Maalaustyössä tulee ottaa huomioon monia seikkoja, kuten
maalauspaikan lämpötila, puhtaus, kosteus, tuuletus ja
työvälineiden sekä
rakenteellinen
yhteensopivuus. Ennen maalaustyötä aloittaessa tulisi kuitenkin
aina varmistaa pohjatöiden riittävä laatu sekä saattaa
käytettävät maalit ja lisäineineen
käytettävään ruiskutuslämpötilaan.
Ajoneuvomaalauksessa käytetyillä maaliaineilla ei voida saavuttaa
hyvää lopputulosta, mikäli pohjatöiden laatu on heikko.
Maalaustyövälineiden ja -tilojen puhtautta ei voida korostaa
myöskään liiaksi, sillä moni maalaus epäonnistuu mm.
maalipinnan pölyhaitan takia.
Maalipinta tulisi myös testata ennen maalausta epäiltäessä
liuotinherkkää maalikerrosta. Liuotinherkkiä maalipintoja
saattavat olla termoplastiset akryylimaalaukset, nitroselluloosamaalit,
kovettumattomat keinohartsimaalaukset ja kuplivat tehdasmaalaukset. Testi
suoritetaan siten, että maalipinnalla olevaan läpihiottuun kohtaan
hierotaan ajoneuvon tulevassa maalauksessa käytettyä ohennetta,
mikäli maalipinta turpoaa, paakkuuntuu, kuplii tai liukenee on jokin
maalikerros tai -kerrokset liuotinaineherkkiä.
Tällöin korjausmaalauksessa täytyy huomioida seuraavat seikat:
Ruiskumaalauksen voimanlähde on yleensä aina paineilma tai
paineistettu maali. Tässä yhteydessä käytetty vieläkin
yleinen mittayksikkö on bar eli lausutaan baari. Baarit voidaan muuntaa
SI- järjestelmän Pascaleiksi seuraavan taulukon mukaisesti
PAINEILMAYKSIKÖIDEN MUUNTOTAULUKKO
1 bar |
100 kPa |
2 bar |
200 kPa |
3 bar |
300 kPa |
4 bar |
400 kPa |
5 bar |
500 kPa |
6 bar |
600 kPa |
Maalien ja lisäaineiden käyttökuntoon sekoittamisessa tulee
noudattaa huolellisuutta ja tarkistaa uusien aineiden kohdalla
käyttöturvallisuus ja tekniset tiedotteet. Maalien kuivuminen
sekä levitysominaisuudet muuttuvat
ohenteen
lisäyksen myötä, mikäli ohennetta
lisätään liikaa saattavat maalin peittokyky- ja
täyttöominaisuudet huonontua oleellisesti. Liian vähäinen
ohenteen käyttö taas huonontaa ruiskutusominaisuuksia ja maalipinnan
tasoittumista sekä hidastaa maalipinnan kuivumista.
Sekoituksen
yhteydessä tulee kiinnittää huomiota myös
sekoitusvälineeseen. Sekoitusvälineen pitää olla puhdas,
jotta maaliin ei pääse epäpuhtauksia sekoitettaessa.
Sekoitettaessa ja työskenneltäessä kaksikomponenttisilla
maaleilla tulee sekoituksessa huomioida kolmas komponentti eli kovete.
Ajoneuvomaaleille valmistetut suhdetikkuihin merkitty sekoitussuhteet ovat
järjestyksessä maali, kovete ja ohenne. Yleisimmät
sekoitusuhteet kaksikomponentti maaleille ovat 2:1, 3:1 ja 4:1. Maalit tulee
aina sekoittaa puhtaaseen liuotteita kestävään astiaan.
Sekoituksessa kannattaa sekoittaa vain arvioitu tarvittava
määrä, koska kovetteen lisäämisen jälkeen
tuotteella on rajoitettu käyttöikä. Kovetteen lisäyksen
jälkeen kaksikomponenttisten ajoneuvomaalien kuivumista voidaan hidastaa
varastoimalla ne viileään noin +3 - 5 ° C. Tällöin
maalityypin mukaan, se voi olla käyttökelpoista vielä noin jopa
24 tuntia kovetteen lisäyksen jälkeen
Mikäli maalia on varastoitu kauemmin on syytä mitata sen
viskositeetti ennen käyttöä.
Mittaus suoritetaan seuraavasti:
Mikäli viskositeetti on liian korkea, lisätään maalin
joukkoon lisää ohennetta ja suoritetaan mittaus uudelleen. Mittaus
tulee suorittaa aina normaali huoneen lämpötilassa eli noin 18 - 20
°C. Näin viskositeetin mittaustulos on luotettava ja
vertailukelpoinen. Mittaustulos ilmoitetaan siten, että ensin ilmoitetaan
mittausväline, jonka jälkeen ilmoitetaan mittaustulos esim.
Ford-4/22s/°20C.
Mittauskuppi tulee puhdistaa huolella, koska pienetkin naarmut tai
maalijäämät muuttavat mittaustulosta. Mittauskupin
puhdistuksessa ei saa käyttää metalliesineitä.
Yleisimmät työvaiheittain etenevät maalaustyömenetelmät ajoneuvomaalauksessa ovat:
Ennen pohjamaalausta pinta tuli puhdistaa pölystä ja muista
epäpuhtauksista erittäin huolellisesti. Pölyt voidaan poistaa
pinnalta ilmapistoolilla sekä pölyliinalla pyyhkimällä.
