Yleissääntönä voidaan pitää, että muovit
on maalattava niin ohuesti kuin on peittokyvyltään ja pinnanlaadun
suhteen mahdollista. Tällöin ei pintaan ei muodostu liiallista
pintajännitystä, joka saattaisi irrottaa maalin alustastaan. Muovien
valmistuksen yhteydessä muotteihin ruiskutetaan ulkoisia irrotteita tai
muovimassaan lisätään sisäisiä irrotteita. Näiden
irrotteiden käyttö mahdollistaa uuden muovin irtoamisen muotista.
Irrotteet tulee poistaa ennen maalaus- ja korjaustöihin ryhtymistä
lämmittämällä osia uunissa 60- asteisessa uunissa 60
minuuttia, minkä jälkeen osat pestään liuotepesuaineella.
Muovien korjauksessa kuten maalauksessa on tärkeää tunnistaa
eri muovilaadut, jotta korjaus voidaan suorittaa oikein. Nykyisin lähes
kaikkiin ajoneuvossa käytettyihin isompiin muoviosiin on merkitty
muovinlaatu, joten tunnistus on näin helpompaa.
Muovien korjauksessa käytetyt menetelmät:
Liimauksessa on erittäin tärkeää, että
käsiteltävät pinnat ovat erittäin
puhtaita, jotta
tartuntaongelmia ei synny. Liimojen valmistajilla on erityisiä
tartuntapohjusteita,
joilla voidaan tartuntaa parantaa. Liimausta voidaan
korjausmenetelmänä käyttää kestomuoveille niin koville
kuin pehmeille muovityypeille. Liimat soveltuvat myös ns. kertamuovien
korjauksiin. Liimoina voidaan käyttää mm. sulate-, rakenne- ja
pikaliimoja.
Sulateliimoina
käytetään termoplastisia hartseja, jotka lämmön avulla
muuttuvat nestemäisiksi. Jäähtyessään ne
kiteytyvät kovaksi massaksi. Sulateliimojen täyttökyky-
sekä kuivumisominaisuudet ovat erittäin hyvät. Sulateliimojen
ominaisuudet vaihtelevat paljon, joten liimausominaisuudet tulee tarkistaa
ennen käyttöä. Muovien
rakenneliimoina
käytetään kaksikomponenttisia epoksi-, akryyli tai
polyuretaaniliimoja. Osa liimoista on valmistettu ns. kaksoispatruunana
toimivaksi, jolloin annostelu on tarkkaa ja helppoa. Rakenneliimat soveltuvat
hyvin erityistä lujuutta vaativiin muovien liimauksiin.
Pikaliimoina
käytettävät liimat ovat pääosin
syanoakrylaattiliimoja. Pikaliimat ovat erittäin nopeita. Pikaliimoilla on
myös erinomainen tarttuvuus mm. metalleille sekä useimpiin muovi- ja
kumimateriaaleihin.
Muovien hitsausta käytetään menetelmänä ns.
paksumpien kestomuovien esim. puskureiden korjaustyössä. Kestomuovien
ominaisuuksia ovat mm. rakenteen hajoamattomuus sulattaessa. Tätä
ominaisuutta hyödynnetään hitsaustyössä. Erittäin
tärkeää hitsaamalla
tehtävässä
liitoksessa on, että korjattava muovityyppi sekä
hitsausmuovi ovat
rakenteiltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaisia. Sulamislämpötilan
vaihdellessa on vaarana syntyä ns. kylmä liitos, joka
kestää erittäin huonosti rasitusta. Ennen hitsaustyön alkua
on paikkauskohta syytä
puhdistaa esim.
asetonilla. Työssä tarvitaan hitsausmuovin lisäksi
kuumailmapuhallin suuttimineen sekä teräslasta. Kuumailmapuhaltimella
lämmitetään sekä korjattavaa kohtaa että sulatettavaa
muovia, kummankin muovin sulaessa
liitos tasataan
teräs- tai puulastalla.
Sulatuksessa käytetään mm. asetonia ja kloroformia.
Kloroformiin ja asetoniin sulavat
useimmat kovat
muovityypit. Kloroformiin voidaan liuottaa myös värillisiä
muoveja ja näin saatu korjausmassa pitää alkuperäisen
värisävynsä erittäin hyvin. Tästä syystä
kloroformi soveltuu myös mm. kovien muovien kuten muovisten valaisimien
heijastinpintojen korjaukseen. Ennen korjausta korjattava kohta on syytä
puhdistaa esim. rasvan ja silikonin poistoaineella. Tarvittava paikkamassa
sulatetaan kloroformiin ja annetaan liueta, kunnes seos on tasalaatuista.
