8. Tiivistelmä |
Miksi ja miten tiivistelmä
tehdään?
Tiivistelmä
tehdään viimeisenä ja liitetään liiketoimintasuunnitelman alkuun, josta se
osuu heti selattaessa silmiin. Sen tehtävänä on osoittaa, että käsillä
oleva perusteellisempi esitys on paneutumisen arvoinen. TIIVISTELMÄ MYY
LIIKETOIMINTASUUNNITELMAN LUKIJALLE!
Tiivistelmä voidaan kirjoittaa vasta, kun liiketoimintasuunnitelma on lähes
valmis.
Lue
jokin tiivistelmä. Niitä löytyy esim. tieteellisistä julkaisuista. -
Jos katsot oppilaitoksen kirjastossa olevia opinnäytetöitä varmista,
että otat mallia hyvästä työstä. Heikommissa töissä johdanto ja
tiivistelmä ovat usein samankaltaisia ja siis väärin laadittuja.
Kirjoita
liiketoimintasuunnitelmaan tiivistelmä:
Valmis tiivistelmä siirretään siis liiketoimintasuunnitelmaan heti
kansilehden jälkeiseksi sivuksi ennen sisältöä!
Ohje tiivistelmän tekemiseen:
Kerää (copy,
paste) jokaisesta kirjoittamastasi liiketoimintasuunnitelman luvusta 1-7
kahdesta viiteen keskeistä virkettä tyhjälle sivulle. Pidä ne järjestyksessä
(ensimmäisen luvun virkkeet ensimmäisenä, toisen luvun virkkeet toisena jne).
Mitä enemmän sinulla on tekstiä jossakin luvussa sitä useamman virkkeen
luultavasti tarvitset luvusta tiivistelmään.
Sinulla on nyt 14 – 40 virkettä, joiden avulla teet tiivistelmän. Katso, että
mukana on mm. toiminimi, omistajat ja liikeidean kuvaus.
Muokkaa irrallisista virkkeistä järkevä, noin yhden sivun mittainen tiivis
teksti. Nyt saat esim yhdistää samaan kappaleeseen eri lukujen asioita, jos se
helpottaa luettavuutta.
Tee tekstistä myyvä, mutta älä rehellisyyden kustannuksella. Älä turhaan
pidennä tiivistelmää, jos mitaksi löpisemättä tulee vain puoli sivua.
Ole tarkka kieliasusta.