5.2.1.4.11,KULUTTAJAKASVATUS VERKOSSA, 1 OV

1. Yleistä

2. Verkkomainonta ja informaatio 

2.1. Verkkotuotteiden mainokset ja mainonnan kieli 

2.1.1. Verkko-ostoksilla 

2.1.2. Verkkokauppojen ominaisuuksien vertailu sijainnin mukaan pohjalta 

2.1.3. Suhteellinen vertailu ostetuille tuotteille 

2.1.4. Verkkokauppa ja sen antama takuu 

2.1.5. Mainokset ja käsitteet verkossa 

2.1.6. Yrityksen tehokas markkinointi  

2.2. Verkkomainonta ja informaatio  

2.2.1. Informaatio ja mainonta verkossa

2.2.2. Johdantoa verkkomainonnan kieleen

2.2.3. Kustannuslaskentaa verkkomainonnassa

2.2.4. Digitaalinen tarina verkkomainonnasta 

 

LUKU 2

1. Yleistä

JOHDANTO: Lue seuraava teksti huolellisesti ja lähde etsimään vastauksia tehtäviin, jotka tässä asiakirjassa ovat. Käy läpi mahdolliset esimerkit ja tutustu nettisivuihin, joita on linkkeinä. Osaan tehtävistä löydät ratkaisut tekstistä tai linkeistä ja joissakin vaaditaan soveltavaa tiedonhakua sekä yhteistyötä toisten opiskelijoiden kanssa. Lue tehtävien palautusohjeet huolellisesti ja toimi sen mukaan.

 (Lähde: Dolcetan verkkosivut  http://www.dolceta.eu/suomi/Mod4/ ,

Kirsti Jasu-Kuusisto – Heli Mattila: OPPIMISTEHTÄVÄ verkko-opetuksessa. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Pori 2007.

Pekka Timonen – Harri Rinta-aho: Yhteiskunnan pelisäännöt. Peruskoulun oikeuskasvatus. OTAVA  1995,  Global Shopping –verkkokauppa –kotisivut http://www.globalshopping.fi/ )

Kappale 2 koostuu kahdesta erillisestä pääkappaleesta, joista molemmista on teoriaa ja tehtäviä. Ensin tarkastelun kohteena on Verkkotuotteiden mainokset ja mainonnan kieli ja sen jälkeen Verkkomainonta ja informaatio.

2. Verkkomainonta ja informaatio

2.1.Verkkotuotteiden mainokset ja mainonnan kieli

Tutustutaan yrityksen digitaaliseen jalanjälkeen verkossa, mitä se voisi tarkoittaa. Jalanjälki yrityksestä jää esim. sosiaalisiin palveluihin, jos itse suosittelet ystävällesi ko. yritystä Facebookissa, Twitterissä ja eri sosiaalisissa medioissa tai yrityksellä voi olla esim. blogeja, www-sivuja jne.

Internetissä tuotteen tai palvelun mainostamisessa käytetään useita erilaisia keinoja, jotta asiakas saadaan kiinnostumaan ja mahdollisesti ostamaan tuote. Pyritään vaikuttamaan esim. siten, että www-sivuilla avautuvat mainokset on suunniteltu siten, että niitä klikkaamalla avautuu asiantuntijan sivusto ja saat suoraan yhteyden henkilöön, joka tietää tuotteesta tai palvelusta tarkemmin ja samalla kerrotaan lisätietoa ilman, että mainitaan esim. kertaakaan tuotetta tai palvelua nimeltä.

Verkkomainonta vaatii suunnittelua.  Miten asiakas erottaa toisistaan verkossa oleva informaation ja mainonnan, siinäpä pulma. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että hän voi sujuvasti verrata tuotetietoja ja maksutapoja verkkomainonnassa. Tutustutaan myös laadukkaisiin kotimaisiin mainoksiin verkossa sekä www-sivuihin, joissa näkyy älykkäästi toimivan kuluttajan vaikutus liikemaailman näkökulmasta.

Kuva 1. Verkkomaisemaa parhaimmillaan - Varanginvuono

2.1.1.Verkko-ostoksilla

Esim. muuttaessasi opiskelija-asuntoon, päätät ostaa itsellesi uuden sängyn verkkokaupasta. Olet asettanut tavoitteeksi löytää edullisen sängyn, joka toimitetaan kotiovellesi tiettynä aikana. Sinun tarvitsee ainoastaan tehdä tilaus ja koota tuote. Tutkit verkkokauppoja ja etsit sellaista sänkyä, joka on valmistettu puusta ja mukaan tulee sälepohja. Osut sattumalta verkkokauppa ON24-sivulle http://www.on24.fi/  . Löydät sieltä sopivan sängyn, mutta et ole varma, miten luotettava tavarantoimittaja tämä yritys on ja mitä kustannuksia tulee. Lähdetään miettimään yhdessä, voiko tilauksen tehdä?

