KITTAUS


Kittaus
Kittien koostumus
Työvälineet ajoneuvon kittaustyössä
Käsityövälineet
Ruiskutyövälineet


KITTAUSTYÖ


Kittaustyö
Kittausmenetelmät
Yleisimpiä kittauksen yhteydessä tapahtuvia virheitä



Harjoitustehtävät









Hiottavia kittejä käytetään yleensä aina korjattaessa hiemankin laajempaa vauriokohtaa. Tämän takia ne kuuluvat automaalarin arkeen lähes joka päivä. Yleisimpien kittien eli polyesterikittien ominaisuudet ovat kehittyneet mm. täyttävyyden, kuivumisen, hionnan sekä myös tiiviyden suhteen huomattavasti verrattaessa esim. nitroselluloosa kitteihin.

Materiaalivalinnalla vaikutetaan suoraan lopputulokseen ja toistaiseksi ei ole olemassa ns. yleiskittiä, jonka käyttö olisi aina yhtä varmaa joka tilanteessa. Tästä syystä kittien valinnassa pitää kiinnittää erityistä huomiota kitattavan alustan elastisuuteen, kovuuteen, reaktiivisuuteen ja rasituskestävyyteen. Kittejä valmistetaan eri alustoille sopivaksi mm. muovi-, teräs-, sinkityille ja alumiinipinnoille. Valmistajat suosittavat, että kitit levitetään aina pääosin puhtaalle teräs- tai muovipinnalle, näin varmistetaan riittävä tartunta alustaan. Tämä ei ole aina mahdollista eikä liiketaloudellisesti kannattavaa, joten kittaus tehdään usein myös osittain vanhan hiotun maalipinnan päälle.

Polyesterikitit tulee säilyttää kuivassa paikassa mieluummin normaalissa huonelämpötilassa, vähintään kuitenkin + 5 ºC. Kitit säilyvät kohtalaisen hyvin, tosin aineosien erottumista saattaa ilmaantua pitkässä säilytyksessä .

Kittien koostumus

Hiottavat kitit koostuvat samankaltaisista perusosista kuin maalitkin eli sideaineista, liuotteista, täyte-, lisä - ja apuaineista. Polyesterikitin raaka- ja täyteaineena sekä myös sideaineena toimii pääosin kaksikomponenttinen tyydyttämätön polyesteri. Elastisten kittien sideaineena toimii epoksihartsi. Täyteaineena käytetään polyesterin ohella myös lasikuitua, jolla lisätään kitin vetolujuutta ja kestävyyttä suurissa täytöissä. Liuotteena on yleensä styreeni tai jokin muu reaktiivinen liuote. Lisä- ja apuaineista mainittakoon erilaiset korroosionestopigmentit, elastisuutta, levitettävyyttä, työstettävyyttä sekä sidoskestävyyttä parantavat aineet. Polyesterikittien väri vaihtelee vaaleista kellertävistä harmaisiin sävyihin.

Kovete

Polyesterikitin kovettumisen kannalta tärkeä aineosa on kovete joka yleensä sisältää dipentsoyyliperoksidia ja kobolttiyhdisteitä. Peroksidi toimii kovettimena ja kobolttiyhdisteet väriaineina, joiden tarkoituksena on kitin kovetteen määrän kontrollointi. Kovetteen väri on yleensä vahva kirkas keltainen, punainen, sininen tai vihreä. Elastisten epoksikittien kovetteena on amiinijohdannainen.

Kitit voidaan jakaa neljään eri tyyppiin:


Polyesterikitit

Polyesterikittejä käytetään kaikissa työvaiheissa pohjatäytöstä pintatäyttöihin. Polyesterikittien täyteaineiden koot vaihtelevat karkeasta hienoon. Pohjatäytöissä käytetään koostumukseltaan karkeita kittejä ja pintatäytöissä vastaavasti käytetään hienompia kittejä. Kittejä käytettäessä tulee kuitenkin varoa ylitäytön vaaraa, jolloin kittaus saattaa haljeta myöhemmin.

Lasikuituvahvisteiset polyesterikitit

Lasikuituvahvisteisia polyesterikittejä käytetään, kun kitattava kohde vaatii suurempaa täyttöastetta. Kitissä oleva lasikuitu muodostaa käytettäessä erittäin vahvan sidoksen, jolloin halkeamisvaara kittauksella on erittäin pieni.

Ruiskutettavat polyesterikitit

Polyesterikitistä on saatu liuotteita lisäämällä aikaan jatkojalosteena ruiskutettava polyesterikitti. Täyte-, apu- ja lisäaineet vaikuttavat sen ruiskutettavuuteen. Ruiskukitin merkitys ja käyttö ovat vähentyneet selvästi, mutta edelleenkin sen avulla saadaan aikaan suurten kittaustöiden viimeistelyssä helposti hiottava ja viimeisteltävä lopputulos. Ruiskukittiä voidaan käyttää myös huokoisien kittaamiseen karkeilla kovilla käsittelemättömillä muovipinnoilla ennen hiontamaalausta. Ruiskukitti levitetään tällöin rätillä tai siveltimellä.

