Opintojaksolla
tutustutaan yleisimpiin organisaatiomalleihin sekä niiden
soveltamismahdollisuuksiin. Lisäksi tuodaan esille mitä vaatimuksia
nykyaikainen yritystoiminta organisaatiolle asettaa ja
kuinka vaatimukset voidaan täyttää.
Määrittelyä
Arkikielenkäytössä sana
organisaatio on kaikille tuttu, mutta useimmille sanan
tarkempi määrittely saattaa jo tuottaa vaikeuksia. Parsons
(1951) on määritellyt organisaation seuraavalla tavalla:
"Organisaatiot
ovat sosiaalisia yksikköjä, joita varta vasten
rakennetaan ja jatkuvasti jälleenrakennetaan
erityyppisiin päämääriin pyrkimisiksi."
Tämän määritelmän
perusteella organisaatioina pidetään esimerkiksi
yrityksiä, kouluja, sairaaloita, kirkkoja, vankiloita ja
armeijaa. Toisaalta heimoja, yhteiskuntaluokkia, etnisiä
ryhmiä tai perheitä ei määritelmän mukaan katsota
organisaatioiksi. (Rissanen, Sääski & Vornanen 1996,
12.)
Organisaation
yhteistoimintaa ja työnjakoa voidaan kuvata seuraavalla
tavalla:
- työnkuvaus
- toimenkuvaus
- päätöksenteko- ja
työnkulkukaavio
- organisaatiokaavio
(eli rakennekaavio)
Työn- ja toimenkuvauksilla
tarkoitetaan työstä tehtyjä kirjallisia selvityksiä.
Niillä kartoitetaan työn/toimen sisältö, tarkoitus ja
useimmiten myös työskentelyolosuhteet. Toimenkuvaus
voidaan määritellä työntekijän koko työn/toimen
kattavaksi kuvaukseksi. Siinä tuodaan esille muun muassa
kuvaus työnteon tarkoituksesta, työn luonteesta,
laajuudesta sekä vastuualueista. Työnkuvauksessa on
toimenkuvausta yksityiskohtaisempia tietoja työhön/toimeen
kuuluvista tehtävistä.
(Kinkki, Hulkko,
Lehtinen-Toivola & Mäkinen 1997, 273.)
Yksi kuuluisimmista
organisaatiotutkijoista, amerikkalainen professori Amitai
Etzioni on asettanut kolme vaatimusta sosiaaliselle
organisaatiolle:
- Vallan, työn ja
viestinnän vastuu: tehtävien suunnitelmallinen
jakaminen helpottaa tavoitteiden saavuttamista.
- Henkilökunnan
vaihdettavuus: organisaatioon sopimattomat henkilöt
voidaan poistaa ja ottaa uusia tilalle. Henkilökuntaa
voidaan myös järjestellä uudelleen vaihtamalla
henkilöitä tehtävästä toiseen ja ylentämällä
heitä.
- Valtakeskuksen tai
-keskuksien olemassaolo: valvotaan organisaation
yhteisiä pyrkimyksiä ja tarkkaillaan sen toimintaa.
Yhteenvetona organisaation
voidaan katsoa olevan taloudellinen ja sosiaalinen
järjestelmä, joka säätelee tehtävien jakoa, toimivaltaa
ja vastuualueita sekä materiaalin- ja tiedonkulkua.
Lisäksi tämä kokonaisuus ja sen toiminnan keskeiset
säännöt on selkeästi määritelty. Organisaatioita on
sekä julkisia että yksityisiä. Esimerkiksi omistajansa
hallitsema yritys on puhtaasti yksityinen organisaatio ja
verovaroin ylläpidetty hallintovirasto on puolestaan
puhtaasti julkinen organisaatio. Edellä mainittujen väliin
mahtuu lukuisa joukko organisaatiomuotoja, joista löytyy
sekä julkisia että yksityisiä ominaisuuksia. (Rissanen,
Sääski & Vornanen 1996, 13.)
Organisaatiomalleja
Linjaorganisaatio
Linjaorganisaatio on
organisaatiorakenteiden prototyyppi, se on yksinkertainen ja
siinä vallitsee tarkoin määritelty työnjako. Myös
valta- ja vastuusuhteet ovat hyvin selkeät ja tämä
organisaatiomalli perustuukin hyvin perinteiseen
johtamisajatteluun. Johtamisen keinoina ovat käskeminen ja
käskyjen toteuttamisen valvonta. Kannustimena toimii
mahdolliset rangaistukset, joita käskyjen noudattamatta
jättämisestä voidaan langettaa. Työntekijän ei odoteta
olevan oma-aloitteinen tai itsenäinen vaan kuuliainen.
