Oulun kauppaoppilaitos

   Pääsivu | Palaute |  
Viikko 5
> Kyselyn toteuttaminen
> Tehtävä

 

Kyselyn toteuttaminen

Kyselyn toteuttaminen

Tutkijan on herätettävä vastaajan mielenkiinto ja saatava hänet vastaamaan kysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Haastattelutyön onnistuminen on tutkimustulosten luotettavuuden edellytys. Palautusprosenttiin vaikuttavat tutkimuksen aihe, sen kiinnostavuus ja vastaamisen helppous.

Tutkimustieto kerätään silloin, kun kohdejoukko on parhaiten tavoitettavissa tai saatavissa vastaamaan kysymyksiin. Tutkimuksen kenttätyötä pyritään välttämään tiettyinä ajankohtina. Näitä ajankohtia ovat mm.
- joulukuun 10. - loppiaisen välinen aika
- toukokuun loppu - elokuun 20. päivänä.

Kuluttajamarkkinoille suuntautuvien tutkimusten parasta aikaa ovat illat, koska päivällä tehdyt tutkimukset helposti vinouttavat vastaajajoukkoa. Yritysmarkkinoille kohdistuvissa tutkimuksissa vältetään toimialan sesonkeja, koska vastaajia on vaikea tavoittaa tuolloin. Kysely kannatta postittaa niin, että se on vastaajalla alkuviikosta. On todettu, että sekä kuluttajat että yritysjohtajat vastaavat parhaiten alkuviikosta.

Kenttätyön onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm.
- kenttätyöntekijöiden valinta ja kouluttaminen
- kenttätyön valvonta tarkistushaastatteluin, puhelimitse tai kirjeitse
   (haastatteluiden oikeellisuus)
- kyselylomake ja haastattelussa käytettävä havaintomateriaali

Lue lisää erilaisista tutkimustavoista lähdekirjallisuudesta.

Palkinnot innostavat vastaamaan
Riittävän palautusprosentin varmistamiseksi voidaan käyttää palkintoa, joka motivoi vastaamaan kyselyyn. Palkinnot eivät kuitenkaan saa paljastaa tutkimuksen toteuttajaa, jos se ei muutoin käy ilmi. Vastauspalkinnot eivät saisi olla peräisin tutkittavasta yrityksestä, koska ne voivat osaltaan vinouttaa tutkimusta.

Vastausaika
Kirjekyselyn vastaamiseen aikaa annetaan yleensä yksi viikko. Kirjekyselyssä voidaan suunnitella järjestelmä, jonka avulla voidaan kontrolloida, ketkä ovat palauttaneet kyselyn. Järjestelmä voi olla yksinkertaisesti numeroidut tai lomakkeet.

Muistutuskirje
Muistutuskirjeen avulla voidaan parantaa kirjekyselyn vastausprosenttia. Ensimmäinen muistutuskirje olisi hyvä lähettää runsaan viikon kuluttua postituksesta. Parhaassa tapauksessa muistutuskirjeen avulla palautusprosenttia voidaan nostaa noin 10 %-yksikköä. 

Toimivin tapa käytännössä on muistutus- ja kiitoskirjeen yhdistäminen. Kirje voidaan lähettää kaikille tutkimukseen osallistuville. Näin tutkimuksen toteuttajan ei tarvitse pitää kirjaa lomakkeiden palauttaneista. Kirjeen tarkoituksen on kiittää kaikkia jo kyselyyn osallistuneita ja motivoida muita vastaamaan.

Tehtävä
1. Toimita kirjekysely saatekirjeen kanssa kohdejoukolle.