Siveltävät polyesterikitit

Siveltäviä polyesterikittejä käytetään pehmeiden muoviosien sekä muodoltaan vaikeiden sisäosien kittaustöissä. Muoviosissa polyesterikitillä kitataan sivellintä käyttäen mm. solumuovin huokoset ennen maalausta. Siveltävät kitit kuivuvat erittäin nopeasti kovetteen sekoituksen jälkeen, joten työssä ja työvälineiden pesussa tulee noudattaa riittävää ripeyttä.

Elastiset epoksikitit

Elastisia epoksikittejä käytetään lähinnä erilaisten muovipintojen mm. puskureiden korjauksessa. Elastiset kitit sekoitetaan kovetteen kanssa 1:10 tai1:1 suhteessa käytetyn tuotteen mukaan. Kitti on väriltään yleensä musta.


Työvälineet ajoneuvon kittaustyössä

Kittaukseen käytetään sekä käsityövälineitä että ruiskutustyövälineitä. Polyesterilastakitin levittämiseen ja sekoittamiseen käytetään erikokoisia ja eri materiaalista valmistettuja lastoja. Polyesteriruiskukitin levittämiseen ns. ruiskukittaukseen käytetään virtaussyöttöistä hajotusilmapistoolia.

Käsityövälineet

Yleisimmät käsityövälineet ovat:



Japanlastat

Teräosa on valmistettu karkaistusta ja taipuisasta teräksestä. Varsinaista varsiosaa ei ole, vaan kapea muoviosa antaa kiinnekohdan työstövaiheessa. Japanlastoja valmistetaan myös muovista, mutta ammattimaisessa lastakittauksessa muovinen lasta on lyhytikäinen. Joustavuutensa vuoksi japanlastoja käytetään polyesterilastakitin levittämiseen sekä suorilla että kaarevilla pinnoilla.

Teräslastat

Teräslasta on yleensä puisella tai muovisella varrella varustettu lasta, sen teräosa on valmistettu japanlastaa jäykemmästä karkaistusta teräksestä. Kapeat teräslastat soveltuvat mm. polyesterilastakitin sekoitustyöhön.

Teräskärkilastat

Teräskärkilastojen laaja varsiosa on tehty muovista tai vanerista. Lyhyehkö teräsosa on karkaistua terästä. Erittäin leveät teräskärkilastat soveltuvat polyesterilastakitin levitykseen mm. laajoille muotopinnoille ja suorille pinnoille.

Kumilastat

Kumilastat ovat erittäin taipuisia. Se on valmistettu seoskumista. Siinä ei ole varsiosaa, vaan lasta on samaa materiaalia kauttaaltaan. Kumilastat soveltuvat hyvin mm. muoto-osien polyesteri lastakittaustyöhön.

Kertakäyttölastat

Kertakäyttölastoja voidaan valmistaa myös itse erilaisista materiaaleista kuten muovista ja kumista. Tällöin lastat valmistetaan usein kertakäyttöisiksi. Niiden käyttökohteita ovat mm. vaikeat muotoon kitattavat osat ja moniulotteiset peltitaitokset.

Siveltimet

Siveltimet ovat rakenteeltaan hyvin samantyyppisiä. Runkomateriaali on puuta tai muovia, johon on kiinnitetty metallinen hela. Metallihelan tarkoitus on suojata epoksihartsia, johon harjakset ovat liimattu. Harjasosa on yleensä jouhta, harjasta tai synteettistä materiaalia. Siveltimiä käytetään kittien levittämiseen huokoisille muovipinnoille sekä muiden kittausvälineiden puhdistuksessa.

Ruiskutyövälineet

Perinteiset virtaussyötöllä varustetut hajotusilmapistoolit

Polyesteriruiskukitillä pyritään suuriin kalvonpaksuuksiin, siksi niillä on korkea viskositeetti. Tämä vaikuttaa ruiskupistoolityypin valintaan. Soveltuva pistoolityyppi polyesteriruiskukitin levitykseen on perinteinen virtaussyötöllä varustettu hajotusilmapistooli varustettuna 2 - 2,5 Ø mm:n suuttimella.

Virtaussyöttöisistä hajotusilmapistooleista on mahdollista säätää ruiskukitin määrää sekä massaviuhkan muotoa. Useat pistoolityypit ovat myös varustettu myös erillisellä paineilmamäärän säätimellä. Ruiskutuspaine-, -viuhka ja -määrä säädetään aina halutun struktuurikuvion mukaisesti.

Virtaussyöttöisissä pistooleissa massasäiliö on sijoitettu rungon yläpuolelle. Yläsäiliön materiaalina on muovi tai metalli. Toimintaperiaate muodostuu tällöin massan omasta paineesta, joka painovoiman avulla saatetaan pistoolin maalisuuttimeen. Massasuuttimen juuressa ilmasuutin hajottaa massan pieniksi pisaroiksi ja muotoilee tulevan massaviuhkan oikeanmuotoiseksi. Painovoiman apuna toimii myös ohivirtaava ilma kuten imusyöttöpistoolissakin. Ruiskujen runkomateriaali on usein seosalumiinia. Puhdistuksen helpottamiseksi seosalumiinirunko on mahdollisesti eloksoitu tai käsitelty erillisellä pinnoitteella.