Mikäli maalattavalle pinnalle on päässyt rasvaa, silikonia tai
muita epäpuhtauksia poistetaan ne rasvan- ja silikoninpoistoliuottimella.
Pesu tulee
suorittaa ylhäältä alaspäin käyttäen esim.
nukkaamatonta kangasta. Kangasta tulee vaihtaa riittävän usein.
Tässä vaiheessa maalattavaksi tarkoitettu pinta on hyvä
vielä tarkistaa silmämääräisesti, että
pohjatöiden laatu on riittävä. Hyvin pohjahiotut maali-,
kitti-, teräs-, sinkityt ja alumiinipinnat ovat maalauskelpoisia
riittävien puhdistuksien ja pesujen jälkeen.
Tämän jälkeen voidaan sekoittaa maali käyttökuntoon.
Pohjamaaliin lisätään ja sekoitetaan tarpeen mukaan ohenne ja
kovete. Tämän jälkeen säädetään ja
varmistetaan ruiskun toiminta. Perinteistä hajotusilmaruiskua
käytettäessä pohja- ja korroosionestomaalit ruiskutetaan
avoimille pinnoille perinteisiä ylä- tai alasäiliö
hajotusilmaruiskuja käytettäessä noin 3 - 5 baarin
ruiskutuspaineella maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,6 - 1,8 mm.
Suositeltava ruiskutusviskositeetti hajotusilma tekniikalla ruiskuttaessa
pohjamaaleilla on yleensä 14 - 18s / DIN 4 / 20ºC tuotteen mukaan.
Pohjamaali
ruiskutetaan suositusten mukaisesti yleensä ohuesti yhteen tai kahteen
kertaan paljaille metallipinnoille. Ohjeellisia haihdunta-aikoja tulisi
myös noudattaa, tällöin maalikerrokset kuivuvat oikealla
tavalla. Toinen ruiskutuskerta tulisi aina ruiskuttaa hieman edellisen
kerroksen reuna-alueen yli. Tällöin reuna-alueelle muodostuu
tasaisempi siirtymä seuraavalle pinnalle. Tällä
maalaustekniikalla saavutettava kalvonpaksuus on noin 10 - 20µm.
Pohjamaalatun pinnan annetaan haihtua maalauksen jälkeen 10 - 20 minuuttia
ruiskutus lämpötilan mukaan. Maalatulle pinnalle ei yleensä
koskaan suoriteta hiontaa, mikäli maalaus on onnistunut hyvin. Pinnan
yleisin jatkokäsittely tehdään non-sanding eli
märkää märälle menetelmällä.
Tällöin lyhyen haihdunta-ajan jälkeen ruiskutetaan
työmenetelmän mukaan pinnalle hioma, kontrolli- tai pintamaali.
Hiontamaalaus suoritetaan yleensä pohjamaalatulle pinnalle.
Tällöin on tärkeää, että edelliset maalikerrokset
ovat puhtaita ja hyvin kiinni alustassaan. Pohjan ollessa kuiva ja
pölyinen voidaan pinta pyyhkiä pölyliinalla tai puhaltaa
ilmapistoolilla. Tämän jälkeen hiomamaaliin
lisätään tarpeen mukaisesti kovete, ohenne sekä muut
tarvitut lisäineet. Sekoitus suoritetaan valmistajan
menetelmätiedotteen mukaisesti. Ruiskun toiminta varmistetaan ja
suoritetaan tarvittavat säädöt. Hiontamaalit ruiskutetaan
perinteisiä yläsäiliöllä varustettuja
hajotusilmaruiskuja käytettäessä avoimille pinnoille noin 3 - 4
baarin ruiskutuspaineella maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,8 - 2,0 mm.
Suositeltava ruiskutusviskositeetti hajotusilmatekniikalla ruiskuttaessa MS-
tai HS- hiomamaaleilla on yleensä 20-35s / DIN 4/ 20ºC
täyttötavan ja tuotteen mukaan.
Hiomamaalilla maalataan kaikki sekä puhki hiotut maalipinnat ja kitatut
sekä pohjamaalatut kohdat. Tämän lisäksi hiomamaalilla
voidaan haluttaessa lisätä korroosionestokykyä aroille
reunapinnoillekuten
konepellin, lokasuojien ja takaluukun reuna-alueille.
Ruiskutettaessa
hiomamaalia ensimmäistä kertaa tulee huomioida korjattujen
vauriopaikkojen laajuus. Korjattujen kohteiden ollessa hyvin lähellä
toisiaan kannattaa ruiskutus ulottaa koko osan ylitse vaurioiden
yhteiselle
reuna-alueelle. Korjatun kohdan ollessa yksittäinen hiontamaali
ruiskutetaan vain korjatun vauriokohdan ylitse. Turhat siirtymäalueet
lisäävät hiontatyötä huomattavasti, joten niitä
tulisi varoa. Ruiskutettaessa märkää märälle
tekniikalla pinnan laatu on muodostuu paremmaksi mitä vähemmän
siirtymäalueita pinnalle muodostuu. Hiomamaaleja ruiskuttaessa
märkää märälle tekniikkaa käytetäänkin
yleensä vain henkilöajoneuvojen osa- ja
paikkamaalaustöissä. Hiomamaali ruiskutetaan aina
peittäväksi ja
tasaiseksi
kerrokseksi.
