Muovit
Muovien koostumus
Muovien maalaustyössä
käytettävät maalit ja aineet
Työvälineet ajoneuvojen
muovien maalaustyössä
Muovien käsittelytyö
Ajoneuvomuovien
korjausmenetelmät
Ajoneuvomuovien
maalausmenetelmät
Yleisimpiä muovien
käsittelytyön yhteydessä tapahtuvia virheitä
Ajoneuvoteollisuus on jo kauan aikaa hyödyntänyt muovien
ominaisuuksia niin sisä- kuin ulko-osissakin. Suurimmat ongelmamuovit
maalauksien suhteen ovat ns. pehmeät solumuovit, jotka ovat
vähentyneet huomattavasti tuuliohjaimista. Muoviraaka-aineiden
kehittyminen ja jalostaminen on helpottanut myös automaalarin
työtä. Tästä syystä niiden maalaaminenkin on
muodostunut entistä helpommaksi, mutta muovienmaalauksessa edelleenkin on
muutamia maalaussääntöjä, joita kannattaa noudattaa.
Muovien käsittelytyöt on siis tässä yhteydessä
syytä käsitellä erikseen omana kokonaisuutena. Miksi ajoneuvojen
muovipintoja yleensä maalataan? Syitä on monenlaisia mm. pinnan
kiiltoasteen (himmennys) tai värisävyn muuttaminen (auto ja
-asiakassävyt), muovin ulkonäön parantaminen (lasikuitu)
sekä muovien ominaisvärin säilyttäminen (harmaantuminen).
Muovi on yleinen nimitys, jota käytetään kaikista
muovilaaduista. Näitä muovilaatuja on tällä hetkellä
kymmenittäin erilaisia. Kaikille raaka-aineena käytetyille muoveille
on yhteistä se, että niitä voidaan valmistuksen yhteydessä
muovata lämmön ja paineen avulla. Muovit koostuvat siis
yksittäisistä molekyyleistä, joita ketjuttaessa syntyy
makromolekyylejä eli muoveja. Muovi on työstömuodossa
yleensä granulaatti, mutta sen olomuotoja voivat olla myös liuos tai
jauhe.
Muovit voidaan erotella kertamuoveihin ja kestomuoveihin. Kertamuoveja ei voi
muokata uudelleen ilman sen molekyylirakenteen hajoamista. Kestomuoveja voidaan
taas sulattaa useita kertoja ja muokata uudelleen.
Kertamuoveja ovat esim. polyuretaani (PUR), tyydyttämätön
polyesteri (UP), epoksi (EP), vinyyliesteri (VE), fenoliformaldehydit (PF) ja
melamiiniformaldehydi (MF) ja ureaformaldehydi (UF).
Kertamuovien eri sovellutuksia käytetään mm. lakoissa,
liimoissa, laminaateissa ja maaleissa.
Kestomuovit voidaan edelleen jaotella valta- , teknisiin- ja
erikoismuoveihin.
Valtamuoveja ovat esim. polyeteeni (PE), polypropeeni (PP), polyvinyylikloridi
(PVC), polystyreeni (PS) ja isku luja polystyreeni (S/B).
Teknisiä muoveja ovat esim. styreenin kopylomeerit (ABS ja SAN),
polyeteenitereftalaatti (PET), polymetyylimetakrylaatti (PMMA), polykarponaatti
(PC), polyoksimeteeni (POM), polybuteenitereftalaatti (PBT) ja polyamidi (PA).
Erikoismuoveja ovat polysulfoni (PSU), polyeetterisulfoni (PES), termoplastiset
polyamidit (PEI ja PAI), nestekidemuovit (LCP), polyfenyylisulfidi (PPS) ja
polyeetteriketoni (PEK).
Näistä jokaisesta muovilaaturyhmistä käytetään
lähes kaikkia muovilaatuja myös ajoneuvoteollisuudessa. Tiettyjä
muovilaatuja voidaan myös sekoittaa keskenään mm. ABS + PC
muoveja. Näin saadaan tuotteelle uusia ominaisuuksia, jotka parantavat
lopullisen tuotteen laatua.