Mahdollista on esim. tutustua tämän kaupan digitaaliseen jalanjälkeen tai ns. verkkojalanjälkeen esim. seuraavasti: lisätään kaupan osoite omaan delicious.com -sosiaaliseen linkkilistaan ja tarkistetaan kuinka moni suosittelee tätä sivustoa. Suosittelijoita löytyisi tällä hetkellä 11 kappaletta edellisen mukaan ja jos mietitään kuinka moni suosittelee Facebookin kautta tehdyssä tutkinnassa, on määrä toisenlainen.  Jatketaan tutustumista yrityksen nettisivuun ja etsitään vastauksia seuraaviin:

1)       mitä palautetta asiakkaat ovat antaneet http://www.on24.fi/info/asiakaspalautteet

2)       miten ostanut asiakas huomioidaan? http://www.on24.fi/info/laehetae_meille_valokuva_ja_ansaitse_rahaa

o    voit halutessasi laittaa kuvan tuotteesta ja saat siitä etua itsellesi sekä kehität samalla palvelua jne.

3)       mitä tuote maksaa (http://www.on24.fi/sisustus/s%C3%A4ngyt_patjat/s%C3%A4ngyt/FL2575 )

o    valitaan esim. Sänky nimeltä MARI http://www.on24.fi/sisustus/s%C3%A4ngyt_patjat/s%C3%A4ngyt/17813

o    hinta on 88 € (aluksi – tämä ei lopullinen hinta), lisätään sänky ostoskoriin

4)       luetaan tuotetiedot: patja ei sisälly hintaan, vaan se täytyy maksaa erikseen jne.

o    tilataanko jokin sopiva patja vai pidetäänkö aikaisempi samankokoinen patja

http://www.on24.fi/sisustus/s%C3%A4ngyt_patjat/s%C3%A4ngyt/17813

o    jos lisätään patja ostoslistalle 118 €

o    nyt kokonaissumma olisi  294 €. Opiskelijalle rahan riittäminen on tärkeää.

 

Jatketaan tutkimista:

 

5)       miten saan tuotteen perille oikeaan osoitteeseen ja milloin se on perillä?

o    Toimituskulut saat selville, kun laitat katuosoitteen sekä postinumeron.

o    toimitusaika riippuu tuotteesta

6)       mitä etuja kanta-asiakkaalle, miten kanta-asiakkaaksi, tuotteen koko vaikuttaa hintaan jne.

7)       miten tuotteen voi maksaa (http://www.on24.fi/info/maksaminen )

o    maksaa voit etukäteen pankkiin tai luottokortilla

8)       paljonko tarvitsee tehdä työtä, jotta saisin tuon summan kokoon, jos kesätyön tuntipalkkani on 4,70 € kunnan työssä?

9)       Oletetaan, että sänky hankittiin ilman patjaa, koska ennestään oli patja olemassa ja hinnaksi muodostui 118 € toimituskuluineen. Siis sängyn hinta koostui puurungosta ja pohjasta 88 € ja toimituskulut olivat 30 €.  Levollisia unia tämän jälkeen vai kuinka, jatketaan vielä hiukan…

10)    Entä jos tuote ei vastaa sitä, minkä mielikuvan sain Internetin perusteella ja haluan perua kaupan. Mitä mahdollisuuksia minulla on? Tutkitaan edelleen samaa sivustoa… http://www.on24.fi/info/on24-verkkokaupan_kaeyttoeehdot saat selville, että voit peruuttaa kaupan vielä 14 päivän kuluessa, kun olet tuotteen itsellesi saanut. Mitkä ovat ehdot, jonka perusteella kauppa puretaan? Tarkista ne ennen tilaustasi. Monimutkaista eikö totta? Kysymys on sinun rahoistasi ja tämä esimerkki oli vain yhdestä verkkokaupasta.

o    Esimerkkinä siitä ettei tuote vastaa kuviteltua voisi olla seuraava:  ”Oikeuskasvatuksen oppikirjan esimerkissä dekkareista innostunut opiskelija osti antikvariaatista kirjan ”Varkauden historia” ja pettyi, kun kirja käsitteli kaupungin historiaa. Hän ei voinut palauttaa kirjaa, kun itse erehtyi kirjasta. Toinen samasta asiasta innostunut tilasi kirjan saman antikvariaatin postimyyntiluettelosta ja palautti kirjan saman tien huomattuaan erehdyksensä, kun se saapui perille ja liike palautti hänelle kirjan hintaa vastaavan summan.”  Kannattaa tutkia tarkkaan tuotetiedot ennen kuin tekee tilauksen tai ostopäätöksen, koska tavallisesti ostajalla ei ole yleistä oikeutta perua kauppaa.

 

11)    Jatketaan verkkokaupan tutkimista ja siirrytään käytäntöön:

o    Opiskelija tilasi sängyn ja se tuotiin perille, luotettavasti ja asianmukaisesti. Hän tutustui kaupan ehtoihin muutamana iltana erittäin tarkkaan ja ei pettynyt valinnassaan. Sänky, joka hankittiin, oli vastaavantyyppinen.

o    Aikaa tuotteen hankintaan kannattaa käyttää, koska silloin ehtii selvittää myös, mikä on takuu ja tässä verkkokaupassa se oli yksi vuosi, (joissakin tuotteissa 10 vuotta), sähköpostilla tehty tilausvahvistus toimii takuuasiakirjana jne.

o    Opiskelija laski, että 4,70 €:n tuntipalkalla töissä oli oltava yli 25 tuntia, jotta sänkyrahan sai kokoon ja kun hän teki 6-tuntisia päiviä töissä, tarkoitti tämä yli neljää työpäivää. Kun teet hankintoja, on tärkeää miettiä kustannuksia, jotta saa käytettävissä olevat ansiot jne. riittämään.  Tutustutaan tähän aiheeseen tarkemmin oppimistehtävissä.