Linjaorganisaation toiminta
on varmaa, mutta muutokset tapahtuvat hitaasti eikä
joustavuutta juuri ole. Työnjaossa ei ole
päällekkäisyyksiä, mutta myös yhteistyö ja tiedon
kulku organisaation sisällä on vaikeaa.
Linjaorganisaatioita ei nykypäivänä juurikaan ole
olemassa johtuen juuri tämän organisaatiomallin
kankeudesta ja siihen liittyvästä vanhakantaisesta
johtamisajattelusta. Kaikista puutteistaan huolimatta
linjaorganisaatio on tärkeä virstanpylväs
organisaatioiden kehityshistoriassa ja sitä voidaan pitää
monien nykyorganisaatioiden esiasteena tai lähtökohtana
niiden kehitykselle.
kuvio 1. Linjaorganisaatio
Linja-esikuntaorganisaatio
Linja-esikuntaorganisaatio
on kehittyneempi versio linjaorganisaatiosta ja siinä on
otettu hierarkiatasojen välille käyttöön
asiantuntijaelimiä, joita kutsutaan esikunniksi. Esikunnat
eivät omaa käskyvaltaa, mutta yleensä heiltä tulevilla
lausunnoilla tai suosituksilla on vastaava vaikutus kuin
käskyillä. Vaikka linja-esikuntaorganisaatio on
käyttökelpoisempi kuin linjaorganisaatio silti sitä
vaivaa moni samoista vioista kuin esikuvaansakin.
Linja-esikunta organisaatiota käytetään esimerkiksi
monien maiden puolustusvoimien organisaatiomallina.
Kuvio 2. Linja-esikunta
-organisaatio
Toiminto-organisaatio
Toiminto-organisaatiossa
organisaatiorakenteen määrää ne toiminnot joita
yrityksessä/yhteisössä on olemassa. Kyseistä
organisaatiota käytetään paljon kauppaliikkeissä,
varsinkin tavarataloissa. Niissä jako eri toimintoihin
tapahtuu luontevasti johtuen tarpeesta sijoittaa tavarat
myymälätilaan tuoteryhmittäin. Suuressa tavaratalossa
tuotteiden löytäminen vaatisi asiakkaalta kohtuutonta
vaivaa ellei tuotteita olisi järjestetty eri osastoihin ja
osastoissa eri tuoteryhmiin.
Kuvio 3.
Toiminto-organisaatio
Kuvio 4.
Matriisiorganisaatio
Kuvio 5.
Tulosyksikköorganisaatio
Kuvio 6. Organisaation
jäävuorimalli (French & Bell 1973)
Laatutyö
Kansainvälisten
markkinoiden kehittyessä ollaan suuntautumassa kohti rahan,
tavaroiden ja teknologian yhä vapaampaa liikkumista,
ainakin Euroopan Unionin alueella. Tällaisessa
markkinatilanteessa huonolaatuisille tuotteille on vaikea
löytää ostajia. Heikkolaatuiset tuotteet eivät
nykyaikana ole enää kilpailukykyisiä ja monet
organisaatiot miettivätkin jatkuvasti uusia keinoja
parantaa tuotteidensa tai palveluidensa laatua.
Laatuajattelun käytäntö kehittyi
Japanissa toisen maailmansodan jälkeen, kun maassa vallitsi
hävityn sodan jälkeen laadun kriisi. W. Edwards Deming and
Joseph Juran yhdysvaltalaiset laatuajattelun pioneerit
alkoivat jo 1950-luvulle
tultaessa kouluttaa Japanilaista työvoimaa laatutyöhön
ja kahdessakymmenessä vuodessa saatiin länsimaisten
tuotteiden laatuetumatka kiinni. Elettäessä 2000-lukua on
jo maailmanlaajuisesti tunnustettu, että monet Japanilaiset
tuotteet edustavat alansa ehdotonta parhaimmistoa, vaikka
maan talouselämä onkin ollut pahassa lamassa 1990-luvulta
lähtien.
Alunperin laatuajattelua
pidettiin pelkästään tuotantoon kytkeytyvänä tekijänä
ja sitä kutsuttiinkin laadunvalvonnaksi. Myöhemmin
alettiin puhua laadunvarmistuksesta, jolla tarkoitettiin
asiakasyhteyksien kehittämistä ja varmistamista. Tällä
hetkellä puhutaan laatujohtamisesta - prosessi, jolla
tähdätään koko organisaation laadun parantamiseen sekä
asiakastyytyväisyyden ja suorituksen jatkuvaan
kehittämiseen. (Uudistuvat organisaatiot, 1996 s 81-82.)