Sulamisen tapahduttua
muovia siirretään mahdolliseen halkeamaan ja tasataan se
pienellä teräs- tai puulastalla. Sulatustyötä
tehtäessä tulee varmistaa erityisen huolellisesti korjauspaikan
hyvä tuuletus ja ilmastointi.
Laminointia käytetään lasikuitupohjaisten muovien eli
UP-GF muovien
korjaukseen. Laminoitaessa
tarvitaan lasikuidun
lisäksi tyydyttämätöntä polyesterihartsia sekä
orgaanista peroksidia eli kovetetta. Hartsia ja peroksidia sekoitetaan
keskenään tarvittava määrä. Peroksidin osuus on
valmiista seoksesta muutaman prosentin luokkaa. Alusta
puhdistetaan esim.
asetonilla. Sekoitettua hartsia
levitetään korjattavalle kohdalle kerros siveltimellä,
minkä jälkeen leikattu "hieman korjattavaa kohtaa suurempi"
lasikuitumatto painetaan kiinni alustaan
siveltimellä
hiertäen. Hierron yhteydessä poistuvat myös ilmakuplat.
Tämän jälkeen pintaan levitetään uusi kerros
sekoitettua hartsia, minkä jälkeen painetaan pinnalle uusi kerros
lasikuitumattoa. Näin jatketaan kunnes pinta on riittävän
tiivis. Viimeisenä kerroksena
levitetään aina sekoitettua hartsia, jotta pinta saavuttaisi
riittävän tiiviyden ja kovuuden.
Tehtaalla pohjustettujen muoviosien laadun määrittely
silmämääräisesti on tärkeää. Pohjusteen
ollessa hyvin kiinni alustassaan ei uutta pohjustusta tarvita. Osat kannattaa
kuitenkin pyyhkiä huolellisesti silikoni- ja rasvanpoistoliuotteella ennen
hiomamaalin tai mahdollisen kittauksen levittämistä. Muoviosat voivat
olla myös maalattuja jo aiemmin, jolloin esikäsittely- ja
pohjustustyöt koskevat vain korjattavia kohtia.
Ensimmäisenä esikäsittelynä onkin irrotteiden
poistaminen maalattavaksi toimitetuista muoviosista. Lämmitys eli
hikoiluttaminen suoritetaan vain yleensä uudehkoille pehmeille ja koville
huokoisille muoviosille. Alkupesuna voidaan
muoviosat pestä veden ja synteettisen pesuaineen liuoksella, minkä
jälkeen on syytä suorittaa huolellinen
huuhtelu.
Tällä tavoin irtoaa kiinteät epäpuhtaudet sekä
mahdollinen pintarasva. Muovia voidaan hikoiluttaa eli lämmittää
uunissa lämpötilassa 60 °C noin yhden tunnin ajan. Muoviosien
muodot voivat muuttua korkean lämpötilan vaikutuksesta, siksi
kannattaa varmistaa muovilaadun sopivuus hikoiluttamiseen ennen
lämmitystä. Hikoiluttamista aloittaessa on syytä varmistua
muoviosien asettelemisesta niin, että osat ovat tasaisesti tuettuja.
Tällöin osat eivät veny lämmityksen aikana
epäedulliseen asentoon.
Hikoiluttamisen jälkeen muoviosat
pyyhitään
huolellisesti silikonin ja rasvanpoistoliuotteella. Liuotteena voidaan
käyttää antistaattista liuotinta, joka ehkäisee osaltaan
pölyjen kiinnittymisen helposti varautuvaan muoviosaan. Pesu aloitetaan
tehostaen pesua
hiontahuovalla tai hiomatyynyllä. Tällöin saadaan myös
lisää tartuntaa pohjustusaineille. Pinnan rasvaisuuden mukaan pesu
suoritetaan noin 3 - 6 pesukertaa. Viimeiset pesut suoritetaan siten, että
käytetään nukkaamatonta puhdasta pyyhettä, joka vaihdetaan
riittävän usein. Muoviosia ei saa pestä liian voimakkailla
liuotteilla, kuten tinnerillä. Voimakkaat liuotteet saattavat aiheuttaa
syöpymistä aran muovin pinnalla. Pesun jälkeen hikoiluttaminen
toistetaan matalammalla lämpötilalla (30 °C) puolen tunnin ajan
tai annetaan liuotteiden haihtua yön aikana.