 

Kuva 2. Opiskelijaenergiaa verkosta

2.1.2. Verkkokauppojen ominaisuuksien vertaaminen sijainnin mukaan

TEHTÄVÄ 1. Valitse jokin verkkokauppa, joka toimii jossakin EU-maassa ja sieltä yksi tuote, jonka perusteella vastaat seuraaviin kysymyksiin: (EU-maita ovat Suomi ja kaikki seuraavat http://www.globalshopping.fi/info/eu-maat )

a)    www-osoite verkkokaupan sivulle

b)    mitä palautetta asiakkaat ovat antaneet? (tähän voi etsiä vastausta myös googlella)

c)    mitä tuote maksaa?

d)    mitkä ovat toimituskulut ja toimitusaika?

e)    mitä etuja kanta-asiakkaalle ja mitä tuotteen koko vaikuttaa hintaan?

f)     mitä maksutapoja voi käyttää?

g)    kuinka kauan sinun tarvitsee tehdä työtä maksaaksesi tuotteen, jos saat 6 € /tunti palkkaa viikonlopputyöstäsi?

h)    mikä on tullin suuruus tuotteelle?

i)      paljonko on arvonlisävero tuotteelle?

j)     mikä takuu tuotteelle luvataan?

k)    millainen palautusoikeus asiakkaalla on?

l)   laske tuotteen kokonaishinta asiakkaalle

 

TEHTÄVÄ 2. Valitse jokin verkkokauppa, joka toimii EU:n ulkopuolella ja sieltä yksi tuote, jonka perusteella vastaat seuraaviin kysymyksiin:

a)    www-osoite verkkokaupan sivulle

b)    mitä palautetta asiakkaat ovat antaneet? (tähän voi etsiä vastausta myös google:n avulla)

c)    mitä tuote maksaa?

d)    mitkä ovat toimituskulut ja toimitusaika?

e)    mitä etuja kanta-asiakkaalle ja mitä tuotteen koko vaikuttaa hintaan?

f)     mitä maksutapoja voi käyttää?

g)    kuinka kauan sinun tarvitsee tehdä työtä maksaaksesi tuotteen, jos saat 6 € /tunti palkkaa viikonlopputyöstäsi?

h)    mikä on tullin suuruus tuotteelle?

i)      paljonko on arvonlisävero tuotteelle?

j)     mikä takuu tuotteelle luvataan?

k)    millainen palautusoikeus asiakkaalla on?

l)      laske tuotteen kokonaishinta asiakkaalle

  

TEHTÄVÄ 3. Valitse jokin verkkokauppa, joka toimii EU:n veroalueen ulkopuolella ja ja sieltä yksi tuote, jonka perusteella vastaat seuraaviin kysymyksiin ( Seuraavasta linkistä http://www.globalshopping.fi/info/tulli-ja-alv-tilattaessa-alueelta-joka-ei-kuulu-veroalueeseen  saat selville alueet, jotka  kuuluvat EU:n tulliliittoon (Tullia ei peritä), mutta eivät kuulu EU:n arvonlisäveroalueeseen ) :

a)     www-osoite verkkokaupan sivulle

b)    mitä palautetta asiakkaat ovat antaneet? (tähän voi etsiä vastausta myös google:n avulla)

c)    mitä tuote maksaa?

d)    mitkä ovat toimituskulut ja toimitusaika?

e)    mitä etuja kanta-asiakkaalle ja mitä tuotteen koko vaikuttaa hintaan?

f)     mitä maksutapoja voi käyttää?

g)    kuinka kauan sinun tarvitsee tehdä työtä maksaaksesi tuotteen, jos saat 6 € /tunti palkkaa viikonlopputyöstäsi?

h)    mikä on tullin suuruus tuotteelle?

i)      paljonko on arvonlisävero tuotteelle?

j)     mikä takuu tuotteelle luvataan?

k)    millainen palautusoikeus asiakkaalla on?

