KOODI,KEMIAA 1/2 ov OPPIPAJAA VARTEN, 1/2 OV

1. Yleistä

6. Muovit 

LUKU 6

1. Yleistä

Tee seuraavat tehtävät ja palauta teoriatehtävät MUOVIT -palautuskansioon.

6. Muovit

- yleisimmät muovit ja niiden käyttäminen, tietoa muoveista yleensä ja mahdollinen kotikoe

Lähde: WSOY (Kärnä – Leskinen – Montonen – Repo) LUMO fysiikan ja kemian käsikirja s. 189 - 190, Fysiikan ja kemian fuusio Tekniikka ja liikenne s. 243 - 250, ja erilaiset kemian oppikirjat

Johdanto: Näissä tehtävissä tutustutaan muoviin ja sen ominaisuuksiin. Vastauksia voit hakea kemian oppikirjoista tai Internetistä esim. osoitteesta http://www.oph.fi/kulttuuri-ikkuna/esine/materiaalit.html (sisältää jotakin tietoa muovista)

TEHTÄVÄ 1: Oppitunneilla voit valmistaa muovia maidosta ja etikasta sekä tehdä siitä esim. jääkaappimagneetin halutessasi, kun muotoilet valmistamasi muovin ja laitat taakse magneetin. Tarkempia ohjeita valmistaaksesi muovia kotona voit halutessasi kysyä kemian opettajilta.

a)     mistä ja miten muovi pääosin valmistetaan?

b)     millaisia muoveja on olemassa?

TEHTÄVÄ 2: Silmäile ympärillesi luokassa/kotona ja kerro, missä siellä olevissa tavaroissa esiintyy muovia.

TEHTÄVÄ 3: Muovia käytetään erittäin paljon leikkikaluissa, proteeseissa, kulutustavaroissa (esim. huonekaluissa), kaupan muovikasseissa, hyppyrimäessä jne.

a)     keksitkö vielä jonkin, missä muovia käytetään, kirjoita se tähän.

b)     tee jokin yhden sivun mainos muovipusseihin liittyen. Tee mainoksesta sellainen, että se herättää ajattelemaan, kannattaisiko joka kauppareissu ottaa muovikassia mukaansa? Muovin raaka-ainetta, kun on rajallinen määrä saatavilla.

c)     Valitse kotoa tai oppilaitoksesta kaksi muoviesinettä ja elleivät ne olisi valmistettu muovista, mikä olisi todennäköisesti se materiaali, josta ne on tehty?

d)     miten muovia kierrätetään?

e)     miten muovia muokataan ja voiko kaikkia muoveja muovailla?

 Kuva 1. Muovilla mittaamaan – mitä muovia?

TEHTÄVÄ 4: Selvitä Internetistä ja vastaa lyhyesti seuraaviin kysymyksiin:

a)     kuinka monta kertaa 1,5 litran virvoitusjuomapullo kierrätetään?

b)     mitä muovilaatua ovat esim. 1,5 litran Coca Cola ja muut virvoitusjuomapullot ja miksi?

c)     missä muovia voitaisiin enemmän hyödyntää?

d)     mitä haittaa on muovista?

e)     mitä hyötyä on muovista?

f)       paljonko on tällä hetkellä erilaiset pantit kierrätyspulloissa esim. 1,5 litran pullo jne.

TEHTÄVÄ 5: Kerro muovien ympäristöominaisuuksista vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

a)     kerro mitkä muovilaadut ovat sellaisia, jotka voidaan polttaa ja etsi Internetistä merkki, joka silloin esiintyy muoviesineessä?

b)     mitä muuta muovia kierrätetään kuin palautuspullot kauppoihin ja minne muovijätteet toimitetaan?

c)     etsi eri muovien kierrätysmerkinnät Internetistä ja selvitä, mitä muovilaaduista voidaan kierrättää ja mitkä ovat kertakäyttöisiä?

TEHTÄVÄ 6: Muovilaatuja on monia ja ne sopivat erilaisiin käyttötarkoituksiin. Joskus tarvitaan ohuempaa muovia, joskus säänkestävää, naarmuuntumatonta jne. Selvitä, mitä muovilaatua sisältävät:

a)     muovinarut

b)     jogurttipurkit

c)     sadevaatteet

d)     styrox

e)     makkarankuoret

f)       auton puskurit?

 TEHTÄVÄ 7: Selvitä muovin historiaa Internetistä.

a)     milloin muovi on syntynyt?

b)     mikä oli ensimmäinen muovi nimeltään?

c)     mistä nimitys muovi tulee?

d)     mitä tarkoittavat monomeeri ja polymeeri muovien yhteydessä?

 TEHTÄVÄ 8: Uutisissa on ollut tietoa Tyynellä merellä olevasta muovilautasta. Minkä kokoinen tämä muovijätettä sisältävä alue on tällä hetkellä? Mitä neuvoja antaisit kertakäyttöastioita käyttäville henkilöille?

 

 Kuva 2. Muovikauha - mistä muovista?