Ensimmäisen kerroksen ruiskuttamisen jälkeen tulee maalatun pinnan
antaa haihtua mataksi 5 -15 minuuttia ruiskutuslämpötilan mukaan.
Mikäli pinnan ei anneta haihtua märkäkalvon paksuus kasvaa
liiaksi, mistä seuraa kuivumisen hidastuminen ja pinnalle saattaa
syntyä haihtumisrakkuloita sekä valumia. Haihdutuksen jälkeen
ruiskutetaan pinnalla toinen kerros, joka ulotetaan aina edellisten
ruiskutuksien siirtymäalueiden
yli. Näin varmistutaan siitä, että siirtymäalue ei
muodostu korkeaksi ja tartunta alustaan säilyy.
Mikäli tarvetta ilmenee ruiskutetaan pinnalle
kolmas
ruiskutuskerta samoin kuten toinenkin eli aina yli edellisen
siirtymäalueen. Kuitenkin erittäin tärkeää on ohentaa
viimeisellä ruiskutuskerralla hiomamaali hieman yliohennetuksi,
tällöin maalipinta tasoittuu hieman paremmin. Maalipinnan hionta on
tällöin helpompaa sekä myös märkää
märälle tehtävästä pintamaalauksesta muodostuu pinnan
laadultaan parempi ja tasaisempi. Märkää märälle
-menetelmää käytettäessä tulisi varoa yhteensä
syntyvää liian paksua kalvonpaksuutta, jolloin maalikerrokset
saattavat muodostaa mm. haihduntarakkuloita. Näin saavutettu kalvonpaksuus
on noin 100 - 200µm käytetyn MS- tai HS- hiomamaalin sekä
ruiskutuskertojen mukaan. Lopullinen kalvonpaksuus riippuu kuitenkin hionnan
onnistumisesta.
Käytetyn maalausmenetelmän mukaan pinnan seuraava
maalauskäsittely on kontrolli- tai pintamaalaus.
Kontrollimaalaus suoritetaan, kun hionta tai pohjamaalia on haihdutettu
riittävästi eli noin 10 - 20 min lämpötilan mukaan,
minkä jälkeen kontrollimaali voidaan ohjeiden mukaan valmistaa.
Tämän jälkeen varmistetaan ruiskun toiminta ja suoritetaan
tarvittavat säädöt. Kontrollimaalit
ruiskutetaan
leijuttaen avoimille pinnoille perinteistä ala- tai
yläsäiliöhajotusilmaruiskua käyttäen noin 3 - 4 baarin
ruiskutuspaineella maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,6 - 1,8 mm.
Suositeltava ruiskutusviskositeetti hajotusilmatekniikalla ruiskuttaessa
kontrollimaaleilla on yleensä 12 - 15 s / DIN 4/ 20ºC.
Maalattavaan pintaan ruiskutetaan kauttaaltaan
ohuena sumuna
kontrollimaali yhtenä kerroksena. Näin pinnalle ei muodostu
maalikalvoa. Haluttua ruiskutusmäärää voidaan
säädellä liipaisimella tai ruiskusta voidaan
säätää maalin ja ilmanmäärä sopivaksi
suhteeksi ennen ruiskutuksen aloittamista. Hionta voidaan aloittaa
välittömästi maalin kuivuttua, noin 5 -10 minuutin kuluttua.
Hiottaessa tulisi tarkkailla maalipintaa huolellisesti, koska mitään
kontrollimaalia ei saisi jättää kalvona pinnalle ja kuitenkaan
pohja- tai hiomamaali ei saisi hioutua puhki.
Hionnan jälkeen seuraava maalauskäsittely on eriste- tai
pintamaalaus.
Eristemaalaus voidaan suorittaa hiotulle tai hiomattomalle puhtaalle
vanhalle maalipinnalle. Ennen eristemaalauksen aloittamista on suositeltavaa
tarkistaa maalausalusta, jotta pintamaalin alle ei jää turhia
virheitä. Tarkistuksen jälkeen maalipinta puhalletaan erittäin
huolellisesti puhtaaksi pölyistä ilmapistoolilla. Puhallustyön
yhteydessä tulee maaliatut ja suojatut pinnat puhaltaa kauttaaltaan
sekä kaikki tiivisteiden välit, liitossaumat ja ovenraot.
Käsiteltävän pinnan ollessa likainen se voidaan pestä
silikonin ja rasvanpoistoaineella. Tämän jälkeen pinnalta
poistetaan pölyt pyyhkimällä pölyliinalla.
Eristemaalit
ruiskutetaan avoimille pinnoille perinteistä ala- tai
yläsäiliöhajotusilmaruiskua käyttäen noin 3 - 4 baarin
ruiskutuspaineella maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,6 - 1,8 mm tai
matalapaineruiskua käytettäessä ruiskutuspaineella 1,7 - 3
baaria maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,6 - 1,8 mm. Suositeltava
ruiskutusviskositeetti hajotusilmatekniikalla ruiskuttaessa eristemaaleilla on
yleensä 14 - 18 s / DIN 4/ 20ºC tuotteen mukaan.