l)      laske tuotteen kokonaishinta asiakkaalle

  Kuva 3. Verkkokaupassa ostosmatkat voivat olla pitkiä

2.1.3. Suhteellinen vertailu ostetuille tuotteille

TEHTÄVÄ 4. Tehdään vielä suhteellinen vertailu samalle tuotteelle, joka on ostettu eri verkkokaupoista. Tuotteen hinta verkkokaupassa A oli 285 €, verkkokaupassa B oli 192 € ja verkkokaupassa C hinta oli 287 €. Laske

a)    kuinka monta prosenttia verkkokaupan A tuote oli halvempi kuin verkkokaupan C tuote. (Vihje: laske ensin hintaero euroina, jaa saatu hintaero verkkokaupan C hinnalla ja lopuksi kerro saatu tulos luvulla 100 -> prosenttiluku)

b)    kuinka monta prosenttia verkkokaupan B hinta on verkkokaupan A tuotteen hinnasta? (Vihje: laske ensin, mikä osa B:n hinta on A:sta ja muuta sitten prosenttiluvuksi kertomalla luvulla 100 -> prosenttiluku)

c)    kuinka monta prosenttia verkkokaupan A tuote oli kalliimpi kuin verkkokaupan C tuote. (Vihje: käytä apuna a-kohtaa ja mieti, mikä on nyt se mihin verrataan ja millä siis jaetaan hintaero jne.)

d)    kuinka monta prosenttia verkkokaupan A hinta on verkkokaupan B tuotteen hinnasta? (Vihje: katso mallia tehtävästä b)

e)    jos verkkokaupat antavat 15 % alennusta tuotteistaan, paljonko tuotteiden hinnat ovat silloin asiakaalle.

f)     verkkokauppa B nostaa tuotteiden hintaa 7 %:lla. Laske uusi hinta tuotteelle.

 

2.1.4. Verkkokauppa ja sen antama takuu

Verkossa tapahtuva kauppa on erittäin monipuolista tuotteiden ja käsitteiden osalta. Huolellinen kuluttaja tutustuu kaupan ehtoihin ja käsitteisiin riittävän hyvin, jotta tuntee oikeutensa tilanteissa, jossa kaupankäynti ei sujukaan toivotulla tavalla.

Kun ostetaan uusia tai käytettyjä tavaroita ja vastaavasti kun ostotapahtuma on yksityishenkilöiden välinen tai tapahtuu yrittäjän ja yksityishenkilöiden välillä on hyvä tietää omat oikeudet kaupan osalta.

TEHTÄVÄ 5. Tutustu seuraaviin linkkeihin ja vastaa kysymyksiin:

a)    kuvaile lyhyesti omin sanoin takuuta etämyynnin eli verkkokaupan osalta http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/etamyynti-postipuhelinverkkotv/

b)    etsi muutama esimerkki tuotteista (ostettu EU-alueen ulkopuolelta), joille tulee erillinen tuontivero esim. jonkin valmistuksessa käytetyn materiaalin perusteella http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/tullit_ja_verot/esimerkkeja/index.jsp

c)    minkä hintaisen lahjan voi lähettää kaverilleen synttärinä EU:n ulkopuolelta ilman, että pitää suorittaa tulli-, arvonlisä- ja valmistevero

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/index.jsp

d)    mitä eroa on matkailijan EU-maista tai EU-alueen ulkopuolelta mukanaan tuomissa tuliaismäärissä – kuvaile lyhyesti omin sanoin http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/matkailijat_muuttajat/index.jsp

e)    lue lisää, miten toimit tullissa http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/tulliselvitys/index.jsp

f)     mitä tarkoittaa ns. kuuden kuukauden virheolettama tuotteissa?

g)    milloin kirpputorilta verkossa hankitusta tavarasta voi peruuttaa kaupan ? http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?id=a0809c1f-677d-4ca5-a559-b1e4a6a9e676

 

2.1.5. Mainokset ja käsitteet verkossa

TEHTÄVÄ 6. Tässä tehtävässä teet vain joko a)- tai b)- tehtävän ja lisäksi c)-kohta on kaikille välttämätön (tehtävä on samantyyppinen, mutta tehdään ja palautetaan eri tavalla)

a) Luo itsellesi tunnus palveluun http://delicious.com  ja tallenna sinne erilaisia www-sivuja, joiden avulla kuka tahansa kuluttaja osaa verkossa toimiessaan löytää apuja verkossa toimiessaan esim. seuraaviin asioihin/käsitteisiin liittyen. Tallennat siis nettisivujen osoitteita ja lopuksi tehtävän vastauksena palautuu vain sinun oma delicious.com -osoite. Merkitse löydetyt osoitteet tägeilla eli avainsanoilla siten, että ne tunnistaa esim. tunniste voisi olla KULUTTAJAKASVATUS.

a)    vastuullinen rahankäyttäjä verkossa

b)    nuorten rahankäytön sudenkuopat verkossa

c)    verkkomainokset: sijoittelu www-sivuilla, manipulointi jne.

d)    maksutavat verkossa

e)    pikavipit jne.

f)     oman talouden hallinta

g)    kemikaalien varoitusmerkit

h)    reklamaation tekeminen verkkokaupasta ostetusta tuotteesta

i)      käytettyjen tavaroiden kauppa verkossa – kuluttajan oikeudet

j)     uusien tavaroiden kauppa verkossa – kuluttajan oikeudet

b) Kirjoita essee otsakkeella Verkkokaupan käsitteet. Käsittele kirjoituksessasi jokaista seuraavaa asiakokonaisuutta. Lähteenä voit käyttää esim. Internetin kuluttajakasvatussivustoja. Muistathan laittaa lähteet, joista tietoa lainasit näkyviin heti lainatun tekstin perään. Suorat lainaukset merkitään lainausmerkein ” ” ja mitä enemmän teksti on sinun omaa pohdintaa sisältävää, on arviointi todennäköisesti parempi.

