Hankintaprosessin
läpivientiin tarvittavia asiakirjoja ovat:
- Hankintasuunnitelma
- Tarvekartoitus / laitteiston määrittely
- Hankintaesitys
- Tarjouspyyntö / aikataulu
- Tarjouksien pisteytys
- Tarjouksien vertailu
- Hankintapäätösesitys
Asiakirjat tehdään vakioasettelumallin mukaisesti. Valmiin pohjan voit tallentaa tästä. (*.rtf muodossa 7 kt)
Yleistä
Itsestään selvää on, että kaikki hankinnat eivät voi sisältää kaikkia edellä mainittuja asiakirjoja. Asiakirjojen tarve riippuu pääasiassa hankinnan laajuudesta ja vaativuudesta. On turhaa tehdä esimerkiksi pienelle laitteistohankinnalle kaikkia asiakirjoja jo siksi, että niiden tekemiseen käytetty aika menee kohtuuttoman suureksi ja niistä saatava hyöty ei vastaa niihin käytettyä aikaa.
Aina pitää myös muistaa esimerkiksi tarjouspyyntöä tehtäessä, että laitetoimittajan on vastattava tarjouspyyntöön saman tapaisella tarjouksella. Tälläisessä tapauksessa käy helposti ettei tarjouspyyntöön vastata ollenkaan sillä jos tarjouksen tekeminen (käytetty työaika) vie aikaa mahdollisesta laitetoimituksesta saatavan katteen verran.
Nämä asiakirjat ovat keskisuureen hankintaan, ei projekti muotoiseen suurempaan hankintaan. Keskisuuren hankinnan voisi määritellä laitteistojen osalta esimerkiksi 50 tietokonetta oheislaitteineen.
Yritykset määrittelevät yleensä omat rajansa milloin edellä mainittuja asiakirjoja tulisi tehdä. Yleisesti on määritellään euromäärän mukaan esim. 3000 euroa jonka ylittävä hankinta on kilpailutettava. Toisaalta osa yrityksistä on keskittänyt hankintansa johonkin tiettyyn toimittajaan määräajaksi jolloin kilpailutusta jokaisen hankinnan kohdalla ei tehdä vaan se on tehty esim. vuosittain valittaessa tietty laitetoimittaja.
Yleistä
Hankintasuunnitelma tehdään ensimmäisenä asiakirjana hankintaprosessissa.
Hankintasuunnitelman tarkoitus on kuvata ja selvittää yleisellä tasolla
mitä hankintaan liittyy ja millaisia hyötyjä hankinnalla saavutetaan. Hankinta
suunnitelmaa tehtäessä helposti lipsahdetaan tekemään jo itse tarvekartoitusta
eli missään nimessä hankinta suunnitelma ei saa sisältää mm. laitekohtaisia
tietoja. Tehtäessä hankintasuunnitelmaa ajatuksena voisi olla se, että tällä
asiakirjalla perustellaan rahakirstun päällä istuvalle henkilölle miksi hankinta
kannattaa.
Hankintasuunnitelman tulisi sisältää seuraavia asioita:
1. Hankinnan tausta
Kuvataan miten hankinta liittyy organisaation tavoitteiden saavuttamiseen ja miksi tämä hankinta olisi syytä toteuttaa myös mainitaan mistä hankinta on saanut alkunsa esim. projektissa projektin asetus.
2. Hankinnan tarvekuvaus
Kuvataan hankintaan liittyvät sidosryhmät; mitä hankintaan liittyy joko tietty laitekanta tai käyttäjäryhmä. Kohdassa rajataan myös hankinnan ulkopuolelle jäävät asiat/kokonaisuudet epäselvyyksien välttämiseksi.
3. Tavoitteet
Kuvataan millaista muutosta
hankinnalla tavoitellaan ja kuvataan saavutettavat hyödyt ja miten hyödyt
syntyvät.
Tavoitteissa esitetään investointilaskelma yleisesti mitä suuruusluokkaan
saavutettavat hyödyt tulisivat olemaan. Investointilaskelmaan sisällytetään myös
takaisinmaksuaika ja kuvataan miten hankinnan kustannukset jakautuvat eri
vuosille. Investointilaskelmaan pitää kiinnittää erityistä huomiota jos
hankintasuunnitelmaa käytettään osana rahoituspäätöstä.
4. Vaiheistus ja aikataulu
Kuvataan sekä sanallisesti että
graafisesti miten hankinta vaiheistetaan jos hankinta jaetaan pidemmälle ajalle
esimerkiksi ensimmäisessä vaiheessa uusitaan tiettyjen työntekijöiden
tietokoneet jne. Vaiheistusmallia voidaan kuvata mm. vesiputousmallin avulla.