Eristemaali valmistetaan maalin valmistajan ohjeiden mukaisesti sekä
haluttaessa sävytetään sopivalla määrällä
akryylimaalia. Ruiskusta säädetään maalin ja
ilmanmäärä sopivaksi suhteeksi ennen ruiskutuksen aloittamista.
Eristemaalilla ruiskutetaan täysin
kiiltävä kerros mieluummin kertaruiskutuksella. Ruiskutus tulee
ulottaa mieluummin kokonaan maalattavan kohteen yli, jolloin
vältetään maalausrajojen muodostuminen. Eristemaalia
käytettäessä tulee välttää paksuja
kalvonpaksuuksia ja useita ruiskutuskertoja, jotka voivat hidastaa varsinaisen
pintamaalikerroksen kuivumista ja tartuntaa. Eristemaalia
käytetään aina märkää märälle
-menetelmällä. Eristemaalaus nostaa kalvonpaksuutta noin 15 -
20µm yhdellä ruiskutuskerralla.
Eristemaalauksen jälkeen suoritettava seuraava maalauskäsittely on
pintamaalaus.
Maalisävylinjastosta on yleensä mahdollisuus sekoittaa
vähintään kahta eri perusmaalia, joita ovat liuoteohenteiset
kaksikomponenttiset akryylimaalit sekä vesi- tai liuoteohenteiset kaksi-
ja kolmikerrosmaalit. Raskas- ja hyötyajoneuvojen kaksikomponenttiset
akryylisävytysjärjestelmät ovat usein rajoitetumpia
sävymäärältään säilytysastioiden ollessa
vastaavasti isompia.
Vesiohenteiset kaksi- ja kolmikerrosmaalit voivat olomuodoltaan olla maaleja
tai pastoja. Käytössä tällä erolla ei ole
mitään merkitystä, kunhan lopulliseen sekoitukseen
lisätään kaikki sekoituskaavassa olevat pastat, side- ja
apuaineet sekä ohenteet. Markkinoilla on myös sekoituskone
riippumattomia vesiohenteisia kaksi- ja kolmikerrosmassamaaleja varten.
Nämä maalityypit ravistetaan käsin voimakkaasti ennen
sekoituksen aloittamista.
Tarvittava sävy eli alkuperäissävy voidaan
hakea ajoneuvon
tyyppikilvestä tai huoltokirjasta, mikäli ajoneuvosta ei
löydy tarvittavaa sävynumeroa tai koodia voidaan sävy hakea
ajoneuvokohtaisesta
värikartastoista. Sävynumeron tai koodi ollessa vaikeasti
tunnistettavissa voidaan, se etsiä maalitehtaan sävykirjasta tai
soittaa maalitehtaan palvelunumeroon. Internetistä löytyy lähes
kaikilla valmistajilla kotisivut, joista on löydettävissä
kaavapäivityksiä sekä lähes kaikki olemassa olevat kaavat.
Värisävyn ollessa tunnistamaton se voidaan myös hakea
sävykohtaisesta
värikartastoista, mikäli samaa sävyä ei löydä
kannattaa valita yleensä mahdollisimman lähelle oleva vaaleampi
sävy. Näin saatua maalia voidaan sävyttää vielä
käsisävytyksellä lähemmäs alkuperäistä
maalisävyä. Sävyn löytyessä kartastosta kannattaa
vertailla kartan värisävyä sekä maalipintaa
keskenään monesta kohdasta. Tässä vaiheessa huomioon on
otettava valaistus ja mahdolliset kaksi- ja kolmikerrosmaalauksissa
ilmenevät metameria- ja floppi-ilmiöt. Värisävyä
tarkistettaessa tulee sitä tarkkailla eri suunnista peilaten, jotta
mahdolliset muutokset havaitaan. Sävynumeron löydettyä voidaan
se syöttää esim.
tietokonevaakaan.
Sävytarkistus kannattaa suorittaa sisäosista tai kiillottaa sitä
varten pieni kohta ajoneuvon pinnasta hiontatahnalla. Ylimaalauksen ollessa
kyseessä pieni häive ei haittaa työn suorittamista, mikäli
maalaus suoritetaan osamaalauksena on suositeltavaa maalaus tehdä
häivytysmaalauksena.
Yleiset sekoitusohjeet maalisävylinjoille ja vaaoille
(Osamaalaustöissä käytetään sormimallin
lisäksi kasto- ja ruiskutusmallia valkoiselle pahvipinnalle)
Pintamaalaus suoritetaan pohja-, eriste- tai hiontamaalauksen
päälle. Pohja- tai hiontamaalatun alustan ollessa riittävän
virheetön voidaan pinta puhaltaa kauttaaltaan paineilmalla erittäin
huolellisesti. Puhallustyön aikana käydään läpi
myös maalipinnan läheisyydessä olevat raot, kolot ja tiivisteet.
Tämän jälkeen pinnalle suoritetaan viimeinen silikonin- ja
rasvanpoistopesu. Pesu tulee tehdä huolella ja pintamaalaus
yhdistelmään soveltuvalla pesuaineilla. Ennen maalaustyöhön
ryhtymistä käsiteltävältä pinnalta puhdistetaan
viimeiset pölyt pölyliinalla.