Muovien
tunnistaminen ulkonäöllisesti on erittäin vaikeaa, siksi
valmistajien merkinnöistä on suurta hyötyä. Suurimpaan
osaan eri muovilaaduista merkitään vähintään em.
lyhenteellä. Tällä helpotetaan tuotteen
jatkokäsittelyä esim. etsittäessä sopivaa
maalausyhdistelmää. Tämän lisäksi myös
maaliteollisuuden kehittyminen on mahdollistanut sen, että lähes
jokaisella valmistajalla on vain yksi muovipohjuste, kun aikaisemmin niitä
oli kymmeniä. Maalarin on kuitenkin aina varmistuttava siitä,
että kyseinen muoviosa voidaan maalata. Muovinlaatu voidaan varmistaa mm.
ajoneuvon maahantuojalta.
Nykyiset maalausjärjestelmät mahdollistavat lähes kaikkien
ajoneuvoissa käytettyjen muovien maalaamisen, mikäli se muuten on
järkevää ja tarkoituksenmukaista.
BENSATANKKI |
PE - HD |
ETUVALO |
PC |
IMUSARJA |
PA6 + UP - GF |
ISTUINPEHMUSTEET |
PUR |
KOJELAUTA |
PUR tai ABS |
KONEPELTI TAVARATILAN KANSI |
UP - GF |
AUTOKORI LEVIKESARJAT |
UP - GF |
LOKASUOJA |
UP - GF |
TAKAVALOT SISÄVALOT |
PMMA |
TÖRMÄYSSUOJAT |
PP - C |
TUULIOHJAIN JÄÄHDYTINSÄLEIKKÖ |
PC |
UV- JA TUULISUOJAT |
PMMA ja PC |
KEVYTPEITTEET |
PE - LD |
SUOJAPEITTEET |
PVC - P |
LIIMAT |
EP ja UF |
MAALIT JA LAKAT |
PUR ja S/V |
Ajoneuvoissa käytettyä
muovilaadun
materiaalia voidaan korjata tai mahdollisesti myös
kierrättää. Ympäristönäkökohdista katsoen
kestomuovin korjaaminen ja kierrättäminen kannattaa aina.
Tällä tavoin säästämme luonnon perusraaka-aineita mm.
öljyä. Suurempi ongelma on korjauskustannukset niin maalaamon kuin
asiakkaan kannalta. Tarkka kustannusarvio korjattavasta osasta helpottaa
päätöksentekoa ja vähentää reklamaatioita.
Muovijäte
sisällytetään pääosin yhdyskuntajätteeseen.
Muovin osuus koko Suomen yhdyskuntajätteen määrästä on
noin 5 %. Euroopan unionin jätehuollon kehityslinja korostaa tuottajan
vastuuta. Tämä merkitsee sitä, että tuottajan on
osallistuttava tuotteen jätehuoltoon ja kierrätykseen.
Kierrätykseen tai hävitettäväksi toimitettavat
yksittäiset muoviosat toimitetaan paikallisen jätehuoltoviranomaisen
määräämään paikkaan odottamaan
jatkokäsittelyä.
Ajoneuvovalmistajat sekä muovituotevalmistajat pyrkivät
yhteistyössä yhä tehokkaampaan muoviraaka-aineen
hyödyntämiseen
ja tällä tavoin ovat mukana ehkäisemässä
muovijätteen syntyä. Ajoneuvoteollisuus on myös
kierrätysmyönteinen, joten tuotteen rakenne ja
materiaalisuunnittelussa otetaan huomioon myös tuotteen purku sekä
osien uudelleen käyttö.
Kemiallisella kierrätyksellä voidaan tuote hajottaa
kemianteollisuuden raaka-aineeksi, suurin ongelma on tässäkin
kannattavuus. Tuotteen käsittely saattaa vaatia enemmän energiaa kuin
mitä on mahdollisuus säästää. Kuitenkin lähes
kaikkien muovienpolymeerit voidaan purkaa esim. synteesikaasuksi. Muovi voidaan
myös kierrättää polttoaineeksi ja polttaa muun
kiinteän polttoaineen yhteydessä. Poltto suoritetaan
voimalaitoksissa, jossa varsinaisena polttoaineena on kivihiili, turve tai puu.
