeristen suureiden avulla. Tiedot kerätään käyttäen standardoituja kyselylomakkeita, joissa on valmiita vastausvaihtoehtoja. Näin voidaan toteuttaa sekä kirjekyselyitä että henkilökohtaisia haastatteluja. 

Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus auttaa ymmärtämään käyttäytymisen ja päätösten syitä. Tietoa kerätään henkilökohtaisin haastatteluin, syvähaastatteluin ja havainnointitutkimuksin. 

Jatkuvalla tutkimuksella voidaan kuvata esim. markkinaosuuksien muutoksia. Omnibus- eli monitilaajatutkimus on jatkuvan tutkimuksen eräs muoto. 

Tutkimus voi olla erillistutkimus eli ad hoc -tutkimus.

Kirjoituspöytätutkimuksessa käytetään hyväksi jo olemassa olevaa tietoa.

Kenttätutkimuksilla hankitaan uutta tietoa.

Perusjoukko tarkoittaa tutkittavaa kohdejoukkoa.

Otos: osatutkimuksella otetaan edustava otos perusjoukosta. Perehdy otantasuunnitelmaan!

Paneelitutkimukset ovat joko henkilö- tai talouspaneeleja. Ne voivat olla lyhyt- tai pitkäaikaisia.

Inventaaritutkimus selvittää päivittäis-, teknokemian ja kodintuotteiden myyntiä, markkinaosuuksia, jakelun toimivuutta ja varastojen arvoja. 

Strukturoitu kysymys tarkoittaa sitä, että haastateltu vastaa valmiisiin vaihtoehtoihin.

Avoin kysymys; haastateltu vastaa rajaamattomiin,  autettuihin  tai suunnattuihin kysymyksiin.

Asteikkomenetelmiä ovat ordinaali- eli järjestysasteikko, nominaali- eli laatueroasteikko ja intervalli- eli välimatka-asteikko.

Sivun alkuun

Markkinointitutkimuksen keskeiset tutkimuskohteet

Markkinatutkimuksen kohteena voivat olla esim. seuraavat asiat: osto- ja kulutuskäyttäytyminen, asiakaskohderyhmän, ostovoiman muuttuminen lähitulevaisuudessa, asiakastyytyväisyys, henkilöstön tyytyväisyys, brandien tunnettuus ja asema kilpailevien tavaramerkkien/brandien joukossa, kilpailutekijöiden muuttuminen (trendit), markkinointiviestinnän vaikutusten mittaaminen (mainonnan, myyntityön jne.). 

Sivun alkuun

Tutustuminen internetin kautta markkinointitutkimusyrityksiin

Tutustu kolmeen eri markkinointitutkimustoimistoon. Näiden linkit löydät linkkivinkit -kohdasta. Huomaat useita erilaisia markkinointitutkimusmuotoja. Liity keskustelukanavaan ja kerro, mitä erilaisia markkinointitutkimusmenetelmiä löysit? Oliko esillä jotain uusia juuri käynnistyviä esim. Omnibus-tutkimuksia?

Sivun alkuun