Tässä tehtävässä on tärkeää huomata myös arvioida tietolähteen luotettavuus eli miltä www-sivuilta tietoa lainaat.

 Verkkokaupan käsitteet -essee sisältää seuraavia kokonaisuuksia:

Vastuullinen rahankäyttäjä verkossa, nuorten rahankäytön sudenkuopat verkossa, verkkomainokset ja niiden sijoittelu, manipulointi verkossa, maksutavat verkossa, oman talouden hallinta, kemikaalien varoitusmerkit, reklamaation tekeminen, kuluttajan oikeus käytettyjen tuotteiden verkkokaupassa ja kuluttajan oikeus uusien tuotteiden verkkokaupassa.

 

Tehtävä kirjoitetaan erillisenä tekstitiedostona esim. Word-tekstinkäsittelyohjelmalla (jos käytät muuta tekstinkäsittelyohjelmaa, mainitse se työssäsi) ja palautetaan Moodlen palautuskansioon yhdessä tämän asiakirjan muiden tehtävien kanssa.

 

c)  Tämä tehtävä on kaikille pakollinen:

Mene verkkoympäristöön Moodleen ja käy kirjoita keskustelupalstalle oma näkemyksesi seuraaviin asioihin.

Kommentoi asiallisesti myös toisten kirjoittamia tekstejä annetussa aikataulussa. Muistathan perustella vastauksesi, perustelemattomia vastauksia ei hyväksytä tehtävän vastaukseksi (perustelun voi esittää esim. luotettavien www-sivujen avulla jne.).

1. Verkkomainoksilla pyritään manipuloimaan käyttäjiä.

2. Verkossa maksaminen – mikä maksutapa on turvallisin?

3. Miten saan rahat riittämään verkossa?

4. Vinkkejä omaan rahankäyttöön voin etsiä seuraavista osoitteista.

5. Hyviä verkkokauppoja ja keskustelua niiden antamasta takuusta ostetun tavaran osalta.

6. Reklamaatio tuotteesta

 

2.1.6. Yrityksen tehokas markkinointi

TEHTÄVÄ 7. Seuraavissa WWW-osoitteissa sinut ohjataan tapoihin, joiden avulla yrityksen mainostaminen halutaan tehdä mahdollisimman tehokkaaksi.

a)    Tutustu seuraaviin linkkeihin ja etsi niistä jokin käytännön esimerkki , mitä tarkoittaa AIDA -periaate mainoksissa.

http://www.slideshare.net/tuukkanelson/mainosviestint-kuvanluku-presentation#

http://www.nettimainoskone.com/laatu.php

http://www05.turku.fi/ekoteho/pdf/suomi.pdf

b)    Pohdi, miksi perinteinen AIDA -markkinointi ei toimi Internetissä tehtävässä kaupassa samalla tavalla kuin kivijalkakaupassa. Kaikkia AIDA -ominaisuuksia ei ehkä tarvita, jotkut niistä ovat valmiina, mutta mitkä?

2.2. Verkkomainonta ja informaatio

(Lähteet: Kuluttajaviraston kotisivut  http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/markkinointi-ja-mainonta/ , Dolcetan verkkosivut http://www.dolceta.eu/suomi/ ,

Visa Heinonen, Mainonnan kehityslinjat Suomessa, http://www.valt.helsinki.fi/staff/huokuna/TVH2003/Tivayhtek270303.htm  jne.)

JOHDANTO: Lue seuraava teksti huolellisesti ja lähde etsimään vastauksia tehtäviin, jotka tässä asiakirjassa ovat. Käy läpi mahdolliset esimerkit ja tutustu nettisivuihin, joita on linkkeinä. Osaan tehtävistä löydät ratkaisut tekstistä tai linkeistä ja joissakin vaaditaan soveltavaa tiedonhakua sekä yhteistyötä toisten opiskelijoiden kanssa. Lue tehtävien palautusohjeet huolellisesti ja toimi sen mukaan..

2.2.1.Informaatio ja mainonta verkossa

Näiden tehtävien tarkoituksena on tutustua verkossa olevaan informaation ja mainonnan erottamiseen. Ostajaan pyritään vaikuttamaan monin eri tavoin ja muutamia niistä on esim. värit, multimedia, sijoittelu nettisivuilla, lisälahjat, bonukset, tarjoukset, hinta, äänet, puhe, musiikki jne. Yritetään siis saada henkilö toimimaan siten, että mahdollinen ostopäätös tehdään.

Tärkeää on, että asiakas saa riittävästi tietoa tuotteesta, jonka mahdollisesti hankkii, ei vain mielikuvaa siitä, miten tuote mahdollisesti toimisi.

Mainokset voidaan jakaa seuraaviin sen mukaan, miten ne on toteutettu: tuoteinformaatiomainos, tuotemielikuvamainos, personoitu mainos ja elämäntyylimainos. Mitä eroa edellisillä voisi olla? Mainoksissa oli pitkään vallalla Suomessa vain tuoteinformaatiomainos ja pyrittiin valistamaan henkilöitä. Teksti hallitsi mainoksia ja kuvat olivat piirrettyjä.

