Liikeidea ja sen esittäminen |
Liikeidea on yksi yritystoiminnan
tunnusmerkeistä. Karkeasti ottaen se kuvaa yrityksen tuotteen, keskeiset
asiakkaat, tavan toimia ja imagon.
Aiempien
opintojen perusteella teidän pitäisi pystyä kuvailemaan vaikkapa lähikauppanne
liikeidea ylimalkaisesti. Ehkä joudutte tarkkailemaan yrityksen päivittäistä
toimintaa vähän tietoisemmin kuin normaalisti maitoa ostaessanne, mutta melko
pienellä vaivalla kuvaus onnistuu. Käsite liikeidea on siis vanhastaan tuttu.
Liiketoimintasuunnitelmassa
liikeidea pitää esittää vakuuttavasti. On myös tärkeää tuoda esiin se,
mikä juuri tästä liikeideasta tekee menestyvän – miten se on
ainutlaatuinen (Mc Kinsey& Company.2000). Liiketoimintasuunnitelmassa pitää siis kyetä esittämään
liikeidea tarkasti ja analyyttisesti.
Menestykseen pyrkivän yrityksen pitäisi
tarkastella liikeideaansa sijoittajan näkökulmasta ja osoittaa millä
markkinoilla ko. idealla voi tehdä rahaa. Keskeistä on osoittaa liikeidean
tuoma hyöty asiakkaalle. (Mc
Kinsey& Company.2000.)
Tapoja liikeidean keksimiseen
Oma ammattitaito – tutkimukset osoittavat,
että useimpien menestyvien liikeideoiden kehittäjillä on useiden vuosien
kokemus kyseiseltä alalta(mt).
Innovaatio – Liikeidean innovatiivisuus voi
syntyä joko tuotteen tai palvelun uutuudesta tai siihen liittyvän
liiketoimitamallin uutuudesta. Myös vasta-alkajat voivat keksiä mullistavia
ideoita.(mt.)
Markkina-aukon havaitseminen – jollakin
alueella on tietyntyyppiselle tuotteelle tai palvelulle enemmän kysyntää kuin
tarjontaa tai elintapojen muutoksen seurauksena syntyy tarvetta aivan
uudentyyppiselle palvelulle tai tuotteelle (Raatikainen.2001). Esimerkiksi mökkitalkkarit
ovat tällä hetkellä uusi ja kasvava ammattikunta.
Liikeidean tai toimivan yrityksen voi myös
ostaa. Liikeidean ostamista on mm. franchising. Esim Pentikin
lahjatavaraliikkeet ja Tiimarit ovat liikeideaksi kehitettyjä valmiita
yritysideoita, joiden käyttöoikeuden voi ostaa tai vuokrata.
Miten liikeideaa kehitetään
Aluksi testataan idean uskottavuus eli
muodostetaan alustava käsitys markkinamahdollisuuksista,
toteuttamiskelpoisuudesta ja idean uutuusarvosta. Tässä vaiheessa nousee esiin
paljon kysymyksiä ja ehkä jo joitakin ongelmia. Kysymyksiin vastaaminen ja
ongelmien voittaminen kehittävät liikeideaa .
Lue oppikirjasta liikeidean kuvaukseen liittyvä
kappale.
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
1. Mitkä liikeidean osat mielestäsi voi kuvailla pelkän havainnoinnin perusteella?
2. Onko jokin sellainen osa, joka ei paljastu ollenkaan havainnoimalla? Jos on, niin mikä?
3. Vertaile kahta saman toimialan yritystä keskenään esim. vaate tai
jalkineliikkeitä, näyttävätkö liikeideat täysin samanlaisilta? Perustele
vastauksesi.
Kysy ja /tai kuvaile kummiyrityksen liikeidea:
1. Mikä on tuote, tuoteryhmä, palvelu tai tuotteen ja palvelun yhdistelmä, jota yritys tuottaa? Millaiseen ongelmaan yritys tarjoaa ratkaisua?
2. Kuvaile yrityksen tyypillinen asiakas / keskeinen asiakasryhmä.
3. Mikä on yrityksen toimintatapa? Miten yritys hoitaa markkinoinnin, tuotannon, logistiikan ja talouden? Miten henkilöstö- ja johtamisasiat on hoidettu?
4. Minkälainen on yrityksen yrityskuva eli imago? Millaista imagoa yritys
pyrkii viestimään ulospäin?
Kirjoita liiketoimintasuunnitelmaan luku 2.
Liikeidea ja sen esittäminen
1. Mikä on teidän tuotteenne/tuoteryhmänne, palvelunne tai tuotteen ja palvelun yhdistelmä?
2. Miten te erotutte eduksenne muista vastaavaa tuotetta/palvelua
tarjoavista yrityksistä? Korosta asiakkaan hyötyä!
3. Ketkä ovat teidän tyypillisiä asiakkaitanne/ asiakasryhmiänne?
4. Millainen on yrityksenne tapa toimia?
5. Millaiseen imagoon pyritte? Millä keinoilla aiotte siihen päästä?