5. Liiketoimintamalli


Mitä tehdään itse ja mitä jätetään muiden tehtäväksi?

Markkinointisuunnitelmassa määritellään asiakashyöty ja yrityksen olemassaolon tarkoitus asiakkaan näkökulmasta. Sen jälkeen päätetään mitä toimintoja tarvitaan kyseisen asiakashyödyn tuottamiseksi ja kuka tai ketkä nämä eri toiminnot hoitavat.( Mc Kinsey& Company.2000.85)

Liiketoimintamallia  suunniteltaessa on selvitettävä mitä vaiheita yritys tekee itse ja mitkä tuotteet ja palvelut ostetaan toisilta yrityksiltä. Tehdään siis make or buy-päätöksiä. Lisäksi on mietittävä miten yrityksen sisäiset asiat vaikuttavat toisiinsa – jaettava tehtävät ja vastuualueet (tätä aloitettiin jo kakkospaketissa yrittäjätiimiä ja rooleja käsiteltäessä). Kaikki tuotteen valmistamiseen tai palvelun tuottamiseen tarvittavat vaiheet hoidettava järjestelmällisesti ja taloudellisesti, jotta yritys voi tuottaa hyötyä sekä asiakkaalleen että omistajalleen.( Mc Kinsey& Company.2000.85-86)

Yrityksessä tapahtuvien toimintojen ja niiden välisten suhteiden  järjestelmällisestä kuvauksesta syntyy  liiketoimintamalli. Yrityksen liiketoimintamallin yleinen kuvaus on seuraavanlainen:

 

Tutkimus ja

tuotekehitys

Tuotanto

Markkinointi ja

myynti

    Jakelu

Huolto ja palvelut

 

Tästä mallista jokaiselle yritykselle voidaan muokata oma yksityiskohtainen liiketoimintamallinsa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa kuvata yrityksen liiketoimintamallia. Mallin pitäisi olla looginen ja yrityksen toiminnot kattava, mutta samalla yksinkertainen.(mt.)

Esimerkiksi:Valmistustoimintaa harjoittavan yrityksen kannattaa jakaa tuotantovaihe ostoihin, raaka-aineiden käsittelyyn, komponenttien tuotantoon ja kokoonpanoon. Lisäksi saattaa olla tarpeen jakaa jakeluvaihe kuljetuksiin sekä tukku- ja vähittäismyyntiin. Pikaruokaketjun liiketoimintamalli on aivan erilainen kuin tavaratalon ja niin edelleen.(mt.)

Toimintojen kuvauksen lisäksi kuvataan yrityksen organisaatio toimenkuvien ja nimikkeiden tasolla. Alkuvaiheessa nimetään myös jokaisesta toiminnosta vastaava henkilö. Liiketoimintamallin kuvauksessa kerrotaan myös millaisia henkilö ja osaamisresursseja yritys tarvitsee ja milloin niitä on hankittava. Tarvittavan henkilöstön hankkiminen vaatii rahaa. Rahan tarpeen ajoitus ja rahan hankinta on mietittävä. .( Mc Kinsey& Company.2000.85-86)

Yrittäjän tai yritysjohdon yksi keskeinen päätös on valita yrityksen sijaintipaikka. Päätöksen tekemiseen vaikuttavia syitä ovat:

-         resurssien saatavuus (henkilöstö, raha, materiaalit, alihankinta)

-         markkinoiden läheisyys

-         kustannustaso (maan hinta, palkkataso, vuokrat)

-         lainsäädäntö, verotus

-         yhteiskunnan pelisäännöt, sääntely (mt.)

  Kysymyksiä:

Työtavat: Selvitä ja arvele

 

1.    Mitä vaatteita myyvä liike tekee itse ja mitä tuotteita ja palveluita se ostaa?(ota huomioon myymälä- ja ketjutaso)

2.    Mitä oppilaitoksesi tekee itse ja mitä tuotteita tai palveluita se ostaa?

3.    Millaisia toimenkuvia vaatemyymälän liiketoimintamallista voisi löytyä? (mainitse 3 erilaista)

4.    Millaisia taitoja nämä mainitsemasi toimenkuvat vaativat tehtäviin valituilta henkilöiltä?

  Kummiyrityshaastattelu

    Kuvaa kummiyrityksesi liiketoimintamalli. (näytä liiketoimintamallin yleistä kuvausta yrittäjälle ennen kuin esität kysymykset)

o       Mitkä osat yritys tekee itse?

o       Mitä yrityksessä osataan erityisen hyvin?

o       Mitä ostetaan? Tuotteita/palveluita/toimintoja ..

o       Mitä syitä ostamiseen on?

o       Millä perusteella tuotteiden tai palveluiden toimittajat on valittu?

o       Mitä syitä toimittajien vaihtamiseen on ollut tai voisi olla?

o       Mitä erilaisia työtehtäviä ja ammattiryhmiä kummiyrityksessä on?

o       Millaista osaamista yrittäjä hankkisi lisää yritykseen, jos se olisi nyt heti mahdollista?

 

 

Kirjoita liiketoimintasuunnitelmaasi luku 5. Liiketoimintamalli

 

  1. Kuvaa (piirrä ja kirjoita) oman yrityksenne liiketoimintamalli. (Onko joitakin osia syytä jakaa pienempiin osiin?)

  2. Perustele make or buy-päätökset.

  3. Kuvaa organisaationne keskeiset toimenkuvat/nimikkeet.

  4. Miten henkilö- ja osaamisresurssit tulevat muuttumaan seuraavien vuosien aikana? Jos on tarvetta esim. lisätä henkilökunnan määrää, mistä rahat tulevat?

  5. Kuvaile yrityksen tarvitsema verkosto eli kenen muiden yritysten kanssa olette läheisissä tekemisissä ja miten ?

  6. Perustele yrityksen sijaintipaikan valinta.