Liikeidea ja sen esittäminen


Liikeidea on yksi yritystoiminnan tunnusmerkeistä. Karkeasti ottaen se kuvaa yrityksen tuotteen, keskeiset asiakkaat, tavan toimia ja imagon.

Aiempien opintojen perusteella teidän pitäisi pystyä kuvailemaan vaikkapa lähikauppanne liikeidea ylimalkaisesti. Ehkä joudutte tarkkailemaan yrityksen päivittäistä toimintaa vähän tietoisemmin kuin normaalisti maitoa ostaessanne, mutta melko pienellä vaivalla kuvaus onnistuu. Käsite liikeidea on siis vanhastaan tuttu.

Liiketoimintasuunnitelmassa liikeidea pitää esittää vakuuttavasti. On myös tärkeää tuoda esiin se, mikä juuri tästä liikeideasta tekee menestyvän – miten se on ainutlaatuinen (Mc Kinsey& Company.2000).  Liiketoimintasuunnitelmassa pitää siis kyetä esittämään liikeidea tarkasti ja analyyttisesti.

Menestykseen pyrkivän yrityksen pitäisi tarkastella liikeideaansa sijoittajan näkökulmasta ja osoittaa millä markkinoilla ko. idealla voi tehdä rahaa. Keskeistä on osoittaa liikeidean tuoma hyöty asiakkaalle. (Mc Kinsey& Company.2000.)

Tapoja liikeidean keksimiseen

Oma ammattitaito – tutkimukset osoittavat, että useimpien menestyvien liikeideoiden kehittäjillä on useiden vuosien kokemus kyseiseltä alalta(mt).

Innovaatio – Liikeidean innovatiivisuus voi syntyä joko tuotteen tai palvelun uutuudesta tai siihen liittyvän liiketoimitamallin uutuudesta. Myös vasta-alkajat voivat keksiä mullistavia ideoita.(mt.)

Markkina-aukon havaitseminen – jollakin alueella on tietyntyyppiselle tuotteelle tai palvelulle enemmän kysyntää kuin tarjontaa tai elintapojen muutoksen seurauksena syntyy tarvetta aivan uudentyyppiselle palvelulle tai tuotteelle (Raatikainen.2001). Esimerkiksi mökkitalkkarit ovat tällä hetkellä uusi ja kasvava ammattikunta.

Liikeidean tai toimivan yrityksen voi myös ostaa. Liikeidean ostamista on mm. franchising. Esim Pentikin lahjatavaraliikkeet ja Tiimarit ovat liikeideaksi kehitettyjä valmiita yritysideoita, joiden käyttöoikeuden voi ostaa tai vuokrata.

Miten liikeideaa kehitetään

Aluksi testataan idean uskottavuus eli muodostetaan alustava käsitys markkinamahdollisuuksista, toteuttamiskelpoisuudesta ja idean uutuusarvosta. Tässä vaiheessa nousee esiin paljon kysymyksiä ja ehkä jo joitakin ongelmia. Kysymyksiin vastaaminen ja ongelmien voittaminen kehittävät liikeideaa .

Lue oppikirjasta liikeidean kuvaukseen liittyvä kappale.

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitkä liikeidean osat mielestäsi voi kuvailla pelkän havainnoinnin perusteella?

2. Onko jokin sellainen osa, joka ei paljastu ollenkaan havainnoimalla? Jos on, niin mikä?

3. Vertaile kahta saman toimialan yritystä keskenään esim. vaate tai jalkineliikkeitä, näyttävätkö liikeideat täysin samanlaisilta? Perustele vastauksesi.

Kysy ja /tai kuvaile kummiyrityksen liikeidea:

1.  Mikä on tuote, tuoteryhmä, palvelu tai tuotteen ja palvelun yhdistelmä, jota yritys tuottaa? Millaiseen ongelmaan yritys tarjoaa ratkaisua?

2. Kuvaile yrityksen tyypillinen asiakas / keskeinen asiakasryhmä.

3. Mikä on yrityksen toimintatapa? Miten yritys hoitaa markkinoinnin, tuotannon, logistiikan ja talouden? Miten henkilöstö- ja johtamisasiat on hoidettu?

4. Minkälainen on yrityksen yrityskuva eli imago? Millaista imagoa yritys pyrkii viestimään ulospäin?

 

Kirjoita liiketoimintasuunnitelmaan luku 2. Liikeidea ja sen esittäminen

1.  Mikä on teidän tuotteenne/tuoteryhmänne, palvelunne tai tuotteen ja palvelun yhdistelmä?

2.  Miten te erotutte eduksenne muista vastaavaa tuotetta/palvelua tarjoavista yrityksistä? Korosta asiakkaan hyötyä!

3.  Ketkä ovat teidän tyypillisiä asiakkaitanne/ asiakasryhmiänne?

4.  Millainen on yrityksenne tapa toimia?

5.  Millaiseen imagoon pyritte? Millä keinoilla aiotte siihen päästä?