Tämän jälkeen on suositeltavaa tarkistaa maalaustyössä
käytetyn maaliruiskun kunto ja tehdä tarvittavat
säädöt ruiskutusta varten. Erittäin suositeltavaa on
myös pitää oma hajotusilmaruisku jokaiselle pintamaalityypille
eli akryyli-, polyesteri- ja lateksimaaleilla. Näin ruiskujen
puhdistustyö helpottuu ja ruiskut pysyvät paremmassa kunnossa.
Suutinkokoa tarkistettaessa oikea suutinkoko riippuu aina käytetystä
maalityypistä ja -ruiskusta. Suutinvalintaan vaikuttaa myös
maalattavan pinnan laajuus ja muoto. Maalaustyöhön tarkoin soveltuva
suutinkoko voidaan tarkistaa maalin sekä ruiskun valmistajan
menetelmätiedotteista.
Akryylipintamaalit ja -lakat
ruiskutetaan avoimille
pinnoille perinteistä ala- tai yläsäiliö
hajotusilmaruiskua käyttäen noin 3 - 4 baarin ruiskutuspaineella
maalisuuttimen aukon ollessa suutinkoko ruiskuttamiseen on Ø 1,3 - 1,8
mm tai matalapaineruiskua käytettäessä ruiskutuspaineella 1,7 -
3 bar: ia maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,3- 1,8 mm. Suositeltava
ruiskutusviskositeetti hajotusilmatekniikalla ruiskuttaessa
akryylipintamaaleilla ja -lakoilla on yleensä 18 - 25 s / DIN 4 /
20ºC tuotteen, käyttötavan ja -tottumuksen mukaan.
Polyesteri ja lateksimaalit (kaksi ja kolmikerrosmassat)
ruiskutetaan avoimille
pinnoille perinteistä ala- tai
yläsäiliöhajotusilmaruiskua käyttäen noin 3 - 4 baarin
ruiskutuspaineella maalisuuttimen aukon ollessa suutinkoko ruiskuttamiseen on
Ø 1.2 - 1,4 mm tai matalapaineruiskua käytettäessä
ruiskutuspaineella 1,7-3 baaria maalisuuttimen aukon ollessa Ø 1,2 - 1,4
mm. Ruiskutusviskositeetti hajotusilmatekniikalla ruiskuttaessa polyesteri ja
lateksimaaleilla on yleensä 18 - 25 s / DIN 4 kupilla mitattaessa
tuotteen, käyttötavan ja -tottumuksen mukaan.
Tämän jälkeen pintamaaliin lisätään tarpeen
mukaisesti kovete, ohenne sekä muut tarvitut lisäaineet. Sekoitus
suoritetaan valmistajan menetelmätiedotteen mukaisesti.
Maalaustyöhön ryhdyttäessä tulisi varmistaa kaikkien
tarvikkeiden ja mahdollisten lisäaineiden saatavuus, jotta maalaustyö
ei keskeytyisi turhaan.
Maalauspaikka tulisi aina valmistaa huolellisesti ennen maalausta.
Tällöin maalauspaikalla vaihdetaan tarvittavat suodattimet,
suoritetaan yleispuhdistus ja mikäli mahdollista pestään
lattiat. Samassa yhteydessä tarkistetaan ilmanvaihdon, valojen ja
letkustojen toiminta. Ruiskutuslämpötila
säädetään ruiskutettaessa kammiossa 18 - 25 ° C asteen
välille tuotteista, ruiskuttajan nopeudesta ja henkilökohtaisen
tottumuksen mukaan. Ylimaalausta suorittaessa maalarin tulisi liikkua
ripeästi, mutta välttäen turhaa liikettä. Näin
vältetään turha pölyn nostattaminen. Maalauspaikka tulisi
myös aina rauhoittaa ennen pintamaalaukseen ryhtymistä.
Ns. ensimmäisen ruiskutuksen lopetuskohta tulisi suunnitella huolellisesti
jo ennen maalaustyöhön ryhtymistä ajoneuvonmallin mukaisesti
mahdollisimman näkymättömiin kantillisiin nurkkapaikkoihin.
Ruiskutustyössä edetään aina järjestelmällisesti,
jolloin turha kävely jää automaattisesti pois.
Ylimaalauksen
aloitus voidaan suorittaa katon sisäreunasta tai keskeltä kattoa.
Kummallakin aloitustavalla maalaus voidaan suorittaa niin, että
varsinaisen maalipinnan laatu ei kärsi. Tämän jälkeen
maalataan toinen puoli katosta. Kattoa ruiskutettaessa ruiskutetaan myös
ikkunoiden kehykset alaspäin hieman alapintojen päälle.
Ruiskutuksessa on tärkeää muistaa ruiskutettavien kaistojen
päällekkäisyys ja ns. kastella
maalipinta
riittävän märäksi. Ruiskutustyön virheet voidaan
välttää riittävän tasaisella ja yksijaksoisella
ruiskutuksella. Tärkeää on myös pitää ruiskua
oikealla etäisyydellä ruiskutuksen aikana maalattavasta kohteesta
sekä katkaista ruiskutussumu ennen käden liikkeen loppumista.
Riippuen maalarin käteisyydestä kannattaa ajoneuvon kiertosuunta
suunnitella sen mukaan. Maalari liikkuu aina
maalatulta pinnalta
poispäin, jolloin maalattu pinta kuivuu pölykuivaksi ennen uutta
ruiskutuskertaa. Katon jälkeen maalausta jatketaan ajoneuvon takanurkasta
keulaa kohden, koska takana laakapinnat ovat yleensä pienemmät.
