Kittaus
Kittien koostumus
Työvälineet ajoneuvon
kittaustyössä
Käsityövälineet
Ruiskutyövälineet
Kittaustyö
Kittausmenetelmät
Yleisimpiä kittauksen
yhteydessä tapahtuvia virheitä
Hiottavia kittejä käytetään yleensä aina
korjattaessa hiemankin laajempaa vauriokohtaa. Tämän takia ne
kuuluvat automaalarin arkeen lähes joka päivä. Yleisimpien
kittien eli polyesterikittien ominaisuudet ovat kehittyneet mm.
täyttävyyden, kuivumisen, hionnan sekä myös tiiviyden
suhteen huomattavasti verrattaessa esim. nitroselluloosa kitteihin.
Materiaalivalinnalla vaikutetaan suoraan lopputulokseen ja toistaiseksi ei ole
olemassa ns. yleiskittiä, jonka käyttö olisi aina yhtä
varmaa joka tilanteessa. Tästä syystä kittien valinnassa
pitää kiinnittää erityistä huomiota kitattavan alustan
elastisuuteen, kovuuteen, reaktiivisuuteen ja rasituskestävyyteen.
Kittejä valmistetaan eri alustoille sopivaksi mm. muovi-, teräs-,
sinkityille ja alumiinipinnoille. Valmistajat suosittavat, että kitit
levitetään aina pääosin puhtaalle teräs- tai
muovipinnalle, näin varmistetaan riittävä tartunta alustaan.
Tämä ei ole aina mahdollista eikä liiketaloudellisesti
kannattavaa, joten kittaus tehdään usein myös osittain vanhan
hiotun maalipinnan päälle.
Polyesterikitit tulee säilyttää kuivassa paikassa mieluummin
normaalissa huonelämpötilassa, vähintään kuitenkin + 5
ºC. Kitit säilyvät kohtalaisen hyvin, tosin aineosien
erottumista saattaa ilmaantua pitkässä säilytyksessä .
Hiottavat kitit koostuvat samankaltaisista perusosista kuin maalitkin eli
sideaineista, liuotteista, täyte-, lisä - ja apuaineista.
Polyesterikitin raaka- ja täyteaineena sekä myös sideaineena
toimii pääosin kaksikomponenttinen tyydyttämätön
polyesteri. Elastisten kittien sideaineena toimii epoksihartsi.
Täyteaineena käytetään polyesterin ohella myös
lasikuitua, jolla lisätään kitin vetolujuutta ja
kestävyyttä suurissa täytöissä. Liuotteena on
yleensä styreeni tai jokin muu reaktiivinen liuote. Lisä- ja
apuaineista mainittakoon erilaiset korroosionestopigmentit, elastisuutta,
levitettävyyttä, työstettävyyttä sekä
sidoskestävyyttä parantavat aineet. Polyesterikittien väri
vaihtelee vaaleista kellertävistä harmaisiin sävyihin.
Polyesterikitin kovettumisen kannalta tärkeä aineosa on kovete
joka yleensä sisältää dipentsoyyliperoksidia ja
kobolttiyhdisteitä. Peroksidi toimii kovettimena ja kobolttiyhdisteet
väriaineina, joiden tarkoituksena on kitin kovetteen määrän
kontrollointi. Kovetteen väri on yleensä vahva kirkas keltainen,
punainen, sininen tai vihreä. Elastisten epoksikittien kovetteena on
amiinijohdannainen.
Kitit voidaan jakaa neljään eri tyyppiin:
Polyesterikittejä käytetään kaikissa työvaiheissa
pohjatäytöstä pintatäyttöihin. Polyesterikittien
täyteaineiden koot vaihtelevat karkeasta hienoon.
Pohjatäytöissä käytetään koostumukseltaan
karkeita kittejä ja pintatäytöissä vastaavasti
käytetään hienompia kittejä. Kittejä
käytettäessä tulee kuitenkin varoa ylitäytön vaaraa,
jolloin kittaus saattaa haljeta myöhemmin.
Lasikuituvahvisteisia polyesterikittejä käytetään, kun
kitattava kohde vaatii suurempaa täyttöastetta. Kitissä oleva
lasikuitu muodostaa käytettäessä erittäin vahvan sidoksen,
jolloin halkeamisvaara kittauksella on erittäin pieni.
Polyesterikitistä on saatu liuotteita lisäämällä
aikaan jatkojalosteena ruiskutettava polyesterikitti. Täyte-, apu- ja
lisäaineet vaikuttavat sen ruiskutettavuuteen. Ruiskukitin merkitys ja
käyttö ovat vähentyneet selvästi, mutta edelleenkin sen
avulla saadaan aikaan suurten kittaustöiden viimeistelyssä helposti
hiottava ja viimeisteltävä lopputulos. Ruiskukittiä voidaan
käyttää myös huokoisien kittaamiseen karkeilla kovilla
käsittelemättömillä muovipinnoilla ennen hiontamaalausta.
Ruiskukitti levitetään tällöin rätillä tai
siveltimellä.
