4. Markkinoiden kuvaus |
Markkinoinnin
kuvauksen tavoite on vakuuttaa liiketoimintasuunnitelman lukija siitä, että
liikeidealle (tuote, palvelu) on olemassa markkinat, asiakkaita.
Menestyvän
liikeidean perusta ovat asiakkaan tarpeet. Tarpeiden tyydyttäminen saa aikaan
kysyntää (Raatikainen 2001).
Markkinoiden
kuvaus on tärkeä osa liiketoimintasuunnitelmaa. Se vakuuttaa
sijoittajat/rahoittajat siitä, että liikeidealle on markkinoilla kysyntää ja
että kysyntää voidaan tyydyttää kannattavalla yritystoiminnalla.
Markkinointi kannattaa käsittää tässä hyvin laajasti. Se on kaikkea mitä
yritys suunnittelee ja tekee: tutkimus- ja tuotekehitystyötä, tuotantoa,
taloushallintoa, myyntiä ja asiakassuhteiden hoitoa. Kaikelle yrityksessä
tapahtuvalle toiminnalle on löydyttävä perustelu vastaamalla kahteen
kysymykseen: Mitä tämä toiminto tuo asiakkaalle? Mitä etua tämä toiminto
tuo yritykselle kilpailijoihin nähden? (Mc
Kinsey& Company.2000)
Markkinoiden
kuvauksen pitää lyhyesti ja selkeästi kertoa millaiset ovat odotetut
markkinat, mikä on yrityksen hinnoittelustrategia ja kuinka jakelu
järjestetään.(mt)
Mitkä
asiakkaat/asiakasryhmät ovat taloudellisesti
erityisen kiinnostavia? – Segmentointi
Jokaisen asiakassegmentin potentiaali kuvataan numeroin. Apuna voi käyttää
mm. markkina-tuoteanalyysia (mm. Raatikainen.2001. Hoffrén.1990):
Asiakkaat tuotteet tuote-ryhmät
palvelut |
Asiakassegmentti A
|
Asiakassegmentti B
|
Asiakassegmentti C
|
yhteensä euroa |
||||||||
v.1 |
v.2 |
v.3 |
v.1 |
v.2 |
v.3 |
v.1 |
v.2 |
v.3 |
v.1 |
v.2 |
v.3 |
|
Tuote
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuote
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuote
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yhteensä
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v=vuosi
Taulukon
avulla selvitetään tuoteryhmittäin, kuinka paljon kukin asiakasryhmä
pystyisi ostamaan tuotteitamme. Selvityksen perusteella valitaan tuotteet ja
asiakassegmentit, joihin keskitytään. Tämä
ei tietenkään toimi, jos yritystä ei markkinoida juuri näille kohderyhmille.
Kun keskeiset asiakassegmentit on kuvattu, on päätettävä mihin segmenttiin
yritys keskittyy, sillä kaikkia ei ole mahdollista miellyttää yhtä paljon. (Mc
Kinsey& Company.2000)
Miten yritys voi
erottua kilpailijoista eli asemoitua kohdeasiakkaidensa keskuudessa?
Asiakas ostaa yrityksen tuotteita vain, jos ne ovat rationaalisella tai
emotionaalisella kriteerillä mitattuna parempia, kuin kilpailijoiden tuotteet.
On siis kehitettävä ainutlaatuinen myyntiväittämä eli asemoitava tuote,
merkki tai yritys(Raatikainen 2001).
Yrityksen on tunnistettava kaikki kilpailijansa eli muut samalla toimialalla ja
samalla markkina-alueella toimivat yritykset, muuten se ei voi niistä
tietoisesti erottua. Kaikkia kilpailijoita ei ole aina helppoa huomata, siksi
mm. Hoffrén on jakanut kilpailijat ryhmiin
- Ydinkilpailijat – heidän kanssaan ollaan jatkuvasti ”vastakkain”
- Marginaalikilpailijat – tulevat esille kilpailussa sesonkiluonteisesti, ei
merkittävää markkinavolyymia liiketoimintasektorilla
- Tarvekilpailijat – eivät suoraan kilpaile, mutta tyydyttävät
toiminnallaan samaa tai samantyyppistä tarvetta (juna – lentokone)
- Potentiaaliset kilpailijat – eivät vielä kilpailijoita, mutta uhka on
että pian voivat olla
Kilpailijoiden
toimintaa on seurattava ja se on tunnettava. Heidän toimintansa vaikutuksia
omaan toimintaan on arvioitava. (Hoffrén, 1990.)
Mikä
on tuotteen/palvelun jakelukanava?
Yrityksen
on suunniteltava mistä asiakas voi hankkia tuotteen/palvelun. Suunniteltaessa
on selvitettävä vastaavien tuotteiden nykyiset jakelukanavat ja osoitettava
mitä uutta, innovatiivista meidän yrityksemme toisi jakelutiehen. (esimerkiksi
Amazon). Yrityksen on muistettava ansaintalogiikka eli määriteltävä missä
vaiheessa/kohdassa arvoketjua asiakas maksaa yritykselle. (Mc
Kinsey & Company 2000.)
Yrityksen
on päätettävä miten ja millä viestimillä se tiedottaa asiakkaille
tuotteistaan/palveluistaan. On tunnettava/selvitettävä kilpailijoiden toiminta
tavat ja mietittävä mitä erilaista meidän viestinnässämme on. Miten voimme
erottua?
Jos
markkinoilla on jo vastaavan tyyppisiä tuotteita/palveluita, niiden hinnat on
otettava huomioon omien tuotteiden ja palveluiden hintoja määriteltäessä.
Hintavertailua tehtäessä on määriteltävä myös eri toimijoiden
voimasuhteet. Keskeisten toimijoiden hintatasolla on luonnollisesti suurin
merkitys. Toisaalta on laskettava millä kustannuksilla pystyy itse tuottamaan
tuotteen/palvelun ja mikä on yrityksen katevaatimus.
…kaiken lisäksi lähellä ….
….kaikkien testien pulmunen …
… perheiden puolesta …
Kummiyrityskysymyksiä:
Mitkä asiakassegmentit ovat taloudellisesti erityisen kiinnostavia. (perustelut
ja analyysit)
Miten
yrityksenne erottuu kilpailijoistaan eli asemoituu kohdeasiakkaidensa
keskuudessa?
Mikä
on tuotteenne tai palvelunne jakelukanava?
Miten
toteutatte viestinnän asiakkaille?
Miten
tuotteen/palvelun hinta määräytyy?