Tässä vaiheessa siirrytään ruiskuttamaan pystysuoria
pintoja, jolloin tulee olla entistä tarkkaavaisempi ruiskutusjäljen
suhteen valumavaaran lisääntyessä.
Helmat ja
kaaret tulee
ruiskuttaa hieman ennakkoon huolellisesti, jotta kalvonpaksuus muodostuu
riittäväksi myös näiltä osin. Maalaustyötä
voidaan helpottaa myös mahdollisesti ns. nostolaitteella, jolla ajoneuvoa
voidaan nostaa tarvittaessa.
Mahdolliset ruiskutuskatkot tulee suunnitella hyvin ja välttää
päällekkäisten katkojen muodostumista. Mahdollisimman
pitkän yhtenäisen ruiskutustekniikan käyttö on
suositeltavaa. Ruiskulla seurataan
maalattavan pinnan muotoja ruiskun ollessa aina mahdollisimman kohtisuoraa
maalattavaa pintaa vasten. Pystypinnoilla ruiskutustyössä
edetään sivusuunnassa aina ylhäältä alaspäin
ruiskuttaen. Maalaustyötä tehtäessä on suositeltavaa
tarkkailla muodostuvaa maalipintaa peilaten sitä valaistusta vasten.
Näin huomataan ajoissa mahdolliset kuivat kohdat, jolloin korjausruiskutus
voidaan suorittaa välittömästi. Ruiskutusta jatketaan näin
järjestelmällisesti edeten eteenpäin.
Koneluukulle saavuttaessa tulisi laakapinnalla käyttää
yhtenäistä
ruiskutustekniikkaa ilman katkoja mikäli on mahdollista.
Tällöin ruiskutetaan ensin kummankin lokasuojan päällä
olevat sivualueet, jonka jälkeen ruiskutetaan tuulilasista poispäin,
jolloin viimeiseksi ruiskutetaan mahdollinen hiekkapelti.
Koneluukun ruiskutuksen jälkeen kierretään ajoneuvon toiselle
puolelle, josta ruiskutusta jatketaan
lokasuojan
pystypinnoilta eteenpäin.
Ruiskutus etenee
näin järjestelmällisesti, kunnes saavutaan takaluukun kohdalle.
Takaluukku maalataan kuten koneluukkukin, poikkeuksena ensimmäisenä
ruiskutetun takaluukunpuoli. Tämä puoli maalataan takaluukun
päältä käsin ajoneuvon pituussuunnan mukaan niin, että
ruiskutusumun määrä on mahdollisimman vähäinen.
Viimeiseksi maalataan takaluukun takapuoli ja
takavalojen alapuoli.
Mahdollinen ja suositeltava
toinen kierros
ruiskutetaan samassa järjestyksessä kuin ensimmäinenkin
riittävän haihdutusajan noin 5 - 15 minuutin jälkeen.
Lateksimaaleilla maalattaessa tulee haihduttaa maalipintaa hieman kauemmin kuin
muita maalityyppejä, jotta ohenteena käytetty vesi pääsee
varmasti haihtumaan ennen lakkausta. Toisella ruiskutuskerralla tulee myös
kiinnittää huomiota ruiskutuskatkojen muodostumiseen, jotta ne
eivät muodostuisi päällekkäisiin paikkoihin.
Ensimmäinen ruiskutuskatko voidaan tällöin ruiskuttaa esim.
hieman pidemmälle. Maalauksen lopetus on myös hieman erilainen
riippuen käytetystä maalausmenetelmästä, koska
häivytys suoritetaan ainoastaan viimeisen maalauskäsittelyn
yhteydessä. Tällöin polyesteri- ja lateksipintamaaleja
käytettäessä ruiskutusta ei erikseen häivytetä vaan
häivytystyö suoritetaan lakkauksen yhteydessä.
Kaksi tai -kolmikerrosmaalausta suoritettaessa tulee maalaus aina
suojata
lakkapinnalla ruiskuttaen joko
kerran tai kahdesti
kauttaaltaan.
Akryylimaalit ja -lakat häivytetään tällöin kulmaan
niin, että lopetusta ei näy. Häivytystä voidaan auttaa
käyttämällä häivytysohenteita. Tällöin
loppumaali kaadetaan pois ruiskusta ja maalin tilalle lisätään
häivytysohennetta, jolla ruiskutetaan maalauksen rajapintaan vain
varovasti sumuttaen. Tällöin karkea maalisumu sulaa ja muodostaa
yhtenäisen maalipinnan.
Tämän jälkeen
maalaus kuivatetaan
lämminilmakuivauksella 60 ºC noin 60 minuuttia tai lyhytaaltoisilla
infrapunakuivauksella noin 10 minuuttia, jonka jälkeen maalipinnan
annetaan jäähtyä huoneen lämpöön. On muistettava,
että maalipinta
saavuttaa lopullisen lujuutensa vasta 6 - 8 viikon kuluttua, joten pinta on
erittäin herkkä koville puristuksille ja kolhuille.
Ajoneuvon jäähdyttyä voidaan varovasti
poistaa teippaukset
ja suojaukset sekä aloittaa
purkuosien
kiinnitys. Viimeistelyn yhteydessä tulee puhdistaa ikkunat ja muut
mahdolliset pölyiset alueet pesemällä ne varovasti
puhdistusaineilla. Ajoneuvojen sisätilaan tulisi myös
kiinnittää huomiota ja puhdistaa ne imuroimalla tarpeen mukaan.