Siveltäviä polyesterikittejä käytetään
pehmeiden muoviosien sekä muodoltaan vaikeiden sisäosien
kittaustöissä. Muoviosissa polyesterikitillä kitataan
sivellintä käyttäen mm. solumuovin huokoset ennen maalausta.
Siveltävät kitit kuivuvat erittäin nopeasti kovetteen
sekoituksen jälkeen, joten työssä ja työvälineiden
pesussa tulee noudattaa riittävää ripeyttä.
Elastisia epoksikittejä käytetään lähinnä
erilaisten muovipintojen mm. puskureiden korjauksessa. Elastiset kitit
sekoitetaan kovetteen kanssa 1:10 tai1:1 suhteessa käytetyn tuotteen
mukaan. Kitti on väriltään yleensä musta.
Kittaukseen käytetään sekä
käsityövälineitä että
ruiskutustyövälineitä. Polyesterilastakitin levittämiseen
ja sekoittamiseen käytetään erikokoisia ja eri materiaalista
valmistettuja lastoja. Polyesteriruiskukitin levittämiseen ns.
ruiskukittaukseen käytetään virtaussyöttöistä
hajotusilmapistoolia.
Yleisimmät käsityövälineet ovat:
Teräosa on valmistettu karkaistusta ja taipuisasta
teräksestä. Varsinaista varsiosaa ei ole, vaan kapea muoviosa antaa
kiinnekohdan työstövaiheessa. Japanlastoja valmistetaan myös
muovista, mutta ammattimaisessa lastakittauksessa muovinen lasta on
lyhytikäinen. Joustavuutensa vuoksi japanlastoja käytetään
polyesterilastakitin levittämiseen sekä suorilla että kaarevilla
pinnoilla.
Teräslasta on yleensä puisella tai muovisella varrella varustettu
lasta, sen teräosa on valmistettu japanlastaa jäykemmästä
karkaistusta teräksestä. Kapeat teräslastat soveltuvat mm.
polyesterilastakitin sekoitustyöhön.
Teräskärkilastojen laaja varsiosa on tehty muovista tai vanerista.
Lyhyehkö teräsosa on karkaistua terästä. Erittäin
leveät teräskärkilastat soveltuvat polyesterilastakitin
levitykseen mm. laajoille muotopinnoille ja suorille pinnoille.
Kumilastat ovat erittäin taipuisia. Se on valmistettu seoskumista.
Siinä ei ole varsiosaa, vaan lasta on samaa materiaalia kauttaaltaan.
Kumilastat soveltuvat hyvin mm. muoto-osien polyesteri
lastakittaustyöhön.
Kertakäyttölastoja voidaan valmistaa myös itse erilaisista
materiaaleista kuten muovista ja kumista. Tällöin lastat valmistetaan
usein kertakäyttöisiksi. Niiden käyttökohteita ovat mm.
vaikeat muotoon kitattavat osat ja moniulotteiset peltitaitokset.
Siveltimet ovat rakenteeltaan hyvin samantyyppisiä. Runkomateriaali on
puuta tai muovia, johon on kiinnitetty metallinen hela. Metallihelan tarkoitus
on suojata epoksihartsia, johon harjakset ovat liimattu. Harjasosa on
yleensä jouhta, harjasta tai synteettistä materiaalia.
Siveltimiä käytetään kittien levittämiseen huokoisille
muovipinnoille sekä muiden kittausvälineiden puhdistuksessa.
Polyesteriruiskukitillä pyritään suuriin kalvonpaksuuksiin,
siksi niillä on korkea viskositeetti. Tämä vaikuttaa
ruiskupistoolityypin valintaan. Soveltuva pistoolityyppi polyesteriruiskukitin
levitykseen on perinteinen virtaussyötöllä varustettu
hajotusilmapistooli varustettuna 2 - 2,5 Ø mm:n suuttimella.
Virtaussyöttöisistä hajotusilmapistooleista on mahdollista
säätää ruiskukitin määrää sekä
massaviuhkan muotoa. Useat pistoolityypit ovat myös varustettu myös
erillisellä paineilmamäärän säätimellä.
Ruiskutuspaine-, -viuhka ja -määrä säädetään
aina halutun struktuurikuvion mukaisesti.
Virtaussyöttöisissä pistooleissa massasäiliö on
sijoitettu rungon yläpuolelle. Yläsäiliön materiaalina on
muovi tai metalli. Toimintaperiaate muodostuu tällöin massan omasta
paineesta, joka painovoiman avulla saatetaan pistoolin maalisuuttimeen.
Massasuuttimen juuressa ilmasuutin hajottaa massan pieniksi pisaroiksi ja
muotoilee tulevan massaviuhkan oikeanmuotoiseksi. Painovoiman apuna toimii
myös ohivirtaava ilma kuten imusyöttöpistoolissakin. Ruiskujen
runkomateriaali on usein seosalumiinia. Puhdistuksen helpottamiseksi
seosalumiinirunko on mahdollisesti eloksoitu tai käsitelty
erillisellä pinnoitteella.