Lasikuituvahvisteisten polyesterien (UP-GF) käsittelemättömien
muoviosien esikäsittely ja pohjustus poikkeavat huomattavasti muiden
muovityyppien käsittelystä. Laminoituja lasikuituosia ei tarvitse
hikoiluttaa, mutta esikäsittelynä suoritetaan silikonin- ja
rasvanpoistopesu liuotteella. Pinnan ollessa erittäin likainen voidaan
esipesu suorittaa synteettisen pesuaineen ja veden seoksella.
Maalattuihin
muoviosiin kannattaa ensin tehdä kuntotarkistus. Tarkistuksessa
todetaan muovipinnan laatu, vauriot ja vanhojen maalipintojen tartunta ko.
muoville. Heikosti kiinni alustassaan oleva maalipinta tulee irrottaa
mekaanisesti painepesulla tai - ilmalla, kaapimella tai lastalla.
Maalinpoistoainetta käytettäessä tulee muoviosa testata ensin
pienellä määrällä, jotta vaikutus muoviin
nähdään. Maalinpoistoaineen jäänteet tulee poistaa
huuhtelemalla muoviosa haalealla vedellä. Maalinpoistoainetta ei saa
käyttää PVC, PC, ABS , PS sekä muille liuotinaroille
muovityypeille. Näiden muovien ominaisuudet kärsivät
voimakkaista liuotteista.
Ennen korjausta tai pohjustusta pinta tulee kuitenkin
puhdistaa, kuten
uudetkin muovit. Tällä tavoin irtoaa kiinteät epäpuhtaudet
sekä mahdollinen pintarasva tai silikoni. Pesutuloksen varmistamiseksi on
osa syytä pestä kertaalleen,
muut kohdat silikonin- ja rasvanpoistoliuotteella sekä korjattava kohta
asetonilla. Liuotteiden tulee haihtua pinnalta ennen varsinaisten
pohjustuskäsittelyjen aloittamista. Muovin ollessa haljennut ja
vahingoittunut se voidaan korjata hitsaamalla, laminoimalla ja liimaamalla.
Muovirungon korjauksen jälkeen tulee paikkauskohdille
suorittaa hionta,
jolla tasataan paikkaus ympäröivään tasoon. Hionta voidaan
suorittaa laikka-, nauha- tai epäkeskohiomakoneella paikkamateriaalin ja
paikkauksen sijaintipaikan mukaan. Paikkakohdan viimeinen pohjahionta
suoritetaan aina epäkesko- tai tasohiomakoneella loiventaen samalla
maalipintojen reunat kittaukselle sopiviksi. Paikkauksen ympäriltä
tulee hioa tartunta mahdollisimman laajalle alueelle kittausta varten
karkeudella P150 - P240. Mattahionta voidaan suorittaa työn
yhteydessä myös kokonaan käsiteltävälle pinnalle
karkeudella P320 - P400.
Koville muoville tai maalinnoille voidaan vielä parantaa maalien tartuntaa
karhentamalla ne
vesihionnalla tai kuivahionnalla. Tärkeintä on käyttää
mahdollisimman hienoa hiomapaperia esim. karkeudet P600 tai B1200.
Tällä vältetään muovien rakenteelle ominainen
"piikittyminen". Kuivahionnan pölyt poistetaan huolellisesti
puhaltamalla
ilmapistoolilla ja pyyhkimällä
pölypyyhkeellä. Vesihionnan pölyt poistetaan
märkänä huolellisella vesihuuhtelulla. Vesi tulee haihduttaa
pois ennen maalauskäsittelyjä.
Kittauksessa
käytetään muovipinnoille sopivaa kittiä. Koville - ja
lasikuitumuoveille naarmujen ja pienten kolojen kittaus voidaan suorittaa
kaksikomponenttisella polyesterilastakitillä. Pehmeämmille muoveille
kittaus voidaan suorittaa kaksikomponenttisella epoksikitillä. Kittaukset
hiotaan huolellisesti esim.
epäkeskohiomakoneella.