 

Tietoa ja kuvia näistä mainostyypeistä saat esim. seuraavissa www-osoitteista:

http://www2.mainostajat.fi/sivut/historia/historiakuvat.htm

Kuluttajaviraston kotisivut http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajakasvatus/mainonta-ja-kaupallinen-media/tietoa-mainonnasta/markkinoinnin-keinoja/ tai

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajakasvatus/mainonta-ja-kaupallinen-media/tietoa-mainonnasta/nain-tehdaan-mielikuvia/  jne.

 

TEHTÄVÄ 8. Etsi verkossa toimivien yritysten mainoksia seuraavilla ehdoilla ja laita vastauksiin www-sivun osoite::

a)    tuoteinformaatiomainos

b)    tuotemielikuvamainos

c)    personoitu mainos

d)    elämäntyylimainos

  Kuva 4. Saanan korkeus 1029 m - matkailumainos verkossa

TEHTÄVÄ 9. Tutustu turvalliseen verkko-ostamiseen seuraavan videon avulla http://www.youtube.com/watch?v=cypNMp3Ipxk sekä vastaa kysymyksiin.

a)    miksi tämän palvelun kerrotaan olevan turvallinen?

b)    mitä yhteistä palvelulla on perinteisen kivijalkakaupan kanssa?

c)    videon pituus on ilmoitettu aikana 3:02. Laske kuinka monta sekuntia tämä on yhteensä?

d)    palvelua oli käytetty kurssin suunnitteluhetkellä 2080 kertaa. Tarkista, mikä on latausten määrä sen jälkeen, kun olet itse tutustunut videoon. Laske myös kuinka monta prosenttia alkuperäinen luku oli pienempi kuin sinun määräsi? (Kaava: (suurempi – pienempi)/alkutilanne)*100%)

 

2.2.2. Johdantoa verkkomainonnan kieleen

Johdanto tehtävään 10 sekä toimintaohjeet

Tehdään multimediaesitys verkkomainonnan kieleen ja käsitteisiin liittyen. Lue ohjeet tehtävään liittyen eli mitä tarvitset ja mitkä ovat tehtävän eri vaiheet, jotta onnistut tekemään tekijänoikeudellisesti oikein tämän tehtävän.  Perustat pienen kahvilayrityksen ja mietit, miten voisit saada näkyvyyttä yritykselle verkossa tai mahdollisesti palautetta asiakkailta parhaiten. Muutamat käsitteet askarruttavat nuorta yrittäjää.

Ohjeita tehtävää varten - tarvitset mm. seuraavat:

-          lataa koneellesi Photo Story 3 (Windows) tms. ohjelma

-          kuulokkeet, jossa on mikrofoni

-          etsi Internetistä kuvia verkossa myytävistä tuotteista ja näiden kuvien tulee olla sellaisia, joita saa käyttää opiskelutarkoitukseen vapaasti (lähde mukaan kuviin) tai ota itse kuvia ja tallenna ne koneellesi n. 10 kuvaa riittää

(OHJE: kuvien hakeminen onnistuu esim. google:n  seuraavasti – kirjoita aihe josta haet kuvia esim. kirja – valitse kuvahaku – valitse edelleen kuvahaun lisäasetukset –toiminto ja sieltä Käyttöoikeudet ja selvitä, mitä kuvia saat tässä tarkoituksessa käyttää, kun joudut niitä mahdollisesti myös muokkaamaan)

-          tutustu ohjelman käyttämiseen seuraavassa http://www.microsoft.com/finland/windowsxp/digitalphotography/photostory/create.mspx ja sen jälkeen kun olet näihin tutustunut, toimi seuraavien vaiheiden mukaan

 

Tehtävän eri vaiheet ovat seuraavat lyhyesti esitettynä:

a)    Lataa kuvat ohjelmaan ja muokkaa ne mieleiseksi.

b)    tee annettu tehtävä tekstinkäsittelyohjelmaa tai paperia apuna käyttäen

c)    äänitä ohjelmaan kuvien taakse tämän tehtävän vastaukset

d)    tallenna tehtävä ja palauta se Moodleen palautuskansioon verkkokurssin alussa annettujen ohjeiden mukaan

TEHTÄVÄ 10: Etsi Internetistä vastaukset seuraaviin mainonnan kieleen liittyviin käsitteisiin sekä kirjoita ne tekstinkäsittelyohjelmaan, muokkaa vastaukset hyvin ja äänitä löydetyt tiedot kuvalliseksi tarinaksi Photo Story 3 -ohjelman avulla.

Kuvaile monipuolisesti seuraavia käsitteitä, jotta vastauksesta näkee, että olet ymmärtänyt asiat:

Kerro, mitä ovat ns. kylkiäiset ja mitä pitää markkinoinnissa näiden osalta huomioida hintatietojen osalta. Mitä ovat yhdistetyt tarjoukset ja miten tuotteiden hinnat on tässä tapauksessa ilmoitettava? Mitä tietoja tuotteesta on kerrottava asiakkaalle, kun tuotetta myydään verkossa? Mitä tarkoittaa ns. hyvä tapa markkinoinnissa? Mitä ovat ns. hopottaja, buzzador ja viraalimainonta – kerro jokin esimerkki tällaisesta.