Kuva Vesiputousmalli
Aikataulua tässä vaiheessa voidaan kuvata yleensä yleisellä tasolla eli graafisesti kuvattuna käytetään kokonaisaikataulua (lohkokaavio). Aikataulun kuvaamisesta tarkemmin Aikataulu-linkistä.
5. Ohjelmistot
Kuvataan ohjelmien yleistiedot esim. millaisia tuotekokonaisuuksia (MS Office) ja käyttöjärjestelmiä tullaan käyttämään. Kohdassa viitataan myös ohjelmistoprojektiin jos sellainen on menossa hankinnan yhteydessä omana projektina. Ohjelmistot kohdassa on tärkeää myös mainita rajapinnan mitä ohjelmia tai osia ohjelmista hankintaan sisältyy.
6. Hankittavat palvelut
Kuvataan hankinnassa mahdollisesti käytettäviä palveluita. mm. asennus, käyttöönotontuki, ylläpito jne. Jatkuvista palveluista listaa Hankintaprosessin muoto-linkistä.
7. Hankintamenettelyt
Kilpailutus
Kuvataan miten hankinta kilpailutetaan, järjestetäänkö alustava
tarjouspyyntökierros ja kuinka monta toimittajaa vähintään kilpailutetaan.
Kohdassa voidaan viitata yrityksen yleisiin hankintamenettelyihin.
Sopimuspolitiikka
Viitataan käytettäviin sopimusmalleihin ja ehtoihin. mm. IT2010 ja
JIT 2007
Hinnoitteluperiaatteet
Kuvataan miten palvelut tulee
hinnoitella. Hinnoittelulla tarkoitetaan sekä tunti- että
urakkapohjaistahinnoittelua.
8. Hankinta organisaatio
Kuvataan hankinnassa mukana olevat henkilöt.
Hankinnan vastuuhenkilö
Valintaryhmän jäsenet
Ulkopuoliset asiantuntijat
Hankintapäätöksen tekijä/tekijät
Ulkopuoliset asiantuntijat voivat olla eri organisaatiosta jolla on edessä olevasta hankinnasta tai sen laitteista/ohjelmistoista aikaisempaa kokemusta.
Tarvekartoitus /
laitteiston määrittely on vapaamuotoinen asiakirja. Tarvekartoitus on kuitenkin
hyvä tehdä huolellisesti sillä se voidaan liittää tarjouspyyntöön joko
sellaisenaan tai osittain laitteistojen osalta. Tarvekartoitusta tehdessä
seuraavia asioita pitäisi mainita:
- laitteiden käyttötarkoitus esim. toimistotyö, koulutus yms.
- käyttäjien määrä, liittyy lisenssi asioihin
- kuka käyttää esim. sihteerit, myyjät
- millaista hyötyä laitteilla tavoitellaan.
Lähtökohtana tarvekartoitukseen pitää olla kysely käyttäjille. Tällä ehkäistään
virheellisiä hankintoja. Pyydä käyttäjiä kirjaamaan tämän hetkisten laitteiden
hyvä ja huonot puolet sekä parannusehdotukset.
Hankintaesitys tehdään jos hankintaa ei ole saatu vielä rahoitusta eli tarkoituksena on ollut kartoittaa laitteiden uusimistarve. Hankintaesitys tehdään tarvekartoituksen pohjalta yhteenvetona. Hankintaesitys on virallinen asiakirja joten siinä on käytettävä asiakirja standardia.
Tarjouspyyntö on hankinnan suurin
asiakirja sekä sisällöltään että työltään. Tarjouspyyntöä tehtäessä on hyvä
ottaa huomioon yleinen sääntö, että laitetoimittajan tulee vastata saman
laajuisella tarjouksella kuin tarjouspyyntö on. Tarjouspyyntö tehtäessä pitää
aina ottaa huomioon hankinnan laajuus.
Hyvä tarjouspyyntö antaa toimittajalle riittävästi tietoa siitä, mitä ja miksi
ollaan hankkimassa.
Alla esitetyistä tarjouspyynnön kohdista tulee poimia omaan hankintaa liittyvät
kohdat ei missään nimessä kaikkia ellei hankinta ole hyvin laaja tai osana
isompaa projektia.
Tarjouspyyntö laaditaan virallisen asiakirjastandardin mukaan. Mitä tarkemmin ja
asiallisemmin laadit tarjouspyynnön sitä varmemmin vältät epäselvyydet jatkossa
ja saat myös todennäköisesti saman tasoisen vastauksen.