Huokoiset muoviosat tulee käsitellä
pastamaisella poretäytemaalilla tai ruiskukitillä. Käsittely
suoritetaan joko ennen tartuntapohjusteen ja hiontamaalin ruiskuttamista tai
sen jälkeen maalien valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Jälkikäsittelyä tehtäessä tulee kuitenkin ruiskuttaa
hiomamaali ennen pintamaalausta. Poretäytemaali levitetään
hiertämällä
pyörittävin liikkein siveltimellä tai rätillä tiukasti
alustaan. Hiertäminen tulee suorittaa huolella, jotta hiontamaali
jää ainoastaan muoviosassa oleviin huokoisiin. Levityksen
jälkeen pinnalta pyyhitään pois ylimääräinen
poretäytemaali valmistajan suosittamalla pesuohenteeseen kostutella
pyyhkeellä.
Tämän jälkeen
pohjustetaan
muoviosat kertaalleen ohuesti tartuntapohjusteella. Tartuntapohjusteen
haihduttua 10 - 15 minuuttia +20 °C korjattu pinta
ruiskutetaan
tarvittaessa struktuurimassan ja akryylimaalin seoksella. Struktuurimassan
kuivuttua ruiskutetaan pinnalle elastinen hiomamaali.
Lasikuituvahvisteiset
polyesterimuovit pohjustetaan suoraan ns. kaksikomponenttisilla
polyesteripohjaisella ruiskukitillä. Pienten tai yksittäisten osien
ollessa kyseessä pohjustus voidaan suorittaa myös
kaksikomponenttisella polyesterilastakitillä. Tällä
toimenpiteellä pinnalta saadaan sulkeutumaan ns. kuivumisrakkulakohdat.
Tämän jälkeen lasikuituosille suoritetaan pohjahionta
huolellisesti oikeaan muotoon karkeudella P120 - 150 ja viimeistely voidaan
suorittaa karkeuksilla P240 - P400. Hionnan jälkeen pinta voidaan maalata
suoraan hiomamaalilla.
Ennen hiontamaalausta on varmistettava, että maalattava pohja on
maalausalustaksi sopivassa kunnossa. Maalausalustaksi käy sellaisenaan
muovintartuntapohjusteella käsitelty alusta. Käsiteltyjen muoviosien
korjattavaksi tarkoitetut kohdat tulee olla välihiottuja kauttaaltaan
karkeudella P240 - P400.
Käsiteltävä pinta pyyhitään huolellisesti kauttaaltaan
pölyliinalla.
Muoville tarkoitetut yksikomponentti hiomamaalit eivät yleensä
tarvitse erillistä joustoainetta. Käytettäessä
kaksikomponentti tuotteita täytyy hiomamaalin joukkoon lisätä
ns. joustoainetta. Joustoainetta lisätään käytetyn maalin
joukkoon muovin jäykkyyden mukaan 10 - 100 %. Pehmeät ja elastiset
muovit vaativat enemmän joustoainetta kuin kovat ja jäykät
muovit. Joustoaineella on muutamia sivuvaikutuksia, jotka pitää
huomioida ennen maalaustyöhön ryhtymistä. Joustoaine hidastaa
hiomamaalin kuivumista, siksi samassa käytetyssä suhteessa tulee
lisätä joukkoon hiomamaalin kovetetta.
Elastinen hiomamaali ruiskutetaan pinnalle
kahdesti noin 20 - 40 µm kalvoksi. Hiomamaalia ei tule
käyttää paksuina kerroksina. Suurin haitta seuraa kuivumisen
hidastumisena sekä liian suurena kalvonpaksuutena. Tällöin
maalaus voi aiheuttaa liiallista pintajännitystä ja irrottautua
alustastaan. Märkää märälle
järjestelmää käytettäessä ruiskutus tulee
tehdä huolellisesti, koska ruiskutusvirheet saattavat näkyä
pintamaalauksen jälkeen. Hiomamaali on hiontakuivaa, kuivuttuaan
normaalilämpötilassa vuorokauden. Hiomamaali voidaan myös
kuivattaa uunissa ( 60 °C) noin 30 minuuttia. Pinnan
jäähdyttyä voidaan hionta aloittaa.
Välihionta
voidaan suorittaa vesihiontana tai kuivahiontana hiontakarkeutena P320 - P600
käytettävän pintamaalityypin mukaan. Mikäli
käytetään märkää märälle
järjestelmää voidaan ruiskutus aloittaa 20 °C
lämpötilassa 15 - 20 minuutin haihdutusajan jälkeen.