 

TEHTÄVÄ 11. Tutustu mainostajan hakemistoon seuraavassa Internet-osoitteessa http://www.mainostajanhakemisto.fi/ (opiskelijana voit kirjautua palveluun maksutta) ja etsi sanastosta merkitys seuraaville käsitteille:

a)    mainonnan kilpailut ja kerro jokin käytännön esimerkki

b)    verkkolasku ja kerro mikä tämä voisi olla toiselta nimeltään

c)    kokeile seuraavaa testiä ja kirjoita tähän tehtävään vastaukseksi, miten onnistuit testissä vaihtaa aiemmat maksutottumuksesi uuteen

http://www.fkl.fi/e-laskutesti/

 

TEHTÄVÄ 12. Tutustu seuraavan www-sivun avulla http://www.e-lasku.info/

ns. e-laskuihin ja kirjoita omin sanoin,

a)    mitä kustannuksia asiakkaalle tulee näistä laskuista perinteisen laskun maksun lisäksi tai tuleeko ylimääräisiä kustannuksia laisinkaan?

b)    tutustu lisäksi WIIHDE-osion sarjakuvissa esitettyyn e-lasku-osioon. Mitä asioita niissä nostetaan esiin tärkeinä etuina siirtymisessä perinteisestä laskutuksesta e-laskuihin?

Kuva 5. Vertaa kameroita Internetissä - löydä pakkasenkestävä malli Suomen säähän

2.2.3. Kustannuslaskentaa verkkomainonnassa

 

ESIMERKKI JA JOHDANTOA TEHTÄVÄÄN 13, 14 ja 15.

(Vinkki ALV:n laskemiseen: http://www.laskurit.fi/talous/arvonlisaveron-laskeminen/ )

Otetaan Verkkokumppani -yritys http://www.verkkokumppani.fi/hakusanamainonta.php avuksi, kun lasketaan web-mainonnan kuluja omalle yritykselle. Tilin avaus ja konsultointi -palveluna maksaa 249 €. Tämän lisäksi tulee arvonlisävero 23 %. Valitset yrityksesi päiväbudjetiksi 10 euroa. Kun kuukaudessa ajatellaan olevan 30 päivää, maksaa yrityksesi 10 €*30=300 €. Yhteensä kustannuksia tulee ensimmäiseltä kuukaudelta seuraavasti:

249 € * 1,23 + 300 € =  606,27 € = 609, 25 € (HUOM! Kaupassa tehtävät pyöristykset tehdään lähimpään viiteen senttiin)

Kuinka monta kävijää saan tuolla sijoitetulla rahalla eli 10 €:n budjetilla kotisivulleni päivässä maksimissaan (eli jos joku klikkaa mainostamme). Yksi kävijä sivulla maksaa 0,05 € (Suomessa n. 0,05 - 0,50 €), saadaan näin 10 euron päiväbudjetilla verkkosivuille 200 kävijää päivässä ja 200 *30 = 6000 kävijää kuukaudessa. Yhden kävijän hintaa 0,05 kutsutaan ns. klikkihinnaksi ja tämän suuruus riippuu yleensä siitä, kuinka hyvin tämä verkkomainoksia tarjoava yritys onnistuu tekemään kampanjan tai kuinka paljon kilpailua hakusanamainonnassa on juuri tietyn yrityksen toimialalla jne.

TEHTÄVÄ 13. Laske ESIMERKKI JA JOHDANTOA TEHTÄVÄÄN 13, 14 ja 15 avulla

a)    kuinka paljon kustannuksia tulee kolmelta kuukaudelta, jos budjetti on päivää kohden 7 euroa ja yhden klikkauksen hinta on 0,50 euroa? Oletetaan, että avausmaksu on sama ja se maksetaan vain yhden kerran.

b)    kuinka monta kävijää saa kuukaudessa sivuilleen, jos budjetti on päivää kohden 7 euroa ja yhden klikkauksen hinta on 0,50 euroa?

c)    kuinka monta kävijää saa viikossa sivuilleen, jos budjetti on päivää kohden 10 euroa ja yhden klikkauksen hinta on 0,20 euroa?