Parhaimpana vaihtoehtona voidaan kuitenkin pitää muovin uudelleen
granulointia, jossa muovi pilkotaan uudestaan pienempiin osiin. Toiminnan
kasvua kuitenkin rajoittavat seuraavat tekijät: uusmuovin markkinat,
käsittelykustannukset ylittävät uuden materiaalin hinnan,
epäpuhtaudet vaikeuttavat uudelleen käsittelyä ja rakenne
muuttuu uusiokäsittelyjen yhteydessä.
Maalaamo ei pysty juurikaan ajoneuvotuotantoon vaikuttamaan, mutta tuotteen
korjaaminen ja kierrätykseen toimittaminen on
käytännössä sen vastuulla. Kaikella tällä on
merkitystä muodostaessa muovituotteen elinkaari mahdollisimman
pitkäksi ja luontoa säästäväksi.
Muovien käsittelytyöt on syytä tehdä huolella ja aina
valmistajien ohjeiden mukaisesti. Näin vältytään turhalta
työltä ja palautuksilta. Kaikilla ajoneuvomaalin valmistajilta
löytyy oikeat tuotteet, jotka ovat hyvin samantyyppisiä
keskenään. Tärkeää on käyttää saman
valmistajan tuotteita kaikkien työvaiheiden ajan, jotta
yhteensopivuusongelmilta vältytään.
Ajoneuvomuovit tulee puhdistaa hyvin ennen käsittelytöihin
ryhtymistä. Muovipinnat pestään ensin
synteettisen
pesuaineen ja veden liuoksella, minkä jälkeen muihin
pesuvaiheisiin käytetään korjaus- tai maalausmenetelmille
sopivaa liuotinpesuainetta.
Pesutyössä irrotetaan tartuntaa heikentävät
epäpuhtaudet, kuten valmistuksessa käytettävät ns.
irrotteet sekä mahdolliset rasvat ja silikonit. Pesutyöt suoritetaan
usein ja aina tarpeen mukaan, jotta vältyttäisiin
maalausvirheiltä. Muovien korjaustöiden yhteydessä puhdistukseen
käytetään mm. asetonia. Liuotepesuaineina
käytetään maalaustöiden yhteydessä
liuote- tai
alkoholipohjaisia
silikonin ja rasvanpoistopesuliuotteita.
Hiottavat kitit koostuvat samankaltaisista perusosista kuin maalitkin eli
sideaineista, liuotteista, täyte-, lisä- ja apuaineista.
Ajoneuvomuovien korjaustyössä kitiltä vaaditaan ennen kaikkia
hyviä tartunta- ja jousto-ominaisuuksia. Muovien kittaustyössä
tulee välttää suuria täyttöjä halkeamisvaaran
vuoksi. Lasikuitupintoja voidaan korjata kittaamalla esim.
lasikuitulastakiteillä.
Pintanaarmuja ja -koloja voidaan täyttää tavallisilla
polyesterilasta- ja
ruiskukiteillä,
ruisku sekä sivellinkiteillä, mutta mikäli
täytetään suurempia täyttöjä pehmeillä, on
hyvä käyttää ainoastaan muovipinnoille tarkoitettuja
elastisia
epoksikittejä.
Pohjusteiden tarkoituksen on varmistaa tartunta muoviin ja mahdollistaa
seuraavien maalikerrosten tarttuminen alustaan. Ilman pohjusteita maalaaminen
voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin ja irrottaa maalikalvon alustastaan.
Lähes kaikille muovityypeille käytetään pohjustuksissa
pääsääntöisesti tartuntapohjusteita.
Tartuntapohjusteet eli muoviprimerit ovat yleensä yksikomponenttisia
ruiskutusvalmiita tuotteita. Tartuntapohjuste levitetään muoviosan
päälle ohuina kerroksina, valmistajan ohjeiden mukaan yleensä
kahdesti ruiskuttaen hajotusilmaruiskulla. Poikkeuksena ovat lähes
ainoastaan lasikuituvahvisteiset polyesterimuovit. Lasikuituvahvisteiset
polyesterimuovit pohjustetaan suoraan ns. kaksikomponenttisilla
polyesteripohjaisella
ruiskukitillä.