Puhdistuksen ollessa riittämätön saattaa pintaan ilmestyä
silikoni- ja rasvakraattereita. Mikäli maalausta halutaan jatkaa
täytyy maalin joukkoon lisätä maalin valmistajan antisilikonia,
joka tasaa kraattereita. Lisäys täytyy suorittaa heti kraattereita
havaittaessa ja antisilikonia täytyy käyttää
tällöin myös pintamaalissa. Muoviosa voidaan myös
pestä uudestaan puhtaaksi ohenteella ja aloittaa maalaustoimenpiteet
tartuntamaalauksesta lähtien.
Ennen pintamaalauksen aloittamista muoviosat tulisi puhdistaa
pintamaalausmenetelmän kanssa sopivalla puhdistusmenetelmällä.
Käytettäessä liuoteohenteisia maalityyppejä pinta voidaan
puhdistaa silikonin- ja rasvanpoistoliuotteella. Vesiohenteisia
maalityyppejä käytettäessä puhdistus täytyy suorittaa
valmistajan suosittamalla teollisuusalkoholilla.
Maalattaessa reaktiopohjaisilla akryylimaaleilla tai -lakoilla tulee
käyttökuntoon sekoituksen yhteydessä lisätä maalin
joukkoon joustoainetta 10 - 100 % muovin elastisuuden mukaan. Joustoaine tulee
myös huomioida kovetinta lisättäessä. Lisäys
suoritetaan samassa suhteessa kuin perusmaali on sekoitettu. Maalipinta muuttuu
myös kiiltävämmäksi
joustoaineen vaikutuksesta. Tapahtuman merkitys korostuu pintamaalauksessa
käytettäessä sitä yhdessä mattausaineen kanssa.
Tällöin joustoaineen määrää voidaan hieman
vähentää, jotta haluttuun kiiltoasteeseen
päästään. Joustoainetta ei tarvitse lisätä
liuote- ja vesiohenteisiin 2 - 3 kerrosmassoihin, koska ne ovat
koostumukseltaan riittävän elastisia.
Haluttaessa muuttaa reaktiopohjaisten akryylimaalien ja - lakkojen
ominaisuuksia voidaan joukkoon myös lisätä mattaus- ja
struktuuriainetta, tosin lisäaineita käytettäessä tulee
aina kovettajaa lisätä erikseen käytetyssä suhteessa.
Mattausaineet alentavat pinnan kiiltoastetta, jolloin
päästään kiiltoasteessa noin puolihimmeään
pintaan. Struktuuriaineet jäljittelevät muovipinnan karkeampaa tai
hienompaa profiilia. Näitä lisäaineita lisätään
käyttövalmiiksi sekoitettuun maaliin yleensä korkeintaan 1:1
suhteessa. Ensisijaisesti tulee kuitenkin aina noudattaa maalin valmistajan
käyttöohjeita. Ns. reaktiopohjaisten akryylimaalien
kiihdyttimiä, "aktivaattoreita", ei suositella
käytettäväksi yhdessä em. lisäaineiden kanssa, koska
kiihdytin saattaa muuttaa pinnan haluttua kiiltoastetta
kiiltävämmäksi.
Pintaa maalattaessa tulisi muistaa, että lisäaineet muuttavat
perusmaalin ominaisuuksia myös maalattavuudessa. Tällöin
ruiskutustekniikka tulee muuntaa käytettävälle seokselle
sopivaksi. Lisäaineet vaikuttavat mm. peittokykyyn ja kuivumiseen.
Tärkeintä on muistaa riittävä haihdutus ruiskutuskertojen
välillä sekä ruiskutuksessa hieman normaalia kuivempana
ruiskutettava maalaustekniikka.
Tuntomerkit |
Syy |
---|---|
Silikonirakkuloita maalipinnalla tai maali hilseilee |
huolimaton pesu tai väärät pesuaineet |
Kittaus irtoaa alustastaan |
vääräntyyppinen kitti tai liian paksu kerrosvahvuus |
Kittaus irtoaa alustastaan |
huolimaton pohjahionta |
Neulamaisia reikiä pinnalla |
pesuliuote ei ole kerinnyt haihtua ennen maalausta |
Maalipinta ei kuivu |
kovetetta ei ole lisätty lisäaineiden suhteessa |
Maalipinta halkeaa |
liian paksu maalikerros |
Maali irtoaa alustastaan |
muovia ei ole hikoilutettu tarpeeksi tai riittämätön puhdistus |
Maali irtoaa alustastaan |
epäsopiva puhdistusaine - tai maaliyhdistelmä |
Muovi turpoaa |
liian vahvat liuotteet tai ei maalattava muovityyppi |
Väärä ja virheellinen sävy |
riittämätön pintamaalin kalvonpaksuus |