Lopullisen tuloksen
arvioi aina tekijä ja asiakas itse.
Alusta puhalletaan puhtaaksi pölystä ja puhallusmateriaalista
puhalluspistoolilla. Puhdistustyö on tehtävä huolella, koska
erilaisten johto- ja putkisarjojen katveeseen jää helposti
epäpuhtauksia esim. suihkupuhdistuksessa käytettyä materiaalia.
Alustasta on syytä puhdistaa myös mahdolliset nestemäiset
epäpuhtaudet, kuten öljy- ja rasvaläikät
rasvanpoistoliuotteella. Ruiskutuslämpötila on sama kuin
henkilöajoneuvoja ruiskutettaessa eli 18 - 25 ° C asteen
välillä. Ruiskutuspaikka tulisi myös valmistella eli puhdistaa
huolellisesti ennen maalausta.
Puhdistuksien jälkeen tarkistetaan ja korjataan suojaukset.
Ohjaamon tulee olla
ylhäällä, jotta maalaus voidaan ulottaa mahdollisimman
kattavasti koko alustan alueelle. Renkaat otetaan tarvittaessa irti tai
suojataan huolellisesti. Tämän jälkeen sekoitetaan tarvittava
määrä maalia käyttövalmiiksi seokseksi maalin
valmistajan ohjeiden mukaisesti. Pohjamaalina voidaan käyttää
epoksia tai sinkkikromaattia sisältäviä pohjamaaleja.
Pohjamaalaus
suoritetaan kerran tai kahdesti riippuen käytetystä
maaliyhdistelmästä. Ruiskutettaessa korkeapainelaitteilla
pohjamaalien viskositeetti on hieman korkeampi 25 - 30 s / DIN 4 / 20ºC.
Korkeapainelaitteiden suutinkoko valitaan maalityypin sekä kohteen
mukaisesti ennen ruiskutusta. Suutinkoolla on myös merkitystä
käytettyyn ruiskutuspaineeseen, joka vaihtelee 50 ja 200 baarin
välillä.
Maaliruiskuna käytetään pohjamaalauksen yhteydessä
tavallista korkeapaineruiskua, jolla saavutetaan riittävä
kalvonpaksuus yleensä jo kertaruiskutuksella. Pintamaalauksessa voidaan
korkeapaineruiskun sijaan käyttää ilma-avusteisia
korkeapaineruiskuja, joilla saavutetaan tasaisempi ja sileämpi maalipinta.
Alustan pintamaalina käytetään yleensä kaksikomponenttisia
korkean täyttökyvyn omaavia 2K-akryylimaaleja tai yksikomponenttisia
keinohartsimaaleja. 2K-akryylimaaleissa voidaan maalipinnan kuivumista
nopeuttaa käyttämällä nopeampia kovettimia tai
kiihdytinaineita Riippumatta siitä mitä maaliyhdistelmää
käytetään on tärkeää huolehtia siitä,
että muodostuva yhteinen kalvonpaksuus on riittävä.
Ruiskutustyö aloitetaan alustan
alapuolelta säännöllisesti edeten. Alapuolelta ruiskutetaan
kaikki sieltä saavutettavat maalatuksi tarkoitetut pinnat. Alapuoli
ruiskutetaan yleensä kerralla riippumatta käytetystä
maalityypistä. Ruiskutuksen yhteydessä tulee pintaa tarkastella
huolellisesti, jotta maalia levittyisi tasaisesti koko alueelle.
Ruiskutusetäisyys korkeapaineruiskulla on noin 30 - 60 cm.
Ruiskunliikerata on kuin hajotusilmaruiskulla ruiskutettaessa, mutta liike
huomattavasti nopeampi maalin virtausnopeuden vuoksi.
Alapuolen ruiskutuksen jälkeen siirrytään
ruiskuttamaan
sisäpuolisia osia alustan yläpuolelta. Ruiskutus suoritetaan
kuten alapuolella säännöllisesti edeten. Ruiskutusjälki
tulee jättää tavallisella korkeapaineruiskulla ruiskutettaessa
hieman
appelsiinipinnalle varsinkin pintamaalauksen yhteydessä.
Tällöin maali ei muodosta pinnalle valumia. Maalipinta tasoittuu
märästä appelsiinipinnasta kuitenkin hieman kuivumisen
yhteydessä. Kulma- ja taitekohtien ruiskutuksessa tulee tarkkailla
erityisesti ruiskutettavan maalin määrää, koska valuma
lähtee helpoimmin liikkeelle taitekohdista.
Sisäpuolien ruiskutuksen jälkeen siirrytään
pintapuolen
ruiskutukseen. Pintapuolen ruiskutus aloitetaan ohjaamon toiselta puolelta
ja ruiskuttaessa siirrytään alustan peräosaa kohden
kiertäen tällä tavoin koko alusta. Alustan ruiskutuksessa tulee
erittäin huolellisesti maalata erityisesti näkyvät pinnat kuten
alustan reunat, tankit ja jarrunestesäiliöt, koska myös
hyötyajoneuvon maalauksessa maalipinnan tulee olla
ulkoisesti
mahdollisimman näyttävä.
