Sanomalehtimainonta tarjoaa erilaisia tehokeinoja siihen, että ilmoituksesi tulee huomatuksi ja että saavutat ilmoittelullesi asettamasi tavoitteet. Kaiken kaikkiaan sanomlehti-ilmoittelussa voit hyödyntää kahtatoista erilaista tehokeinoa!
1. Ilmoituksen koko
Suurikokoinen ilmoitus huomataan helpommin kuin pienikokoinen. Ilmoituksen koon kasvaessa myös sen hinta nousee.
2. Ilmoituksen muoto
Erikoisen muotoinen ilmoitus nappaa lukijan huomion. Korkea ja leveähkö ilmoitus saavuttaa lukijan huomion helpommin kuin leveä mutta vaakalinjaan toteutettu mainos.
3. Pääotsikko
Otsikolla on ratkaiseva osa lukijan huomiota tavoiteltaessa. Otsikko luetaan viisi kertaa useammin kuin muu teksti!
Tehokas otsikko voi olla mm. Esimerkit ovat Lahtinen ja Isoviita: Asiakaspalvelu ja markkinointi-kirjasta (1998).
4. Väliotsikko
Lehti-ilmoitus voi sisältää yhden tai useamman väliotsikon. Väliotsikoiden tehtävä on jäsentää pitkää tekstiä. Lukija silmäilee mainoksesta läpi kiinnostavan pääotsikon ja väliotsikot, joista muodostuu käsitys ilmoituksen sisällöstä.
5. Iskulause eli slogan
Iskulause liittyy aina kiinteästi tuotteeseen tai yritykseen. Onnistunut iskulause on lyhyt, iskevä, jää helposti mieleen ja kestää aikaa. Iskulausetta ei tule sekoittaa yleensä ilmoituksen lopussa oleviin toimintakehotuksiin tai pääotsikkoon.
Iskulause on mahdollista rekisteröidä ja varmistaa iskulauseen käyttö vain tietyn yrityksen yhteydessä. Mainonnan ja markkinointiviestinnän suunnittelijat Mat ry ylläpitää iskulauserekisteriä, johon kannattaa tutustua.
6. Leipäteksti
Leipäteksti on ilmoituksen varsinainen mainosteksti. Sen pitää kyetä lunastamaan otsikon lukijassaan herättämä mielenkiinto. Tekstin tulisi olla sujuvaa ja helppolukuista. Hyvä mainosteksti ei synny itsestään eikä ensimmäisellä kirjoittamiskerralla! Karsi turhat sanat. Pysy kohteliaassa asiasuomessa ja tarkista tekstisi oikeinkirjoitus.
Leipätekstin pituudelle ei ole olemassa sääntöjä. Mikäli kyseessä on lukijalle tai asiakkaalle uusi tuote tai yritys jaksaa lukija perehtyä pitkäänkin tekstiin. Hyödynnä väliotsikoita tekstin sisällön jäsentämisessä.
7. Tekstityypit ja kirjainkorkeus
Valitun tekstityypin tulee sopia mainostettavaan tuotteeseen, palveluun tai yritykseen. Yhteen ilmoitukseen mahtuu 2-3 eri tekstityyppiä, ei sen enempää. Jotkin tekstityypit ovat vaikealukuisia ja edellyttävät suurehkoa kirjainkorkeutta.
8. Kuva
Kuvan lisääminen ilmoitukseen lisää ilmoituksen huomion kaksinkertaiseksi. Kuvan käytöllä on kaksi tehtävää: herättää huomiota ja saada lukija perehtymään koko mainokseen. Kuva voi olla valokuva tai piirros mutta valokuva on uskottavampi. Ja suurikokoinen kuva huomataan helpommin kuin pieni. Valitse mainoskuvasi kriittisesti!
9. Väri
Yksinkertainen tapa nostaa ilmoituksen huomioarvoa on värin käyttö. Väreillä pystyt välittämään haluamasi tunnelman ilmoitukseen. Kiinnitä huomiota värien yhteensopivuuteen käyttäessäsi ilmoittelussa useampia värejä yhtä aikaa.
10. Lay out eli leiska
Lay out tarkoittaa ilmoituksen eri osien asettelua, sommittelua, käytettävissä olevalle pinta-alalle. Käytännössä siis pääotsikon, mahdollisten väliotsikoiden, leipätekstin, kuvien ja iskulauseen ja logon sijoittelua haluttuun ilmoituskokoon.
Asettelulla voidaan ohjata lukijan katsetta ja ohjailla häntä tutustumaan ilmoituksen koko sisältöön. Lukijaa voidaan ohjailla esim. kuvalla, jossa henkilön katse johdattaa lukijan seuraavaksi ilmoituksen otsikkoon. (Mikäli käytät henkilökuvia lehti-ilmoituksessasi, varmista ettei kuvan henkilön katse johdata lukijaasi pois, ulos mainoksestasi!)
Hyvä asettelu on visuaalisesti tasapainoinen ja ilmava. Täyteen ahdettu ilmoitus ei kiinnosta lukijaa.
11. Mainoksen paikka lehdessä ja sijainti lehden sivuilla
Sanomalehden eri osat ovat huomioarvoltaan erilaiset. Etu- ja takasivu ja sivujen yläkulmat nappaavat herkästi lukijan huomion. Mistä osasta lehteä kohderyhmäsi on kiinnostunut?
12. Logo ja kehys
Ilmoituksen lopussa tulee olla selkeästi löydettävissä ilmoittelija nimi ja yhteystiedot. Yhdenmukaisen viestinnän varmistamiseksi käytä yrityksen virallista liikemerkkiä tai logoa.
Kehyksen käyttö rajaa ilmoituksesi eikä päästä lukijaa harhaantumaan viereisien ilmoittelijan aineistoon. Erilaiset kehykset tarjoavat yhden tehokeinoja lisää, mutta se ei saa viedä kaikkea huomiota varsinaiselta mainosviestiltä.