KOODI,KEMIAA 1/2 ov OPPIPAJAA VARTEN, 1/2 OV

1. Yleistä

3. Tuotteen elinkaari 

3.1. Tuotteen elinkaari, ekologinen selkäreppu ja toiminnallinen tehtävä MIPS liittyen

 

LUKU 3

1. Yleistä

Tee seuraavat tehtävät ja palauta teoriatehtävät TUOTTEEN ELINKAARI -palautuskansioon.

3. Tuotteen elinkaari

(miten syntyy esim. muovikauha, mitkä ovat välivaiheet kauhan matkasta kaupan hyllylle sekä miten muovinen kauha poistetaan käytöstä, kun se menee rikki. Mietitään ympäristövaikutuksia ja miten paljon uusiutumattomia luonnonvaroja menee ko. kauhan valmistamiseen sekä kuljettamiseen kaupan tiskille jne.)

- elinkaari

- ekologinen selkäreppu MIPS

- toiminnallinen tehtävä MIPS liittyen

3.1. Tuotteen elinkaari, ekologinen selkäreppu ja toiminnallinen tehtävä MIPS liittyen

Johdanto: Näissä tehtävissä tutustutaan tuotteen elinkaareen, pohditaan käsitettä ekologinen jalanjälki MIPS ja tehdään jokin tehtävä MIPS liittyen. 

Lähde: Suomen luonnonsuojeluliiton kotisivut http://arkisto.sll.fi/kestava/kvt.pdf lisäksi kemian oppikirjat eri ammattialoilta, joita tässä aineistossa mainittu)

TEHTÄVÄ 1: MIPS tarkoittaa ekologista jalanjälkeä. Pohditaan siis, miten paljon tarvitaan koko tuotteen valmistamiseen, käyttämiseen ja lopulta hävittämiseen eli koko tuotteen elinaikana tarvittavat luonnonvarat huomioidaan tässä käsitteessä.

a)    teollisuusmaissa sanotaan olevan yli 7 hehtaaria MIPS:n jälki ja vastaava luku kehitysmaissa on alle kaksi hehtaaria. Arvioi, mikä osa on kehitysmaiden jälki teollisuusmaiden vastaavasta?

b)    jos yritys panostaa elinkaariajatteluun, on sen mahdollista saada itselleen ns. Euroopan unionin ympäristömerkki. Etsi Internetistä merkki vastaukseksi tähän kysymykseen.

 

TEHTÄVÄ 2: Mieti yksittäisen kuluttajan näkökulmasta, mitä merkitystä sinun valinnoilla on ekologisen jalanjäljen kannalta seuraavilla asioilla. Miten seuraavat vaikuttavat ympäristöön, syntyykö jätteitä ja miten nämä vaikuttavat ympäristöön yleensä?

a)     kertakäyttöastiat

b)     matkustaminen

c)     käyminen pikaruokalassa hampurilaisella

d)     paikallislehden esim. sanomalehti Kalevan lukeminen.

TEHTÄVÄ 3: Pohdi tässä tehtävässä, mitä tuotantopanoksia tarvitaan esim. valmisruoan hernekeiton elinkaaren aikana. Tee kuvallinen esitys esim. Wordilla, missä käyt läpi seuraavat aihealueet (aihealueet ohjeellisia, voit muotoilla ne myös itse haluamallasi tavalla, tärkeintä on vain, että käyt läpi koko elinkaaren):

1.      Vaihe: Alkutuotanto (mistä herneet tulevat, niiden viljely, kuljetusmatkat, mitä ympäristövaikutuksia eri vaiheissa on?)

2.      Vaihe: Käy läpi tuotteen valmistusprosessi (miten tuote valmistetaan, mitä ympäristövaikutuksia tässä voisi olla?)

3.      Vaihe: Tuote pakataan metalliseen säilyketölkkiin (kerro pakkausmateriaalista enemmän, voiko kierrättää, mitä ympäristövaikutuksia?)

4.      Ehdota tässä vaiheessa, mitä korjaavia toimenpiteitä voisi käyttää tuotannon eri vaiheissa.

5.      Vaihe: Kuljetus kauppaliikkeeseen (mieti ympäristövaikutuksia)

6.      Vaihe: Asiakas ostaa purkin kotiin ja lämmittää ruoan (mieti ympäristövaikutuksia kuluttajan kannalta ja mihin purkki lopulta päätyy?)

TEHTÄVÄ 4: Etsi Internetistä tietoa, miten paljon ekologista selkäreppua kuormittavat seuraavat asiat kilogrammoina ja pohdi, mitä johtopäätöksiä tehtävän perusteella voisi tehdä yksittäinen kuluttaja:

a)     5 kg painava kultasormus

b)     suomalainen viikossa

c)     appelsiinimehutölkki

d)     kotona lasipulloon pakattu marjamehu

TEHTÄVÄ 5: Luontoa kuormitetaan monin eri tavoin ja seuraavassa on joitakin asioita. Mitä etua seuraavilla saavutetaan.

a)     ostetaan tuotteet läheltä esim. suomalaiset kurkut

b)     ei lennetä lomalla ulkomaille vaan mennään esim. junalla kotimaan lomakohteisiin. 

TEHTÄVÄ 6: Toiminnallinen tehtävä (pyydä opettajalta A3-paperi): Laadi MIPS -juliste eli ekologiseen jalanjälkeen liittyvää tietoa sisältävä seinäjuliste. Voit ottaa julisteeseen kuvia ja tekstiä Internetistä. Kaikki eivät vielä tiedä, mitä MIPS tarkoittaa siksi tällainen työ. Kun saat julisteen valmiiksi esim. tusseilla, lyijykynillä yms. tehtynä ja kuvitettuna, valmis hyväksytty työ toimitetaan opettajalle kemian tai fysiikan luokkatilan somisteeksi. Tietoa löydät varmasti riittävästi seuraavasta WWW-osoitteesta http://arkisto.sll.fi/kestava/kvt.pdf . Muotoile tieto omin sanoin lyhyesti ja muista merkitä työhösi myös tuo osoite lähdetiedoksi.

TEHTÄVÄ 7: Kahvipussi on sopiva kierrätysmateriaaliksi. Keksi, mitä voisi valmistaa tyhjästä kahvipussista ja kirjoita tähän.