Asiallisella tarjouspyynnöllä voit säästää omaa aikaa merkittävästi ja muista
antaa tarjouksen tekijälle myös osa suunnittelutyöstä esim. laitetoimittajat
hallitsevat ja osaavat esittää oikean tyyppiset lisenssit.
Tarjouspyynnön sisältö:
1. Vastaanottaja
- normaalit asiakirjastandardin mukaiset tiedot.
2. Yleiskuvaus
Yleiskuvaus kertoo toimittajalle hankinnan kiinnostavuuden eli sen, että
ryhtyvätkö he vastaamaan tarjouksella. Yleiskuvaus on yleensä yksi kappale
tarjouspyynnön alussa.
- Hankinnan tausta, tarve ja kohde
- Hankinnan tavoitteet
- Hankinnan sidosryhmät (kenelle ja millaiseen
toimintaympäristöön hankinta tulee)
- Rajaukset ( mitä hankintaan ei kuulu)
- Tarjouspyynnön yleiskuvaus ( esitellään tarjouspyynnön
sisältö, rakenne ja käsitteet)
3. Järjestelmäkuvaus
- Kuvataan laitteet joista pyydetään tarjousta (esim.
tarvekartoitus liitteenä)
4. Toimitusta ja palveluja
koskevat vaatimukset
- Kokonaisaikataulu ja vaiheistus. (voidaan kuvata joko
sanallisesti tai graafisesti erillisellä liitteellä)
- Toimitukseen liittyvät palvelut
- Tietoturva ( millaisia asioita toimituksessa ja palveluissa
on otettava huomioon)
5. Sopimusehdot
- Käytettävät sopimusehdot (IT2010 tai JIT2007)
- Maksuehdot ja -aikataulu
- Ylläpitosopimus
- Omistus- ja tekijänoikeudet (tämä koskee lähinnä
ohjelmistoja)
- Takuuehdot
- Hinnoitteluperiaatteet (miten toimittajan on hinnoiteltava
esim palvelut ja miten hinnat on esitettävä tarjouksessa. mm. urakka vai
tuntipohjainen laskutus, ilman ALV:tä) Käytettäessä tuntipohjaista hinnoittelua
on pyydettävä myös arvio työajasta.
- Optiot seuraaviin hankintoihin
- Mahdolliset alennusrajat
- Sanktiot (tämä voi olla myös erillinen oma kohta
tarjouspyynnön lopussa)
6. Toimittajaa koskevat
vaatimukset
- Toimittajan organisaation
- Toimittajan sertifioinnit (esim. mahdolliset
laatustandardit ja ympäristösertifikaatit jne.)
- Referenssit ja kokemus vastaavista toimituksista
- Alihankkijat ja osatoimitukset
7. Toimittajien ja tarjousten
arviointikriteerit
- Käytettävät kriteerit painoarvoineen
- Ehdottomat kriteerit
- Perustelut
- Kaikkien tarjousten hylkääminen / oikeus hyväksyä vain osa
tarjouksesta
8. Tarjousohjeet
- Tarjousprosessi
- Tarjouksen vaadittu voimassaolo
- Tarjouksen sisällysluettelo
- Tarjouksen toimittamisohjeet
- Lisätietojen saaminen ja yhteystiedot
( 9. Sanktiot ), jos erillisenä kohtana
10. Allekirjoitukset
- vähintään kaksi allekirjoittajaa joista toinen päätöksen
tekijä
Liitteet (ei numeroida)
Aikataulutus kuvataan yleensä graafisesti sen luettavuuden ja selkeyden vuoksi. Graafisesti kuvattaessa käytetään pääaikatauluissa lohko- tai janakaaviota. Hankintaprosessia tarkemmin kuvattaessa suositellaan käytettäväksi nuoliverkkokaaviota jolloin kaaviosta selviää paremmin asioiden yhteydet toisiinsa.
Kaaviosta esimerkit asiakirjat linkin takaa.
Saadut tarjoukset vertaillaan ja pisteytetään tarjouspyynnössä mainituin kriteerein. Jo tarjouspyyntöä tehdessä on hyvä huomioida tarkasti pisteytettävät asiat jotta valinta olisi sujuvaa ja tasa-arvoista. Tarjouksien pisteytyksessä käytetyistä kohdista tarkemmin esimerkissä (Asiakirjat-linkin takaa).
Hankinta päätös esitys tehdään pisteytyksen pohjalta eli esitetään tiettyä tarjousta käytettäväksi. Hankinta päätökseen tulisi sisältyä aina valintaryhmän perustelut sillä päätöksen tekijä ei aina ole kyseisen asian asiantuntija.