Laatu on yksi
käytetyimpiä johtamiskäsitteitä ja sillä on kaksi
päähaaraa: asiakkaan kokema laatu ja sisäinen laatu
(katso kuvio: Laadun yhteys yrityksen menestymiseen).
Laatujohtamisessa on tärkeää ihmisten kunnioittaminen ja
yksilöllisten erojen suvaitseminen. Johtamistavoissa
korostuu positiivinen yhteistoiminta kilpailun sijasta.
Laatu ja tuottavuus ovat muuttuvia käsitteitä: se mikä on
ollut eilen laadukasta ei ole sitä välttämättä
tänään ja tuottavuudenkin olisi jatkuvasti parannuttava,
jotta se pysyisi kilpailukykyisellä tasolla. Lisäksi
teollinen ympäristö muuttuu jatkuvasti, samoin markkinat
ja teknologia. Samaan aikaan muuttuvat myös
maailmantalouden perussäännöt ja laatukäsitteen on
pysyttävä kehityksessä mukana. (Uudistuvat organisaatiot,
1996 s81-82.)
W. Edwards Demingin mukaan
laatujohtaminen perustuu kolmeen peruslähtökohtaan:
- laadun jatkuvaan
kehitykseen
- yhteistoimintaan ja
henkilöstön laajaan osallistumiseen
- tieteellisten
menetelmien käyttöönottoon
Laatujohtamisen yhteydessä
voidaan puhua myös laatupiiriajattelusta. Laatupiiri on
ryhmä ihmisiä, joka kokoontuu vapaaehtoisesti ja
säännöllisesti ratkomaan oman työalueensa ongelmia.
Laatupiiritoiminnalla pyritään parempaan motivaatioon ja
samalla parempaan laatuun ja korkeampaan tuottavuuteen.
Motivaatiota lisää jäsenten sitoutuminen ryhmän
toimintaan. Laatupiirillä on vetäjä ja ryhmään tulisi
kuulua yhteensä noin kymmenen henkeä. Laatupiirien
jäsenten tulisi olla koulutettuja laatupiiritoimintaan,
etenkin ryhmätyöhön ja viestintään työyhteisössä. (Kinkki
& Lehtisalo, Yrtti 1+2+3, 1994, s 269)
Laatujohtamisen parissa
työskentelee suuri määrä erilaisia asiantuntijoita,
jotka ovat kehittäneet erilaisia menetelmiä ja termejä. Esimerkiksi seitsenvaiheinen
laadunkehittämisprosessi on menetelmä, jota voidaan
soveltaa mihin tahansa ongelman ratkaisemiseen.
Työvaiheiden nimet kertovat kaiken oleellisen: ongelman
yksilöinti, ongelman analysointi, suunnittelu,
tiedonhankinta, tiedon tulkitseminen, toiminta ja arviointi.
Laatu tehdään suurimmaksi
osaksi ryhmätyönä, pienryhmätyöskentelynä ja
projekteina yli osastorajojen. Osallistuessaan oman työnsä
kehittämiseen työntekijä tulee yleensä myös
sitoutuneeksi tehtäväänsä. Sitoutuminen onkin yksi
nykyaikaisen työyhteisön tärkeimmistä elementeistä.
Viimekädessä laatujohtamisen onnistumista arvioi kuitenkin
asiakas.
Kuvio: Laadun
yhteys yrityksen menestymiseen: Laatu ja yrityksen
menestyminen ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.
