5. Liiketoimintamalli |
Mitä
tehdään itse ja mitä jätetään muiden tehtäväksi?
Markkinointisuunnitelmassa määritellään asiakashyöty ja yrityksen
olemassaolon tarkoitus asiakkaan näkökulmasta. Sen jälkeen päätetään mitä
toimintoja tarvitaan kyseisen asiakashyödyn tuottamiseksi ja kuka tai ketkä nämä
eri toiminnot hoitavat.( Mc
Kinsey& Company.2000.85)
Liiketoimintamallia
suunniteltaessa on selvitettävä mitä vaiheita yritys tekee itse ja
mitkä tuotteet ja palvelut ostetaan toisilta yrityksiltä.
Tehdään siis make or buy-päätöksiä. Lisäksi on mietittävä miten
yrityksen sisäiset asiat vaikuttavat toisiinsa – jaettava tehtävät ja
vastuualueet (tätä aloitettiin jo kakkospaketissa yrittäjätiimiä ja rooleja
käsiteltäessä). Kaikki tuotteen valmistamiseen tai palvelun tuottamiseen
tarvittavat vaiheet hoidettava järjestelmällisesti ja taloudellisesti, jotta
yritys voi tuottaa hyötyä sekä asiakkaalleen että omistajalleen.( Mc
Kinsey& Company.2000.85-86)
Yrityksessä
tapahtuvien toimintojen ja niiden välisten suhteiden järjestelmällisestä kuvauksesta syntyy liiketoimintamalli. Yrityksen liiketoimintamallin yleinen
kuvaus on seuraavanlainen:
Tutkimus ja tuotekehitys |
Tuotanto |
Markkinointi
ja
myynti |
Jakelu |
Huolto ja palvelut |
Tästä
mallista jokaiselle yritykselle voidaan muokata oma yksityiskohtainen
liiketoimintamallinsa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa kuvata yrityksen
liiketoimintamallia. Mallin pitäisi olla looginen ja yrityksen toiminnot
kattava, mutta samalla yksinkertainen.(mt.)
Esimerkiksi:Valmistustoimintaa harjoittavan yrityksen kannattaa jakaa
tuotantovaihe ostoihin, raaka-aineiden käsittelyyn, komponenttien tuotantoon ja
kokoonpanoon. Lisäksi saattaa olla tarpeen jakaa jakeluvaihe kuljetuksiin sekä
tukku- ja vähittäismyyntiin. Pikaruokaketjun liiketoimintamalli on aivan
erilainen kuin tavaratalon ja niin edelleen.(mt.)
Toimintojen
kuvauksen lisäksi kuvataan yrityksen organisaatio toimenkuvien ja nimikkeiden
tasolla. Alkuvaiheessa nimetään myös jokaisesta toiminnosta vastaava henkilö.
Liiketoimintamallin kuvauksessa kerrotaan myös millaisia henkilö ja
osaamisresursseja yritys tarvitsee ja milloin niitä on hankittava. Tarvittavan
henkilöstön hankkiminen vaatii rahaa. Rahan tarpeen ajoitus ja rahan hankinta
on mietittävä. .( Mc
Kinsey& Company.2000.85-86)
Yrittäjän tai
yritysjohdon yksi keskeinen päätös on valita yrityksen sijaintipaikka. Päätöksen
tekemiseen vaikuttavia syitä ovat:
-
resurssien
saatavuus (henkilöstö, raha, materiaalit, alihankinta)
-
markkinoiden läheisyys
-
kustannustaso
(maan hinta, palkkataso, vuokrat)
-
lainsäädäntö,
verotus
-
yhteiskunnan
pelisäännöt, sääntely (mt.)
Työtavat:
Selvitä ja arvele
1.
Mitä vaatteita myyvä liike tekee itse ja mitä tuotteita ja palveluita
se ostaa?(ota huomioon myymälä- ja ketjutaso)
2.
Mitä oppilaitoksesi tekee itse ja mitä tuotteita tai palveluita se
ostaa?
3.
Millaisia toimenkuvia vaatemyymälän liiketoimintamallista voisi löytyä?
(mainitse 3 erilaista)
4.
Millaisia taitoja nämä mainitsemasi toimenkuvat vaativat tehtäviin
valituilta henkilöiltä?
Kuvaa kummiyrityksesi liiketoimintamalli. (näytä liiketoimintamallin
yleistä kuvausta yrittäjälle ennen kuin esität kysymykset)
o
Mitkä osat
yritys tekee itse?
o
Mitä
yrityksessä osataan erityisen hyvin?
o
Mitä ostetaan?
Tuotteita/palveluita/toimintoja ..
o
Mitä syitä
ostamiseen on?
o
Millä
perusteella tuotteiden tai palveluiden toimittajat on valittu?
o
Mitä syitä
toimittajien vaihtamiseen on ollut tai voisi olla?
o
Mitä erilaisia
työtehtäviä ja ammattiryhmiä kummiyrityksessä on?
o
Millaista
osaamista yrittäjä hankkisi lisää yritykseen, jos se olisi nyt heti
mahdollista?
Kirjoita
liiketoimintasuunnitelmaasi luku 5. Liiketoimintamalli
Kuvaa
(piirrä ja kirjoita) oman yrityksenne liiketoimintamalli. (Onko joitakin osia
syytä jakaa pienempiin osiin?)
Perustele
make or buy-päätökset.
Kuvaa
organisaationne keskeiset toimenkuvat/nimikkeet.
Miten
henkilö- ja osaamisresurssit tulevat muuttumaan seuraavien vuosien aikana? Jos
on tarvetta esim. lisätä henkilökunnan määrää, mistä rahat tulevat?
Kuvaile
yrityksen tarvitsema verkosto eli kenen muiden yritysten kanssa olette läheisissä
tekemisissä ja miten ?
Perustele
yrityksen sijaintipaikan valinta.