Hiontamaalauksen tarkoitus on muovienmaalauksessa lisätä
pintamaalin peittokykyä ja peittää hiontanaarmuja sekä
siirtymiä. Hiomamaalien tärkein ominaisuus on olla nimenmukaisesti
myös helposti hiottavia. Lähes kaikki hiomamaalit voidaan hioa
sekä märkähionta- että kuivahiontamenetelmää
käyttäen. Suositeltavaa on käyttää kuitenkin
akryylihiomamaaleja,
jotka mahdollistavat joustoaineen käytön.
Lateksipohjaisista
hiomamaaleista suurin osa soveltuu myös muovienmaalaukseen, tosin
lateksipohjaisten hiomamaalien täyttökyky on hieman akryylia
heikompi.
Muoviosien pintamaalaus voidaan suorittaa kaikilla nykyisin
korjausmaalauksessa käytetyillä maalityypeillä. Maaleina voidaan
käyttää reaktiokovettuvia
akryylimaaleja ja
-lakkoja.
Pintamaalauksessa voidaan myös käyttää 2 - 3
kerrosmaalauksessa fysikaalisesti kovettuvia
liuoteohenteisia ja
vesiohenteisia
kaksikerrosmassoja. Alkydi- ja keinohartsimaaleja ei saa käyttää
muoviosien maalauksessa, koska niitä ei voida elastisoida.
Lisäaineita tarvitaan kaksikomponenttisten akryylimaalien ja -lakkojen
maaliominaisuuksien muuttamiseen. Lisäaineilla parannetaan mm.
tarttuvuutta, muutetaan kiiltoastetta, nopeutetaan kuivumista sekä
muutetaan päälle maalausominaisuuksia. Ajoneuvojen muovien
maalaustöissä lisäaineet ovat
välttämättömiä maalaustyön onnistumisen kannalta.
Erilaisia lisäaineita ovat :
Mattapastaa käyttämällä pyritään muuttamaan
kaksikomponenttisen akryylimaalin ja -lakkojen kiiltoastetta
himmeämmäksi, jolloin maalilla voidaan käsitellä ajoneuvon
muoviosat tehtaan mukaiseen kiiltoasteeseen.
Elastisoijia käytetään kaksikomponenttisissa akryylimaaleissa
ja -lakoissa, mikäli halutaan muuttaa maalipinta joustavammaksi.
Elastisointi on lähes välttämätön lisäaine
muoviosien maalaustyössä.
Muuntopastaa käytetään kaksikomponenttisissa akryylimaaleissa
ja -lakoissa, mikäli halutaan muuttaa maalipinta täysin mataksi ja
kaksikerrosmassamaalausta muistuttavaksi. Muuntopastoja
käytetään lähinnä raskaan ja hyötyajoneuvojen
maalauksessa mm. raidoitusmaalaustöissä.
Struktuuripastaa käytetään kaksikomponenttisissa
akryylimaaleissa ja -lakoissa, mikäli halutaan maalipinnan muotoa muuttaa
karkeammaksi. Struktuuripastaa käytetään pääosin
muoviosien maalaustyössä.
Antisilikonia voidaan käyttää kaksikomponenttisissa
akryylimaaleissa ja -lakoissa , mikäli alkuvaiheessa
maalaustyötä huomataan tuoreella maalipinnalla silikoni- tai
rasvarakkuloita. Antisilikoni vähentää maalipinnan
jännitystä, joten se vaikuttaa myös maalausominaisuuksiin.
Muovienmaalauksessa käytetään hiomatarvikkeiden lisäksi
myös lukuisia muita työvälineitä ja materiaaleja. Maalaamon
työvälinevalikoima vaihtelee maalaamon toimintastrategiasta.
Henkilöajoneuvoihin erikoistuneet maalaamot omaavat hieman erilaiset
työvälineet kuin hyöty- ja raskaankaluston maalaukseen
erikoistuneet maalaamot. Materiaalien osalta maalaamot käyttävät
samankaltaisia pohjusteita, kittejä ja pintamateriaaleja
materiaalitoimittajien mukaan. Muoviosien maalaus on kuitenkin kaikissa
maalaamoissa arkipäivää.
Käsi- ja konetyövälineiden sekä materiaalien kirjo on laaja
tarkastellessa työvaiheita kokonaisvaltaisesti. Muoviosien
käsittelytyöhön liittyy mm. puhdistamista, hiontaa, kittaamista
ja maalaamista.