Oulun kauppaoppilaitos

   Pääsivu | Palaute |  
Viikko 7
> Johtopäätösten tekeminen
> Tehtävä

 

Johtopäätökset

Johtopäätösten tekeminen


Kirjallisen raportin laadinta
Viimeiseen vaiheeseen kuuluu tutkimusraportin tulosten tulkinta ja johtopäätösten tekeminen. Tutkijan on pidettävä erillään varsinaiset tulokset ja oma tulkinta sekä suositukset tuloksista. Tutkija voi tuoda esille omat toimenpidesuositukset, jos toimeksiannossa on näin sovittu. Toimeksiantaja tekee itse päätökset siitä, mihin toimenpiteisiin hän tulosten perusteella ryhtyy.

Raportin tulee olla tiivis, jotta keskeiset tulokset tulevat selkeästi esille. Havainnollisuutta lisätään
- taulukoilla, diagrammeilla, kuvioilla ja käyrillä
- erilaisilla tunnusluvuilla
- graafisilla esityksillä.

Kirjallisen raporttisi tulee sisältää alla mainitut kohdat ja tiedot

Kansilehti
- tutkimuksen nimi
- raportin laatija
- raportin kirjoituspäivämäärä

Johdantoteksti
- tavoite
- perusjoukko, otosmenetelmä ja otoskoko
- vastausmäärä ja -prosentti
- tiedonkeruu- ja toteutusmenetelmä
- tutkimuksen toteuttajat

Tulosten tarkastelu

Yhteenveto
- merkittävimmät johtopäätökset

Liitteenä
- kyselylomake
- saatekirje

Markkinointitutkimuksen tuloksista on hyötyä monenlaisiin tilanteisiin. Tuote-, hinta-, saatavuus- ja viestintäpäätösten tueksi hankitaan usein tutkittua tietoa.

Markkinointitutkimus helpottaa markkinoijaa mm. seuraavissa tilanteissa:
- strategian hiomisessa
- huonosti toimivan taktiikan korjaamisessa
- päätöksien perustelemisessa
- erottumaan kilpailijoista
- tekemään sellaisia ratkaisuja, joita ei olisi aikaisemmin uskallettu tehdä.

 

Tehtävä

1. Valmista raportti tutkimustulosten pohjalta. 
    Raportti, saatekirje ja kyselylomake palautetaan opettajalle opiskeluviikolla 7
   sähköpostilla liitetiedostoina.
   
    

Opettaja arvioi raportin viikkojen 8 - 9 aikana.