Tuntomerkit |
Syy |
---|---|
Valumia maalipinnalla |
epätasainen ruiskutus |
Valumia maalipinnalla | maali maalattava pinta liian kylmä |
Valumia maalipinnalla |
kalvonpaksuus liian suuri tai liian alhainen lämpötila |
Valumia maalipinnalla | pistoolissa liian suuri nestevirta |
Valumia maalipinnalla | maalilla liian matala viskositeetti |
Valumia maalipinnalla | väärä ruiskutuskulma |
Karkea korppumainen maalipinta |
huono ilmanpoisto tai maalipinta on roskainen ja pölyinen |
Karkea korppumainen maalipinta |
kalvonpaksuus liian pieni tai epätasainen ruiskutus |
Karkea korppumainen maalipinta |
pistoolin etäisyys kappaleesta liian suuri tai väärä ohennin |
Karkea korppumainen maalipinta |
liian korkea ruiskutusilmanpaine |
Appelsiinikuorimainen maalipinta |
liian alhainen ruiskutuspaine tai liian ohut maalikerros |
Appelsiinikuorimainen maalipinta | etäisyys ruiskutuskohteesta liian suuri |
Appelsiinikuorimainen maalipinta | liian korkea viskositeetti tai ruiskutussuutin liian pieni |
Appelsiinikuorimainen maalipinta | pistoolin etäisyys kappaleesta liian pieni tai väärä ohennin |
Appelsiinikuorimainen maalipinta | liian matala ilmanpaine tai huolimaton sekoitus |
Kupruinen maalipinta |
pohjalla oleva maali ei ole kuivunut tai se on liuotin herkkä |
Kupruinen maalipinta |
väärä maalausmenetelmä tai eristävät kerrokset liian ohuita |
Painaumat näkyvät maalipinnalla |
kittausalueita ei ole eristetty tai ne ovat kovettumattomia |
Painaumat näkyvät maalipinnalla |
liian lyhyt kuivumisaika alla olevalla maalilla |
Painaumat näkyvät maalipinnalla |
liuotinaineherkät pohjustukset turpoavat |
Rakkuloita maalipinnalla |
liian paksut maalikerrokset tai liian suuri kuivatuslämpötila |
Rakkuloita maalipinnalla |
liian lyhyet tai liian pitkät haihdutusajat |
Rakkuloita maalipinnalla |
liian nopea kovetin tai ohennin |
Rakkuloita maalipinnalla |
suoloja sisältäviä jäänteitä alla olevassa maalikerroksessa |
Läpilyönti maalipinnalla |
vanhasta maalauksesta liukenevat väriaineet |
Läpilyönti maalipinnalla |
peroksidi, bitumi tai tervajääneitä alla olevassa maalauksessa |
Kuultava maalipinta |
väärä maalausmenetelmä tai huonosti sekoitettu maali |
Kuultava maalipinta |
liian ohuet maalikerrokset tai liian suuri ohennus |
Huono kiiltoaste maalipinnalla |
korjatun maalipinnan altistaminen liian nopeasti rasituksille |
Huono kiiltoaste maalipinnalla |
kuivatuksen yhteydessä liian vähäinen ilmankierto |
Huono kiiltoaste maalipinnalla |
liian paksu ruiskutus tai väärä kovetin suhde maalissa |
Irtoava maalipinta |
maalausalustalla epäpuhtauksia tai virheellinen pohjustus |
Irtoava maalipinta |
maalausalusta on hiomatta tai hiottu huonosti |
Irtoava maalipinta |
pohjustus ruiskutettu liian kuivana |
Kraattereita maalipinnalla |
huono puhdistus eli öljy, silikoni tai vahajäänteitä alustassa |
Kraattereita maalipinnalla |
ilmassa tai maalissa on silikoni- tai öljyhöyryjä |
Liitujäljet maalipinnalla |
säävauriot tai väärä maalipinnan hoito |
Liitujäljet maalipinnalla |
väärä kovetussuhde tai liian paksu maalikerros |
Värinvaihto maalipinnalla |
eri pigmenttikoostumus korjausmaalauksessa |
Värinvaihto maalipinnalla |
huonossa valaistuksessa tehty sävytystyö |
Naarmut maalipinnalla |
väärä maaliyhdistelmä tai kuivumaton korjausmaalaus |
Naarmut maalipinnalla |
voimakas UV-säteily tai liian lyhyet haihdunta-ajat |
Reuna-alue jäljet maalipinnalla |
termoplastinen maalausrakenne on virheellinen |
Reuna-alue jäljet maalipinnalla |
kuivumattomat maalausalustat tai väärä kovettajan annostelu |
Rypyt maalipinnalla |
liian paksu keinohartsi eli alkydimaalaus |
Rypyt maalipinnalla |
liian vähän sikkatiivia keinohartsimaalissa |
Rypyt maalipinnalla |
liian korkea kuivumislämpötila |
Roskia maalipinnalla |
maalattavan pinnan huolimaton puhdistus |
Roskia maalipinnalla |
pölyinen ruiskutusympäristö tai vaatetus |
Pilveilyä maalipinnalla |
epätasainen ruiskutus lian kuiva tai runsas maalikerros |
Pilveilyä maalipinnalla |
maalikerroksen vähäinen haihduttaminen ennen lakkausta |