TEHTÄVÄ 14. Laske ESIMERKKI JA JOHDANTOA TEHTÄVÄÄN 13, 14 ja 15 avulla

a)    kuinka paljon yritykselle tulee kustannuksia mainoksesta yhdeltä kuukaudelta, jos budjetti on 10 € ja mainonta tehdään venäjäksi. (Mainos kohdennetaan tällöin hakukoneille Yandex ja Google). Aloitusmaksu on nyt 299 € +ALV 23 % ja yhden klikkauksen hinta on 0,12 €.

b)     yritys haluaa kohdentaa mainokset Kiinaan kuuden kuukauden ajaksi (siellä hakukone on Baidu). Aloitusmaksu on sama kuin venäjälle. Päivän budjetti on nyt 5 euroa ja klikkauksen hinta on 30 senttiä. Kuinka paljon kustannuksia tulee yhteensä puolelta vuodelta?

c)    mainostoimisto tarjoaa yritykselle myös seuraavia paketteja: Facebook-mainonta  alkaen 249 € +ALV 23 % tai Facebook-sovellus esim. testi  399 € + ALV 23 % tai erilaisia videoita 349 € + ALV 23 %.

c1) Laske paljonko seuraava mainos maksaisi edellisten hintojen mukaan: yritys haluaa promo- eli tuotevideon, ja Facebook-mielipidekyselyn tuotteesta.

c2) Laske lisäksi, kumpi tulee edullisemmaksi ja kuinka paljon hintaeroa tulee, jos yritys tilaisi 2 videota youtubeen esim. promovideon ja kuvaruudunkaappausvideon (esim. tietokoneohjelmien esittelyssä toimii tämä erittäin hyvin) vai yksi promovideo sekä Facebook-sovellus?

d)    olet saanut sähköpostiisi joskus mahdollisesti mainoksen kerro minusta kaverille. Tällaisen mainoksen hinta yrittäjälle voisi olla 149 € + ALV 23 %. Laske hinta, kun arvonlisävero on otettu huomioon.

e)    mitä muita tapoja mainostaa verkossa tiedät? Luettele ne tähän.

 

TEHTÄVÄ 15. Tutustu seuraavaan palveluun ja vastaa kysymyksiin:

https://www.ruoka.net/cgi-bin/nph-cgi/~NLmix0000001/?Y999=MAI&Y209=1

a)    mitä palvelua netissä tarjotaan näillä sivuilla ja kelle palvelu on kohdennettu?

b)    etsi sivustolta, mitä maksutapoja voidaan käyttää tuotteiden maksamiseen?

c)    jos tuotteet toimitetaan asiakkaalle juuri tiettynä asiakkaan toivomana ajankohtana tulee toimitusmaksuksi 32 euroa (sisältää alv 23 %) ja jos asiakas haluaa nopeatoimituksen klo 12-15 välillä samana päivänä, on hinta 24 euroa (sisältää alv 23 %). Jos tuotteiden toimitukseen ei tule arvonlisäveroa, laske paljonko hinnat olisivat tuolloin?

d)    Laske kuinka monta prosenttia suurempi on asiakkaan toivomana ajankohtana tuotu toimitus kuin nopeatoimitus. Hinnat c)-kohdasta poimittuna.

Kuva 6. Digitaaliseen tarinaan sopivat itse otetut kuvat

 

2.2.4. Digitaalinen tarina verkkomainonnasta

 

TEHTÄVÄ 16. Tee Powerpoint -esitys (tai diaesitys Photo Story 3 -ohjelmalla) aiheena ”Älykkään kuluttajan merkitys liikemaailman näkökulmasta”, jossa tutustut suomalaiseen verkossa mainostavaan yritykseen seuraavan ohjeen avulla.

Sivu 1. Yrityksen nimi ja www-osoite.

Sivu 2. Yrityksen logo verkossa.

Sivu 3. Yrityksen tuotteita ja tuotetietoja Internetissä sekä saatavuus

Sivu 4. Yrityksen verkkomainonnassa tiedottamat hinnat ja erilaiset maksutavat.

Sivu 5. Asiakkaan mahdollisuus antaa palautetta yritykselle verkon kautta ja palautteen mahdollinen vaikutus yrityksen tuotteisiin ja palveluihin.

Sivu 6. Bonukset, lisälahjat tai tarjoukset

Sivu 7. Vakuuttaminen, takuu tuotteelle tai palvelulle

Sivu 8. Dolcetan mukaan: 2000-luvun kuluttaja lyhyesti (linkkivinkki: http://www.dolceta.eu/suomi/Mod4/spip.php?article2 )

Sivu 9. Omat pohdinnat työn onnistumisesta

 

TEHTÄVÄ 17: Tutustu kolmeen suomalaiseen kahvilayritykseen Internetissä ja poimi niistä olennaiset numerotiedot oman yrityksen mainostamista varten. Laadi yritysten avulla esite omasta luotettavasta Virtuaalikahvila -nettikaupasta (pidät kahvilaa ja nettikauppaa). Toteutustapa on vapaa tässä tehtävässä esim. voit toteuttaa tämän wordin avulla ja tehdä vaikka nelinkerroinkortin taittelemalla sen Word-tekstinkäsittelyohjelman avulla seuraavaa osoitetta hyödyntäen http://www.tkukoulu.fi/koulutus/koulutusmateriaaleja/index.html tai tuottamalla kuvallisen esityksen Powerpointilla jne.)  Verkkosivujen kautta asiakas voi tilata tuotteita ja saa tiedot kahvilahinnoista jne. Muistilista yrityksen luotettavuuteen liittyen löytyy seuraavasta www-osoitteesta huomioinet tämän http://www.tieke.fi/julkaisut/oppaat_kansalaisille/ostoksilla_verkkokaupassa/onnistu_ostoksilla/muistilista_ostoksille/