Oulun kauppaoppilaitos

   Pääsivu | Palaute |  
Viikko 2
> Tavoite
> Tutkimusmenetelmät
> Perusjoukon ja otoksen määrittäminen
> Tehtävä

 

Tutkimussuunnitelma

Tavoite

Kyselylomakkeen laadinnan helpottamiseksi on tutkimuksen tavoite kuvattava selkeästi. Mieti, onko tavoitteena mitata asiakastyytyväisyyttä koko potentiaalisessa asiakaskunnassa vai tehdä vain suuntaa antava asiakaskysely. Tavoitteena voi olla selvittää esim. tuotteen/brandin arvostus kilpaileviin tuotteisiin verrattuna tai tutkia markkinointiviestinnän vaikutuksia. 

Tutkimusmenetelmät

Tutkimusmenetelmiä ovat henkilökohtainen haastattelu, kirjekysely, puhelinhaastattelu, paneelit, web-kysely. Kirjasta löydät lisää tietoa näistä eri tutkimusmenetelmistä.

Perusjoukon ja otoksen määrittäminen

Otannalla helpotetaan markkinointitutkimuksen tekoa. Koko perusjoukon asemesta kysytään vain osalta mielipidettä. Otos edustaa perusjoukkoa eli populaatiota.

Otannan vaiheet: 

- määritetään perusjoukko (esim. 15-30 -vuotiaat tietyllä alueella asuvat)

- selvitetään perusjoukon kattavat rekisterit

- määritetään otosyksikkö (yksilö vai kotitalous)

- päätetään otantamenetelmä: a) Todennäköisyysotannassa kaikilla perusjoukon osilla on yhtä suuri todennäköisyys tulla valituksi otokseen. b) Osittelussa perusjoukko jaetaan homogeenisiin osajoukkoihin, mistä otos poimitaan. c) Otannassa voidaan käyttää ryvästämistä, jolloin otosyksiköt poimitaan ryhminä.

- määritetään otoskoko; otoskokoon vaikuttavat ko. budjetti ja tarvittavien tietojen tarkkuus. Valtakunnallisissa tutkimuksissa otoskoko on 1000. Laajoissa tutkimuksissa tuhansia. Pienempi otos kuin 1000 antaa jo hyvän kuvan tuloksista. Paikallisissa tutkimuksissa otoskoko on usein 200-500. Otoskoon tulee olla yli puolet perusjoukosta, tee muuten kokonaistutkimus. Otoksessa tulee olla 50 otosyksikköä. Jos otoskoko jää alle 30, tulokset voivat olla vain suuntaa-antavia.

- tehdään toteutussuunnitelma

- suoritetaan otanta

- tarkistetaan otoksen laatu

Luotettavuus: Otannan luotettavuuteen vaikuttavat otannan koko, pois putoaman määrä ja osuus eri ryhmissä, tiedot perusjoukosta, tilastojen tuoreus, osoiterekisterien tuoreus.

AIKATAULUTUS JA KUSTANNUKSET

Opintoviikkosi toteutumisen kannalta on tärkeä tehdä selkeä realistinen ajoitus markkinointitutkimusta tai -kyselyä ajatellen. Kirjekyselyn toteuttaminen vie aikaa n. 3-4 viikkoa (jos vastauksetkin postitse), puhelinhaastattelu on nopeampi. Tee siis realistinen suunnitelma!

Työelämässä kustannuksista on huomioitava sekä työkustannukset että postitus- ja puhelinkulut. Yritykset joutuvat usein ostamaan palvelut ulkopuolisilta markkinointitutkimustoimistoilta, joiden hinnoista voit ehkä saada selvää linkkien esittämiltä web-sivuilta. Kustannukset ovat kovemmat, jos tietoja tarvitaan heti seuraavana päivänä tai jos otos on suuri.

Katso aiheesta lisää kirjasta!

Tehtävä

Palauta TUTKIMUSSUUNNITELMASI 2. opiskeluviikon lopuksi opettajalle.