Laadullisessa toiminnassa työ tehdään kerralla kunnolla
ja oikein. Tämä näkyy esimerkiksi
kustannussäästöinä, tuotantoresurssien parempana
käyttöasteena, työn tuottavuuden parantumisena ja
pienentyneenä hävikkinä, jotka pienentävät
kustannuksia (sisäinen laatu). Hyvä laatu vastaa myös
asiakkaan etua, mahdollistaa vapaamman hinnoittelun ja
paremman kilpailuaseman, jotka lisäävät yrityksen
tuottoja (asiakkaan kokema laatu). (Kansainvälisyyteen
kasvava yritys 1997, s 41-42)
Asiakkaan kokemassa
laadussa on neljä elementtiä:
- Tuote
- Toimitusvarmuus
- Asiakaspalvelu
- Toimitusaika
Laatuajattelu tarkoittaa
siis koko yrityksen toiminnan laatua eikä pelkästään
tuotteiden laatua. Yrityksen toiminnan laatua voidaan mitata
mm. ISO 9000 -laatustandardilla. Laadun analysoinnin
lähtökohtana ovat itse aktiivisesti hankittavat tai
asiakkailta saadut palautteet. Yrityksen laadun analysointi
voi käsittää esimerkiksi seuraavia kohtia
(Kansainväkisyyteen kasvava yritys, 1997 s 41-42):
- Raaka-aineiden ja
tarvikkeiden laatu
- Tuotannon hävikki,
hukka-ajat, seisokit, virheet
- Tavaroiden tekniset
ominaisuudet, kuten suorituskyky, toimivuus, ulkonäkö,
muotoilu, pinnan laatu, kestävyys, mittatarkkuus jne.
- Palveluketjun toimivuus
tilauksesta toimitukseen
- Tavaroiden käsittely,
varastointi, pakkaaminen
- Asiakkaan tunteminen
sekä erityistarpeiden ja toivomusten huomiointi
- Palveluvalmius, palvelun
luotettavuus, nopeus, joustavuus, lupausten
täyttäminen sovitussa ajassa, toimitusvarmuus,
reklamaatioiden määrä
- Palveluhenkilökunnan
asiantuntemus ja uskottavuus, ystävällisyys sekä
asiakkaan huomioiminen
- Palvelun saatavuuden
helppous asiakkaalle, odotusaika ja suoritusaika
On hyvin yleistä, että
yritys menettää 5-15 % laskutuksestaan erilaisiin
virheisiin ja korjauksiin sekä reklamaatioiden hoitoon.
Laadun ollessa kunnossa koko yrityksen tasolla on sillä
merkitystä myös taloudellisesti.
Oppiva organisaatio
Oppivaa organisaatiota
voidaan kutsua prosessiksi, jossa esimerkiksi työyhteisö
hankkii ja käyttää uutta tietoa, uusia välineitä,
käyttäytymismalleja ja arvoja. Kyseinen prosessi tapahtuu
organisaation kaikilla tasoilla. Toisin sanoen: ryhmät
oppivat, kun yksilöt toimivat yhteisten päämäärien
hyväksi. Organisaatiot puolestaan oppivat, kun ne toimivat
vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. (Rissanen et al.
1996, 134)
Käsitteenä "oppiva
organisaatio" on hyvin moniulotteinen. Sen yhteyteen
kuuluu moni nykyliikkeenjohdon muotitermeistä kuten
laatujohtaminen, joustava toimintatapa ja jatkuva toiminnan
kehittäminen. Nykyaikaisen työyhteisön toiminta tapahtuu
yhä enemmän yhteistyönä ryhmissä, joita kutsutaan
tiimeiksi. Tiimit puolestaan työskentelevät yhteistyössä
toisten tiimien kanssa organisaatiotasolla, jossa myös
työyhteisön suoritus mitataan. Täten jokaisen
työntekijän yhteistyötaitojen merkitys korostuu, enää
pelkkä asiantuntemus ei riitä. Minkään yrityksen tai
yhteisön toimintaa ei kuitenkaan voi muuttaa oppivaksi
organisaatioksi hetkessä vaan muutos tapahtuu vähitellen,
yhteisen oppimisen kautta. (Rissanen et al. 1996, 135)
Organisaation oppiminen
perustuu yhteiseen näkemykseen, jossa osaajia arvostetaan
ja koulutusta tuetaan. Työyhteisö kannustaa kokeiluihin
eikä virheistä rankaista vaan ne ymmärretään osana
oppimista. Esimiehet työskentelevät tiiviissä
yhteistyössä alaistensa kanssa ja heidän on hallittava
myös henkilöstöjohtamisen perustaidot. Eli ryhmässä
esiintyvät ongelmat pyritään mahdollisuuksien mukaan
hoitamaan paikan päällä ja mahdollisimman nopeasti. (Rissanen et al.
1996, 135)
Teokset: Kinkki, S. Hulkko,
P. , Lehtinen-Toivola, A. & Mäkinen, I. 1997. OPTIO.
Kansainvälisyyteen kasvava yritys. WSOY: Porvoo. Rissanen,
R., Sääski, K. & Vornanen, J. 1996. Uudistuvat
organisaatiot. Kirjapaino Raamattutalo: Pieksämäki. |